[Games] Via omweg softwarematig Dolby Digital Live?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.069 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Beste mensen,

Ik heb hier een computer staan met Dual-Core AMD Atlhon X2 4200+ en een Creative Audigy 4 geluidskaart. Verder heb ik een receiver, de Sony STR-DE495, met alleen een digitale coaxale en optische ingang om 5.1 geluid erop aan te sluiten.

Ik zou graag games in 5.1 surround willen spelen, zonder daarvoor een speciale geluidskaart aan te hoeven schaffen. De audigy 4 ondersteunt geen Dolby Digital Live of DTS Live. Mijn reciever ondersteunt geen directe input van alle kanalen. Daarom vraag ik me dus af of er een omweg is om toch in 5.1 games te kunnen spelen op mijn home cinema set. Is er niet een softwarematige omweg om Dolby of DTS ook live te encoderen en deze dan via de geluidskaart en SPDIF aan te sluiten op mijn receiver? Aangezien de meeste games nog geen dual-core ondersteunen en dus er telkens een processor niks doet, lijkt me het feit dat het veel CPU gaat gebruiken geen enkel probleem.

Ontzettend bedankt!
_/-\o_

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kan toch gewoon via SP/DIF, een coaxiale (of optische) kabel richting je versterker doen? Games die dan 5.1 ondersteunen zullen dat dan ook gebruiken. Spellen die dat niet ondersteunen, geven een stereo-signaal af. Dan kun je bijv. weer kiezen voor Dolby Pro-Logic II(x) of DTS:Neo, op je versterker.

Verwijderd

kan je wel doen

Via een dolby digital live kaarten die het omzet naar 5,1 digital

• masser120
Exorcist schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:27:
Je kan toch gewoon via SP/DIF, een coaxiale (of optische) kabel richting je versterker doen? Games die dan 5.1 ondersteunen zullen dat dan ook gebruiken. Spellen die dat niet ondersteunen, geven een stereo-signaal af. Dan kun je bijv. weer kiezen voor Dolby Pro-Logic II(x) of DTS:Neo, op je versterker.
Neen, want dat wordt doorgezonden naar de directe uitgangen. Dus analoog en dat kan ik niet aansluiten. Bovendien is Dolby Pro-Logic II slechts upscaling van een stereo signaal.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:34:
kan je wel doen

Via een dolby digital live kaarten die het omzet naar 5.1 digital
Kijk, en dat wil ik juist niet doen. Ik wil weten of er een softwarematige omweg is. Dan hoef ik geen nieuwe geluidskaart aan te schaffen.

[ Voor 22% gewijzigd door masser120 op 27-01-2007 16:44 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[quote]masser120 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:43:
[...]

Neen, want dat wordt doorgezonden naar de directe uitgangen. Dus analoog en dat kan ik niet aansluiten. Bovendien is Dolby Pro-Logic II slechts upscaling van een stereo signaal.

[...]

Ah ja, ik snap je. Wat betreft dat Dolby Pro Logic II, ja, dat is geupmixt, maar nog altijd beter dan stereo (in mijn ogen hoor ;) )

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 09:20
Er is een programmaatje dat van een aantal ASIO-kanalen in realtime kan omzetten naar een AC3 stream.
Meer info hier

Ik weet echter niet of alle kanalen die geproduceerd zijn door een Audigy 4 ook als ASIO kanaal beschikbaar zijn.
Anders zou je de kX drivers erbij moeten gebruiken, maar ik weet niet zeker of deze ook de Audigy 4 ondersteunen.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• masser120
Adion schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:12:
Er is een programmaatje dat van een aantal ASIO-kanalen in realtime kan omzetten naar een AC3 stream.
Meer info hier

Ik weet echter niet of alle kanalen die geproduceerd zijn door een Audigy 4 ook als ASIO kanaal beschikbaar zijn.
Anders zou je de kX drivers erbij moeten gebruiken, maar ik weet niet zeker of deze ook de Audigy 4 ondersteunen.
Bedankt! Als het goed is moet het gaan werken, want ik zag rechtsondering het logo van Dolby Digital (Bitstream Out). Ik kan het morgen gaan testen.

Dan tot slot even snel een tweede vraag: de Audigy 4 SPDIF output is in de vorm van jack. Best onhandig. Kan ik daar gewoon een standaard Jack to 2xCinch op aansluiten, of heb ik echt een superspeciaal verloopstekkertje nodig?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
masser120 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:41:
[...]

Bedankt! Als het goed is moet het gaan werken, want ik zag rechtsondering het logo van Dolby Digital (Bitstream Out). Ik kan het morgen gaan testen.

Dan tot slot even snel een tweede vraag: de Audigy 4 SPDIF output is in de vorm van jack. Best onhandig. Kan ik daar gewoon een standaard Jack to 2xCinch op aansluiten, of heb ik echt een superspeciaal verloopstekkertje nodig?
Creative levert bij hun speakersets die DD aan kunnen 3,5mm jack naar enkel tulp. Het is in feiten een monoplug (Ground , Data+).

• masser120
Termi schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:14:
[...]

Creative levert bij hun speakersets die DD aan kunnen 3,5mm jack naar enkel tulp. Het is in feiten een monoplug (Ground , Data+).
Ik heb geen Creative speakerset ;)
Wel twee goedkope auditek dingen die nodig aan vervanging zijn. Daarom dus de receiver zien aan te sluiten en de boel verhuizen.

• masser120
Yes! Het werkt Live Dolby Digital op mijn systeem! Wat een enorme ervaring bij de games zoals CoD2, GTA: SA en FarCry!

Alleen de enige nadelen die ik heb ondervonden: krakende rear-speakers bij intens geluid, maar dat kan ook aan de slechte kabel (standaard male jack -> 2x male cinch) die ik heb gebruikt, alhoewel het niet was zonder Dolby Digital (dus wel digitaal met PCM stereo). De vertraging is zeer goed te accepteren, ik geloof inderdaad iets van 25ms. Praktisch onmerkbaar als je toch met je kop in het spel zit. Alleen telkens na een tijdje spelen wordt die vertraging ineens een stuk langer. Ik geloof nu zo'n 250-500ms. Bij FarCry heb ik dit probleem nog niet gehad, maar bij GTA SA en Call of Duty 2 wel degelijk. En dat is wel degelijk merkbaar! Het programma'tje (dus dat redocneXk) resetten werkt en brengt de vertraging weer terug tot het minimale. Na een paar minuten springt hij weer terug naar de lange vertraging. Dit is echter niet de ideale oplossing natuurlijk. Ook valt het geluid soms een seconde weg, maar is vrijwel daarna meteen weer terug. Verder klinkt het geluid wel ontzettend mooi. Kortom: het is een mooie tussenoplossing voordat je een nieuwe kaart koopt.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:29

Church of Noise

Drive it like you stole it

Enig idee wat dit oplevert qua extra processorbelasting? ('k vraag dit enkel uit nieuwsgierigheid hoor :))

• masser120
Church of Noise schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:31:
Enig idee wat dit oplevert qua extra processorbelasting? ('k vraag dit enkel uit nieuwsgierigheid hoor :))
Daar heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht op dat moment :(
Ik denk dat Dual-Core wel aangeraden is, aangezien dan het spel draait op core 0 en op core 1 het geluid. De precieze metingen heb ik dus niet. Maar neem maar aan dat het, omdat het softwarematig is, toch wel aardig wat zou kunnen zijn. Niet 100%, maar zeg maar hetgene wat je standaard hebt bij real-time encoding van AC3...

• masser120
Bij het draaien van liedjes in iTunes zorgde het voor ongeveer 6% extra CPU belasting.

Metingen in games komen er ook aan.
Pagina: 1