Wisseling van OS > S-ATA schijf wordt niet herkent

Pagina: 1
Acties:

• XTWarrior
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Om maar met de deur in huis te vallen:
Ik heb ooit al eens eerder problemen gehad met mijn S-ATA schijf. Destijds had ik mijn pc nieuw in elkaar gezet, win2k geinstalleerd en het vehikel wilde niet werken. (Zie ook deze post op het GoT forum).

Nu zit ik wederom met een soortgelijk probleem. Ik heb de oude post al doorlopen, heb al in de search gekeken, maar ik kom er nog steeds niet uit.

Mijn hardware:
- Asus P4P 800E-Deluxe moederbord
- Maxtor 200GB S-ATA schijf (aan de SATA-1 poort)
- 2 Harde schijfen aan de primary IDE-poort (waaronder de C-schijf)

Wat is er aan de hand?
Onlangs ben ik van Windows 2000 Professional overgestapt op Windows XP Home en heb ik een nieuwe videokaart geinstalleerd.
Om de stalen dame eens goed te verwennen, heb ik het beestje helemaal leeggehaald, alles afgestoft en vervolgens weer terug erin gestopt.
Na het installeren van Windows XP Home, was ik mijn S-ATA schijf echter kwijt.

Ik krijg geen vreemde meldingen bij het opstarten. BIOS herkent hem ook gewoon.
In de bios staat:
quote: Bios
On board IDE operate mode: Enhanced
Enhanced mode support on: S-ATA
Configure S-ATA as RAID: NO
In eerste instantie stond echter de Promise Fasttrak controller (de raid controller) aan.
Hierdoor kreeg ik in WinXP bij de device manager deze controller te zien met een uitroepteken. De laatste drivers waren echter van de site van asus gedownload.
Nu staat de Promise Fasttrak controller uit in de BIOS, maar gebeurd er nog steeds niets.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit soort installatie-gein is al erg vaak besproken.
De Windows XP Setup ondersteunt normaal geen SATA controllertjes. :+

2 goede opties waar ik zo op kom:
1. Slipstream de inhoud van je WinXP CD naar Service Pack 2 niveau. Dan ondersteunt setup wel een aantal SATA Controllers, vast ook de jouwe, en installeer dan dus gewoon vrolijk van je vers gebakken WinXP SP2 CD. Google over hoe dit voor elkaar te krijgen even op dingen als "Windows XP Slipstream" oid.
2. Zoek drivers voor je chipset die te gebruiken zijn tijdens de Windows XP Setup. Daarvoor kun je het beste bij je moederbordenboer of de je SATA Controllerfokker zijn. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 27-01-2007 02:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• XTWarrior
cybersteef schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 02:49:
Dit soort installatie-gein is al erg vaak besproken.
De Windows XP Setup ondersteunt normaal geen SATA controllertjes. :+

2 goede opties waar ik zo op kom:
1. Slipstream de inhoud van je WinXP CD naar Service Pack 2 niveau. Dan ondersteunt setup wel een aantal SATA Controllers, vast ook de jouwe, en installeer dan dus gewoon vrolijk van je vers gebakken WinXP SP2 CD. Google over hoe dit voor elkaar te krijgen even op dingen als "Windows XP Slipstream" oid.
2. Zoek drivers voor je chipset die te gebruiken zijn tijdens de Windows XP Setup. Daarvoor kun je het beste bij je moederbordenboer of de je SATA Controllerfokker zijn. :)
Ware het niet dat ik al een WinXP CD heb die automatisch SP2 mee installeerd en ik, zoals ik al gezegd had, al drivers voor mijn moederbord had geinstalleerd.

Een nieuw punt echter: Ik ben erachter gekomen dat ik bij het in elkaar zetten van de PC de schijf aan de RAID-1 in plaats van de SATA-1 poort had gehangen.
Het enige verschil dat dit maakt is dat bij de Device Manager onder Disk drives nu vrolijk een Maxtor 6L200MO wordt aangegeven, maar dat de schijf verder niet wordt herkend.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goed... het zal wel aan de tijd hebben gelegen en het feit dat ik mijn lenzen niet meer in heb ofzo...

Om terug ontopic te komen:
Ik ben wel eens benieuwd wat een diagnostisch programma als PowerMax van je disk vindt. ?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• XTWarrior
Ok. Zojuist heb ik PowerMax gedownload en geinstalleerd op een floppy.

De schijf werd meteen gevonden en kwam moeiteloos de tests door.

Note:
Als ik bij 'Computer Management' naar 'Disk Management' ga, dan zie ik:
- Disk 0, 60GB, Online (IDE-schijf 1)
- Disk 1, 200GB, Online (IDE-schijf 2)
- Disk 2, Dynamic, Foreign (SATA-schijf)
Over het harde schijf icoon heen staat dan een gele driehoek met een uitroepteken.

[ Voor 50% gewijzigd door XTWarrior op 27-01-2007 13:19 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
XTWarrior schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 02:58:
Het enige verschil dat dit maakt is dat bij de Device Manager onder Disk drives nu vrolijk een Maxtor 6L200MO wordt aangegeven, maar dat de schijf verder niet wordt herkend.
Je ziet je schijf nu wel in device manager? Dan wordt ie toch herkend?

Wat bedoel je dan met 'dat de schijf verder niet wordt herkend'? Je ziet hem niet in explorer o.i.d? Heb je er dan wel een driveletter aan toegewezen (Start » Run » 'diskmgmt.msc')? :)

edit:
Ho, een post die al een half uur ongepost open staat in een tabblad blind posten is niet altijd even slim. Je was al in disk management uitgekomen. 8)7 Wat krijg je voor opties als je rechts klikt op het gele uitroepteken?

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 27-01-2007 13:45 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• XTWarrior
Xander schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:44:
[...]

Je ziet je schijf nu wel in device manager? Dan wordt ie toch herkend?

Wat bedoel je dan met 'dat de schijf verder niet wordt herkend'? Je ziet hem niet in explorer o.i.d? Heb je er dan wel een driveletter aan toegewezen (Start » Run » 'diskmgmt.msc')? :)

edit:
Ho, een post die al een half uur ongepost open staat in een tabblad blind posten is niet altijd even slim. Je was al in disk management uitgekomen. 8)7 Wat krijg je voor opties als je rechts klikt op het gele uitroepteken?
Inderdaad. Ik zie de schijf niet in Explorer.
Als ik rechtermuisklik doe krijg ik:
- Convert to Basic Disc
- Properties
Bij properties wordt aangegeven dat alles naar behoren werkt.

Ik weet niet precies wat Convert to Basic Disc doet, maar onder de oude installatie stonden er 2 partities op die schijf (ieder 100GB) en op beiden stond data.
Ik ben zelf een beetje bang dat als ik die optie aanklik dat de hele riedel weg is. Maar zoals ik zei: Ik weet niet precies wat 't doet.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik zou een "Import Foreign Volume" optie verwachten als hij aangemerkt wordt als "Foreign" ... :S

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• XTWarrior
Xander schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:20:
Ik zou een "Import Foreign Volume" optie verwachten als hij aangemerkt wordt als "Foreign" ... :S
Die staat er toch echt niet bij. :|
En wat erger is (want ik kan 't niet laten om dingetjes aan te klikken), als ik op 'Convert to Basic Disc' klik, krijg ik:
"Data on this disk will be lost if you convert the disk to basic. Do you want to continue?"

Nee, niet echt natuurlijk. Daar staan zo'n 5GB aan plaatjes op (wallpapers, geen pr0n :+ ).

[ Voor 38% gewijzigd door XTWarrior op 27-01-2007 16:59 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Klik nu niet op het vakje helemaal links, maar klik eens met je rechtermuis knop op het volume. Daar moet dan de optie staan om hem weer in de groep op te nemen. (D'r is geen groep, straks zal het een groep van 1 volume zijn).

• XTWarrior
Shaggy_NL schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:58:
Klik nu niet op het vakje helemaal links, maar klik eens met je rechtermuis knop op het volume. Daar moet dan de optie staan om hem weer in de groep op te nemen. (D'r is geen groep, straks zal het een groep van 1 volume zijn).
Helaas, dat gaat niet.
Er staat ook helemaal geen volume achter Disk 2 weergegeven. Het is gewoon een grijze balk. Zowel bij de rechter als de linkermuisknop gebeurd er niets.

• XTWarrior
Ik zit me net af te vragen:

Zou het niet mogelijk zijn dat doordat de schijf eerst aan de RAID-poort heeft gehangen hij op de een of andere manier geformatteerd is voor gebruik als RAID-schijf?
Of moet je daar toch echt zelf toestemming voor geven?
Pagina: 1