Vervanger ACDSee voor de mac

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb sinds kort een Macbook Pro, ben dus nu een overstap aan het maken van Windows naar Mac en ben opzoek naar een vervanger van ACDSee voor windows. Na veel gezocht te hebben via Google en de gathering search zonder goede resultaten en omdat blijkt dat er meer mensen naar zoeken lijkt het mij handig om dit topic te openen.

In eerdere posts wordt vaak gerefereerd naar ACDsee voor de Mac. Ik heb nu versie 1.6.9 geinstalleerd en ben erachter gekomen dat dit een hopeloos verouderde versie is waar ik onmogelijk mee verder kan werken. Op mijn macbook pro duurt het ongeveer 1 a 2 sec. voordat een 8 mega pixel foto geladen is en aangezien ik met grote hoeveelheden (5000 tot 10000 foto's) moet gaan werken schiet dit niet echt op.

Apple heeft een heel mooi software pakket genaamd "Aperture". Qua functionaliteit doet het wat ik zoek. Echter kan dit programma, voor zover ik weet, niet "browsen" op de hardschijf en moet je alle foto's eerst importeren naar een interne database voordat je er iets mee kunt doen. Er is ook een optie om de foto's fysiek op de hardeschijf te laten staan, dan wordt alleen de link naar de het bestan opgeslagen in de locate database. Verder bewerkt het programma de foto's niet fysiek maar slaat de wijzigingen apart op, op zich mooi maar niet handig voor wat ik er mee wil doen.

Om het even samen te vatten: ik zoek een programma waarmee je door alle foto's in een directory snel (thumbnails, preview, etc) kan browsen, bepaalde foto's kan kopieren (in ACDSee ALT + C) naar een andere locatie en eventueel foto's kan bewerken (exposure settinges, shadows, highligts, etc).

Verwijderd

Misschien Adobe Lightroom wat een tegenhanger is van Aperture en dus ook voor professioneel gebruik is.

• Alex214
Cool! Handig, hiermee kan ik iig makkelijk door de foto's browsen en snel kopieren naar een andere locatie. Alleen mis ik nog wat geavanceerde edit functies.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:26:
Misschien Adobe Lightroom wat een tegenhanger is van Aperture en dus ook voor professioneel gebruik is.
Zojuist geinstalleerd, maar het lijkt erop dat het netzoals bij Aperture alleen met geimporteerde foto's werkt ...

[ Voor 38% gewijzigd door Alex214 op 27-01-2007 02:06 ]

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Staan er hier: Onmisbare tools / software - Deel 3 niet al flink wat?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Alex214 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:03:
Verder bewerkt het programma de foto's niet fysiek maar slaat de wijzigingen apart op, op zich mooi maar niet handig voor wat ik er mee wil doen.
Een fotograaf zal niet z'n originelen willen verpesten. Natuurlijk kun je (met Aperture net zo goed als met Lightroom) foto's exporteren, en daarbij worden de wijzigingen die je uitgevoerd hebt wel op de bitmap uitgevoerd. Je origineel blijft echter altijd intact. Het is een benadering. Een klassieke (chemische) fotograaf kan negatieven bewerken door ze met kleurbaden te bewerken. Een geeltint werk je weg met een blauw verfbad, een te lichte foto kan je bleken, en met verdunde zwarte verf kun je een foto lichter maken. Dat soort bewerkingen zijn eenmalig, en als het fout gaat of je later van gedachten veranderd heb je pech. Aperture en Lichtroom dringen je dezelfde werkwijze op als een 'normale' fotograaf. Het negatief is heilig, en bewerkingen doe je alleen in de afdruk (de export..).

Zoiets zie je ook bij die database. Een foto op je harddisk heeft een naam. DSF0001.JPG Klaar. Meer info heb je niet, afgaande op de bestandsnaam. Da's niet handig als je alle foto's wilt hebben met bijvoorbeeld zonsondergangen. Dat zou je op kunnen slaan in de bestandsnaam, maar ga je je foto's echt allemaal hernoemen? 'vakantie 2005 - italië - palermo - 2e dag - 17-07-2005 - zonsondergang - vriendin - bikini - EOS300 - 1/200ste - 5.6 - 85mm - geen flits.jpg' zodat je later op willekeurige eigenschappen van de foto kunt zoeken? De database geeft je de mogelijkheid metadata (data over de foto) op te slaan en later al je zonsondergangen bij elkaar te zoeken, zonder dat je rare dingen moet doen als metadata in de filename verwerken.

Als het past bij wat je wilt doen met 5000 tot 10.000 foto's zijn de 'nadelen' van Aperture en Lightroom juist voordelen. Of dat zo is moet je zelf bepalen. Ik wilde alleen even uitleggen waarom juist die programma's zulke 'vreemde' dingen doen met je foto's. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Ik zoek eigenlijk ook zoiets... maar dan vooral om andere redenen die jij hier boven noemt.

Ik zoek een programma (op de windows pc gebruikte ik hiervoor ook ACDSee) waar ik meerdere foto's tegelijk van grote kan veranderen en kan renamen.....

Misschien weet iemand dat?

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-02 17:39
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 08:43:
Ik zoek eigenlijk ook zoiets... maar dan vooral om andere redenen die jij hier boven noemt.

Ik zoek een programma (op de windows pc gebruikte ik hiervoor ook ACDSee) waar ik meerdere foto's tegelijk van grote kan veranderen en kan renamen.....

Misschien weet iemand dat?
Dat heet gewoon Automator .. scriptje en done.

This space intentionally left blank.

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Alex214 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:49:
[...]
Zojuist geinstalleerd, maar het lijkt erop dat het netzoals bij Aperture alleen met geimporteerde foto's werkt ...
Uhm, Capture One Pro?
burne schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 03:57:
[...]
Een klassieke (chemische) fotograaf kan negatieven bewerken door ze met kleurbaden te bewerken. Een geeltint werk je weg met een blauw verfbad, een te lichte foto kan je bleken, en met verdunde zwarte verf kun je een foto lichter maken. Dat soort bewerkingen zijn eenmalig, en als het fout gaat of je later van gedachten veranderd heb je pech. Aperture en Lichtroom dringen je dezelfde werkwijze op als een 'normale' fotograaf. Het negatief is heilig, en bewerkingen doe je alleen in de afdruk (de export..).
Uhm, nou ben ik niet echt een kleuren afdruker geweest....
Maar waarom niet @ de kleurenkop draaien?

En waarom een negatief bleken of zwart verfen..?
Langer of korter belichten werkt in de meeste gevallen wel...
Of je hebt een extreem vern**kt negatief en of bleken dan nog helpt...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 13:58
Ik gebruik zelf op Windows XnView, een gratis viewer met editor. Hij is ook beschikbaar voor Mac OS X. XnView kan omgaan met veel verschillende bestandsformaten, zelfs de RAW- images van m'n FinePix S5500 kan 'ie weergeven.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik gebruik zelf iView MediaPro. Erg lekker en snel programmatje. :)

kleurbleur.nl

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

Bij gebrek aan aan een degelijke image previewer in OSX gebruik ik Phoenix Slides. Na een hoop geprobeerd te hebben vond ik dit het lekkerste werken.

Op VersionTracker staan nog een hoop meer image viewers/editors..

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hexley schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 09:20:
Maar waarom niet @ de kleurenkop draaien?
Omdat je het punt volledig gemist hebt? Natuurlijk zal een fotograaf z'n negatieven niet verklooien. Het kan goed gaan, maar het kan net zo goed mis gaan. En als je je negatief verklooit heb je niets meer. Op die manier moet je je digitale foto's ook benaderen. Het origineel fik je direct op CD en die leg je in de kluis en pielen doe je met een kopie. Aperture probeert die redenering in je workflow vast te leggen door de foto's intact te laten en alle bewerkingen op te slaan als CoreImage stacks. Gooi de stack weg en je hebt nog altijd een onbewerkt onaangepast origineel.

Overigens doet iPhoto exact hetzelfde. Die bewaart ook het origineel, de uitgevoerde bewerkingen en een gecached exemplaar om snel weer te kunnen geven. Je kunt altijd bewerkingen ongedaan maken in iPhoto en Aperture.

• Alex214
Heb nu ook Aperture en voornamelijk Adobe Lightroom uitgetest met een flinke set foto's. Lightroom is echt super vet, je kan er enorm veel mee en ga ik zeker gebruiken voor mijn eigen fotografie. Maar het kost met met dit soort programma's te veel tijd om een batch van ruim 5000, of soms veel meer, foto's snel te verwerken.

Ik registreer met andere fotografen een evenement. Tijdens zo'n evenement worden foto's op afgesproken tijden gedropt. Tijdens en na het evenement ga ik alle foto's zo snel mogelijk uitzoeken zodat ze online geplaatst kunnen worden. Voorheen deed ik dit altijd met ACDsee. Soms edit ik een foto (shadows, highlights etc) en sla hem op naast het orgineel (orignele-naam_2.jpg). Met ACDsee is het mogelijk snel door de foto's heen te scrollen en met ALT+C een foto te kopieren naar een andere directory.

Bij een klein evenement zijn het zo'n 5000 foto's, maar bij de wat grotere kan het oplopen tot zo'n 11000 foto's. Die wil ik niet importeren in bijvoorbeeld Lightroom en daarna weer moeten exporteren, dat duurt allemaal veel te lang. Ik moet gewoon simpel de foto's selecteren die ik wil hebben en ze in een andere directory plaatsen. Dus originele foto's blijven gespaard ;)

Op het editten van de foto's na doet Xee (door R0BK3 genoemd) wat ik zoek, echter snapt dit programma niet dat een foto bij het bekijken automatisch gedraaid mag worden -> niet handig als dat dus niet gebeurd.

Ik ga dit weekend XnView en Phoenix Slides even proberen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Alex214 op 02-02-2007 21:45 ]

Verwijderd

Waarom blijf je dan niet gewoon bij ACDSee via Windows? Je kunt via Parallels gewoon je ACDSee programma blijven gebruiken en in een bijna native snelheid. Heb dat hier ook draaien en werkt fantastisch en je hoeft niet opnieuw een programma te leren ;)

Verwijderd

Alex214 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:42:
Ik ga dit weekend XnView en Phoenix Slides even proberen :)
Ik heb Phoenix Slides naar aanleiding van dit topic ook even geprobeerd, en het is best een bruikbaar programma. Ik was op windows altijd een enorme IrfanView fan, en dit is net zo simpel in het gebruik. Ik denk dat het wel een blijvertje is...

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:21:
Waarom blijf je dan niet gewoon bij ACDSee via Windows? Je kunt via Parallels gewoon je ACDSee programma blijven gebruiken en in een bijna native snelheid. Heb dat hier ook draaien en werkt fantastisch en je hoeft niet opnieuw een programma te leren ;)
Dat is ook erg handig natuurlijk, heerlijk geïntergreerd :?

🌞🍃

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Datafeest schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:37:
Dat is ook erg handig natuurlijk, heerlijk geïntergreerd :?
Nog even los van dat er mensen zijn die gewoon geen windows in huis hebben en dat niet willen ook.

• Alex214
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:21:
Wellicht een optie, maar erg mooi vind ik het niet. Ik koop natuurlijk een Mac en dan wil ik niet weer terug hoeven te vallen op windows ;)

Net Xnview gedownload, maar hij werkt niet. Krijg deze error:

21:22: syntax error: No user interaction allowed. (-1713)
alexvanoostrum has no X11 DISPLAY open

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

• Alex214
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:28:
[...]

Ik heb Phoenix Slides naar aanleiding van dit topic ook even geprobeerd, en het is best een bruikbaar programma. Ik was op windows altijd een enorme IrfanView fan, en dit is net zo simpel in het gebruik. Ik denk dat het wel een blijvertje is...
Zojuist geprobeerd, ook bij dit programma (netzoals Xee) gebruikt dit programma geen autorotate bij het bekijken van de foto's.

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:28:
[...]

Ik vind het ook de beste optie. :) Wel jammer dat hij de hele folder als thumbnailgallery op de achtergrond gaat laden, terwijl je maar 1 foto wil zien. Zou wel handig zijn als ie dat automatisch kon minimaliseren.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Heb je iView Media Pro al eens bekeken? Heeft erg veel features die als fotograaf welkom zijn en kan ook veel dingen batch exporteren etc. Had het al eerder gepost in dit draadje maar ik heb het idee dat je het nog niet bekeken hebt. Ik vind zelf namelijk dat het heel wat meer te bieden heeft dan Xee bijvoorbeeld. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Sage op 05-02-2007 08:32 ]

kleurbleur.nl

Verwijderd

Het ligt er maar aan wat je zoekt in een programma natuurlijk. iView Media Pro ziet er ook uit als een tool waarin je eerst alle plaatjes moet importeren alvorens er wat mee te doen.
Persoonlijk gebruik ik daarvoor het (trage) iPhoto, maar voor het even snel bekijken van een plaatje of een boel plaatjes vind ik de programmaatjes als xee en phoenix slides toch handiger... Voor het beheren van een grote fotoverzameling daarentegen zou een iView zomaar interessanter kunnen zijn dan iPhoto...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 10:26 ]

Verwijderd

Om maar even een oud topic omhoog te schoppen...

Ik ben al erg lang op zoek naar een simpele imag editor. Het enige wat het MOET kunnen is: Resizen en roteren. Maar dan niet foto voor foto maar het liefst meerdere tegelijk resizen en achter mekaar roteren. (ACDSEE).

Xee, Xnview, al die dingen heb ik al geprobeerd maar ben er gewoon niet tevreden mee...

Suggesties?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:42

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Adobe Brigde niet handig genoeg?

Je mag zelf (gewoon op je HDD) mappen maken, maar kan in brigde gewoon tags geven bijv. En lekker vlot bladeren enzo.

Fotonerd

• Users-wouter
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-10-2007
Ik wil op mijn beurt nog een keer iView onder de aandacht brengen als goede oplossing voor dit topic. iView is eenvoudig om te leren maar heeft heel veel mogelijkheden. Het wordt door veel fotografen al jarenlang om die reden gebruikt. Dat komt ook doordat het al heel lang mogelijkheden heeft voor colormanagement.

In iView kan je heel makkelijk eenvoudige bewerkingen uitvoeren. Ik zelf open beelden altijd in Photoshop die je als default helper app. kan instellen. Ook exporteren naar een website gaat perfect. Je kan zelf html-templates maken en hebt dus 100% controle. Dat geldt ook voor exporteren naar slideshows of filmpjes.

Wij gebruiken iView ook als eenvoudige oplossing om ons hele beeldarchief van 25 Gb toegankelijk te maken. Die files staan op een share op de server in mappen op jaartal. Die mappen kan je allemaal bekijken door één iView file te openen. Als we digitale foto's toevoegen in een van de mappen dan synct iView die dir automatisch. Enige nadeel is dat we zo'n iView file niet gezamelijk open kunnen hebben.

@Qlone
Je kan iView totaal niet vergelijken met iPhoto. iView is flatfile based en is dus veel sneller en meer recht toe recht aan dan iPhoto. Wat mij stoort aan iPhoto is dat de hele directory structuur waarin je plaatjes worden opgeslagen vast en bepaald is. Ik wil in bepaalde situaties dat juist zelf bepalen. iView geeft je die mogelijkheid omdat het de plaatjes in de door jou opgezette directory structuur slechts weergeeft.

Vergelijkbare nadelen heb je ook met Adobe Bridge. Bridge maakt lokaal op je computer een MySQL database aan met daarin alle data. Dit maakt het heel traag als het om veel data gaat en als je de files op een server hebt staan dan heeft elke client in het netwerk wel die lokale db. Bridge is leuk en handig. Bridge laat je directory structuur wel in tact trouwens.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:10:
Om maar even een oud topic omhoog te schoppen...

Ik ben al erg lang op zoek naar een simpele imag editor. Het enige wat het MOET kunnen is: Resizen en roteren. Maar dan niet foto voor foto maar het liefst meerdere tegelijk resizen en achter mekaar roteren. (ACDSEE).

Xee, Xnview, al die dingen heb ik al geprobeerd maar ben er gewoon niet tevreden mee...

Suggesties?
GraphicConverter is een geweldige tool. Niet simpel te noemen (en ook niet gratisss) maar kan wel alles wat je vraagt - en heel veel meer.

Zoef

Verwijderd

Nog steeds niet overtuigd helaas. Iview en Graphic converter voldoen niet aan mn eisen.

Ik vind het toch gek dat er zo weinig(niks) te vinden is wat dat allemaal in 1x kan.

Nog een keer mn eisen dan maar:

*meerdere fotos tegelijk achter elkaar openen(beetje zoals in voorvertoning) en dan achter elkaar kunnen roteren.

*foto's met meerdere tegelijk kunnen verkleinen.

Ik weet dat dit makkelijk met een automatorscriptje kan, maar ik wil het graag wat visueler en zonder dat ik foto'smoet importeren. Programma's die fotos kunnen bewerken mbt kleur ed. zoals photoshop heb ik niet veel aan omdat ik daar geen behoefte aan heb.

PS: is het mogelijk om alleen Iphoto vanaf recovery cd opnieuw te installeren? Ik heb die per ongeluk weggegooid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2007 22:59 ]

Pagina: 1