OC fail tijdens POST

Pagina: 1
Acties:

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Allowa 8)

Vannochtend kreeg ik tijdens het booten een 'OC fail' message.
Ik heb ff gegoogled en het blijkt dat het iets met overclocken te maken heeft terwijl ik dat niet doe.
Het is ook al heel lang geleden dat ik nieuwe hardware geinstalleerd heb. :)

Mijn specs
BIOS: Award Modular 11/01/04

Er stond ook ergens dat ik mijn OC setting moest veranderen, maar ik kan die zo snel niet vinden.
Zal ik dan toch mijn BIOS moeten resetten :|

Kan iemand me helpen??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het makkelijkst is denk ik om even je bios defaults te laden en vervolgens de bios goed in te stellen. Grote kans dat je dan weer gewoon kunt booten.

Verwijderd

controlleer ook eens je bios-batterijtje, het kan zijn dat die plat is waardoor hij zijn settings telkens verliest

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Het makkelijkst is denk ik om even je bios defaults te laden en vervolgens de bios goed in te stellen.
Dat "goed instellen" heb ik nog nooit gedaan. Hoe gaat dat?? automatisch of moet ik een heleboel dingen zoals de HDD's opnieuw laten herkennen etc

Tja het kan ook zijn dat de batterij op is... ik heb deze PC nu +/- 2 jaar. Zou het daaraan kunnen liggen??
Ik dacht dat de meeste BIOS batterijen wel ruim 5 jaar meegingen :?

Verwijderd

chronozphere schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:21:
dacht ik ook, in mijn laatste asus moederbord was die die meegeleverd was na 3 maand plat... Ik zou het sowieso eens proberen, zo'n batterijtje heb je toch altijd wel ergens liggen (of gewoon nameten is voldoende, als je spanning hoog genoeg is is je batterijtje goed

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 21:52

Khaine

Python liefhebber

chronozphere schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:21:
[...]

Dat "goed instellen" heb ik nog nooit gedaan. Hoe gaat dat?? automatisch of moet ik een heleboel dingen zoals de HDD's opnieuw laten herkennen etc
In de meeste BIOS-en van dit moment (en enkele jaren terug) zit de optie ergens in een hoofdmenu. Omdat geen enkele BIOS er hetzelfde uitziet (AMI verschilt van Phoenix etc.) weet ik niet waar in jouw BIOS de optie zit, maar datie aanwezig is, is een feit. Gewoon even goed zoeken.

HDD's herkennen gaat al vanaf een Pentium 3 ongeveer automatisch. Tenzij je heel ingewikkelde schijven hebt zal dit ook geen probleem zijn. Alles wat je zelf hebt ingesteld moet je weer op nieuw doen (denk aan het uitzetten van onboard sound b.v.), maar voor de rest spreekt het voor zich.
Tja het kan ook zijn dat de batterij op is... ik heb deze PC nu +/- 2 jaar. Zou het daaraan kunnen liggen??
Na 2,5 jaar hoeft een batterij niet leeg te zijn. Het kan wel voorkomen. Een batterij vervangen is overigens totaal niet moeilijk, en duur zijn ze ook niet. Wil je het zekere voor het onzekere? Koop dan een nieuwe knoopcel en vervang je huidige. Niet vergeten dat je em bij de zijkant pakt, en niet tegelijk op de + en - he!

suc6 :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Pagina: 1