[MySql] Fout in SQL statement

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39
Ik heb 2 tabellen:

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
CREATE TABLE `lv` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `naam` varchar(50) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=3 ;

CREATE TABLE `l` (
  `id` int(4) NOT NULL auto_increment,
  `titel` varchar(60) NOT NULL default '',
  `omschrijving` longtext NOT NULL,
  `views` int(11) NOT NULL default '0',
  `downloads` int(11) NOT NULL default '0',
  `vak` int(11) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 AUTO_INCREMENT=8 ;

Bij tabel l wordt in het veld vak een nummer ingevuld door het toevoegscript. Dit nummer correspondeert met het id uit lv. De naam behorende bij dit id veld moet worden weergegeven, daarvoor heb ik nu deze code:

PHP:
1
2
3
4
5
6
$sql2 = "SELECT l.vak, v.naam, v.id
FROM
l l, lv v
WHERE
l.vak = v.id
";

Dit werkt wel, hij geeft de goede naam weer maar evenveel keer als het aantal dingen dat er in de DB zit.... Wat doe ik fout?

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 26-01-2007 23:04 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ten eerste gebruik je geen [code] tags waardoor je code nogal onleesbaar is ;) Ik heb dat even voor je aangepast.

Ten tweede is een tabel "l" al amper te onderscheiden van "1", "i" of "l". Waarmo gebruik je niet gewoon een fatsoenlijke naam die de lading dekt?

En tot slot vermoed ik, aan je érg korte vraag af te leiden, dat je op zoek bent naar een Group By (en dat is prima omschreven in onze SQL FAQ).

Helaas zie ik weinig inzet in dit topic; je dumpt je tabellen en een (erg summiere) probleemomschrijving zonder enige eigen inzet te tonen. Wat heb je al geprobeerd? Wat heb je al gezocht? Etc. etc. Kijk eens in onze PRG Quickstart na hoe je een goed topic opent (daar hebben we je overigens eerder ook al eens op gewezen).

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 26-01-2007 23:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.