ASP beginnersvraag

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nu ik inmiddels, dankzij een erg handig boek, een beetje HTML ken wil ik ASP ook eens gaan proberen. De op internet te vinden tutorials of zelfs handleidingen vind ik over het algemeen niet echt handig, vandaar dat ik ook voor ASP weer een boek wil aanschaffen.

Maar ik zie verschillende ASP varianten, waar ik geen idee van heb wat de verschillen zijn. ASP, ASP+, ASP.NET, ASP.NET 2.0 en misschien zijn er nog wel meer waar ik niet vanaf weet. In plaats van de verschillen nu te vragen, kan ik misschien beter vragen wat het beste bij mijn wensen aansluit. Wat ik namelijk wil is een dynamische ASP website maken die zijn informatie uit een database (Access of SQL) kan halen. Het hoeft niet zeer geavanceerd, maar ik wil wel een uitgebreide featureset kunnen toepassen. Het gaat in eerste instantie om een website met info over dvd's, waarin gebladerd moet kunnen worden op verschillende eigenschappen (titel, genre, regisseur, acteur, jaar) en ook in gezocht moet kunnen worden.

Welke ASP versie sluit hier het beste bij aan? Als je eventueel een goed bijpassend boek kent, hoor ik dat graag.

Ik zie de vraag al aankomen: waarom geen PHP? ;) Daar heb ik zo mijn redenen voor, met als belangrijkste dat ik een zeer goede Win2003 server met IIS tot mijn beschikking heb. Dus aub geen flame over PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Wat jij wil kan met alles wat je hier op noemt, maar ik zou gewoon met ASP.NET 2 en C# 2 beginnen omdat dit gewoon het nieuwste is en dus theoretisch het meeste te bieden zou moeten hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 03:13

Urk

ASP+ ken ik niet, ASP (ofwel Classic ASP 3.0) wordt niet meer ontwikkeld, ASP.NET 2.0 is gebasseerd op het MS .NET framework, hiervoor kun je dus programmeren in C# VB.NET e.d.
Voor simpele dingen kun je denk ik beter Classic ASP gebruiken, ik gebruik het ook nog steeds en dat gaat prima, echter voor de toekomst en meer complexe zaken zou ik voor ASP.NET 2.0 gaan.

Ik denk wel dat je meer tijd nodig hebt om ASP.NET te leren dan klassiek ASP.
Mede door het zeer uitgebreide .NET framework kun je met ASP.NET veel meer serverside en dit tevens efficienter uitvoeren e.d.

[ Voor 12% gewijzigd door Urk op 27-01-2007 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat lijkt me duidelijk: ASP.NET zal het dan worden. Zit er veel verschil tussen ASP.NET en ASP.NET 2.0? In andere woorden: als ik een boek koop die me ASP.NET leert, is het dan makkelijk overstappen op 2.0? En is ASP.NET 2.0 om mee te beginnen (ik kom direct vanaf HTML namelijk ;) ) wellicht te moeilijk of maakt dat geen verschil met ASP.NET?

Ik zie al genoeg mooie boeken van Academic Service en MS Press voorbij komen over ASP.NET (2.0), dus daar zal ik wel uitkomen. Alleen even een boek uitzoeken die echt bij het begin van ASP.NET begint. Toevallig een tip?

Dat ik meer tijd nodig heb om ASP.NET te leren maakt mij niet zoveel uit. Het is immers maar een hobby, daarbij komt dat ik liever 1x langer moet leren om het onder de knie te krijgen dan dat ik nu snel resultaat heb en later ineens verder moet gaan verdiepen. Ik denk ook dat ASP.NET als ik het zo hoor beter is om in de toekomst nog verder mee te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-01-2007 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

afaik hangt het versienummer achter ASP.NET af van welke versie van het .NET framework gebruik gemaakt wordt, waardoor het in de basis hetzelfde blijft maar een hoger versienummer mogelijk meer standaard controls etc heeft.

Een goed punt om te starten lijkt me http://asp.net/

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54

André

Analytics dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MooDyBLueS schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:51:
Als je eventueel een goed bijpassend boek kent, hoor ik dat graag.
MooDyBLueS schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 01:06:
Alleen even een boek uitzoeken die echt bij het begin van ASP.NET begint. Toevallig een tip?
Niet één, maar zelfs vele ;)

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 27-01-2007 14:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:09
Tja, wat zijn de verschillen tussen ASP en ASP.NET 2.0 ? Dat kan je toch ook zelf even gaan opzoeken.
Voor een goed boek kan je het topic dat RobIII aanhaalt al eens bekijken, of anders zoek je ff op Amazon.
Wat moet je kiezen, ASP.NET of ASP.NET 2.0. ASP.NET 2.0 is het recentst, dus ..... (Anyway, het verschil tussen ASP.NET en ASP.NET 2.0 is niet zo groot als het verschil tussen ASP en ASP.NET).

Maar verder mis ik hier een beetje het eigen onderzoek in dit topic.
afaik hangt het versienummer achter ASP.NET af van welke versie van het .NET framework gebruik gemaakt wordt, waardoor het in de basis hetzelfde blijft maar een hoger versienummer mogelijk meer standaard controls etc heeft.
Mja.... In dit geval is het toch iets genuanceerder. Ik heb zelf nog niet zoveel in ASP.NET 2.0 gedaan, maar ASP.NET 2.0 heeft, naast de andere controls en de uitbreiding die in het .NET framework 2.0 zitten, en de nieuwe language features van C# 2.0 (als je C# kiest als taal), toch nog een andere wijziging, en dat is dat het toch meer xhtml compatibel zou zijn dan dat ASP.NET was/is.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Rick, ASP is een platform dus daar moet je nog een taal bijnemen. C# vind ik persoonlijk erg fijn werken, ik kan je die taal dan ook met veel plezier aanraden. Laat maar horen als je een boek zoekt, ik kan er enkele aanraden ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 18:39

Not Pingu

Dumbass ex machina

ASP+ was overigens de oude naam van ASP.NET tijdens de ontwikkelfase.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hacku schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:49:
Rick, ASP is een platform dus daar moet je nog een taal bijnemen. C# vind ik persoonlijk erg fijn werken
C# is ASP.NET als we toch gaan mierencopuleren ;)
ASP is VBScript of JScript en verder niets (tenzij ik me vergis).
Hacku schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:49:
Laat maar horen als je een boek zoekt, ik kan er enkele aanraden ;)
Je kunt ze natuurlijk ook meteen hier posten (of in voorgenoemd boeken topic). Voor zover ik weet vraagt TS er al om natuurlijk en het kan nooit kwaad wat tips met anderen te delen ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Aangezien ik zelf beginnend ASP programmeur ben en zowel met ASP als met ASP.NET wat ervaring heb kan ik misschien een antwoord geven. Voor simpele dingen is ASP wat gemakkelijker te leren maar ASP.NET is vele malen flexibeler en krachtiger dus als jouw simpele applicaties zich op den duur ontwikkelen naar complexere dingen dan zul je blij zijn wanneer je ASP.NET kent. Bovendien wordt ASP niet meer verder ontwikkeld maar ASP.NET wel.
Bovendien heeft Microsoft in Visual Studio een prima ontwikkelomgeving beschikbaar voor .NET en de ASP.NET Webdeveloper versie is zelfs gratis te downloaden. Een aanrader.
De verschillen tussen ASP.NET 1.x en ASP.NET 2.0 zijn niet groot maar waarom zou je een oudere versie leren als je ook direct de nieuwste versie kunt leren? Goeie boeken zijn er voor beide versies (en voor "classic" ASP) meer dan genoeg.

Denk eraan dat je 2 keuzes moet maken. Eerst voor de omgeving: ASP/ASP.NET en daarna nog voor een taal. Voor ASP is VBScript de meest voor de hand liggende keuze maar JavaScript is ook een optie. Zelf heb ik toen VBScript gekozen omdat Microsoft daar de voorkeur aan geeft en voor die combinatie de meeste documentatie en voorbeelden te vinden zijn. Alleen voor mensen die al vertrouwd zijn met (clientside) JavaScript is ASP met JavaScript een goede optie omdat je dan niet een volledig nieuwe taal hoeft te leren.

Als je ASP.NET kiest heb je primair de keuze tussen C# (een nieuwe taal die op C++ maar vooral op Java lijkt) en VB.NET (ook een nieuwe taal maar dan eentje die meer op Visual Basic lijkt). Er zijn ook wel andere talen beschikbaar maar de meeste documentatie en voorbeelden gaan ervan uit dat je C# of VB.NET gebruikt en je doet er daarom verstandig aan om met die talen aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Je wil een database drivven website maken. Met ASP.Net zijn een aantal standaard control ter beschikking waarmee je dit binnen de kortste keren aan de praat kan krijgen: datagrids die je vanuit je database kan vullen en in 2.0 is er ook een standaard Formview control om nieuwe data in te voeren.

Je maakt het jezelf dus veel gemakkelijker om met ASP.Net 2.0 aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Het wordt me steeds duidelijker dankzij alle reacties. Als ik iedereen goed begrijp, kan ik dus het beste voor ASP.NET 2.0 kiezen, aangezien dit gewoon het nieuwste is. En daarnaast nog C# en VB.NET als taal nemen.

Ik heb gelijk de Visual Web Developer 2005 Express Edition gedownload en geinstalleerd (in combinatie met SQL Server 2005 Express Edition). Kan ik hier alvast naar kijken.

Een aantal boeken die ik bij Computer Collectief ben tegengekomen zijn:

- Build Your Own ASP.NET 2.0 Web Site Using C# & VB, 2nd Edition
- Handboek ASP.NET 2.0 met VB en C#
- Beginning ASP.NET 2.0 with C#
- Programmeercursus Microsoft ASP.NET 2.0 - Editie 2005
- Beginning ASP.NET 2.0 in C# 2005
- Microsoft ASP.NET Programming with Microsoft Visual C# .NET Version 2003 Step by Step
- Microsoft ASP.NET 2.0 Step By Step

Waarbij mij persoonlijk de 1e, 2e en 6e het meest aanspreken, aangezien die ook gelijk C# en VB behandelen. Al lijkt de 6e niet gebruik te maken van ASP.NET 2.0, maar gewoon van ASP.NET.

Maak ik met een van deze boeken een goede keuze, of zijn er nog betere beschikbaar? Het maakt overigens niet uit of het boek Engels of Nederlands is. Sterker nog: Engels lijkt mij vanwege de terminologie zelfs de voorkeur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
C# en VB.NET
Maak het jezelf niet moeilijker en kies 1 taal. De boeken van Wrox zijn erg goed, zelf heb ik professional C# 2005 liggen. En hier staan er meer. Ook die van Apress zijn heel goed. En ga ook geen 5 boeken tegelijk halen ofzo :p Gewoon rustig met 1 beginnen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik was ook niet van plan om gelijk meerdere boeken aan te schaffen, het was puur een lijstje met boeken die mij interessant leken. ;) Daarnaast dacht ik dat C# en VB.NET allebei nodig waren om ASP.NET (2.0) te benutten, maar dat heb ik dus blijkbaar fout. Dan ga ik op de adviezen af en kies voor de combinatie ASP.NET 2.0 en C#.

Dan lijkt mij Beginning ASP.NET 2.0 with C# van Wrox het meest interessant tezamen met Beginning ASP.NET 2.0 in C# 2005 van Apress.

Nog een laatste vraag, voordat ik 1 van deze boeken ga aanschaffen: in de uitleg bij het boek van Wrox hebben ze het over het behandelen van "Visual Web Developer", iets wat ik bij Apress niet terug vind. En bij Apress hebben ze het weer over "such as querying databases from within a web page", iets wat ik bij Wrox niet kan vinden.

Als ik het zo lees, dan ga ik voor het boek van Wrox, aangezien ze het daar dus over de Visual Web Developer hebben, wat mij wel handig lijkt. Hij is ook nog eens een tientje goedkoper, maar lijkt wel iets beknopter te zijn met 300 pagina's minder. Afin, tenzij iemand een goede reden kan bedenken om niet voor het boek van Wrox te gaan maar voor die van Apress, ga ik straks die van Wrox bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MooDyBLueS schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:22:
Ik was ook niet van plan om gelijk meerdere boeken aan te schaffen, het was puur een lijstje met boeken die mij interessant leken. ;) Daarnaast dacht ik dat C# en VB.NET allebei nodig waren om ASP.NET (2.0) te benutten, maar dat heb ik dus blijkbaar fout. Dan ga ik op de adviezen af en kies voor de combinatie ASP.NET 2.0 en C#.
Dat was ook de keuze die ik heb gemaakt. Als je toch met een schone lei (zonder voorkennis) kunt beginnen dan is ASP.NET 2.0 en C# de beste keus.
Zelf gebruik ik Beginning ASP.NET 2.0 in C# 2005 van Apress en daar ben ik heel tevreden over. Ik heb speciaal gekozen voor een boek wat uitsluitend C# en geen VB.NET behandelt omdat ik niet wil betalen voor een boel pagina's met voorbeeldcode in VB.NET wanneer ik toch geen VB.NET gebruik. En dit boek had ook op Amazon goede reviews. Overigens behandelt het Apress boek ook Visual Web Developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Je maakt het me nog lastig. :P Apress of Wrox... hmmm. Ik zal nog even wat reviews gaan lezen, de informatie van beide bekijken en dan uiteindelijk mijn keuze gaan maken.

Heb je toevallig een voorbeeld van hetgeen jij al met ASP.NET en C# hebt kunnen maken dankzij het boek? Niet echt toepasselijk bij de vraag naar een boek, maar wel leuk om te kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MooDyBLueS schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:02:
Heb je toevallig een voorbeeld van hetgeen jij al met ASP.NET en C# hebt kunnen maken dankzij het boek? Niet echt toepasselijk bij de vraag naar een boek, maar wel leuk om te kijken. ;)
Helaas niet. Ik draai alleen een thuisservertje waar m'n brouwseltjes op draaien en die wil ik niet aan het grote boze internet hangen. Ik neem me weliswaar al heel lang voor om eens een aparte machine als webserver op te tuigen en daar iets op te zetten maar het komt er maar niet van.
Ik ben bovendien niet een type die z'n projectjes afmaakt zodat er een kant-en-klare site staat. Als ik eenmaal weet hoe 't moet werken, en er wat code staat als "proof of concept", rond ik 't project meestal niet af maar pak ik weer wat nieuws op. Zo houd ik 't leuk voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Daar valt wat voor te zeggen. Ik heb ook vaak projecten die ik niet afmaak, maar me wel weer het volgende idee geven die nog uitgebreider dient te worden. Maar ja... met HTML en wat scriptwerk houd het op een gegeven moment op, he? Vandaar dat ik nu eindelijk maar eens iets anders op ga pikken.

Ik heb overigens uiteindelijk voor het boek van Apress gekozen. Ben benieuwd hoe ver ik over een jaar ben met ASP.NET en C#, kan nu al niet wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Voor wat jij wil maken moet je eens naar Visual Web developer Kijken, van MS en gebruikt het .Net framework icm simpele stukjes code van VB.net / C++.net /C#/.net / Java.net (meestal niet eens nodig)

staan ook veel gratis videotutorials van op de ms site zelf.
linkje: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

voor de rest zou ik meteen maar voor ASP2.net gaan dat is gewoon de nieuwste versie (.3 komt er al aan)

[ Voor 14% gewijzigd door roy-t op 28-01-2007 22:17 ]

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1