Potmeter voor voltmod: welke ?

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik wil op mijn moederbord een voltmod aanbrengen voor het bekende probleem dat een a8n sli deluxe bord niet meer volt wil geven de 1,5 volt.

http://img158.imageshack.us/my.php?image=a8nslivcore1dv.jpg

Link: http://forums.extremeover...m/showthread.php?t=233281

Nu heb ik dus een Potmeter van 10K nodig. Ik zat gister al op conrad.nl te kijken maar wist niet precies welke ik nu moest nemen en de prijs was 3-4 euro maar als ik hem in de winkel wagen deed was de totaal prijs 18-20 euro. Dat vond ik dus wel te duur.

Als ik eerst maar weet welke ik precies nodig heb en hoe het moet ben ik al een stuk verder:

Van dat verhaal maak ik op dat het zo moet:

Benodigheden:

Potmeter 10K
Rode draad
Zwarte draad

Je soldeert het ene eind vd rode draad op het aangegeven punt op het mobo (zoals op de foto) en het andere eind aan een punt van de potmeter. enne waar zit dat punt waar ik moet solderen ? onderkant of de bovenkant van het moederbord ?

De zwarte draad soldeer je aan een andere aansluiting van de potmeter en dan aan bijv. een zwarte draad van een molex ??? (dat is toch de aarde ?)

Is dat alles wat je moet doen om een voltmod voor de cpu te krijgen ?

En kan ik de volt dan nog steeds regelen ? (in de bios) en wat gebeurt er als je bijv. normaal de potmeter helemaal terug hebt gedraaid en de cpu krijgt dan bijv. 1,4 volt en je draait hem voluit ? Dan krijgt de cpu toch meer ?

(ik las ergens in een oud topic dat je de potmeter niet moest terug/omhoog draaien want dan zou je voltregelaar ofzo opblazen is dat zo ?

moet ik voordat ik de voltmod ga maken in de bios de vcore helemaal omlaag zetten ? hij staat nu op 1,5 volt en als ik er dan een voltmod op zou hebben krijgt hij dan bijv. 1,8 (maar dat weet je van tevoren natuurlijk niet) moet ik dan vcore bijv. op 1,2 zetten ? (en de cpu ff terug clocken) zodat hij dan 1,5 krijgt ? en hoe moet ik zo'n potmeter instellen voordat ik de eerste keer boot ? helemaal terug draaien of helemaal voluit zetten ?

Ik doe nu wel elektrotechniek 4 vmbo gemengde leerweg dus ik heb wel een klein beetje verstand van elektriciteit maar ik heb nog nooit met zo'n potmeter gewerkt dus en ik wil natuurlijk eerst wel weten waar ik aan begin.

Ik vind zelf 1,8 volt voor mijn cpu wel te veel. Dus dat kan ik gewoon zelf regelen door middel van de potmeter in door middel van de instellingen in de bios zodat de cpu 1,6 volt krijgt ?

En hoe kan ik meten hoeveel de cpu dan krijgt ? kan ik gewoon met een multimeter meten of kan het ook door middel van het progje cpu-z ?

alvast bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door Jut op 27-01-2007 14:14 . Reden: niet werkende link ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

elektrotechniek maar geen verstand van potmeters :?

iig, ik zou sowieso een vaste weerstand in je schakeling opnemen die ervoor zorgt dat je nooit boven een bepaalt voltage uitkomt. Verder hoeft een potmeter niet meer te kosten dan een euro, tot een paar euro als je een kwaliteitsding wil.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

tis sowieso duur om te bestellen bij Conrad.
Is er geen elektronicawinkel bij jou in de buurt? Een potmeter hoeft niet meer te kosten dan een paar kwartjes...
Een vaste weerstand is trouwens ook een goed idee. Gewoon een van 3K nemen en een potmeter van 7K zodat je totaal weer aan de 10 komt.

Op de foto zie ik de rand van het bord. Ik zou eens langs de randen gaan zoeken of je ergens de nummers/letters kan vinden die bij de weerstanden staan. Dan weet je waar je moet zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
de plek voor die voltmod zit boven je cpu socket.

gebruik als aarde(massa) 1 van de schroef gaten waar je het mobo mee vast zet in je kast.

ik zou de voltmod op een paar tiende volts hoger instellen en dan in de bios een lagere waarde kiezen.
dan kan je het gewoon in de bios regelen en hoef je niet met een voltmeter en schroeven draaier te gaan prutsen

[ Voor 44% gewijzigd door ikman op 27-01-2007 14:41 ]

• Jut
Nou ja ik heb nog nooit met een potmeter gewerkt en tenslotte heb ik nog maar een halfjaartje electro en dat stelt niet zoveel voor. Je bent natuurlijk niet gelijk iemand die alles weet.

Bedankt voor de tip van een weerstand :)
Heb het daar ook nog wel even met me broer over (die is bijna klaar met niveau 4 mts electrotechniek)

zal wel even kijken of ik een weerstand van 3k en een potmeter van 7k kan vinden.
zal volgende week ff op zoek gaan naar een electornica winkel.

dat is wel handig ja als ik bijv. in de bios de vcore op 1,3 volt heb staan (hij kan daar tot de 1,5) en dan krijgt hij 1,5 volt. en als hij in de bios op 1,5 volt staat dan krijgt hij 1,7 wat ik ook de max vindt die ik een cpu wil geven. dus gewoon alles in orde maken aftapen en dan ophangen met een trekbandje.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
www.dickbest.nl erg goedkoop en levert altijd erg snel

• Jut
Bedankt voor de link :)

20 slags instelpotmeters (helitrim)

Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/images/producten/1140121773helitrim.jpg

Product code: P16Dit zijn de bekende precisieweerstanden.

De balkuitvoering is 5x19mm, 6mm hoog

De vierkante is 10x10x5mm met boveninstelling

€ 1,00

Je hebt deze instelpotmeter in heel veel verschillende uitvoeringen:

1,2,5 en 10KOhm

50Watt metaal met bevestigingsogen
Product code: P336 Er komen nog veel meer waardes.
Prijs: €2,00 | Beschikbare waarden: 0,22 ohm 4,7 ohm 6,8 ohm1 2 ohm 47 ohm 68 ohm 330 ohm 680 ohm 2,2 Kohm 4,7 Kohm |

Nu dacht ik als ik een instelpotmeter neem van 5KOhm en een weerstand van 4,7KOhm.

Kan dat ? Is dat dan niet te weinig ?

Vd rest doe ik dan nog een reserve weerstand bij en nog enkele spullen(krimpkous) bij want je moet aan de 5 euro toekomen.

Verwijderd

Ik vind het persoonlijk wel niet bepaald een goede oplossing. Op een normale potmeter zit een tolerantie van 10-20%. (normaal 20%, maar ik vermoed dat je er een beter koopt van 10%), maar dan nog... Voor zo'n toepassing... Ik zou inderdaad even met je potmeter instellen op de juiste waarde, en dan hem vervangen door een gewone metaallaagweerstand. Of eventueel zelf een draadgewonden (nog veel kleinere tolerantie dan de metaallaag). Uiteraard zal het in het begin wel goed gaan met je potmeter, maar lange termijnstabiliteit en temperatuursstabiliteit zijn dus echt niet hun sterkste punten.
De reden dat het bij Conrad zoveel kost is dat als je minder dan een bepaald bedrag koopt (20 euro ofzo?) de kosten heel groot zijn. Conrad is goed voor grote bedragen, maar niet voor 1 potmetertje te kopen.

• Jut
Oke dus ik kan beter even zien uittevogelen welke weerstand ik nodig heb en dan een normale weerstan kope en die er tussen zette ipv de potmeter.

• Jut
Kan iemand mij helpen met een weerstand zoeken ?

Ik zou echt niet weten wat voor soort/type ik moet hebben.
Het enige wat ik weet is dat ie 10K moet zijn. Maar dan heb je er nog zoveel verschillende.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je hebt nu helemaal geen 10K meer nodig, dan zit je op de laagste stand. zoek dus eerst uit welke waarde die weerstand met hebben met een pot-meter en ga dan een zelfde waarde van weerstand halen bij een elektroboer.

Hoezo zo veel soorten? Neem gewoon de juiste waarde en in dit geval een zo klein mogelijke tolerantie.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tolerantie bij weerstanden is imo een constante factor: je weerstandje of potmeter kan weliswaar 10K, 10% zijn en als waarde bijvoorbeeld 11K hebben, maar het is niet alsof die waarde nadat 'ie gefabriceerd is nog veel veranderd: hij zal altijd vrij dicht rond de 11K liggen. Bij potmeters geld precies hetzelfde; je potmeter mag dan wel een tolerantie van 10% hebben, maar als je 'm eenmaal op een bepaalde waarde ingesteld hebt, blijft 'ie daar vrij nauwkeurig op staan. Ik zou zelf dus gewoon mooi een 10K 10-slagen-potmetertje kopen, die eropsolderen, goed instellen en 'm dan lekker z'n werk laten doen; niet ervangen door een normale weerstand dus.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Jut
@Sprite_tm

Oké ga ik doen. Ik ga even op zoek naar zo'n 10K 10-slagenpotmetertje.

• Jut
Is deze goed ? (hij is wel 20 slags maar dat maakt toch nix uit ?)

20 slags instelpotmeters (helitrim)

Product code: P16 Dit zijn de bekende precisieweerstanden.

De balkuitvoering is 5x19mm, 6mm hoog

De vierkante is 10x10x5mm met boveninstelling

(Als je op de onderstaande link klikt de alleronderste.)

En dan de 10KOhm-Balk

http://www.dickbest.nl/producten.php?id=47

[ Voor 3% gewijzigd door Jut op 27-01-2007 19:00 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Geen idee of dit nuttig is, of mosterd na de maaltijd (maar altijd makkelijk voor in de search):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~apkmanni/weerstand.GIF
R1 zorgt voor een minimale weerstand, dat is als de potmeter helemaal 'open' gedraaid is en zelf geen weerstand heeft.
R2 zorgt er voor dat de weerstand niet te hoog kan worden als de potmeter helemaal 'dicht' gedraaid is, 1/R1 + 1/Pot = 1/uiteindelijke weerstand, dus bv. een 10Kohm potmetertje (dicht) parallel aan een 10Kohm vaste weerstand geeft een variabele weerstand van 5Kohm, en als R1 nou een 1Kohm is, heb je een regelbare weerstand van 1 tot 6Kohm

* Resistor doet zijn nick eer aan :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Doe hetgeen hierboven beschreven staat dan met R1 = 1 kOhm, R2 = 20KOhm en P = 20kOhm en je hebt een regelbare weerstand tussen 1 en 11 kOhm: ongeveer hetzelfde regelbereik als de originele mod.
Nog één tip: hang het vrijhangend buitenste pinneke van de potmeter samen aan de draad waar het middenste pinnetje aanhangt: Dat is alweer een pinnetje minder dat hangt te zweven, en dat verandert niets aan de functionaliteit.

Verwijderd

Sprite_tm schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:34:
Tolerantie bij weerstanden is imo een constante factor: je weerstandje of potmeter kan weliswaar 10K, 10% zijn en als waarde bijvoorbeeld 11K hebben, maar het is niet alsof die waarde nadat 'ie gefabriceerd is nog veel veranderd: hij zal altijd vrij dicht rond de 11K liggen. Bij potmeters geld precies hetzelfde; je potmeter mag dan wel een tolerantie van 10% hebben, maar als je 'm eenmaal op een bepaalde waarde ingesteld hebt, blijft 'ie daar vrij nauwkeurig op staan. Ik zou zelf dus gewoon mooi een 10K 10-slagen-potmetertje kopen, die eropsolderen, goed instellen en 'm dan lekker z'n werk laten doen; niet ervangen door een normale weerstand dus.
Totaal niet waar. Ik heb juist mijn cursus er nog even bijgenomen om te verifiëren. Tolerantie van elektronische componenten slaat altijd op langetermijnstabiliteit. In het begin heeft hij inderdaad een vaste waarde, maar die verandert door het gebruik. En bij potmeters is die tolerantie een pak groter dan bij gewone weerstanden.
Ik weet niet goed dus waar je dit vandaan haalt, maar tolerantie slaat dus helemaaal niet op afwijkingen in het begin! Maar juist wel op de afwijking na x (ik weet niet exact op hoeveel ze het definiëren) gebruiksuren.
Als je niet overtuigd ben wil ik best mijn cursus erover wel inscannen. Het is een belangrijk feit dat heel veel mensen fout hebben.

Verwijderd

Resistor schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:17:
Geen idee of dit nuttig is, of mosterd na de maaltijd (maar altijd makkelijk voor in de search):
[afbeelding]
R1 zorgt voor een minimale weerstand, dat is als de potmeter helemaal 'open' gedraaid is en zelf geen weerstand heeft.
R2 zorgt er voor dat de weerstand niet te hoog kan worden als de potmeter helemaal 'dicht' gedraaid is, 1/R1 + 1/Pot = 1/uiteindelijke weerstand, dus bv. een 10Kohm potmetertje (dicht) parallel aan een 10Kohm vaste weerstand geeft een variabele weerstand van 5Kohm, en als R1 nou een 1Kohm is, heb je een regelbare weerstand van 1 tot 6Kohm

* Resistor doet zijn nick eer aan :+
Wat is nu precies het nut van R2?
Je zegt om een te hoge weerstand te voorkomen, maar dat maakt echt helemaal niets uit.

Een voltmod zet je normaal gesproken parallel aan het orginele circuit aan de vreg pin op de voltregulator chip. Dus ook al is je eigen circuit 1Mohm heb je nog steeds de weerstand van het orginele circuit lager gemaakt en het voltage dus hoger.

Het is dus niet zo dat je met een te hoge weerstand je voltage kunt verlagen ofzo, in het ergste geval heb je gewoon je orginele voltage. (Er zijn ook voltmods waarbij je de weerstand in serie moet zetten, dan heb je R2 wel 'nodig'. Een echte die-hard doet het natuurlijk met alleen een potmeter zonder iets anders. Bij de Asrock K7S8X geheugen voltmod is dat bijvoorbeeld.).

Stel ik wil een instelbare weerstand tussen de 1 en 6Kohm hebben, dan pak ik gewoon voor R1 een 1K weerstand in serie met een 5K potmeter.

Wel even opletten of je een lineaire of logaritmische potmeter hebt, maar dat is puur voor eigen gemak en maakt qua functionaliteit niet uit.

Bij mijn eigen setup heb ik de potmeter setup vervangen door een goede metaalfilm weerstand met amper afwijking nadat ik het juiste voltage (en dus de juiste weerstand had gevonden). Je moet in gedachte houden dat de boel in je PC nogal van temperatuur gaat wisselen, dat doet rare dingen met bijvoorbeeld potmeters. Een stabiel voltage is erg belangrijk bij het overklokken.

Hou ook draadjes zo kort als maar kan en bij de metaalfilm weerstand het liefste geen draad gebruiken. Er zit ook namelijk nogal wat EMI in je PC en dat geeft storing op de draad, ook dat kan zorgen voor een onstabiel systeem.

Je ziet soms mensen met draad van 50 cm eraan zodat de potmeter op een makkelijk te bereiken plek zit en dan vragen ze zich af waarom ze niet goed kunnen overclocken. Korte draden is dus belangrijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 22:20 ]

• Jut
Ik heb het zo gedacht:

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/9316/voltmoda8nslideluxezt3.png

Dus eerst een weerstand van 2,2 KOhm zodat er altijd een minimale weerstand van 2,2KOhm is.
Daarna een potmeter van 10 KOhm zodat ik de weerstand kan verhogen tot 12,2 KOhm

Volgens de link in de begin post zou een weerstand van 3KOhm een voltage van ongv. 1,8V geven en wanneer je de potmeter helemaal ''open'' hebt gedraaid tot 1,85V.

Dus R1 met 2,2 KOhm als beveiliging zal hij denk ik in elk geval niet over de 1,85V heen gaan.
Dan kan ik met R2 de weerstand verhogen en zo bepalen hoeveel volt hij krijgt.

Maakt het nog uit hoeveel watt de weerstand is ? Ik bedoel of R1 2,2 KOhm 50Watt goed is ?
(Vermogens weerstanden: 50Watt metaal met bevestigingsogen - 2,2K)
http://www.dickbest.nl/producten.php?id=135

Als R2 wil ik de 20slags instelpotmeter (helitrim) precisieweerstand - 10K gebruiken.
http://www.dickbest.nl/producten.php?id=47

[ Voor 5% gewijzigd door Jut op 29-01-2007 16:49 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
P=U^2/R.

P=50
R=2.2k

U=sqrt(50*2200)=330V

Dus zolang als dat je minder dan 330V over dat weerstandje zet is 50W genoeg ja.

Voor jouw doeleinden, zeer zware overkill.

Ik weet niet hoeveel er precies op die pin van mobo staat, maar als het 5V is en je potmeter staat op 0 ohm ingestelt dan dissipeer je ongeveer 0.01W, 12V is het 0.065W.

Een normaal weerstandje is goed genoeg. En daarnaast ook een stuk handzamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 29-01-2007 16:56 ]

• Jut
Ik heb net bij dickbest.nl een hele hoop weerstandjes (heel veel metaal film van 1K tot 10K)
en ook nog 2 potmeters (1 van 5K en 1 van 10K) besteld. :P

Zo kan ik dus eerst met 1 weerstand en 1 potmeter bepalen hoeveel kiloOhm ik nodig heb en dan 1 goede metaalfilm weerstand ertussen solderen.

Hoop dat 't gaat lukken :)

Allemaal heel erg bedankt !!!

• Jut
Ik heb alle spullen vandaag binnen gekregen maar ik ga er nix mee doen :'(

Ik gister het moederbord eruit gehaald en gekeken waar ik dan moest solderen.
Dat was wel heel erg klein aansluitingkje (1mm bij 1mm) durf het niet aan om daar op te solderen met nog een stuk of wat van zulke aansluitingkjes erom heen.

En ik heb laatste dagen opeens ook last van een warme voeding (begint te fluiten als ik aan het gamen ben) dus ik ben bang dat hij al aardig onderload zit en die voltmod erbij durf ik niet aan.

Jammer genoeg heb ik niet eerder gekeken hoe het zat want nu heb ik dus al wel de spullen liggen.
Maar die waren gelukkig niet zo duur.
Pagina: 1