Toon posts:

Chroot in group dir

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om je ftp server (vsftpd) te chrooten in de group dir van linux (ubuntu)?

Ik heb namelijk een klein servertje draaien waarin de users worden verdeeld in groepen.
Dus mijn home dir ziet er zo uit: /home/group/user.
Nou zou het dus makkelijk wezen dat als iemand inlogd met zijn ftp-client hij dan gewoon uitkomt in de group dir en niet in zijn user dir (dit omdat ik de dir waar de web-files instaan in de group dir wil zetten (/home/group/www) ).

Ik kan het nu doen met de mount --bind maar dat vind ik een beetje lelijke oplossing dus daarom wil ik het oplossen met de chroot naar group dir maar daar kom ik niet helemaal uit.

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor mijn probleem (misschien een server die dat ondersteunt ;) ).

Alvast bedankt voor de reactie.

Gegroet
Scartie

Verwijderd

Ik weet dat proftpd het kan, die optie zet ik standaard aan, zodat in mijn geval ik standaard naar bijvoorbeeld mijn home directory ga, en dat ik niet in andere directories kan komen, ik denk zelf dat vsftpd ook vast wel opties daarvoor heeft, google is your friend ;)

edit:

in profptd is het de optie: DefaultRoot [locatie van de root]

@hieronder, kan ook ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 00:58 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt sowieso de daemon in een rootjail draaien.
hoeft de daemon afaik geen support voor te hebben, maar moet je zelf wel een jail kunnen maken :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de documentatie voor proftpd maar weer eens door gelezen en daar ff op de forum gezocht, en daar heb ik gevonden dat je met defaultroot /iets/iets groupnaam iedereen uit een groep in die dir kan zetten, dus ik denk dat ik dan maar weer eens proftp moet proberen (had het al vaker geprobeerd maar kwam daar niet zo ver mee).

Bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 01:10:
Ok ik heb de documentatie voor proftpd maar weer eens door gelezen en daar ff op de forum gezocht, en daar heb ik gevonden dat je met defaultroot /iets/iets groupnaam iedereen uit een groep in die dir kan zetten, dus ik denk dat ik dan maar weer eens proftp moet proberen (had het al vaker geprobeerd maar kwam daar niet zo ver mee).

Bedankt voor de reacties.
Proftpd is ubersimpel, dat gaat je vast wel lukken ;) Die configfiles zijn heel makkelijk en er is er maar 1: /etc/proftpd/proftpd.conf (tenzij je een vage distro hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan ga ik nu maar eens spellen met proftpd, en daarna maar eens kijken hoe ik apache2 als multi site provider ga opzetten.

Bedankt voor de reacties
Pagina: 1