Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleem om VFD aan de praat te krigen.

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via ebay een Noritake Itron VFD op de kop weten te tikken. Namelijk de CU20045SCPB-W2J 4x20 karakter VFD.

Afbeeldingslocatie: http://avcelectronics.com/auction/auctionpics/IMG_2021.JPG

Na wat onderzoek bleek dit een HD44780 compatible VFD te zijn dus lekker makkelijk met aansluiten.

Datasheet: http://www.zito.de/CU20045SCPB-W2J.pdf

Eerst had ik het bovenste schema geprobeerd van deze pagina.. het 1e plaatje.
http://lcdsmartie.sourceforge.net/circuits.htm
Waarbij ik pin3(FNC) 5v had megegeven. Later las ik op de datasheet dat deze niet verbonden hoefde te zijn waarna ik hem los koppelde.
Dat had geen resultaat en ging ik verder zoeken.
Kwam ik op dezelfde pagina 3e link, een stuk tegen over VFD. Deze dus http://www.icehw.net/article.php?id=99

Dus ik weer aanpassingen gemaakt... maar niet veel want het enige verschil is dat pin 5 aan de GND zit ipv pin14 van de paralle poort. Helaas ook geen resultaat

Alle verbindingen, gecheck en dubbelcheck maar zit allemaal goed.
Heb het programma lptout gedownload om te testen of mijn porten het doen met een ledje maar werkt allemaal perfect.

Heb nog gemeten met lptout en het lcd eraan, lptout 255 (alle poorten aan)
Nrs zijn pinnummers van het display..
1(GND)2(VCC)3(FNC)4(RS)5(R/W #)6(E#)7(D0)8(D1)9(D2)10(D3)11(D4)12(D5)13(D6)14(D7)
0v5.12v0v0.07v0v0.06v4.89v4.89v4.89v4.89v4.89v4.89v4.89v4.89v

En met alle poorten uit gaan pin 7 tm 14 naar 0.07v. Heb ook poorten afzonderlijk aangezet voor evt verbinding tussen 2 onderling.

Port95nt.exe is geinstalleerd en probeer resultaat te krijgen in smartie. Smartie instellingen zijn HD44780, LCD Size 4x20, port 378(Klopt!), Boot delay 1, Timing 1 (5 geprobeerd).
Printerport staat op ECP.

LCD blijft gewoon donker. Niets op te zien. Geeft geen kick ook niet bij power-on ofzo...

Mijn vraag is dus wat is er aan de hand? Display kaput?

Mijn dank is groot!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan je eens in het donker kijken of de gloeidraden in het doen? Als je het zo 123 niet kan zien, kan je er een digicam (macromode) opzetten en de gloeidraden zouden dan wat grijs-groenig te zien moeten zijn (IR). Wat is het stroomverbruik op de Vcc van het display? Ik zie ook een fuse op de print zitten, is die niet stuk?

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 28-01-2007 01:20 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Fuse is heel. Display ligt nu aangesloten in donkere ruimte en er komt geen licht vanaf. Zal voor de zekerheid morgen nog even een foto maken. Ik zal morgen ook nog even het stroomverbruik meten. Nu naarr bed.. Bedankt voor de snelle reactie iig.

Verwijderd

Topicstarter
High res plaatjes van het display. Gemaakt met 45mm, geen flits, 0.6sec sluitertijd.
http://www.xs4all.nl/~teiconbv/IMG_5262.jpg
http://www.xs4all.nl/~teiconbv/IMG_5263.jpg

Volgende stroom metingen gedaan.

Pc uit: 0.002mA
Boot: 4.55mA
Windows: 3.28mA

Smartie draaien: 3.90mA - 4.95mA

Hij lijkt dus wel wat de doen want de stroom veranderd wel, krijg alleen niets op het display. Zie ook niets gloeien als je kijkt naar de high res fotos.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

5mA is veel te weinig stroom voor een VFD van dat formaat. Het feit dat ie toch nog 5mA bij elkaar slurpt geeft waarschijnlijk aan dat alleen de spanningsunit of de VFD zelf niet meer werkt.

Als je erbij kunt zou je de spaningslijnen van de vfd zelf eens kunnen meten, zou een hoge spanning op moeten staan

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~teiconbv/IMG_5264_Klein.jpg
Ik heb gemeten tussen de onderste pinnen van het vfd en de GND.
Volgende resultaten:

Pin 1: 0v
Pin 2: 0v
Pin 3: 0v

Pin 30: 1.25v
Pin 31: 5.13v
Pin 32: 1.25v
Pin 33: 0.01v
Pin 34: 5.13v
Pin 35: 5.13v
Pin 36: 0v
Pin 37: 0v
Pin 38: 0v

Pin 41: 0v
Pin 42: 0v
Pin 43: 0v

Niet echt bepaald hoge spaningen... Betekent dit dat het vfd kapot is of de voeding ervan?

En de vraag is.. als het niet het vfd is, kan ik dat nog repareren? Want het terugsturen naar de verkoper van ebay kost mij haast meer dan het bedrag dat ik voor het display betaald heb. Als ik voor een paar eurotjes een condensatortje kan vervangen..

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik dacht zelf dat de meeste VFD's wel wat meer volt nodig hebben om te kunnen gloeien, maar wellicht dat ik me hierin vergis, ben geen expert op dit gebied, alleen bescheiden ervaringsdeskundige :+

volgens mij is het glaswerk zelf niet te repareren, dus moet je hopen dat het de aansturing is...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat begrijp ik.. omdat het ook nog vacuum dichtzit kan je daar niets mee.. Zou alleen dan graag willen weten hoe ik erachter kan komen waar het aan ligt.. de vfd zelf of de aansturing.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

HD44780 compatible schermpjes kan je eenvoudig testen door alleen de + en de - aan te sluiten.
De controller zal dan het scherm initiëren en zal de oneven regels laten oplichten.
Als hij dat al niet doet, lijkt me dat slecht nieuws.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's bij LCDs zo, en iirc is dat meer omdat de multiplex-instellingen nog niet goedstaan... geen enkele garantie dat dat bij een VFD ook zo werkt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• job

job

Is dat niet afhankelijk van de gebruikte controller dan?

Verwijderd

Topicstarter
Van wat ik heb gelezen op het internet is dat een VFD zich niet zal initalizeren als een LCD.
http://www.icehw.net/article.php?id=99
After plugging the unit into a free parallel port and the power connector into a spare Molex connector on your PSU you should have a VFD that functions just like a parallel LCD. I was quite worried when I first plugged mine in and powered it up. Unlike an LCD I got no test signal; this appears to be normal for a VFD.

• job

job

Ah weer wat geleerd :)
Wat ik van mijn lcd avonturen weet is dat er grofweg 2 dingen fout kunnen gaan.
1. De bedrading (maar neem aan dat je die al tig keer controleerd hebt)
2. de software. Vooral Port95nt.exe werkt vaak toch niet lekker.

Als je een testje kan doen met linux zou ik dat zeker proberen. Daar is echt veel software voor te vinden dat eenvoudig aan de praat is te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even testen in linux, maar heb er weinig vertrouwen in..

Verwijderd

Topicstarter
Ben het aan het testen op mijn webserver dus wil niet teveel gekke dingen uithalen. LCDProc heeft een update nodig van autoconf. Heb hem compiled met ignore errors maar krijg hem niet aan de praat. Heb ook nog lcdlinux en lcd-0.152 geprobeerd, is volgens mij hetzelfde programma maar geven ook errors bij compile.. Waarschijnlijk kernel versie die te nieuw is.
Nog ander linux proggies die ik kan proberen?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Als je gaat testen, dan kan je even kijken naar: http://www.crystalfontz.com/software/CFAH_WinTest/index.html
daar staat een programma om je hd44780 display te testen

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig! Hij doet eindelijk iets! Als ik op init 4-bit druk.. krijg ik een scherm vol tekens!

Verwijderd

Topicstarter
Met een jumpertje kan ik hem op 8bits laten draaien.. Ik ga dat eens proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Ok op 8bits reageerd hij op smartie.. Ik krijg alleen niet de juiste tekens te zien.
Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~teiconbv/IMG_5270_Klein.jpg

Wat is hier aan de hand?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Andere charset in het VFD dan in je software word aangestuurt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan.. maar betekent dat dan dat ik smartie niet kan gebruiken maar mijn eigen software moet gaan schrijven voor dat vfd?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat kan niet.. Heb zitten kijken naar deze link http://www.icehw.net/article.php?id=99 hier gebruiken ze CU20025ECPB-U1J, Datasheet: http://www.farnell.com/datasheets/7532.pdf met smartie, en als je kijkt naar de addressering van A-Z is dat precies hetzelfde als bij mij. Die karaters zouden het in iedergeval moeten doen. En dat is niet het geval..

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat verder gekeken lijkt het dat R/W op de datasheet van die howto niet gebruikt wordt door het vfd... Bij mij wel.. Ik denk dat ik hem weer moet gaan vastzetten op pin 14... Valt te proberen..Alleen jammer dat ik net alles opgeruimd heb...

Verwijderd

Topicstarter
Helaas.. Geen effect..

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Kijk eens goed in de datasheet van het display.
De controller is niet zo heel snel, in ieder geval langzamer dan een LPT-poort.
Er is een bit dat je kunt lezen op de data-aansluiting.
Dit bit geeft aan of het vorige commando al is verwerkt.
Het slimsts is om eerst dit bit te testen en te wachten tot je dit ready ziet.
Pas daarna een byte naar het display sturen.
Of standaard een miliseconde wachten voor je de volgende byte stuurt.
(Een LPT-poort kan micro-seconden sturing maken en dat is te snel)

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in smartie de timing multiplier omhoog gegooid naar 5. Ook heb ik een boot delay tot 20s getest. Haalde allemaal niets uit.
In de datasheet http://www.zito.de/CU20045SCPB-W2J.pdf zit ik niets staan over een bit ready.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog een beetje bezig geweest in vb maar krijg daar ook niet echt resultaat. Ik heb deze sources gedownload http://sourceforge.net/projects/lcdvb/ en een beetje delays bij het opstarten erin gezet maar krijg nog steed gebrabel. Ook al die programmas kunnen het display niet aan/uit zetten of clearen. Bij het drukken op die knoppen krijg ik ook allemaal tekens in beeld.
Het rare ook is dat de tekens niet evenredig zijn met de tekens die ik invoer.
Als ik Hello world intiep en het verstuur naar het display dan kom er wat te staan. Als ik dan precies dezelfde text opnieuw stuur dan staat er compleet iets anders... Schiet niet op...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles nogmaals doorgepiept, en alles zit hoe het moet.

Bij het programma LCDCenter kwam ik een ander schema tegen waarbij de RS aan pin 17 zit ipv 16 bij Smartie. Dus die heb ik even omgezet. VFD doet nu niets in Smartie maar doet wel iets in LCDCenter, het is alleen nog steeds allemaal symbolen door elkaar heen.

Iemand nog ideen?

• guus.assmann
Kijk nog eens in de data sheet.
Bij software/commands.
De derde regel van onder: Read ready bit.
Je moet eerst de controller initialiseren, met de juiste gegevens.
Onder meer moet je, door wat registers te programeren, de 4 of 8 bit mode selecteren.
En nog een paar dingen, die ik me nu even niet meer herinner. (3 bytes dacht ik, maar in ieder geval 1 ! )
Dit is voor een LCD ook het geval. Vaak kun je ook een LCD-Module zo aansluiten, in plaats van deze VFD display.

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal het morgen even proberen. Want ik moet pin 17 weer even terug solderen naar 16.

Op dit moment in het vb proggie wat ik gebruik worden de volgende zaken in gesteld. Adressering klopt volgens mij niet helemaal al in het vb prggie.

8bit mode 3maal (H38)
Entry mode set (H6)
Display on (HC)
Clear display (H1)

Dus volgens jou moet er ook nog Read Busy/Addr aangsproken worden bij het initialiseren.
Moet dat als eerste, als laatse? Wanneer moet dat commando worden uit gevoerd.
Daarbij moet ik Commando H0 of HFF gebruiken voor busy of ready? H0 voor busy en HFF voor ready?
Heb niet zo heel veel kaas gegeten van programmeren naar porten. Ik gebruik hierbij DlPortWritePortUshort lib.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 21:58 . Reden: Typo ]

• guus.assmann
Je kunt twee momenten kiezen voor de busy test.

Eerst even hoe het werkt:
Je doet een lees operatie van het juiste register. (R/w moet dan hoog zijn als ik het goed heb)
Dan controlleer je of het busy bit actief is. En je blijft deze operatie herhalen totdat busy niet meer actief is. Dit is een programma lus, die pas eindigd als busy uit is.

Dat maakt hopelijk ook duidelijk waarom je een keuze hebt voor het moment van deze lus en wat het nut ervan is.
Volgens mij kun je meestal beter voor het commando etc de busy check doen.
Als je daarna het commando geeft of de data stuurt, dan kan de computer gelijk verder met iets anders.
Daarmee geef je de controller van het display de tijd om de bewerking uit te voeren.
En de computer kan de volgende data vast ophalen en nog meer doen.
Het wachten is daarna tot de display-controller klaar is. (Gemiddeld kortere wachttijd.)

Kun je de commando's ook met de hand, een voor een sturen?
Dit duurt meestal dan wel lang genoeg en laat zien dat je op de goede weg bent.

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk wel dat ik met de hand kan sturen, moet alleen even uitvinden hoe. Moet ook nog steeds pin omsolderen.. nog niet aan toe gekomen. Misschien dit weekend.

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Zelf heb ik genoeg karaker VFD's van Noritake / Futaba op de LPT werkend gekregen met Smartie.
Rule nr.1 > check check check je bekabeling en in twijfel gewoon helemaal opnieuw beginnen!
- gebruik het wiringscheme van Smartie
- als je extern powered dan moet je beide GROUNDs (je externe voeding GND > PC GND) samenvoegen, zowiezo LPT 18 ~ 25 GROUNDen aan de LPT connector
- neem niet te lange flatcable, hoe korter hoe beter
- altijd handig om het ook een andere PC te proberen

Moet werken, aangezien je VFD gewoon teken van leven geeft.

Verwijderd

Topicstarter
coorz schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:23:
Zelf heb ik genoeg karaker VFD's van Noritake / Futaba op de LPT werkend gekregen met Smartie.
Rule nr.1 > check check check je bekabeling en in twijfel gewoon helemaal opnieuw beginnen!
- gebruik het wiringscheme van Smartie
- als je extern powered dan moet je beide GROUNDs (je externe voeding GND > PC GND) samenvoegen, zowiezo LPT 18 ~ 25 GROUNDen aan de LPT connector
- neem niet te lange flatcable, hoe korter hoe beter
- altijd handig om het ook een andere PC te proberen

Moet werken, aangezien je VFD gewoon teken van leven geeft.
Bekabeling klopt 100%. Heb het meerdere malen doorgepiept en zit gewoon zoals het moet.

Ik gebruik een interne voeding en heb de ground van de printerkabel, de ground van de voeding en pin 18-25 met elkaar verbonden.

Flatcable is 15 cm.. Ik zal hem eens inkorten.

Heb het op een pc en een laptop met een externe voeding geprobeerd. Zelfde resultaat. Ik heb sinds kort ook een PLED display wat het wel gewoon goed doet op die printer port van de pc.
Pagina: 1