Toon posts:

Harde schijf werd eenmalig niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst deze computer in elkaar gestoken: :)

Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV
Cooler Master Midi Tower Centurion 534 ATX 430W (zwart/zilver)
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box
Asrock ConRoeXFire-eSATA2
Samsung DVD-ROM SH-D162C/BEBE 16x/48x Bulk (zwart)
TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS

Alles werkte perfect, tot ik ineens een zwaar probleem tegenkwam: ik was Counter Strike Source aan het spelen (ook itunes liep nog), en opeens liep het spel vast en kwam er na even een blauw scherm met de melding dat windows werd afgesloten, mogelijk door een recente hardware of software verandering.
Ik heb de computer toen herstart, maar toen kwam ie niet verder dan het POST scherm. Ik ging in de BIOS, en daar zag ik dat mijn harde schijf niet werd herkend :?
Ik heb de computer uitgezet, de kabel in een andere SATA poort gestoken (van poort 1 naar poort 0, moest dit uitmaken) en toen ging alles goed. Wat wel nog opviel was dat windows heel traag was in het laden.

Nu vandaag had ik weer geen enkel probleem met het opstarten van de computer. Het is de eerste keer dat ik zo een error ben tegengekomen met deze computer...
Van hardware heb ik niets veranderd, en de enigste beduidende software verandering is dat ik in mijn harde schijf een partitie heb gemaakt waar ik Ubuntu op heb geinstalleerd.

Ik heb de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nogmaals doorgenomen (ik ken hem ondertussen al vanbuiten ;) ), ook bij harde schijven wat gekeken, maar ik heb niet gevonden wat hier de mogelijke reden van kan zijn.
Ik heb ook eens HD Tune laten lopen, maar dit gaf geen errors.
Ohja en ik heb nadat de harde schijf niet werd herkend eens aan alles gevoeld hoe warm het was, en dit was niet echt beduidend heet. In de BIOS stond er dat mijn cpu 47° was, en HD Tune gaf na de test aan dat mijn HD 43° was.

Kan iemand mij helpen? Bedankt! _/-\o_

Edit: Ohja nog een "probleem" in verband met mijn harde schijf (er moet dus echt iets niet goed zitten): Ik heb nu al 2x gehad dat bij het afsluiten van de computer, ik hem wel hoor uitgaan, maar alles blijft nog draaien... Ik heb geen idee hoe dit kan gebeuren 8)7

Nog een probleempje: bij het opstarten begint hij te draaien, maar dan krijgt mijn scherm geen signaal. 3-4 seconden later is het alsof hij stopt met draaien, en begint dan weer te draaien. Daarna krijg ik wel beeld en gaat alles goed.
Nogal een wazige uitleg, maar dit lijkt me toch ook niet zo in orde :)

Nogmaals bedankt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 12:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over harde schijven horen niet hier in PMG maar in Opslagmedia & I/O Controllers.

Move PMG -> OM

Overigens is er op basis van iets wat volstrekt eenmalig gebeurt is weinig te melden. Als het vaker gebeurt kun je op basis van overeenkomsten uitzoeken hoe/wat/waar oorzaak is.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Excuseer, ik was nog aan het twijfelen of ik het niet beter in dit forum stak.

Het is inderdaad (nog) maar 1x gebeurd, maar aangezien ik nog 2 problemen heb (gehad) met mijn harde schijf, denk ik toch dat er iets niet goed is/zit.

Verwijderd

Topicstarter
Een klein kickje als ik mag?
Heeft iemand een idee wat de mogelijke reden kan zijn?

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 14:56

icecoolsniper

never run from a sniper!

- Sata kabel vervangen en kijken of het helpt.
- Andere sata stroom kabel aansluiten
- Voltages van je voeding even geven, deze kan je uitlezen met een programma zoals speedfan

edit:

Je hebt wel met HD tune getest, maar je kan het ook nog eens proberen met het programma van Wester digital zelf.

[ Voor 25% gewijzigd door icecoolsniper op 29-01-2007 10:13 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Kickuh mag niet binnen 24 uur ;) Maarruh, ik zou die HDD toch nog een keer goed testen op rotte sectoren. Haal eventueel al je hardware los & stop het weer in elkaar, mogelijk zit er ergens iets niet lekker. Anders BIOS update'je, al gegoogle't op je HDD + moederbord chipset, etc. ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
@icecoolsniper
Ok ik zal de sata kabel vervangen, ik heb er 4 gekregen bij mijn moederbord. Toen ik de kabel in een andere poort stak ging alles weer goed, kan dit er iets mee te maken hebben?

Ik heb echter maar 1 sata stroom kabel, deze bedoel je toch he:
Afbeeldingslocatie: http://www.comtechcomputers.com/sata_power_adapter.jpg
Of bedoel je dat ik een andere stroom kabel er moet insteken? Of moet ik stroom in de rechtstreekse voeding van de HD steken?
Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/sataopt1on.gif
Daar rechts bedoel ik(er staat geen jumper bij mij). Denk je dat dit iets kan uitmaken?

Ik heb de HD nu uitgebreid getest met Western Digital Data Lifeguard, en deze gaf geen errors.

Mijn voltages volgens speedfan: Vcore: +1.26V, +12V: 8.29V, AVcc: 3.36V

@SKiLLa:

Mijn BIOS heeft de recentste update. Op google vond ik ook niet echt iets ivm mijn harde schijf en moederbord chipset...
Maar ik zal alles eens losmaken en opnieuw bevestigen als je denkt dat dat misschien kan helpen :) Alhoewel ik toch eens heb nagekeken op alles goed zat...

Bedankt! Het ambetante is natuurlijk dat aangezien dit amper gebeurd, ik moeilijk kan weten of iets uitmaakte of niet. Maar het symptoom van bij het opstarten beginnen draaien van alles, het scherm dat geen signaal krijgt, de HD dat stopt met draaien en dan opnieuw begint waarna het scherm wel een signaal krijgt. Hier kan ik wel iets mee opmerken.
Dus ik zal het zo snel mogelijk proberen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 12:29 ]

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

een 12v van 8v is wel erg laag. Ik denk dat het probleem gevonden is. De 12v mag maar maximaal 10% afwijken.
Test eens met een andere voeding.

edit:

je kan zowel de sata powerconnector aansluiten als de normale 4 pins molex stekker. Niet tegelijk doen!

[ Voor 28% gewijzigd door icecoolsniper op 29-01-2007 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
icecoolsniper schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:00:
je kan zowel de sata powerconnector aansluiten als de normale 4 pins molex stekker. Niet tegelijk doen!
Weet ik wel hoor ;) Maar omdat je voorstelde eens een andere stroom kabel er op aan te sluiten...

Wel stom zou het aan die voeding liggen...ik heb deze computer nog maar amper een maand :( Ik heb hier alleen een oude voeding liggen van 6 jaar geleden van 300W dus ik weet niet echt of ik het met die wel wil testen.

Denk je dus dat het aan mijn voeding ligt dat mijn harde schijf soms wat vervelend doet? Dat hij te weinig stroom krijgt ofzo?

Bedankt voor de hulp :)

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik denk dat je voeding aan het doodgaan is. Ik zou ff kijken of je een kennis of familielid in de buurt hebt die wel een sterkere voeding heeft. Maar als die 8v echt klopt dan krijgt je systeem te weinig stroom.

edit:

Draai eens een programma dat je cpu 100% belast zoals bijvoorbeeld prime 95 en kijk wat er dan met je voltages gebeurt. Als ze inzakken zou ik je voeding rma doen.

[ Voor 29% gewijzigd door icecoolsniper op 30-01-2007 10:50 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

icecoolsniper schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:00:
een 12v van 8v is wel erg laag. Ik denk dat het probleem gevonden is. De 12v mag maar maximaal 10% afwijken.
Dan nog vind ik de afwijking wel erg groot dat er sprake kan zijn van een leesfout. Als het daadwerkelijk 8V is, dan zou de computer geeneens kunnen opstarten.

Check de voltages eens in de BIOS van het moederbord. Ergens in "PC health status" ofzo :)

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Anders je molex uitmeten met een multimeter. Ik wete niet precies hoe dat moet, maar je kan daar wel genoeg over vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb eens in de BIOS gekeken, en nu kreeg ik deze waarden:

Vcore: 1.240V
+3.30V: 3.408V
+5.00V: 5.232V
+12.00V: 12.144V

Dat ziet er beter uit zeker :) Je BIOS kan je wel vertrouwen zeker?

Ik heb de BIOS nog wat bekeken, en blijkbaar stond de cd-drive als 1st boot. Ik heb de HD weer op 1st boot gezet, en nu was windows weer trager dan anders bij het opstarten...
Het gebeurde dan ook opnieuw bij het heropstarten dat de harde schijf begon te draaien, stopte, en dan weer begon te draaien.

Ik heb wel nog geen andere sata kabel geprobeerd en nog niet alle kabels losgemaakt en opnieuw bevestigd zoals skilla voorstelde, doe ik dit best nog altijd eens om te zien of het uitmaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 13:08 ]

Verwijderd

BIOS is ook niet altijd te vertrouwen, soms zijn de sensors gewoon slecht.

Dus het beste meet je met een multimeter. Wel jammer want die onboard sensors zijn wel ontzettend handig; maar naar mijn ervaring geven ze vaak afwijkende voltages; zoals b.v. 12.1V voor de +12V lijn maar als je test met multimeter blijkt het 11.36V te zijn; dat is toch een aardig verschil tussen wat de sensor en mijn multimeter aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok bedankt, ik zal wat zoeken hoe ik best mijn voltages meet met een multimeter. Ik vind het niet direct op google, dus kent iemand anders een site voor mij? ;)

Kan het nog aan iets anders liggen dan mijn voeding btw?
Pagina: 1