hitachi langzamer laten draaien

Pagina: 1
Acties:

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb net een nieuwe harde schijf in mijn laptop gezet (hitachi 7k100), heerlijk snel maar ook heeel erg warm. Het gevolg, mijn fan blijft nu constant draaien en de onderkant van m'n laptop (acer travelmate 632LC) is loeiheet.

Kan ik mijn harddisk langzamer laten draaien zodat hij iets langzamer is maar de fan wel lekker stil is?

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
ik denk dat dit niet kan hoor, je harde schijf is geconfigureerd om het zo maar te zeggen voor die snelheid...

• sjococo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-02 19:10
Hmm, je schijf verbruikt zo'n 2 watt met ronddraaien en koppen actief. Je processor tot wel meer dan tien keer zoveel. Jouw schijf verbruikt slechts 10% meer dan een moderne 5400 rpm schijf en hetzelfde als een oude 4200 rpm schijf, dus daar lijkt mij nu niet het grote verschil te zitten.

Ik denk dat je beter gebruik moet gaan maken van AAM en APM. Hitachi heeft Enhanced ABLE bedacht voor stroombesparing en van http://www.hitachigst.com kun je daarvoor de laatste Hitachi Feature Tool downloaden.

Ik heb nog nooit iets gelezen over een multispeed HD, die je naar believen in kunt stellen op 7200, 5400, 4200 of 3600 rpm. Misschien kun je het zelf maken door PWM toe te passen op de 4 stroomdraadjes die naar de plattermotor lopen.

Verwijderd

Hitachi 7k100 draait op 7200rpm zo te zien aan het typenummer, en zonder actieve ventilatie wordt dat gewoon best warm. Je moet oppassen hiermee want niet alle laptops (lees: weinig) zijn gebouwd voor dit schijven die zo warm kunnen worden, met als gevolg vrijwel geen ventilatie en dus een te hoge temperatuur. Je schijf kan bij warmte temperaturen snel overlijden; dat is bij mij bijvoorbeeld ook gebeurd.

Je kunt je schijf niet langzamer laten draaien maar je kunt wel APM (advanced power management) inschakelen waardoor je schijf downspint (0rpm dus) zodra hij x minuten niet gebruikt wordt. Dat vind ik zelf heel handig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 21:56 ]