boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:26
Ik heb dus een nieuw mobo, cpu en ram geinstalleerd. Mijn 2 s-ata schijven die ik nog had en mijn ide- schijf die ik nog had aangesloten...

Probleem is dat ik enkel op die s-ata schijf kan booten (xp pro) als ik die IDE er ook in stop. Terwijl op die IDE schijf helemaal geen OS staat.

Een stel andere partities van mijn 2e s-ata schijf kan ik op het moment helemaal niet benaderen, ook in xp zelf niet.

Iemand een idee hoe ik xp pro kan booten van die s-ata zonder die IDE erin de stoppen?

Als ik IDE eruit laat krijg ik een lees-schrijffout bij het opstarten.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Laat me raden, je gebruikt Windows XP Pro met SP1? Dit zou het wel eens kunnen zijn. Somige nieuwe borden instaleren S-ATA alleen goed met SP2.

Zou dit het kunnen zijn?

Making an ass of myself since the 70's

• keldererik
Ik heb servicepack 2 al. Ik heb gewoon all mijn hardeschijven precies zo aangesloten als op mijn oude moederbord. Alleen nu werkt het niet zoals het moet.......

De boot files staan op de IDE schijf, vandaar dat ik ook niet van S-ATA kan booten. Krijg ik een schijf leesfout.

Lekker is dat dan, als je windows op S-ATA wilt installeren dan gooit die de bootfiles automatisch op de IDE schijf :? :?

Als iemand weet hoe ik die bootfiles correct op de s-ata schijven krijg....zonder dat ik meteen nog dieper in de s****t zak. Wel balen zeg...

De rest van de partities format ik wel gewoon. Maar ik zou graag willen dat XP op die S-ata afzonderlijk van die IDE kan booten. O-) Want als die IDE kapot gaat heb ik niks meer.

Voortaan koppel ik wel alle schijven los behalve de doelschijf als ik windows install. Weet ik teminste waar die de bootfiles opzet.

[ Voor 11% gewijzigd door keldererik op 27-01-2007 13:41 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom haal je niet alle disks er uit op de gewenste SATA disk na.
Installeer je WinXP op die SATA disk en stop je later je andere drives terug?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
IDE schijf loskoppelen en bootfix/fixmbr draaien in de recovery console.

• keldererik
Nielson schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:43:
IDE schijf loskoppelen en bootfix/fixmbr draaien in de recovery console.
Dat klinkt als een oplossing. Hoe doe ik dit? Via google kom ik echt van alles tegen...
cybersteef schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:42:
Waarom haal je niet alle disks er uit op de gewenste SATA disk na.
Installeer je WinXP op die SATA disk en stop je later je andere drives terug?
Omdat XP al op een S-ATA schijf staat. Behalve de bootfiles.. zonder de IDE kan ik dus helemaal niks.

[ Voor 40% gewijzigd door keldererik op 27-01-2007 13:46 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
keldererik schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:45:
[...]

Dat klinkt als een oplossing. Hoe doe ik dit? Via google kom ik echt van alles tegen...
Gewoon opstarten van de XP cd en dan R kiezen in het eerste menu. Mocht je s-ata nodig hebben niet vergeten deze ook te laden met F6. 't Is trouwens fixboot (en fixmbr), niet bootfix zoals ik eerst schreef.

• keldererik
ok bedankt, ik ga nu weer even aan de slag _/-\o_

• keldererik
fixboot en fixmbr hebben niet geholpen helaas.

Heb inmiddels s-ata schijf geformatteerd en vista daar opnieuw opgezet. Het is jammer... voortaan dus alle schijven behalve de doelschijf afkoppelen met windows installatie. Kan windows ook niet zomaar je bootfiles ergens anders neer gooien 8)7

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Best mogelijk dat je windows installatie inderdaad iets op je IDE-schijf heeft gegooid. Misschien ook alleen een verwijzing naar je IDE-schijf tijdens het booten. Helaas heb je niet aangegeven in welk stadium de boot misliep. Dit had mogelijk een herinstallatie overbodig gemaakt :p
Pagina: 1