Toon posts:

Processor upgrade voor video editing?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
loont het nog?
mijn huidige moeder bord met een P4 @ 2.4 GHz /533MHz Northwood met 1024MB 2700 MHz DDR
SDRAM een andere processor op te zetten om beter video te editen/renderen?

Zoals deze wel zeldzame P4 (prijs ca 100 euro)
Intel® Pentium® 4 Processor 3.20E GHz
Spec Number: SL7E5
CPU Speed: 3.2 Ghz
Bus Speed: 800 Mhz
Bus/Core Ratio: 16
L2 Cache Size: 1 mb
L2 Cache Speed: 3.2 GHZ

of is het beter om voor een Intel P4 940 3.0 met 4 MB cache te gaan met een nieuw moederbord? Prijs ca 200 euro (CPU + simple mobo)

Editing/rendering is CPU afhankelijk maar.... loont het?
Ervaringen welkom!

Mijn moederbord:
http://www.asus.com/produ...odel=407&l1=3&l2=12&l3=45
P4S800D-X
-SiS 655FX Chipset with -SiS HyperStreaming Technology
- Intel 800 MHz FSB
- Dual-channel DDR 400
- HyperStreaming Architecture

Specification
CPU - Socket 478 for Intel Pentium 4/Celeron
- Intel Hyper-Threading Technology ready
- New power design supports Intel next generation Prescott CPU!!
Chipset SIS 655FX SIS 964
Front Side Bus 800 / 533 / 400 MHz
Memory 4 x 184-pin DIMM Sockets support max. 4GB unbuffered non-ECC
PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAM memory
Dual-channel memory architecture

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:13

Croga

The Unreasonable Man

Het verschil tussen die 2.4Ghz en die 3.2Ghz ga je zeker merken. Let wel dat de nieuwe processor ook behoorlijk wat meer power en koeling nodig gaat hebben; het is nogal een heethoofd.

De tweede optie is zo te zien wat minder doordacht. De PentiumD 940 moederborden maken over het algemeen gebruik van DDR2 geheugen; niet het PC2700 geheugen wat je nu hebt. Dat zou betekenen dat je ook je geheugen zult moeten vervangen.
Daarnaast maken deze borden over het algemeen ook gebruik van PCI-express in plaats van AGP dus ook je grafische kaart zal moeten worden vervangen.
De totale kosten zullen dan iets anders uit komen dan de 200 euro die je verwacht. Wellicht is het dan beter door te sparen zodat je naar een Core2Duo toe kunt. De prijs van de processor wordt uiteindelijk maar een klein deel van je totale upgrade dus die paar tientjes meer zijn het dan absoluut waard.

Verwijderd

De cpu (die 3.2 gighz) die jij aanhaalt heeft een busspeed van 800mhz, en de northwood die je nu draait heeft een bus van 533mhz. Het kan zijn dat je moederbord maar tot 533mhz ondersteund, dus dan past die cpu er sowieso niet op.

Als je nu een upgrade zou doen lijkt het me veel nuttiger om zoals Croga zegt een andere cpu + mobo + ram te halen.

Een budgetoplossing zou dit zijn; http://www.asrock.com/mb/...p?Model=ConRoe865GV&s=775
Daar kan je een c2d 4300 in steken (geen 6000serie) en je oude ram & videokaart normaal gezien mee in overnemen. Dit raad ik je echter niet aan omdat je dan met oud gerief blijft zitten; je kan je videokaart nl niet meer upgraden, ram bijsteken zal niet meer lukken...

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28
Ik ben 2 jaar geleden van nortwood p4 1,7 naar een noordwood p4 2,8 gegaan en de verschillen waren minder groot dan verwacht bij videobewerkingen.
Uitbreiding van 512 naar 1024 (2x512 dual channel 800mhz)gaf meer verbetering dan de proccessor investering.
Ik zit nu tijdens het omzetten van video formaten op een proccesor belasting van ongeveer 70% dus de bottelneck zit ergens anders.
Echter waar dat weet ik niet misschien de harde schijf maar hoe test je zoiets?
Nu is 100 euro niet heel veel maar ik denk dat winst minder is dan verwacht.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 16:28

Ravefiend

Carpe diem!

snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:31:
Misschien eens kijken of je HDD Activity Led op je case constant oplicht tijdens het process?

Verwijderd

Topicstarter
heel wat reacties terwijl ik mijn zaterdagboodschapjes deed... :)
Croga schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:19:
Het verschil tussen die 2.4Ghz en die 3.2Ghz ga je zeker merken. Let wel dat de nieuwe processor ook behoorlijk wat meer power en koeling nodig gaat hebben; het is nogal een heethoofd.

De tweede optie is zo te zien wat minder doordacht. De PentiumD 940 moederborden maken over het algemeen gebruik van DDR2 geheugen; niet het PC2700 geheugen wat je nu hebt. Dat zou betekenen dat je ook je geheugen zult moeten vervangen.
Daarnaast maken deze borden over het algemeen ook gebruik van PCI-express in plaats van AGP dus ook je grafische kaart zal moeten worden vervangen.
De totale kosten zullen dan iets anders uit komen dan de 200 euro die je verwacht. Wellicht is het dan beter door te sparen zodat je naar een Core2Duo toe kunt. De prijs van de processor wordt uiteindelijk maar een klein deel van je totale upgrade dus die paar tientjes meer zijn het dan absoluut waard.
* koeling, voeding al geen prbleem, had al ruim ingezet....
* 940; idd moet het een AGP zijn (mijn 6600GT is prima)
* DDR2 idd wel!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:27:
De cpu (die 3.2 gighz) die jij aanhaalt heeft een busspeed van 800mhz, en de northwood die je nu draait heeft een bus van 533mhz. Het kan zijn dat je moederbord maar tot 533mhz ondersteund, dus dan past die cpu er sowieso niet op.
.............................
Een budgetoplossing zou dit zijn; http://www.asrock.com/mb/...p?Model=ConRoe865GV&s=775
FSB van mijn Asus zie opening: 800MHz
de budgetoplossing heeft shared video en geen AGP, dus geen optie.
snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:31:
Ik ben 2 jaar geleden van nortwood p4 1,7 naar een noordwood p4 2,8 gegaan en de verschillen waren minder groot dan verwacht bij videobewerkingen.
Uitbreiding van 512 naar 1024 (2x512 dual channel 800mhz)gaf meer verbetering dan de proccessor investering.
Ik zit nu tijdens het omzetten van video formaten op een proccesor belasting van ongeveer 70% dus de bottelneck zit ergens anders.
Nu is 100 euro niet heel veel maar ik denk dat winst minder is dan verwacht.
in feite "worstel" ik met iets vergelijkbaars... Hooguit dat ik dan ook weer een poos vooruit kan met andere zaken, ik speel geen spelletjes, dus hoef niet het nieuwste van het nieuwste te hebben.
Harde schijven geen probleem (denk ik): oa een Western Digital Caviar WD2500JD, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) en daarnaast "dezelfde" in IDE-versie.
ik kan ook nog overnemen: Processor P4 3,4 GHZ Intel Prescott 800MHz met ASUS MB P5P800 voor ca 130 euro. Heeft iig AGP en mijn gheugen is OK. (Komt mijn mobo plus P4 te koop).

Aanvulling .. prima...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ik kan ook nog overnemen: Processor P4 3,4 GHZ Intel Prescott 800MHz met ASUS MB P5P800 voor ca 130 euro. Heeft iig AGP en mijn gheugen is OK. (Komt mijn mobo plus P4 te koop).

Aanvulling .. prima...

Lijkt mij een prima optie hoor, voor dat geld is het een fikse verbetering, en kun je weer even vooruit.
In de toekomst kun je met wat geluk die Prescott op 3,8 laten draaien, ze overclocken best makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
moet er alleen nog achteraan hoeveel cache die heeft... stond er niet bij
Bij salland automatisering zag ik er een die maar 128 kB heeft terwijl de ander p4 1 MB heeft, maar of dat veel invloed heeft bij video werk?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:53:
moet er alleen nog achteraan hoeveel cache die heeft... stond er niet bij
Bij salland automatisering zag ik er een die maar 128 kB heeft terwijl de ander p4 1 MB heeft, maar of dat veel invloed heeft bij video werk?
als die maar 128kb heeft zal het wel een celeron zijn en dan zou ik het niet doen..
zelfs op 4ghz zijn die dingen niet vooruit te branden :P

Verwijderd

Topicstarter
hij schrijft:
1 mb ....
g. M.S.
PS: toch nog eens achterhalen waarom hij er zo graag vanaf wil....

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bekijk anders eens de cpu-charts van Tomshardware:

hier kun je mooi zien bij specifieke programma's hoeveel de diverse processorsoorten waar je het over hebt verschillen qua snelheid.

http://www23.tomshardware.com/cpu_2005.html Dit is de chart van 2005, hier vind je ook de 'oudere' P4's terug, de chart van 2006 bevat ook de nieuwe core duo's.

Qua moederbord is voor een upgrade de Asrock Dual775-VSTA perfect geschikt, ik zit nu ook te denken aan een upgrade hiernaartoe.

Je huidige geheugen is dan wel een kleine botlleneck voor de nieuwste P4's, maar met dit Asrock mobo kun je in de toekomst gewoon overstappen op DDR2 geheugen zodner problemen.

Zoals je zelf ook al zegt is het upgraden van je 6600gt nog niet echt nodig (zeker niet als je weinig games speelt), dus kun je in dit mobo gewoon je AGP kaart blijven gebruiken en toch de beschikking hebben over een PCI-Express slot voor het geval je in de toekomst wilt upgraden.

Ikzelf zou zeker voor de dualcore oplossing gaan, al was het alleen maar dat je dan voor de toekomst voorlopig goed zit en je met de socket 478 op een dood spoor zit.

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Ik zou serieus kijken naar een dual-core oplossing. Vegas Video maakt bijvoorbeeld uitstekend gebruik van twee cores en maakt het renderen bijna twee keer sneller. Zorg verder voor 2 gb geheugen. Zoals hierboven staat maakt dat meer verschil dan van 2.4 ghz naar 3 ghz gaan.

Overigens kan je met je huidige PC prima standaard definitie video monteren en zal je, afgezien van het renderen, weinig verschil merken. Pas voor High Definition ga je ook tijdens het monteren écht baat hebben bij snelle dual-cores en 2gb ram!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:18
Mijn tip is toch ook dual-core (of dual proc) voor het betere video editten. Zowel op Mac's als PC's heb ik daar hele goede ervaringen mee. Je kan zwaar werk verrichten maar je computer blijft toch ' werkbaar' ondertussen omdat de tweede core bijspringt.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Snelle harde schijven zijn ook wel aan te raden. Voor videobewerking raad ik mensen zelfs aan om alle video's te editten op een apparte schijf (dus speciaal voor editting), naast de harde schijf waar dan windows+programma's op staat/staan.

Verwijderd

Topicstarter
Tommies chart.... prima tip, was ik op zoek naar iets dergelijks maar vond hem niet (niet goed gekeken/gezocht??)

Hmmm, alleen als ik naar de allerduurste CPU's ga win ik van 9:18 naar ca 4 minuten met de DivX6 test. Daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan omdat ik dan ook snel geheugen moet hebben.
Als ik naar een Northwood 3.2 ga dan wordt het 9:18 versus 7:09...... Niet super maar het prijsverschil is er naar (als ik mijn huidige P4@2.4Ghz voor max 40 euros weet te verkopen).

Het Asrock moederbord: ik zal eens gaan rekenen wat het meer kost dan de Northwood 3.0 of 3.2 ... ook prima tip (had hem wel eens gezien, maar destijds was de noodzaak er niet...)
Welke duo P4 zouden jullie daarop adviseren?
Edit: de files staan niet op de systeemschijf....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 13:22 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:13

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:27:
Daar kan je een c2d 4300 in steken (geen 6000serie) en je oude ram & videokaart normaal gezien mee in overnemen. Dit raad ik je echter niet aan omdat je dan met oud gerief blijft zitten; je kan je videokaart nl niet meer upgraden, ram bijsteken zal niet meer lukken...
Let wel dat dit ding *geen* AGP slot heeft.... Hij heeft een AGI slot.

Een AGI slot is feitelijk niets anders dan een PCI slot met een AGP bracket er overheen. Ofwel: Je data doorvoer snelheid is die van PCI waardoor je grafische snelheid enorm af neemt. Dit slot gebruiken met een kaart die sneller is dan een Geforce 5200 heeft geen enkel nut....

Dit soort "hybride" bordjes gaat je altijd een enorme bak snelheid kosten vanwege dit soort kunstgrepen om "oude" technologie op "nieuwe" chips te laten werken....

Verwijderd

Topicstarter
juist.. thnx...

Verwijderd

persoonlijk zal ik
amd 64 nemen
asrock bordje met nvidia 630 chip (onbourd video)
wel versie 939 wegens je ouwe ddr.

je kan ook
asrock bordje met ddr1 en onbourd nemen met intel core dual of ouwe intel -d serie 915

Als je niet game maak de onbourd niet zo veel uit namelijk.

type asrock bordje
http://www.asrock.com/mb/...sp?Model=939NF4G-VSTA&s=n
amd 64 socket 939 onbourd video ddr1

http://www.asrock.com/mb/...p?Model=ALiveNF4G-DVI&s=n
amd 64 m2 (nieuwe model) wel verplicht voor ddr2 geheugen

http://www.asrock.com/mb/...?Model=ConRoe945G-DVI&s=n
Deze heb ik zelf intel 775 procs alle modellen wel verplicht ddr2 onbourd video

http://www.asrock.com/mb/...?Model=4CoreDual-VSTA&s=n
alles cpu ondersteuning geen video wel echte agp aansluiting ddr1 en ddr2 ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
die laatste met echte AGP begint er op te lijken alhoewel ik geen fan ben van dit merk (tot nu toe... otch eens meer reviews lezen....)
Deze Asus is een aardige
http://www.asus.com/produ...del=765&l1=3&l2=11&l3=229
alleen uATX en dan heb je maar 2 PCI's.....(wel AGP)

Kan zijn dat ik voorlopig met die 3.2 in zee ga en met julie info eens doorzoek wat uiteindelijk beter zou zijn. Die paar tientjes extra overleef ik wel (verschil met verkopen van mijn huidige CPU), ik hoef nl geen echt high end te hebben, maar hij mag net wat soepeler lopen dan nu.
Uiteindelijk: als ik mijn mobo+CPU-3.2+geheugen zou verkopen, dan kan ik er ook weer wat meer voor terug krijgen dan als ik het nu zou doen, hooguit een klein verschil overhouden; dat risico durf ik nog wel te nemen. Kast/sterke voeding/DVD/etc kan makkelijk nog een poos mee.....

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 23:45 ]

Verwijderd

verkijk je niet op asrock
Het is een sub merk van asus.
Ik heb hier meerderen pc draaien.

pc1\2 asrock dual sata2 (amd 64 939 )
pc3 asrock 945 conroe (intel 805d)
pc4 asrock via chip socket a (naam kwijd welke type)
pc5 asrock nvidia 630 939 vsta (amd 64 939)

De kwaltijd is er wel en goeie bios update's ook
Verder ook goeie driver ondersteuning.
Alleen een nadeel het zijn geen overklok borden
Borden draaien wel 24\7

instap modellen van asus zijn niet veel beter dan asrock. (ook geen overklok functies)
P5V800-MX zal ik niet nemen ze zijn niet stabiel zal de link plaatsen

De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? Deel 4

gaat over de p5v800se (zelfde bord maar dan atx)

Dit moederbord is behoorlijk geliefd door tweakers die van een socket 478 of socket A system afkomen en nog bulten DDR1 en een high-end AGP kaart hebben. Dit moederbord maakt gebruikt van de Intel 865pe chipset. Er zijn echter wel een aantal problemen mee. GoT user eXoDuS heeft het zelfs voor elkaar gekregen zwarte vlekken op het PCB te genereren door 'alleen maar' de proc zonder voltage verhogingen op 3,4GHz te draaien. Dit komt onder andere doordat de stroomvoorziening voor de processor maar 3 van de 4 fasen gebruikt. Hierdoor worden een aantal condensatoren enorm heet. Dit komt natuurlijk de stabiliteit niet ten goede. Dit bord ondersteunt AGP en DDR1

Nu weet ik niet welke cpu je wilt gaan kopen

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 23:55 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 16:51
Als je bewerkt met Sony Vegas kan je een andere computer in je netwerk laten bijspringen voor het renderen. Daar draai je dan een service op. Gigabit netwerkje is dan wel handig. Ik weet niet hoeveel winst je daarmee haalt, maar je kan dan rustig doorsparen naar een Core 2 Duo systeem. En dan je huidige systeem er ook bij laten renderen natuurlijk :)

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
vanavond de "Intel Pentium 4 3.2GHz (S478, 3.2GHz, 1MB, 800MHz FSB, 103W, Boxed)" gescored.
Toch gedaan en dan kan ik richting volgend jaar eens kijken wat ik werkelijk zou willen met een grote upgrade (of nieuw afh of ik een liefhebber voor de kast met inhoud heb, maar nu met een P4@3.2 en 1MB ....). Zoals ik al schreef, geen games dus het hoeft niet zo super allemaal.

Toch bedankt voor de inbreng, heb toch weer eens totaal andere meningen gehoord die goed zijn voor een betere beeldvorming.

PS: als ik nog tijd heb zet ik de 2.4 GHz nog eens terug en render een stuk om te kijken wat nu het verschil is in mijn configuratie. Als ik aan redeijk goedkoop geheugen kan komen, kijk ik anders daar nog eens rond of het winst geeft.

als je er nog aan kunt komen de CPU: nieuw...
pricewatch: Intel Pentium 4 3.2GHz (S478, 3.2GHz, 1MB, 800MHz FSB, 103W, Boxed)

PS: ik heb een werkende P4@2.4GHz 512kB/533MHz boxed te koop.... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 07:37 ]

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-01 13:36

Kirpeknots

Wazzup!

Ooops.

Verkeerde post

[ Voor 92% gewijzigd door Kirpeknots op 10-01-2008 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
nu die toch ophoog gegaan is...

die P4@2.4GHz heb ik nog prima aan een liefhebber verkocht.
De 3.2 GHz heeft tot vorige week gedraaid, was snel genoeg, maar de heethoofd was me te rumoerig af....
Wel genoeg tijd gehad om rustig rond te kijken.
Het gigabyte mobo is nu een mooi compromis, nu chepa DDR2 geheugen en mocht DD3 sterk dalen...

Het nieuwe stille, snelle compomis:
1 GigaByte GA-P35C-DS3R, P35 (ATX, DDR2⁄DDR3, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 97,95

2 Kingston 1GB DDR2 PC6400 800Mhz CL5 (KVR800D2N5⁄1G) € 51,60

1 MSI RX3850, (RX3850-T2D256E-OC) ATI Radeon, 256mb DDR3, PCI-E, OC edition € 179,95

1 Intel Core 2 Duo E6750 (S775, 2x2.66GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed) € 158,45

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[b][message=29404755,noline]andre_at_home schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:17
De 3.2 GHz heeft tot vorige week gedraaid, was snel genoeg, maar de heethoofd was me te rumoerig af....
Hoe stil het is ligt maar net aan je koeler(s) hé ;)

Verwijderd

Topicstarter
was een mooie zalman... maar niet goed genoeg. blijkbaar....
Pagina: 1