• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik zit in 5HAVO en doe dit jaar dus eindexamen N&T + informatica

Zoals vele scholieren zit ik nu met het probleem: wat kan ik het beste studeren?

Ik heb in ieder geval al besloten om eerst HBO te doen en daarna door te gaan naar de universiteit, in plaats van alleen maar mijn propedeuse te halen wil ik de HBO volledig afronden voordat ik naar de uni ga.

Uiteindelijk wil ik iets met netwerken doen, grote netwerken opzetten, ontwerpen.
en niet zozeer bijzonder veel met programmeren, beetje scripts schrijven enzo is niet erg. maar geen applicatieontwikkelaar.

Hebben jullie nog tips wat ik het beste kan doen als studie? en daarna op de universiteit?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Je spreekt over universiteit, maar je zegt dat je het niet ziet zitten van echt te programmeren.
Ik denk niet dat er informatica studies op universitair niveau bestaan waarvoor je niet intensief hoeft te programmeren.
Bachelors die meer gericht zijn op netwerkbeheer bestaan wel, maar imho komt er altijd programmeren bij kijken (Java, SQL en dergelijke).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 15:31 ]

• Flapp
dingen als java enzo heb ik geen probleem mee maar mijn punt is dat ik niet applicatieontwikkelaar wil worden maar eerder iets als netwerktechnicus.

Ik wil ook niet zozeer netwerkbeheerder worden, het beheer interesseert mij minder dan het opzetten van een groot netwerk.
en met groot bedoel ik niet alleen bijvoorbeeld binnen 1 gebouw maar echt GROOT.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou als ik jou was het HBO helemaal uit je plannen schrappen, om twee redenen. twee jaar VWO er achteraan plakken is denk ik relaxter dan een HBO opleiding doen. Wat ik er altijd van hoor is dat het veel op school zitten is, veel doen. Qua niveau kan een HBO opleiding wel lager zijn dan een WO opleiding, maar volgens mij is de eerste wel gewoon veel meer werk (Ik ben dan ook blij dat ik bij een universiteit ingeschreven sta) Daarnaast is het stufi technisch niet handig, de geldkraan wordt immers na 4 jaar dichtgedraaid en dan moet je nog beginnen met een WO opleiding.

Bovenstaande redenering gaat vooral op als je al zeker weet dat je uiteindelijk een WO opleiding wil gaan doen. Wil je iets praktisch doen en je niet bekommeren om theoretische dingen die in de 1e instantie weinig van doen lijken te hebben met wat je later in de praktijk wil gaan doen, dan is het misschien wel weer handig om een HBO opleiding te gaan doen. Dit klinkt nogal voor de hand liggende en cliché misschien, en je moet bovendien mijn kennis over het HBO ook niet overschatten want ik heb er nooit wat mee te maken gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door smvs op 27-01-2007 15:38 ]

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38

Pyrus

Hardknock life

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat je met intensief programmeren bedoelt.
Als ik naar informatica aan de Universiteit Utrecht kijk heb je twee verplichte programmeer vakken: Imperatief programmeren (object oriented gedoe met Java) en Functioneel programmeren. Wat die laatste inhoudt weet ik niet, aangezien ik dat vak niet zelf gevolgd heb. Met beiden ben je 10 weken bezig en waarschijnlijk heb je het daarna niet/nauwelijks meer nodig. Imperatief heb je bij één ander vak nog één keer nodig voor een kleine opdracht vziw.

LinkedIn

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
(technische) HBO opleidingen gaan tegenwoordig nergens meer over.
Ik zou ofwel vwo halen, ofwel die propedeuse doen en dan over gaan naar de universiteit.
Als je vwo doet kun je op iedere uni terecht, als je hbo propedeuse doet zit je vast aan die richting als je over wilt naar een uni.

Verwijderd

smvs schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:35:
Qua niveau kan een HBO opleiding wel lager zijn dan een WO opleiding, maar volgens mij is de eerste wel gewoon veel meer werk (Ik ben dan ook blij dat ik bij een universiteit ingeschreven sta)
Bizarre opmerking.
HBO is qua niveau altijd lager dan WO, waarom denk je dat ze anders een onderscheid maken tussen bachelor/master?
HBO meer werk dan WO? Hoe kom je daar in gods naam bij?
Ik heb zowel een bachelor als een master (bijna) achter de rug.
De bachelor was ongelooflijk simpel, en ik spendeerde wekelijks nog geen 2u aan schoolwerk (inclusief opdrachten en studeren, want studeren deed je enkel vlak voor de examens).
Nu, op de universiteit, spendeer ik (en de gemiddelde student rondom mij) makkelijk 40u per week aan projectwerk en studeren.
Ofwel ligt het in Nederland gewoon totaal anders?

@Pyrus: heb net even de curriculum van informatica @ universiteit Utrecht bekeken. Praktisch elk vak dat ik zie bevat een practicum opdracht waarin je de opgedane kennis in de praktijk moet zetten in de vorm van een programmeerproject.
Bij ongeveer elk vak staat dan ook vermeld dat het belangrijk is dat je als voorkennis de programmeer gerelateerde vakken goed onder de knie hebt...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 15:54 ]

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Ik weet niet of je de middelbare school erg leuk vond, maar ik zou niet graag 2 jaar vwo blijven doen om dan de oudste eerstejaars te zijn... Doe een propedeuse en een universitaire studie, lijkt mij het beste... Moet je alleen wel zeker weten welke richting je in wil. Ik doe nu Informatica op een universiteit waar nu een jongen gestopt is die eerst zijn propedeuse gehaald had op HBO. Die is nu dus gewoon 2 jaar kwijt. Mijn advies is dan ook er goed over na te denken wat je wil. Ga naar open dagen en voorlichtingsdagen en dergelijke, van alle studies en mogelijkheden die jou wel leuk lijken. Succes alvast :)

I see red pixels.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
defusion schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:41:
(technische) HBO opleidingen gaan tegenwoordig nergens meer over.
Hoe kom je aan die wijsheid :?. Informatica en Technische Informatica zijn toch behoorlijk technische opleidingen en voor zover ik zie gaat dat echt wel ergens over. In hoeverre je er daadwerkelijk iets aan hebt is wel sterk afhankelijk van je eigen inzet.

🌞🍃

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 00:21
wwwhizz schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:47:
Ik weet niet of je de middelbare school erg leuk vond, maar ik zou niet graag 2 jaar vwo blijven doen om dan de oudste eerstejaars te zijn...
Dat valt in mijn geval (student aan de bedrijfskunde en economie faculteit van de RuG, welliswaar een ander soort studie) reuze mee, aldaar de gemiddelde leeftijd van mijn eerste jaar zo rond de 20 lag. Natuurlijk weet ik niet of dat ook geld voor een dergelijke I(C)T studie :)

• Flapp
Laat ik mijn vraag een beetje bijstellen.

Ik wil graag later iets doen met netwerken op grote schaal(lees: GROOT)
stufi krijg ik toch zo goed als niet dus daar hoeft t niet vanaf te hangen.

ik zit nu in 5HAVO

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:44:
[...] Bizarre opmerking.
HBO is qua niveau altijd lager dan WO, waarom denk je dat ze anders een onderscheid maken tussen bachelor/master?
HBO meer werk dan WO? Hoe kom je daar in gods naam bij?
Ik heb zowel een bachelor als een master (bijna) achter de rug.
De bachelor was ongelooflijk simpel, en ik spendeerde wekelijks nog geen 2u aan schoolwerk (inclusief opdrachten en studeren, want studeren deed je enkel vlak voor de examens).
Nu, op de universiteit, spendeer ik (en de gemiddelde student rondom mij) makkelijk 40u per week aan projectwerk en studeren.
Ofwel ligt het in Nederland gewoon totaal anders?
Ik zeg 'kan lager zijn dan WO' omdat ik me graag bij voorbaat indek. Bij HBO-ers ligt dit vaak gevoelig, ik spreek uit ervaring. Bovendien ben ik jurist in opleiding, ik zeg alles voorzichtig ;)

Vergelijk je nu een HBO bachelor met een WO master? Ik geloof ook wel dat een WO master redelijk werken is hoor. Je kunt ook niet zomaar alles met elkaar vergelijken natuurlijk, maar ik doe rechten (oké staat er om bekend dat het een pretstudie is, ik erken dan ook gelijk mijn meerdere in beta klanten :) ) en als ik dat vergelijk met HBO recht dan heb ik het idee dat zij veel meer moeten uitvoeren dan ik. Niveau 20+ (misschien zelfs 30) uur in de week verplicht op school zitten, wat bij mij 4 uur is en als ik echt zin heb en overal heen ga 8. Bovendien moeten ze veel werkstukken maken enzo, wij hooguit één per vak en onze vakken zijn 15 of 7,5 ECTS. Daar komt dus bij wat ik al zei, dat de verhalen die ik hoor van andere HBO opleidingen me ook niet echt de indruk geven dat je weinig hoeft uit te voeren.

Verwijderd

Ja je hebt een goed punt, de ene studierichting is de andere niet, en dan is er onderling nog een groot verschil tussen de verschillende hogescholen/universiteiten.
Ik dacht nochtans altijd dat rechten op de universiteit een redelijk zware richting was, gigantische hoeveelheden krijg je te verwerken?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55

drooger

Falen is ook een kunst.

Hoezo zou je geen stufi krijgen, rijke ouders? :S

Anyway, je wil iets doen met netwerken binnen de ICT. Dan zou je kunnen kijken naar ICT Beheer, op Saxion in Enschede. Misschien dat bedrijfskundige informatica ook in het straatje past, dat is meer de adviserende kant, i.p.v. het opbouwen.

Wijze woorden van een leraar: Als je alleen praktijk wil in de ICT, dan had je maar mbo moeten kiezen.

Even een greep van wat je doet, bij ict beheer, 1e jaar(zit ik in):

Computer in elkaar zetten
Windows 'leren' installeren
VBA programmeren, een van de makkelijkste programmeertalen en toch halen veel de toets niet :+
Linux installeren en daar wat mee prutsen
Een netwerk maken met o.a. mailserver, fileserver en werkstations.
Project: migratieplan maken, incl. testopstelling.

Zover zijn we nu met de opleiding, er zitten nog wat meer kleine opdrachtjes bij, maar dit is het globale overzicht. Je begint eigenlijk te rustig, vind ik. We zijn dit semester begonnen met +- 19 mannen en 2 vrouwen. Contacturen zijn <8 uur per week, soms bijna geen (thuis)werk.

We gaan komend semester nog bezig met delphi, databases en nog wat dingen. Helaas krijg je ook cisco en ITIL, droge stof, maar gelukkig wel achter de rug. (krijg je trouwens bij bijna elke ict-opleiding)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:13:
Ik dacht nochtans altijd dat rechten op de universiteit een redelijk zware richting was, gigantische hoeveelheden krijg je te verwerken?
Nou ja je moet wel redelijk veel lezen en als je daar niet van houdt of je er niet toe kunt zetten dan word je er idd onder bedolven, maar doe je gewoon wat je moet doen dan is het uitermate goed te doen. Vind ik.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Datafeest schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:52:
[...]

Hoe kom je aan die wijsheid :?. Informatica en Technische Informatica zijn toch behoorlijk technische opleidingen en voor zover ik zie gaat dat echt wel ergens over. In hoeverre je er daadwerkelijk iets aan hebt is wel sterk afhankelijk van je eigen inzet.
Precies, je leert niks op school, je krijgt alleen nog maar projecten op de meeste scholen, en de achtergrond informatie die je nodig hebt om die af te ronden moet je zelf maar leren.
Oftewel, je leert niks van school, je krijgt alleen opdrachten die je zelf ook had kunnen bedenken.

Universiteiten zit het gelukkig (nog) wat beter, je krijgt alsnog veel projecten, maar je krijgt ook veel ondersteunende college's.

Zit jij op een hbo waar je wel nog gewoon lessen krijgt waar je wat aan hebt, dan heb je geluk gehad ;)

• Flapp
@drooger: Dat is eigenlijk precies wat ik zoek :D
de adviserende kant wil ik eigenlijk ook wel op.

Enig idee wat goede aansluitende studies zijn op WO niveau?

zelf heb ik van mensen gehoord over telemathica, dat kan je doen @ twente
Maar ik heb nergens kunnen vinden wat je daar nou precies mee kan.

Iemand had mij ook ooit iets verteld over NID (network infrastructure design),
http://studiekeuze.school...ng.asp?nOpleidingID=14697

Dat leek mij ook wel erg vet, maar het nadeel is dat dat alleen in heerlen te doen is.
Misschien een alternatief daarvoor?

[ Voor 32% gewijzigd door Flapp op 27-01-2007 16:55 ]

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:47:
@drooger: Dat is eigenlijk precies wat ik zoek :D
de adviserende kant wil ik eigenlijk ook wel op.

Enig idee wat goede aansluitende studies zijn op WO niveau?

zelf heb ik van mensen gehoord over telemathica, dat kan je doen @ twente
Maar ik heb nergens kunnen vinden wat je daar nou precies mee kan.
Dat zou ik niet weten, waarom wil je trouwens een WO-studie doen? Kwa geld verdient hbo-ict (meer dan) genoeg, startsalaris rond de € 2000,-/maand. Houdt er wel rekening mee, dat WO vrijwel geen praktijk kent, bijna alleen theorie. Je krijgt er ook veel meer wiskunde, maar als jij het wilt ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Flapp
Omdat alleen praktijk mij niet genoeg stimuleert.
Dat gaat mij volgens mij alleen maar vervelen.
en ook omdat ik weet dat ik meer kan:X en meer wil

• smvs
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:02:
stufi krijg ik toch zo goed als niet dus daar hoeft t niet vanaf te hangen.
4 (jaar) x 12 (maanden) x 230 euro oid (stufi die je sowieso als uitwonende krijgt onafhankelijk van wat je ouders verdienen) = 11.040 euro, vind je dat serieus geen factor om op zijn minst rekening mee te houden?

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:12:
Omdat alleen praktijk mij niet genoeg stimuleert.
Dat gaat mij volgens mij alleen maar vervelen.
en ook omdat ik weet dat ik meer kan:X en meer wil
HBO = combinatie, maar wel meer richting de theorie gericht.

• Flapp
dat is waar,

Maar wat ik bedoel is: dat studiefinanciering niet bepalend voor mij is als ik het niet krijg.
Ik heb de luxe dat ik mijn tijd kan nemen met studeren, en als ik dat niet krijg/kreeg dan kijk ik of ik een bijbaantje kan regelen.

• smvs
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:37:
dat is waar,

Maar wat ik bedoel is: dat studiefinanciering niet bepalend voor mij is als ik het niet krijg.
Ik heb de luxe dat ik mijn tijd kan nemen met studeren, en als ik dat niet krijg/kreeg dan kijk ik of ik een bijbaantje kan regelen.
Maar dan nog, waarom wil je dan zo graag eerst een HBO opleiding doen?

• Flapp
omdat ik aan het eind van het jaar een HAVO diploma krijg, en het voor mij niet echt een mogelijkheid is om daarna nog vwo te doen.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
drooger schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:55:
[...]

Dat zou ik niet weten, waarom wil je trouwens een WO-studie doen? Kwa geld verdient hbo-ict (meer dan) genoeg, startsalaris rond de € 2000,-/maand. Houdt er wel rekening mee, dat WO vrijwel geen praktijk kent, bijna alleen theorie. Je krijgt er ook veel meer wiskunde, maar als jij het wilt ;)
Dat is iets dat zeker is, erg theoretisch.

Een HBO is overigens veel minder werk dan WO. Ik heb een WO bachelor en er keihard aan moeten werken en veel nachten doorgeploeterd in de piekperiodes. Een vriend van mij deed HBO bachelor (na te stoppen met dezelfde bachelor die ik deed) en heeft overal met 2 vingers in zn neus doorheen gefietst.

Misschien is electrotechniek wat voor je? Toch redelijk praktisch ingericht vakkenpakket, niet veel programmeren maar toch technisch. Netwerkbeheer kan je beter aan (teams van) MBO-ers over laten.

• bluewarlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:55
Als je graag een WO studie wilt doen, dan adviseer ik je inderdaad om de VWO route te kiezen. Dit kun je doen als je de middelbare school nog niet zat bent ;) Dit geeft je veruit de beste instroom mogelijkheden zonder dat de studie financiering vervelend wordt. Nadeel is wel dat je nog 2 jaar aan algemene vakken vastzit .. in plaats van de diepte op een bepaald terrein binnengaat. Op WO niveau is waarschijnlijk het telematica instituut in Twente 'the place to be' in Nederland. Een andere afweging die je zult moeten maken is in hoeverre je de technische of zakelijke kant op wil. Dit is met name in het onderwijs nogal een groot verschil (bestuurlijke informatica versus informatica/telematica).

Language exists to conceal true thought

Verwijderd

Ik zou zeggen, ga gewoon HBO doen, als je die afhebt heb je een papiertje en dan maakt het minder uit wat je op de universiteit doet, als je dat al wil. Verder zou ik dus niet na je propedeuse na de universiteit gaan, je hebt nog niet iets om terug op te vallen.

• Flapp
@jurgen Zeer wijs advies :)
Ik heb in ieder geval al besloten om eerst HBO te doen en daarna door te gaan naar de universiteit, in plaats van alleen maar mijn propedeuse te halen wil ik de HBO volledig afronden voordat ik naar de uni ga.
Mijn vraag is vooral Wat moet ik studeren, niet perse op welk niveau.

Wat voor werk kan ik verwachten als ik bijvoorbeeld telematica heb gedaan?
of is er ergens iets vergelijkends als NID ([url=http://studiekeuze.school...ng.asp?nOpleidingID=14697 ]Klik[/url]) ?

• smvs
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:49:
omdat ik aan het eind van het jaar een HAVO diploma krijg, en het voor mij niet echt een mogelijkheid is om daarna nog vwo te doen.
Waarom niet dan? Je geeft nog steeds geen antwoord.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:55:
Ik zou zeggen, ga gewoon HBO doen, als je die afhebt heb je een papiertje en dan maakt het minder uit wat je op de universiteit doet, als je dat al wil. Verder zou ik dus niet na je propedeuse na de universiteit gaan, je hebt nog niet iets om terug op te vallen.
Dat is gewoon faalangst dan, dat lijkt me niet echt een goede basis om iets niet te doen. Zijn er nu aanwijzingen - anders dan een gebrek aan durf - dat je een WO opleiding niet aan zal kunnen dan? Als je zo gaat redeneren kun je die lijn altijd wel doortrekken, dan doe je eerst eens mavo etc. Het is helemaal niet erg als je geen ambities hebt om een WO studie te gaan doen, maar als je die wel hebt zie ik echt het nut van eerst een HBO opleiding niet in.

[ Voor 8% gewijzigd door smvs op 27-01-2007 18:33 ]

• Flapp
Ik wil niet vwo doen aangezien ik nu al net niet zak op frans, dus ik hoogstwaarschijnlijk als ik vwo doe het toch niet ga halen door frans, en omdat ik eigenlijk wel schoongenoeg heb van de middelbare school^^

ik wil graag een WO opleiding doen omdat ik het liefst zo ver mogelijk door wil studeren als ik kan nu ik nog in het rythme zit, in plaats van als ik dertig*iets ben en er achter kom dat ik net niet die ene baan kan krijgen omdat ik niet hoog genoeg op ben geleid.

• smvs
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:41:
Ik wil niet vwo doen aangezien ik nu al net niet zak op frans, dus ik hoogstwaarschijnlijk als ik vwo doe het toch niet ga halen door frans, en omdat ik eigenlijk wel schoongenoeg heb van de middelbare school^^

ik wil graag een WO opleiding doen omdat ik het liefst zo ver mogelijk door wil studeren als ik kan nu ik nog in het rythme zit, in plaats van als ik dertig*iets ben en er achter kom dat ik net niet die ene baan kan krijgen omdat ik niet hoog genoeg op ben geleid.
Frans is toch niet nodig als je een beta pakket hebt? Dat je genoeg hebt van de middelbare school kan ik me wel voorstellen, ik vond het er ook kut.

Ik weet niet waarom je er over begint maar niemand zegt volgens mij dat je misschien geen WO opleiding moet gaan doen, maar van dat ritme vind ik zo'n fabeltje. Ik ben na de middelbare school zelf gaan werken, en juist omdat ik weet hoe werken is wilde ik weer gaan studeren.

• Flapp
ik sluit frans pas maandag af, en als ik vwo doe dan moet ik nog anderhalf jaar extra frans hebben. Je bent verplicht zelfs met het meest beta pakket wat er is (N&T) moet je nederlands engels en duit/frans hebben. nederlands en engels is geen probleem maar met duits en frans heb ik nogal problemen.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Dan moet je naar Friesland gaan, dan mag je fries doen, i.p.v. duits of frans ;)

• Flapp
@drooger, dan zou ik weer een nieuwe taal moeten leren:P

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 20:34

Spotter

Lichtnicht

Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:57:
ik sluit frans pas maandag af, en als ik vwo doe dan moet ik nog anderhalf jaar extra frans hebben. Je bent verplicht zelfs met het meest beta pakket wat er is (N&T) moet je nederlands engels en duit/frans hebben. nederlands en engels is geen probleem maar met duits en frans heb ik nogal problemen.
Dat verschilt dan per school. Ik heb zelf ook HAVO-->VWO gedaan (N&T) maar bij ons werden FA1/DU1 afgesloten in 4VWO en ik heb daar (naast een shitload andere vakken) vrijstelling voor gekregen. Doe nu uiteindelijk toch HBO ;).

• Flapp
ik ben daar hellaas niet van vrijgesteld :(
maar nu gaat iedereen in op het vraagstuk
havo>vwo>wo
of
havo>hbo>wo

terwijl ik in de TS al aangaf dat ik dat juist wel zeker wist :+

mijn vraag was: wat moet ik studeren?

• smvs
  • Niet online
[b][message=27393832,noline]Flapietoetoe schreef op zaterdag 27 januari 2007 @
mijn vraag was: wat moet ik studeren?
Rechten

Elk jaar 800 mensen alleen al in Utrecht die niks beters weten te verzinnen. :o 8)7 :9 _/-\o_
Nu zelfs een numerus fixus holadijee http://www.uu.nl/uupublis...esteldevra/43908main.html

Ja het was best fijn in de kroeg

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:03
Wat ik zou doen, is gewoon HBO informatica gaan studeren. Dat je moet programmeren, ook al wil je de netwerkkant op, daar kom je niet echt onderuit. Hoewel je je bij ons al vrij vroeg in de studie kunt specialiseren richting network engineering (in het 2e jaar al), komt er altijd wat programmeren bij kijken, ook in de latere fase van de studie. In de afstudeerfase is het mogelijk om je specialisatie verder voort te zetten door een minor te volgen;
De system en network engineer ontwerpt de technische infrastructuur in een bedrijfsomgeving.
In zijn/haar dagelijks werk vertaalt de system en network engineer de wensen en
eisen van de gebruiker/opdrachtgever naar technische oplossingen.
De system en network engineer houdt zich bezig met computersystemen en netwerkcomponenten, zowel op uitvoerend als op strategisch gebied. Hij werkt op het snijvlak van informatietechnologie, telecommunicatie en elektronica. Besturingssystemen, netwerkprotocollen, inter- en intranet zijn zaken waar de system en network engineer veel mee te maken heeft. Ook de system en network engineer werkt bijna altijd in een projectmatige omgeving, waarin hij een initiërende en leidende rol moet kunnen spelen.
De BU SNE biedt het minorprogramma ‘Advanced System and Network Engineering’ aan.
Dit programma bestaat uit de volgende onderdelen:
• Unix networkprogramming and Middleware (4 studiepunten, UXX)
• Operating systems 1 (3 studiepunten, OS1)
• Operating systems 2 theorie (3 studiepunten, OS2_T)
• Netwerkmanagement (3 studiepunten, NM)
• Wireless networks (3 studiepunten, WN)
• Bedrijfspunten (2 studiepunten)
• Project(en) (12 studiepunten)
Bron: Studiegids

Je kan dan als je de studie hebt afgerond nog een 1 jarige master volgen in dezelfde richting.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 22:30
Als aanvulling op ravenger, de opleiding waarnaar hij refereert is Informatica op HBO-niveau op de Hogeschool van Amsterdam, waar inderdaad een minor System & Network Engineering minor is, met daarna een 1-jarige master-opleiding (universitair aan de UvA, dus geen HBO-master) die ook System & Network Engineering heet. Om in aanmerking te komen om direct door te stromen (want normaliter biedt een HBO-bachelor geen directe toegang tot een universitaire master) moet je wel je HBO afronden met gemiddeld 7+.

website SNE master

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenB op 29-01-2007 08:48 ]

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-03 16:50
smvs schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:11:
[...]
ik erken dan ook gelijk mijn meerdere in beta klanten :)
Verder gaat het wel helemaal goed?

Ik kan me er altijd zo aan ergeren dat mensen denken dat bèta studenten slimmer zouden zijn dan alfa of gamma studenten. Dat is toch appels met peren vergelijken!

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Konstantine schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:32:
[...]

Ik kan me er altijd zo aan ergeren dat mensen denken dat bèta studenten slimmer zouden zijn dan alfa of gamma studenten. Dat is toch appels met peren vergelijken!
De slimste mensen zijn mensen die doen wat ze leuk vinden.

• smvs
  • Niet online
Konstantine schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:32:
[...]

Als je niet zo slim bent kun je het door hard te leren nog ver schoppen bij rechten denk ik. Het jongetje wat bij mijn moeder in de klas altijd de stomste was is nu de lokale notaris bijvoorbeeld. Volgens mij kom je er bij pakweg natuurkunde niet als je niet behoorlijk slim bent. Maar waar ik voornamelijk op doelde was de studielast, al was het alleen maar de verplichte uren die je aanwezig moet zijn.
Pagina: 1