Elektrotechnisch Probleem (ERNSTIGE UITDAGING!)

Pagina: 1
Acties:

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Topicstarter
Beste Tweakers / Elektrotechneuten,

Ik heb thuis een Data-switch tussen 2 computers staan die loopt naar 1 monitor.
(FTP-server/ROUTER en Client PC)
(Ook wel 2 x computer ,1 x werkplek)
Het probleem is dat mijn monitor uit sync. gaat wanneer ik de boel via de data-switch aan heb gesloten, hij werkt dus niet goed. (Doh!) :)
Het kastje werkt OK ,ik heb hem op een andere monitor getest in hetzelfde huis ,en een aardeprobleem is ook uitgesloten.
Ik heb er nu 2 jaar Elektrotechniek op zitten en dit is ook mijn hobby ,maar dit snap ik dus ECHT NIET! :?
Het enige dat ik kan verzinnen is dat de kabels te lang worden en dat daardoor de sync. lijn te zwak wordt om door de monitor herkent te worden ,maarjah... dat lijkt me heel erg sterk... (Van beide computers)
Het is een "redelijk" goedkope (50 piek) Data-switch ,maar hij werkt dus op andere systemen wel goed.
En de monitor is nou ook niet bepaald jofel
(15" Trust ,jaja TRIEST!!! hij is ook maar voor op mijn serverbakkie ,maar haalt toch nog 1027 x 768 @ 75 Hz :) en ja ,ik heb lagere resoluties geprobeerd)
Op mijn Iiyama A901HT (19" Vision master Pro (Pro = diamondtron)) heb ik geen enkel probleem met het bakkie. (Zelfs redelijk beeld in 1600 x 1200)
De Trust monitor heeft geen kabelbreuk ,dit heb ik gechecked.

Ik gok dat ik het probleem op kan lossen door een of ander draadje weg te knippen dat een soort "Sync reply" vraagt of geeft.
Maar welke??????
Beste Tweakers / Elektrofreaks PLEASE help me on this...
En voor de lolbroeken onder jullie ,ja als ik ze gewoon allemaal een voor een probeer is het misschien wel te vinden ,maar ik heb liever een technische grond waarom ik een bepaalde draad door zou knippen.

Hier volgt een schema :

Color VGA Adapter
Pin# Label Function
1 RED Red color signal
2 GREEN Green color signal
3 BLUE Blue color signal
4 ID2 Monitor identification bit 2
5 N.C. Not Connected
6 GND-RED Ground Red signal
7 GND-GREEN Ground Green signal
8 GND-BLUE Ground Blue signal
9 N.C. Not Connected
10 GND-SYNC Ground Sync signal
11 ID1 Monitor identification bit 1
12 ID0 Monitor identification bit 0
13 H-SYNC Horizontal Synchronization
14 V-SYNC Vertical Synchronization
15 N.C. Not connected

IK KOM ER ZELF DIT KEER NIET UIT EN HEB HULP VAN BOVEN NODIG *D !!

Ehm.. woordverklaring :

Uit sync. (synchronisation) = Het zelfde idee dat als je monitor max 75 Hz in 1024x768 aan kan en er 100 Hz op staat ,zo'n effect ,beetje gestreepte kleuren die over het scherm heen rollen.
(De monitor weet niet meer wanneer hij een horizontale en verticale lijn / rasteropbouw moet maken.)

Help,help,help.........

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Heb je al de monitoren omgewisseld van plaats ? Kabels omgewisseld ? Andere kabels geprobeerd ? Aansluitingen op de AB-switch omgewisseld ? Succes...

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zaterdag 03 februari 2001 22:30 schreef tiethoff het volgende:
Heb je al de monitoren omgewisseld van plaats ? Kabels omgewisseld ? Andere kabels geprobeerd ? Aansluitingen op de AB-switch omgewisseld ? Succes...
Geloof me ,dat alles heb ik in alle combinaties geprobeert..

Thnx..

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Zo'n goedkope switch bevat niets anders dan een schakelaar met intern slecht geaarde kabeltjes..
Betekent dus dat de totale lengte van je kabel echt van PC via de switch naar je monitor is.

Probeer in het kastje de draadjes van je sync signalen te vervangen voor geaarde versies of wat je ook kan doen is een buffer zoals een 74ls04/74ls06 in het kastje in te bouwen zodat je die sync signalen weer een beetje oppept.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Je hebt het over lagere resoluties proberen, echter heb je ook getest met lagere refresh rates, vaak gaan die bij lagere resoluties juist omhoog !

het klinkt alsof je flinke verliezen hebt in dat kastje, zeker goedkopen switchoxen zijn ernstig beperkt in de maximale refreshrates die ze aankunnen...

dus verlaag je refreshrates eens flink en kijk of het helpt...

Voor zover ik weet is er geen sync return uit je monitor dus die doorknippen zal niet helpen.. Je VGA kabeltje stuurt simpel weg je RGB signalen door + een horizontale en een vertivale Sync..

Kijk verder ff bij je beelscherm settings of je soms de polariteit etc van je sync signalen aan kunt passen, het is een wilde gok maar wie weet helpt het je net genoeg...

IP Rocks

Verwijderd

Voordat je begint te knippen...
Wat voor effect geeft het als je de monitor direct aan de VGA kaart van de computer hangt, er weer af haalt en vervolgens terugsteekt? Als ie het dan ook niet doet, dan zal er een fout in de aansturing van de monitor zitten. Als ie het wel doet, dan kun je alsnog draden gaan knippen :P

Groeten

Verwijderd

Ik weet niet wat voor een server je gebruikt, maar als je win2k of nt gebruikt zou ik Terminal Services gebruiken..

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 14:26 schreef MisterSmith het volgende:
Voordat je begint te knippen...
Wat voor effect geeft het als je de monitor direct aan de VGA kaart van de computer hangt, er weer af haalt en vervolgens terugsteekt? Als ie het dan ook niet doet, dan zal er een fout in de aansturing van de monitor zitten. Als ie het wel doet, dan kun je alsnog draden gaan knippen :P

Groeten
Hehe..
Ik heb die switch 2 dagen geleden gekocht en werk nu nog steeds via het overprikken van die kabel.
Die monitor is wel ok dus. :)

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 16:26 schreef steeg het volgende:
Ik weet niet wat voor een server je gebruikt, maar als je win2k of nt gebruikt zou ik Terminal Services gebruiken..
Momenteel gebruik ik (hou je vast) Windows 98.
Maar vanwege stabiliteit wil ik er RedHat 6.2 of 7.0 op mikken ,dan kan ik dat ding ook via ssh ofzoo besturen.
Ik ken dat terminal services ,ik gebruik nu WINvnc ,is het zelfde idee ,werkt ook goed ,maar terminal services is sneller :)
En die server is een oude P100 met 16 Mb ram ,puur een FTP server / HTTP / en router

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Heb je een lagere refreshrate al geprobeerd...?

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb exact hetzelfde probleem, komt puur door dataverlies... alleen die digi-switchboxen doen het wel redelijk.

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 17:48 schreef Mr.Blonde het volgende:
Heb je een lagere refreshrate al geprobeerd...?
Yep ,heeft geen effect.
Ik heb het idee dat er verlies is in de sync. draden.
Dat zou uiteraard door de combinatie van mijn switch en monitor kunnen komen.
Ik schat dat daar het probleem vandaan komt.
In een vorige posting zei iemand dat ik mijn sync. draden moest aarden.
Ehm.. bedoel je daarmee de sync. draden verbinden met de GND (Ground) van het kastje/kabel of op een andere manier.
Ik ga even een klein schematje maken van de kabel ,als je door kunt geven hoe ik ze moet aarden.
Ik denk dat ik daar namelijk de oplossing van mijn probleem in vindt.

THNX! 4 all of your postings

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 18:00 schreef DSmarty het volgende:
Heb exact hetzelfde probleem, komt puur door dataverlies... alleen die digi-switchboxen doen het wel redelijk.
Inderdaad en dat probleem wil ik dus oplossen..
Beetje kut dat mijn Iiyama het er wel op doen en mijn Trust niet.
Die Iiyama is een 19" die nooit van zijn leven op mijn kleine kamerbureautje past.
Daarom zoek ik een technische oplossing..
RHT,ik w8 op je response. :)
Dat van die buffer kan ik inderdaad ook proberen..
Ik heb er d8 ik nog wel een paar liggen.

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Zelfde verversingsfrequentie (refresh rate)op beide PC's ingesteld. Hoeft de monitor niet opnieuw naar sync signaal te zoeken.

Zomaar een gedachte :?

? weet jij wat.

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 18:42 schreef PokkeNoise het volgende:
Zelfde verversingsfrequentie (refresh rate)op beide PC's ingesteld. Hoeft de monitor niet opnieuw naar sync signaal te zoeken.

Zomaar een gedachte :?
Nope ,de monitor is gewoon out of sync. op het moment dat ik hem op de switch aansluit.
Hij heeft dus denk ik ergens signaalverlies ,en dat wil ik op de een of andere manier (Elektronisch) tegengaan.
Ik denk dat RHT weet wat ik bedoel en me een beetje op weg kan helpen.
Als iemand anders nog ideeen heeft hoor ik het graag..

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 10:41 schreef redguy het volgende:
Je hebt het over lagere resoluties proberen, echter heb je ook getest met lagere refresh rates, vaak gaan die bij lagere resoluties juist omhoog !

het klinkt alsof je flinke verliezen hebt in dat kastje, zeker goedkopen switchoxen zijn ernstig beperkt in de maximale refreshrates die ze aankunnen...

dus verlaag je refreshrates eens flink en kijk of het helpt...

Voor zover ik weet is er geen sync return uit je monitor dus die doorknippen zal niet helpen.. Je VGA kabeltje stuurt simpel weg je RGB signalen door + een horizontale en een vertivale Sync..

Kijk verder ff bij je beelscherm settings of je soms de polariteit etc van je sync signalen aan kunt passen, het is een wilde gok maar wie weet helpt het je net genoeg...
Mijn Iiyama staat op 100 Hz ,en geeft via die doos goed beeld.
Ik heb op die trust 640x480 gepbrobeert op 60 Hz. maar het werkt gewoonweg niet..
Iemand een schema voor een signaalversterker.
Ik schat zo dat de grenswaarde van het amperage van de sync. op mijn trust monitor lager ligt dan op mijn Iiyama..
De rest van het beeld (R,G,B krijgt hij namelijk goed door ,ik krijg allemaal horizontale lijntjes die van boven naar beneden lopen (of andersom).
Iemand een iedee aan welke sync. het kan liggen?

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Topicstarter
Heb zojuist een (Coaxiale) verlengkabel er tussen geprobeert te pluggen en met alleen die kabel is het beeld goed ,maar als ik die dataswitch (Console switch) er tussen mik is het weer 100% niets!....

AARGH!!!

Ik wordt gek...

Hoe krijg ik dat ding geaard..??.?

-=@@RD=- ;)

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Pagina: 1