Windows 95 installeert zich zelf niet

Pagina: 1
Acties:

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-02 21:08
Ik heb laatst een oude 266mhz pentium nogwat pc gekregen, en wilde hier Windows 95 op installeren. Ik heb netjes van http://www.bootdisk.com een windows 95 OEM (ik heb een originele windows 95 cd) startup diskette gemaakt, en ik heb ook fdisk gedraait, de onbekende partitie verwijderd, en een logische dos partitie of zo iets gemaakt (wat beschreven stond in enkele topics hier). Toen probeerde ik om win 95 te installeren door naar de cd drive te gaan (s: in mijn geval) en dan setup.exe Windows geeft aan dat hij een routinecheck wil uitvoeren, waarna hij aangeeft dat windows 95 een bepaald aantal bites nodig heeft om te installeren (ik heb meer ruimte vrij op m'n harddisk) en doet vervolgens niets. Hij geeft geen foutmeldingen of iets dergelijks. Ik krijg alleen weer het bekende S:\>

Moet ik nu een andere win95 of eventueel win98 bootdisk te pakken zien te krijgen?

[img]error.jpg[/img]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm om windows te installeren moet je een primaire partitie maken, geen logische.

edit: oh en natuurlijk na het maken van de partitie ff rebooten en de partitie formatteren. Anders issie nogsteeds niet bruikbaar

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 27-01-2007 22:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En niet te vergeten de partitie actief maken.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Primair en actief.. Maar let ook op het filesystem :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Naast de tips hierboven: Wat voor filesystem heb je? Let ff op dat FAT32 pas word ondersteund vanaf Win95 OSR2.x! (versie 4.0.950B/C)

Win95 Gold (4.0.950) en Win95 SP1/OSR1 (4.0.950A) kan dus niet overweg met FAT32. Als je een van deze hebt moet je dus voor FAT16 kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 27-01-2007 22:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Niekleair
Die heb ik inmiddels ook gemaakt, kijken of het nu lukt

[img]error.jpg[/img]

• Niekleair
Ik heb de versie met USB support, op de cd staat als nieuwste jaartal 1997. Ik weet niet welke versie dat is, maar het lijkt mij een van de meest recente win95 versies

[img]error.jpg[/img]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

niekje87 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:29:
Ik heb de versie met USB support, op de cd staat als nieuwste jaartal 1997. Ik weet niet welke versie dat is, maar het lijkt mij een van de meest recente win95 versies
De enige Win95-versie met USB-support was Win95 OSR2.5, versie 4.0.950C (de nieuwste versie van Win95 idd). Die moet FAT32 wel aankunnen, dus dat is iig het probleem niet.

Probeer eens setup /id /is? (/id = geen diskspacecheck uitvoeren, /is = geen scandisk uitvoeren)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 27-01-2007 22:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Niekleair
formatje er overheen, ik dacht dat dat al bij fdisk gebeurde, maar nu is hij gewoon aan het formatten (via [format.com c:] op de opstartdiskette, want bij format c: gaf hij een foutmelding....

ik zal zo setup /id /is proberen als het nog niet werkt

[img]error.jpg[/img]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

formatje er overheen, ik dacht dat dat al bij fdisk gebeurde,
Nope, moest vroeger met het handje. Win95 doet in de setup zelf geen format (is pas vanaf de NT-versies), dus als je dat niet doet zal het zeker fout gaan.

Virussen? Scan ze hier!

• Niekleair
So far so good, het lag dus aan het (niet) formatteren.

Bedankt!!

[img]error.jpg[/img]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

No problem. Moet je er zelf mee gaan werken? In dat geval alvast gecondoleerd.

Damn, dat spul is alweer 12 jaar oud, echt ouderwets. En ook niet echt superstabiel (hoewel beter dan Win98). Ga je hem ook aan Internet hangen? Houd er wel rekening mee dat er al een jaar of 4 (geloof ik) geen security-patches meer voor Win95 uitkomen. Draai in ieder geval wel WindowsUpdate (krijg je nog de oude V3-website) voor de laatste patches als je hem online gaat brengen.

Nou zal dat niet zoveel uitmaken, maar toch. Het is wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 27-01-2007 22:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 09:53
Windows 95 heeft inderdaad wel wat veiligheidsgebreken. Aan de andere kant, bijna alle nieuwe virussen zijn Windows NT-family only.

• Niekleair
Mijn "Daily driver" is ook daarom ook een Acer Travelmate 2700 met 3GHZ P IV en gewoon WinXP (alleen heeft tie helaas maar 512mb werkgeheugen, tijd om uit te breiden naar 2gb, als het geld ooit binnenkomt)

Deze waar win 95 op komt, is gewoon een stand-alone knutselbakje, komt wellicht ooit in een bierkrat te zitten..

Trouwens, wat een goede oude tijd, dat Windows nog in 5 minuten installeerde _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Niekleair op 27-01-2007 22:51 ]

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1