100mW PCMCIA wifi kaarten

Pagina: 1
Acties:

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Dag allemaal,

Ik ben nu al tijden op zoek naar een PCMCIA kaart voor in me laptop. Alleen de kaart moet wel een externe antenne mogelijkheid hebben en tenminste 100mW zendkracht hebben. Dit is om een grote afstand van gasthuis naar woonhuis te overbruggen. Aan het huis wil ik dan een flat panel antenne hangen, maar het schijnt dus dat je dan ook nog een 100mW pcmcia kaart moet hebben voor je profijt hebt van zo een flat panel antenne.

Maar nu kan ik dus nergens een PCMCIA kaart vinden met 100mW zendkracht en ondersteuning voor b/g netwerken. Zou een USB antenne met 100mW zendkracht net zo goed zijn als een PCMCIA oplossing?

Kan maar weinig info vinden over 100mW kaarten en het echte belang ervan. Senao heeft wat leuke kaarten, maar die zijn alleen maar B netwerk geschikt. Ligt het nou aan mij of zijn er geen 100mW PCMCIA kaarten op B/G. En zijn die USB wifi antennes op 100mW net zo goed als PCMCIA kaartjes?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Damocles.NL
Geen externe antenne aansluiting mogelijk op dat kaartje.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het lijkt mij dat er geen verschil is tussen PCMCIA en USB.
(Zeg het maar als ik het fout heb.)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 15:46
Waarom moet het 54g zijn? wil je er soms bestanden mee overpompen? Voor internetten kan je gewoon prima 11mbit gebruiken.

Maar over wat voor afstand hebben we het? Staat dat gastverblijf kilometers van dat huis vandaan???

Ik doe hier 125m met 2db (standaard) antenne's, met 1 boom ertussen. Met betere antenne's kun je, onder fatsoenlijke omstandigheden, prima 1km overbruggen.

De meerwaarde van een 100mw kaartje is veel kleiner dan een goede antenne. Daarnaast moet je wel aan beide kanten zo'n kaartje hebben. Als kant 1 harder zend, ontvangt 2 het verder weg. Maar als die normaal terug zend, dan zal kant 1 dat niet terug ontvangen ;)

• Damocles.NL
Ik schat ongeveer 500 meter.

Er zitten wel een paar bomen ook tussen. Maar wel met ruimte er tussen en van onderen niet al te dicht begroeid. Ik wil inderdaad wel bestanden heen en weer kunnen sturen van een pc in huis naar me laptop in het gastenverblijf. Als ik eens een klein feestje geef dan kan ik makkelijk van me pc in huis met al me muziek snel muziek overpompen naar de laptop bijvoorbeeld.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Damocles.NL schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:28:
Ik schat ongeveer 500 meter.

Er zitten wel een paar bomen ook tussen. Maar wel met ruimte er tussen en van onderen niet al te dicht begroeid. Ik wil inderdaad wel bestanden heen en weer kunnen sturen van een pc in huis naar me laptop in het gastenverblijf. Als ik eens een klein feestje geef dan kan ik makkelijk van me pc in huis met al me muziek snel muziek overpompen naar de laptop bijvoorbeeld.
Een USB flash-stickje heeft een veel grotere "bandbreedte" dan 11g, over die afstand ;) En heb je eigenlijk wel PCMCIA? Veel nieuwere laptops hebben CardExpress.

offtopic:
me laptop :'(

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:12

BHQ

Damocles.NL schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:02:
En zijn die USB wifi antennes op 100mW net zo goed als PCMCIA kaartjes?
Waarschijnlijk zelfs een betere oplossing, omdat je ze beter kan positioneren en ze niet in je laptop zitten (Mocht dat evt. storen). Senao maakt ze en de antenne is (afhankelijk van het model) te veranderen in een groter model. Houd er wel rekening mee dat je dan boven de 20dBm komt en dat mag hier niet..

• Damocles.NL
1 x Type II PCMCIA 2.1 compliant heb ik.

Die 20 DBm zal ik in de software config wel aanpassen zodat ik niet in overtreding ben. Ik had van Senao inderdaad die USB versie gezien. Dat lijkt me dan wel een goede keuze.

Is er niks bekend over PCMCIA kaartjes met 100mW zendkracht en b/g ondersteuning + externe antenne mogelijkheid?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die dB's kan je niet software matig instellen, omdat de antenne dit bepaald.

Als je kijkt naar een pci wifi-kaart, kan je daar dus andere antennes opzetten die al versterkend werken. De kabel leverd altijd een stuk dB-verlies met zich mee. Zo kan je dus prima met een 24dB antenne gaan zitten, en dan de juiste kabel met de juiste lengte weer zorgt dat je onder net onder de 20dB komt.

Het lijkt me trouwens in jouw geval slimmer om een USB Dongle te kopen. en daar gewoon een flinke USB verlengkabel te nemen. En dan de gewenste antenne te kopen, met de juiste kabel in de juiste lengte, en dan die usb-dongle de antenne daar af te halen en de kabel erop te solderen.

Althans, zo zou ik het doen. Als je gaat neuzen op wirelessnederland forum, kan je over antenne's en kabels heel wat informatie vinden. Met name op de versterking van de antenne's en het verlies van de kabels om zo het maximale te behalen.

100mWatt met 2dB werkt slechter dan 50mWatt met 20dB

Ey!! Macarena \o/

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 15:46
Als je alles via de officiele regeltjes wilt doen kun je eea uitrekenen met allerlij formules.
Deze houden rekening met ingestuurde vermogen, gebruikte connectoren, kabels, afstanden, freshnell zones, enz.

Ik heb ooit een Cisco Excel sheet gehad met de hele berekeningen die hun gebruiken.

http://www.djsmiley.com/g...ridgeRangeCalculation.xls

• Damocles.NL
RaZ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 02:05:
Het lijkt me trouwens in jouw geval slimmer om een USB Dongle te kopen. en daar gewoon een flinke USB verlengkabel te nemen. En dan de gewenste antenne te kopen, met de juiste kabel in de juiste lengte, en dan die usb-dongle de antenne daar af te halen en de kabel erop te solderen.
Ik snap niet helemaal waarom ik een USB Dongle zou moeten hebben daarvoor en solderen. Ik kan toch gewoon die USB adapter aansluiten op me laptop en daar eventueel nog een USB verlengkabel tussen hangen of gaat dat niet lukken? En anders een langere USB kabel nemen. En mocht dat ook niet gaan dan koop ik gewoon een RP-SMA verlengkabel toch?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Misschien een gekke suggestie, maar is het niet veel handiger om dit gewoon op te lossen door een extra wireless access point in het gasthuis neer te zetten die vervolgens als repeater optreedt? Dan blijft je laptop lekker mobiel (geen externe antenne nodig), werkt 'ie overal in huis (geen line of sight met de "verre" router nodig) en kun je "gewone" WLAN-kaartjes gebruiken (of ingebouwde chips for that matter.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Damocles.NL
Maar voor een extra AP moet je toch een netwerkkabel erheen leggen?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Damocles.NL schreef op zondag 28 januari 2007 @ 10:39:
Maar voor een extra AP moet je toch een netwerkkabel erheen leggen?
Nee hoor :) [google=wireless bridging]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Damocles.NL
Ok ik ga daar even naar zoeken, een afstand van ongeveer 500 meter is op die manier dus goed te overbruggen? Ik ga even verder googlen of het evt. een geschikte oplossing is.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

of naar "Wireless Distribution System" ;)
Anyway, met 2 accesspoints kan je vaak wel een bridge opzetten, of je koopt puur 2 wifibridges.

Ik heb ooit met 2 Edimax accesspoints een point-to-point bridge opgezet, omdat een vriend van me hier in de buurt geen breedband internet had :P
Op het moment heeft Linksys als et goed is speciaal Bridge devices, dus daar kan je ook voor gaan.

Wireless Distribution System bied als voordeel dat je het netwerk ook nog toegankelijk hebt voor clients en meerdere AP's kan koppelen tot 1 groot netwerk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07-2025
RaZ schreef op zondag 28 januari 2007 @ 02:05:
De kabel van een USB-device mag maximaal 5 meter zijn volgens de specs. Misschien dat-ie het op 7-10 meter ook nog doet, (webcam op 7 meter werkte iig nog wel bij mij) maar gaat dat nuttig zijn? En aan zo'n USB-ding gaan solderen lijkt me bijzonder lastig eigenlijk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Damocles.NL schreef op zondag 28 januari 2007 @ 10:28:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom ik een USB Dongle zou moeten hebben daarvoor en solderen. Ik kan toch gewoon die USB adapter aansluiten op me laptop en daar eventueel nog een USB verlengkabel tussen hangen of gaat dat niet lukken? En anders een langere USB kabel nemen. En mocht dat ook niet gaan dan koop ik gewoon een RP-SMA verlengkabel toch?
Om dit issue nog even kompleet te maken;

Je hebt je wireless device, en een antenne. Het device heeft een signaal sterkte, zeg een 2dB. De antenne heeft ook een versterkende werking, zeg een goed panel van 24dB. De kabel die er tussen komt zal voor verlies van het signaal zorgen. Hoe langer de kabel, hoe meer verlies.

Als je dus gaat rekenen om exact aan de 20dB te komen, heb je de juiste lengte en type kabel nodig. De afstand tussen device en antenne speeld dus een belangrijke rol. Als je dus een USB-dongle gebruikt, kan je de afstand tussen computer en device verlengen zonder dat er verlies optreed, omdat die enkel in de kabel van de antenne optreed.

Daarbij kan je als het via USB werkt, op meerdere apparaten aansluiten, met PCMCIA (oftewel CardBus) ben je enkel beperkt tot een laptop, of je moet een CardBus controller in je desktop zetten.

Wat WDS betreft wordt wel aangeraden om hiervoor de zelfde merken te gebruiken. (Mijn ervaring met Linksys is overigens ronduit slecht, en raad ik je af dat te gebruiken)
Fuzzillogic schreef op zondag 28 januari 2007 @ 13:20:
[...]

De kabel van een USB-device mag maximaal 5 meter zijn volgens de specs. Misschien dat-ie het op 7-10 meter ook nog doet, (webcam op 7 meter werkte iig nog wel bij mij) maar gaat dat nuttig zijn?
Je zou er eventueel nog een hubje tussen kunnen zetten. Ik heb hier een USB dongle aan een 5 meter kabel hangen, en dat werkt uitermate perfect. Signaal is veel beter omdat dat ding nu gewoon op een goeie plek staat, wat je met een CardBus wireless dus niet hebt.
En aan zo'n USB-ding gaan solderen lijkt me bijzonder lastig eigenlijk.
Ik heb het zelf ook niet gedaan, aangezien ik zeer tevreden ben met wat m'n SpeedTouch 121g dongle doet. Ik ontvang zonder problemen 35 AP's, terwijl ik een Linksys hebt die er maar 10-15 pakt op de zelfde plek.

Het antenne blokje op zo'n dongle is niet zo groot, maar het loshalen en er een kabel opzetten moet prima te doen zijn hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door RaZ op 28-01-2007 13:40 ]

Ey!! Macarena \o/

• bolluserectus
  • Laatst online: 25-04-2025
WDS is uit, verleden tijd, obsolete..
Want, en daar ben ik weer, officieel werkt het alleen met WEP-encryptie en niet met WPA.
Maar, zoals Dawuss opperde, doet een Repeater wonderen, en hier heb je dus geen kabel voor nodig.

Kijk naar (beetje brakke) uitleg op:
http://www.edimax.com/html/Faq/FAQ_EW-7206APG.htm

Actions speak louder than words

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53
Damocles.NL schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:28:
.....
Als ik eens een klein feestje geef dan kan ik makkelijk van me pc in huis met al me muziek snel muziek overpompen naar de laptop bijvoorbeeld.
Dat meen je toch niet? Vind ik geen goede reden hoor. Alle laptops die ik tot nu toe gezien heb, zijn prima portable..

Muziek kan immers ook makkelijk met 11 Mbit...

- knip -

• Damocles.NL
Bedankt voor de laatste rij antwoorden. Ik ga morgen het e.e.a. even doornemen en bekijken.

offtopic:
Hoe kan in hemelsnaam dit topic in 2 dagen helemaal bovenaan bij google staan met de zoektermen "panel antenne wifi" http://www.google.nl/sear...ne+wifi&btnG=Zoeken&meta=. Zelfde wanneer je zoekt op 100mW. Dit topic eerste resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Damocles.NL op 29-01-2007 23:16 ]

Pagina: 1