Dreambox via Accesspoint voorzien van internet-toegang

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:57

Sedat

Tweaker...

Topicstarter
Ik heb 2 Belkin 54G ADSL/WLAN Routers. Tevens heb ik een speedtouch modem voor ADSL. Ik wil mijn dreambox (sat. ontvanger) draadloos voorzien van internet-toegang. Het idee is om één van de Belkin routers in te stellen als AP. Ik ben nu een 3 dagen bezig, maar het wil niet lukken.

Ik heb tot nu toe het volgende geprobeerd:
1) Router 1 ingesteld voor verbinding met internet via de speedtouch. Via deze router heb ik internet met mijn laptop en een vaste PC (WLAN via USB).
2) Router 2 ingesteld als AP.
3) WLAN mac adres van router 2 in router 1 gezet.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
Wat voor usbstick gebruik je voor in je dreambox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:57

Sedat

Tweaker...

Topicstarter
De dreambox heeft een UTP uitgang. De WLAN via usb zit op de desktop pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:04
Als je router2 als AP instelt dan is ie dus ook accespoint. Hij funcitioneerd dan niet als bridge (wat jij wilt, hij moet immers wireless ontvangen en dat via UTPtje aan je dreambox doorgeven)

2 mogelijkheden: bridgen of WDS.

bridgen: Je 2e AP dient ingesteld te worden als wireless bridge. Je UTPpoort op de 2e AP wordt dan gewoon een (draadloos) verlengt utppoortje van je eerste router, en je dreambox kan zo op het net.
Voordelen: Hoogste snelheid (54mbit, afhankelijk van apparatuur/afstand), WPA mogelijk
Nadelen: je 2e AP moet bridging ondersteunen.

WDS: Je 2e AP zal wireless gebundeld worden aan de 1e. Hij is versterker van het draadloze signaal EN is bridge, je kan ook bekabeld weer PC's (dreambox) eraan hangen.
Voordelen: Groter netwerkbereik, vrijwel elk recent wireless apparaat ondersteunt wel WDS.
Nadelen: Per WDS node halveert de doorvoersnelheid (in dit geval dus 27mbit bij 54mbit apparatuur), WDS icm WPA kan problematisch zijn.

Voor de hoogste snelheid pak je dus situatie 1, als je ook nog eens wilt streamen enz.
als het je alleen om cardsharing gaat heb je die snelheid toch niet nodig, dan kan 2 ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
Ok ik dacht dat je een usb stick op de dreambox aan gesloten had. Dat kan ook namelijk. Je moet kijken of je router/accesspoint gebruik maakt van dchp. Dit kan je dan ook in de dreambox instellen. Maar beter is om een vast ipadres aan de dreambox te geven. Dat doe ik ook en zo kan ik altijd mijn dreambox benaderen (om bijvoorbeeld op mijn pc tv te kijken) of om opgenomen tv programma's van de dreambox af te halen.

Hier vind je wel meer informatie dreambox.sjerom.com.