Macbook accu overleden?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PietjeBell
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb sinds gister problemen met m'n macbook, de accu laadt niet meer op... Gister een poosje op de accu gewerkt, daarna voor het slapen gaan aan de adapter aangesloten. Vanmorgen was de lading nog steeds maar 84%.

Hier wat gegevens uit 'systeemprofiel':

Informatie batterij:

Batterij geïnstalleerd: Ja
Eerste waarschuwing i.v.m. laag niveau: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 4232
Resterende laadcapaciteit (mAh): 3546
Ampèrage (mA): 0
Voltage (mV): 12007
Aantal cycli: 84

Informatie wisselstroomlader:

Verbonden: Ja
Bezig met opladen: Nee

Wat ik al heb geprobeerd:
PMU resetten (opnieuw opstarten met [option]+[command]+[P]+[R] )
SMC resetten (uitschakelen > adapter los+accu eruit >powerknop 5sec indrukken)

De grote vraag: Is mijn accu kapot?

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Maak hem eerst eens helemaal leeg, en kijk eens of hij het dan doet.

Toen mijn batterij kapot was, werd mijn batterij helemaal niet herkend en dat is bij jou niet het geval.

• PietjeBell
Dat is inderdaad het gekke. Ben nu bezig de batterij te legen..

Nog een punt wat me nu opvalt; de volledige laadcapaciteit. Die is nog maar 4200! Van de oorspronkelijke 5200. Dat is 80%, ik dacht dat de accu pas na ongeveer 300 cycli op 80% zou zitten...

Verwijderd

en de batterij/macbook is.. hoe oud?

• PietjeBell
Het gaat om een eerste generatie macbook serienummer 4H621..
Uit week 21 dus als ik me niet vergis. Ergens in mei 2006 in ieder geval.
We praten over de toen met de macbook geleverde batterij.

[ Voor 31% gewijzigd door PietjeBell op 28-01-2007 11:26 ]

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 18:12
Ik heb gister mijn MBP weggebacht omdat er TL buizen in me scherm ineens uitvielen. Heb voor tussentijd een MacBook meegekregen 2 Ghz Intel Core Duo, dus de goedkoopste van de eerste lichting.

Ik kreeg hem mee op 80% accu, heb em toen eerst tot 100% opgeladen en heb toen op de bank (zonder voeding) mee gespeeld totdat hij nog 7% overhad. Toen ben ik achter een linux box gana zitten beetje proggen en heb MacBook aan lading gezet, maar na 8 uren (20.00 -> 04.00) was hij nog maar op 70% :|

.

• PietjeBell
Na het helemaal leegmaken laadt de batterij weer op :) Bedankt voor de tip.

Ik denk dat ik die verminderde volledige laadcapaciteit nog even laat voor wat het is, afwachten of het verergert. Met een schuin oog op het jaar garantie uiteraard ;)

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 18:12
Laadcap. gaat ook nog wel eens omhoog ( 8)7 ). Waarom weet ik niet, maar mijne slingert tussen 89% en 94%

.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Doe eens precies wat hier staat:
PowerBook G4 (15-inch Double-Layer SD), MacBook (all models), MacBook Pro (all models), and MacBook Pro (17-inch) (all models)

The battery calibration for the PowerBook G4 (15-inch Double-Layer SD) and any model of MacBook or MacBook Pro has been updated because of a new battery released with this computer. With these computers, follow these steps to calibrate your battery:
  • Plug in the power adapter and fully charge your PowerBook's battery until the light ring or LED on the power adapter plug changes to green and the onscreen meter in the menu bar indicates that the battery is fully charged.
  • Allow the battery to rest in the fully charged state for at least two hours. You may use your computer during this time as long as the adapter is plugged in.
  • Disconnect the power adapter with the computer still on and start running the computer off battery power. You may use your computer during this time. When your battery gets low, you will see the low battery warning dialog on the screen.
  • Continue to keep your computer on until it goes to sleep. Save all your work and close all applications when the battery gets very low, before the computer goes to sleep.
  • Turn off the computer or allow it to sleep for five hours or more.
  • Connect the power adapter and leave it connected until the battery is fully charged again.
Tip: When the battery reaches "empty", the computer is forced into sleep mode. The battery actually keeps back a reserve beyond "empty", to maintain the computer in sleep for a period of time. Once the battery is truly exhausted, the computer is forced to shut down. At this point, with the safe sleep function introduced in the PowerBook G4 (15-inch Double-Layer SD) computers, the computer's memory contents have been saved to the hard drive. When power is restored, the computer returns itself to its pre-sleep state using the safe sleep image on the hard drive.
(http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284)

(Mijn macbook is van week 22, en is een stuk vrolijker met z'n accu:
code:
1
2
3
4
5
6
Battery Information:
  Full Charge Capacity (mAh):   5335
  Remaining Capacity (mAh): 5329
  Amperage (mA):    0
  Voltage (mV): 12557
  Cycle Count:  65

vandaar: calibreren. :) )

[ Voor 7% gewijzigd door burne op 28-01-2007 19:33 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• PietjeBell
Calibreren O+ . Ik probeer het braaf elke maand te doen. ;)

Het vergroot de capaciteit in ieder geval wel.
(volledige laadcapaciteit: 4651)

Het oplaad-probleem blijft echter :( Zolang er een bepaald percentage accuspanning over is wil hij gewoon niet opladen. (in ieder geval 80% en hoger niet op te laden, de exacte grens weet ik niet).
Wat er nog bij komt: Als je de accu ver genoeg hebt laten leeglopen en je laadt hem op; aangekomen bij 100% floept ie telkens terug naar 99% en weer naar 100% enz enz. Je snapt het wel een mooie lichtshow van je magsafe... (groen-oranje-groen-oranje).

Al met al vermoed ik toch dat het niet helemaal lekker zit. :(

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dan wordt het bellen met apple of langsgaan bij een mac-dealer, vrees ik.

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 22:09

bagagedrager

multi-alles

Je kan voor uitgebreide info over je batterij het programma coconut battery gebruiken:
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 11:06
De accu van mijn MBP vertoont de laatste weken raar genoeg ook al kuren. Ik heb al een paar keer gehad dat 't ding op 20% dacht dat ie leeg was, en als ie helemaal op 0% was laadde ie niet meer bij en begon 't lampje op de accu onderop m'n MBP heel vlot te knipperen. Enige wat me toen heeft geholpen is de accu er uit en er weer in.

Coconutbattery zegt bij mij nu dat de capacity nog 68% (3749mAh van de 5500mAh) is en dat m'n Mac nu 24435 maanden oud is (heel knap voor een MBP). De accu is er eentje die ik toen zo'n half jaar terug met de omruilactie heb gekregen. Ja ik heb een paar maandjes verzuimd om te calibreren maar mag 't rekenen dan echt zo snel al in de soep lopen?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

mtbrainz schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:53:
De accu van mijn MBP vertoont de laatste weken raar genoeg ook al kuren. Ik heb al een paar keer gehad dat 't ding op 20% dacht dat ie leeg was, en als ie helemaal op 0% was laadde ie niet meer bij en begon 't lampje op de accu onderop m'n MBP heel vlot te knipperen. Enige wat me toen heeft geholpen is de accu er uit en er weer in.

Coconutbattery zegt bij mij nu dat de capacity nog 68% (3749mAh van de 5500mAh) is en dat m'n Mac nu 24435 maanden oud is (heel knap voor een MBP). De accu is er eentje die ik toen zo'n half jaar terug met de omruilactie heb gekregen. Ja ik heb een paar maandjes verzuimd om te calibreren maar mag 't rekenen dan echt zo snel al in de soep lopen?
Misschien helpt een SMC reset.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• PietjeBell
Ok, nu is hij echt geflipt. Ik ga er vanuit dat ik recht heb op een nieuwe accu op basis van de garantie. Af en toe wordt de accu niet meer herkend of heeft een volledige laadcapaciteit van 1 of juist extreem veel..

Afbeeldingslocatie: http://harmen.110mb.com/onzin/accutrouble/weird.png

klik voor meer screens

Maandag als ik weer in Groningen ben maar eens langs het apple winkeltje. Zien wat ze daar voor me kunnen betekenen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PietjeBell schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:59:
Maandag als ik weer in Groningen ben maar eens langs het apple winkeltje.
Bel nu even met ze, en leg ze het probleem uit. Dat maakt je bezoekje maandag wellicht zinvoller, hoewel het kort dag is om een replacement te bestellen. Zoiets heb ik ook eens gedaan (koelplaat vervangen in een macbook) en het effect was dat ze 'm in 23 minuten gerepareerd hebben terwijl ik met de (visueel erg aangename) telefoniste stond te kleppen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-02 18:32

Daniel

Kapitein NCC-1701
OK, dit heb ik nu dus ook, maar dan met een Macbook Pro. Accu is al meerdere malen opnieuw gecalibreerd. SMC-reset heb ik ook geprobeerd, maakt niets uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/529e7efbf47d89c021d02717fc1fbc4e/full.png

Wat is bij jou uiteindelijk gedaan? Accu vervangen?

[ Voor 19% gewijzigd door Daniel op 13-03-2007 22:12 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Daniel schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:07:
Wat is bij jou uiteindelijk gedaan? Accu vervangen?
Hij is drie maanden oud, dus dat wordt vervangen, zonder enig probleem. Effe bij een authorized dealer binnenlopen. Die kunnen in ieder geval even testen met een andere accu en uitsluiten of het de accu of elektronica in je laptop is. Of ze een accu op voorraad hebben of moeten bestellen kan ik natuurlijk niet voorspellen. Als ze 'm voor je bestellen moet je er wel snel langs als 'ie binnen is. Ze moeten een vervangen onderdeel binnen een paar dagen terugsturen, anders betalen ze er de volle mep voor.

Verwijderd

Ik vind vooral je volledige laadcapaciteit van 673mAh erg laag, bij mij is dat 4798mAh. Laat je je notebook constant op spanning staan terwijl de accu vol is? Dan slijt ' ie namelijk veel sneller maar dit is toch absoluut niet in orde voor een nog zo jonge MacBook.
Pagina: 1