Toon posts:

[Mobo?]Probleem met booten naar OS.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb reeds een nieuwe PC samengesteld met als oogpunt een "gamers"-pc te creëren die lange tijd mee moet kunnen.
Nu heb ik alle onderdelen binnen en ben ik deze gaan assembleren, dit is op zich niets nieuw voor mij maar ik sta op dit moment voor een raadsel en zit te denken aan kapotte hardware of incompetentie van mijn kant :? .

Het geval:

Mijn systeem is als volgt:

CPU: Socket 775 - Core™ 2 Duo E6300
Geheugen: DDR2-667 -1 GB
Harddisk: 3,5 inch SATA - Barracuda ES (250 GB)
Voeding: SilentStorm 120 (ATX2, EPS, 500W)
Moederbord: Socket 775 -P5N-E SLI (nVidia nForce 650i SLI)
Grafische kaart: ATI PCIe -Radeon X1950XT (256 MB GDDR3)

Na het , eerste maal, opstarten van de PC leek het allemaal in orde te werken. De bios las netjes de waardes uit en herkende alle apparatuur perfect.
Ik begon vervolgens met de windows XP installatie, na afronding van deze installatie reboot het systeem zich altijd om vervolgens in windows het nodige configuratie-/installatiewerk te doen.

Het probleem:
Het OS laad tot aan het windows XP ladingsscherm waarna het na enkele seconden een BSOD geeft met uiteraard de standaard hint om de hardeschijven te controleren etc.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd:
1.Ik heb mijzelf ervan verzekerd dat de schijf in orde is, ik heb de S-ata schijf afgekoppeld en hier een IDE schijf met voorgeinstalleerde windows XP aangehangen. Helaas gebeurt precies hetzelfde, bij de windows XP loader krijg ik de BSOD.

2. Ik heb alle randapparatuur losgekoppeld, geen resultaat.

3. Ik heb alle overbodige interne hardware uitgeschakeld ( CD-rom, Diskette, Frontpanel sound, e.d. ), geen resultaat.

4. Ik heb windows XP geheel opnieuw geinstalleerd, om mijzelf ervan te verzekeren dat het niet een corrupte installatie betreft.

5. Ik heb alle power supplies naar het moederbord en de grafische kaart gecontroleerd, ondanks de gebrekkige handleiding die bij de 1950XT geleverd werd.

6. Verder een hele boel try&error methode's onwaardig om vernoemt te worden.

Smeekbede:

Ik ben inmiddels echt ten einde raad en ben bang dat er mogelijk een onderdeel defect zou kunnen zijn, daarom hoop ik dat één van julile mij mogelijk zou kunnen helpen met dit probleem. Elke hint/tip/suggestie is welkom!

Excuses voor het lange lezen, ik wou graag zo compleet mogelijk zijn in mijn omschrijving :X

Bij voorbaat dank,
Jeroen

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Al een bios resetje geprobeerD? Geef het niet veel kans maar je weet 't nooit.

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

DwarV

Rekent aan het leven

Kun je iets meer vertellen over de BSOD die je krijgt? Welke informatie krijg je van windows? Heb je de juiste SATA/IDE drivers gebruikt bij het installeren van winXP?

Verwijderd

Topicstarter
BIOS Reset nog niet geprobeerd, mogelijk een optie.
De BSOD zegt puur dat het systeem gestopt is met windows op te starten om schade te voorkomen, er wordt mij vervolgens aangeraden om chkdsk /F uit te voeren en alle randapparatuur te verwijderen.

Helaas zonder resultaat, ik zal de BIOS reset nog even proberen.

Bedankt voor jullie replies!

Verwijderd

Topicstarter
Update: Bios reset geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Op de BSOD staat deze code vermeld: "0x0000007B(0xF7C7A63C, 0x0000034, 0x0000000, 0x0000000)"

Ik heb inmiddels de microsoft hulp gevonden hierover, helaas zonder resultaat.

Inmiddels uitgevoerde stappen:

1. Bios flash update naar laatste versie
2. Raid drivers , laatste versie geinstalleerd samen met windows XP
3. Array gemaakt van de s-ata schijf.

Alle zonder resultaat,
ik ga nu proberen via BartPE o.i.d. het systeem te booten.

Verwijderd

Vreemd... Lijkt me een mobo of geheugen probleem, kun je miss het merk van je geheugen posten...

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

DwarV

Rekent aan het leven

Dit probleem onstaat als windows tijdens het booten contact kwijt raakt met bepaalde sectoren. Heb je al een andere voeding geprobeerd?

Ik heb dit probleem ook al eens gehad. Ik kon de fout bypassen door tijdens het booten van XP op F6 te drukken en te kiezen voor de last known good configuration. Misschien dat het updaten van de ide / sata driver helpt, mocht je via die manier in windows belanden?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, na verder rondzoeken op de foutcode blijkt dat het een s-ata driver conflict is. Oorzaak was dat er op het moederbord een Nvidea raidsysteem geconfigureerd staat, terwijl er als raid-driver een ander type controller aangegeven wordt.
Na de juiste drivers van Nivdea erbij gehaalt te hebben startte het systeem op de juiste wijze op.

Nu zit ik echter met het "probleem" dat ik af en toe nog een BSOD krijg waarin ATI drivers als Ati3duag.dll de veroorzakers zijn, het blijkt dat meerdere mensen dit probleem hebben met de laatste versie van Catalyst drivers.

Mogelijk weet hier iemand nog iets over te vertellen, ik zal hier morgen waarschijnlijk een nieuwe topic voor aanmaken op het juiste subforum.

Bedankt voor jullie hulp dusver!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 04:16:
Bedankt voor jullie reacties, na verder rondzoeken op de foutcode blijkt dat het een s-ata driver conflict is. Oorzaak was dat er op het moederbord een Nvidea raidsysteem geconfigureerd staat, terwijl er als raid-driver een ander type controller aangegeven wordt.
Na de juiste drivers van Nivdea erbij gehaalt te hebben startte het systeem op de juiste wijze op.

Nu zit ik echter met het "probleem" dat ik af en toe nog een BSOD krijg waarin ATI drivers als Ati3duag.dll de veroorzakers zijn, het blijkt dat meerdere mensen dit probleem hebben met de laatste versie van Catalyst drivers.

Mogelijk weet hier iemand nog iets over te vertellen, ik zal hier morgen waarschijnlijk een nieuwe topic voor aanmaken op het juiste subforum.

Bedankt voor jullie hulp dusver!
Om hier toch nog heel ff verder te blaten over je ATi kaartje. Je kunt natuurlijk altijd de Omega drivers proberen. Dit kan af en toe ook een hele hoop helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
zat ik inderdaad ook al aan te denken, ik zal ze er vandaag even overheen gooien indien het probleem zich voor blijft doen.

Bedankt :)
Pagina: 1