[Exchange2003] Verzenden gaat, ontvangen niet

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Ik heb exchange 2003" op m'n server geinstalleerd en geconfigureerd volgens een handleiding die ik heb gevonden. Alles lukt aardig het verzenden gaat goed alleen het ontvangen gaat dus niet goed, het gaat totaal niet. Mijn isp is telenet(BE) en na een nslookup gedaan te hebben op poort 25 bleek dat deze geblokkeerd werd, ik heb m'n exchange server dan verplaats naar poort 999, en in mijjn router ook geforward naar 999, en dan krijg ik van buitenaf wel antwoord. Nu toch denk ik dat ik hier in de mist ben gegaan met het configureren.

Wanneer iemand een bericht stuurt met een afleverrapport dan krijg ik niets aan maar de persoon die heeft gestuurd krijg ook niets aan van fout, afleverrapport ofzo.

Het lijkt er dus op of het bericht tussen kaai en wal ergens blijft hangen.

Ik heb hier in de search gevonden dat planet dit ook blokkeert (poort 25) en dat je dit daar kan oplossen door een MX record naar mailrelay.planet.nl in te stellen, nu heb ik een nslookup gedaan naar mailrelay.telenet.be en dit blijkt wel te werken, heb het ook ingesteld maar het doet niets.

Wat ik dus denk:

1) Er zit een fout met het poort forwarden (wat ik persoonllijk denk, server die stuurt stuurt toch op poort 25 smtp en dan moet het naar poort 999 geraken ?)

Maar geraak er zelf niet meer uit, heeft er iemand een idee?

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-02 15:06
Ik krijg van de nslookup geen adres terug ofzo. En dan nog wil het niet zeggen dat het werkt. Probeer Rollernet.us eens. Dat is een gratis relay die ik zelf ook gebruik.
Ascathon in "Providers waar eigen mailservers zijn to..."

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat planet dat aanbiedt betekent natuurlijk niet dat elke provider dat doet. En alle mailservers in de wereld weten ook niet automatisch dat ze op poort 999 (of welke andere poort dan ook) moeten afleveren als 25 niet te bereiken is. Je zal dus met iets zoals Ascathon hierboven noemt aan de slag moeten, of wellicht een server op internet de mail laten opvangen en dmz pop ophalen oid...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bibawa
sanfranjake schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:07:
En alle mailservers in de wereld weten ook niet automatisch dat ze op poort 999 (of welke andere poort dan ook) moeten afleveren als 25 niet te bereiken is.
Dat dacht ik dus al.. zal die rollernet.us eens bekijken, de enige limitaties die ik zie is maximaal 50 MB / bericht, geen limiet op aantal te verzenden mails enzo..

Moet ik nu als dat allemaal gedaan is in m'n exchange server nog iets configureren voor rollernet?

[ Voor 10% gewijzigd door bibawa op 28-01-2007 10:29 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Neem aan dat dat rollernet de mail naar je toe stuurt op een andere poort, dus even heel globaal gezien zou je alleen je mx-record aan moeten passen en de luisterpoort van je smtpvirtualserver gelijk zetten aan wat ze daar gebruiken. Staat vast wel in een howto, faq oid op die site..
Als je al even exchange hebt geinstalleerd op je server, kan het vast ook niet zo kwaad om gewoon even wat te proberen. Trial and error, daar leer je het meeste van :P

[ Voor 22% gewijzigd door sanfranjake op 28-01-2007 10:41 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bibawa
Wat ik nu heb gedaan is het volgende

Op zoneedit, heb ik 2 MX records toegevoegd :

bibawa.be mail.rollernet.us 0
bibawa.be mail2.rollernet.us 0

Deze verwijzen dus netjes naar de mailsservers van rollernet, op rollernet heb ik een account aangemaakt en dus smtp redirection ingesteld :

www.bibawa.be SMTP Redirection > mail.bibawa.be:999

Op zoneedit heb ik verder ook nog IP-adres verwijzing aangemaakt van mail.bibawa.be naar mijn ip dat ik hier krijg van mijn isp.

Als ik mail stuur dan krijg ik volgende reject terug:
----------------------------------------------------------------------------------------------------

This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

bibawa@bibawa.be

Technical details of permanent failure:
PERM_FAILURE: SMTP Error (state 9): 554 5.7.1 <bibawa@bibawa.be>: Relay access denied
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op het forum van rollernet zou dit komen omdat het domein niet in de account manager staat, maar dat is volgens mij wel zo..

Zijn er commando's die ik via command prompt kan uitvoeren omzo te testen of er het een en ander gaat, dat is misschien wat handiger dan altijd maar mails te sturen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Twee dingen:

MX records gebruiken een priority.
Meestal wordt 10/20/30 aangehouden. 0 zoals jij ingevuld hebt kan hele rare effecten opleveren.
Doe dat liever niet, en hou je aan de gebruikelijke instellingen.

Ik krijg ook dit terug met een dig:
C:\WINDOWS>dig mx bibawa.be

; <<>> DiG 9.3.1beta2 <<>> mx bibawa.be
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 545
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 3, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 3

;; QUESTION SECTION:
;bibawa.be. IN MX

;; ANSWER SECTION:
bibawa.be. 7200 IN MX 0 mail.bibawa.be.
bibawa.be. 7200 IN MX 5 mail2.rollernet.us.
bibawa.be. 7200 IN MX 5 mail.rollernet.us.

;; ADDITIONAL SECTION:
mail.rollernet.us. 44387 IN A 208.11.75.2
mail2.rollernet.us. 77981 IN A 216.90.171.2
mail.bibawa.be. 7200 IN A 84.193.128.212

;; Query time: 270 msec
;; SERVER: 192.168.0.2#53(192.168.0.2)
;; WHEN: Sun Jan 28 12:26:55 2007
;; MSG SIZE rcvd: 151
Van welke server krijg je je 5.7.1 melding terug?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bibawa
Ik heb het nu nogmaals alles opnieuw ingesteld

bibawa.be mail.bibawa.be 0
bibawa.be mail.rollernet.us 5
bibawa.be mail2.rollernet.us 5

Rollernet ook zo i ngesteld
bibawa.be SMTP Redirection
mail.bibawa.be:999

en natuurllijk de ip redirect van mijjn ip naar mail.bibawa.be

nu na nogmaals proberen krijg ik dus niets meer aan, geen fouten, geen email noppes :s

--
Wat die mx prioriteiten betreft die kent zoneedit zelf toe, mail.bibawa.be staat gewoon ingesteld als 1st en de rest als 2nd

Is het overigens normaal dat bij protocols het POP3 protocol niet gestart is? Als ik het start blijft de system manager gewoon hangen :'(

[ Voor 25% gewijzigd door bibawa op 28-01-2007 12:49 ]

• Ascathon
Wil je rollernet gebruiken dan moet je de priorities van rollernet ook lager zetten. In ieder geval lager dan die van je eigen domein. En ze mogen gerust gelijk staan dan. Soort van load balancing.

• bibawa
ook al aangepast maar dat doet ook niets, het grootste probleem is dat ik niets terugkrijg en dat in rollernet bij de queue status gewoon niet bijkomt ook niet...

Maw waar blijvjen die berichten ?

[ Voor 65% gewijzigd door bibawa op 28-01-2007 14:01 ]

• bibawa
probleem gevonden, blijkbaar blokkeert telenet alles onder 1024 , heb poort nu wat hoger ingesteld en nu draait het als een zonnetje :p

• bibawa
toch nog een probleempje eigenllijk, in zoneedit had ik een ipverwijzing ingesteld van mijjn isp ip adres naar mail.bibawa.be, omdat m'n ip niet vast is is dit dus eigenllijk niet echt een goede oplossing, omdat ik het dan altijd moet gaan veranderen enzo,. hoe kan ik dit probleem omzeilen?

• Ascathon
Zoneedit is van je ISP of daar waar je het domein hebt? Bij het laatste hoef je alleen die 2 van rollernet als MX record in te voeren. En bij rollernet je eigen hostname bijvoorbeeld mits dat wel een vaste naam is. Bij je ISP hoef je verder niks te doen.
Verder ken ik dat Zoneedit niet, dus dat zegt me niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Ascathon op 28-01-2007 18:47 ]

• bibawa
Ascathon schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:46:
En bij rollernet je eigen hostname bijvoorbeeld mits dat wel een vaste naam is.
Wat bedoel je met je eigen hostnaam? bibawa.be dan in mijn geval ? dat verwijst dan toch nog nergens naar mijn server?

--
Edit: ik heb hem op rollernet nu laten verwijzen naar xxx.dyndns.org en dat blijkt nu te werken, daarstraks ging dat niet !

strange, maar allemaal bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door bibawa op 28-01-2007 18:59 ]

• Ascathon
Nee, met hostname bedoel ik een naam van je ISP die aan je IP gekoppeld is. Ik heb bij @home een dynamisch IP (in principe dan) en een hostname zoals cp123456-a.venlo1.lb.home.nl. Dit laatste is vast en heb ik bij Rollernet ingevuld. Misschien heb jij ook wel zoiets. Doe bijvoorbeeld eens een nslookup van je IP adres.

• bibawa
Ik heb er nu gewoon mijn dyndns aan gekoppeld dat is ook vast :p
Pagina: 1