Laptop (School/Trein)

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Hallo GoT,

Na het een en ander aan gezoek, vergelijk, eisen bijstellen e.d. kom ik er toch niet meer helemaal uit, en roep ik jullie hulp in.

Ik ben op zoek naar een laptop voor school/trein gebruik. Vooral tekstverwerken, spreadsheets en presentaties dus. Het hoeft geen gigantische krachtpatser te zijn, een beetje de normale specs van tegenwoordig. De belangrijkste punten zijn:
  • Betrouwbaarheid (hij moet een poosje meegaan) (ik wil echt geen budgetmerken)
  • Robuustheid (tegen een klein stootje, afgeronde hoeken, min mogelijk bewegende onderdelen als CD drives)
  • Gewicht (ik moet hem elke dag meeslepen, zo licht mogelijk dus)
  • Redelijke batterijduur
Deze eisen heb ik vertaald naar een 13" schermpje (15" maakt de laptop meestal wat groot, en aangezien ik goede ogen heb is 13" prima), 60GB harde schijf (ik heb niet meer nodig), Core2Duo processortje van Intel (energiezuinig en snel), Wifi (tegenwoordig wel standaard) en BlueTooth.. Je komt dan toch uit op het wat duurdere assortiment in de laptops, net iets boven de 1000 euro. Eigenlijk werd ik een beetje verbaasd door het aanbod - en dat is dan niet positief.

Het budget laat veel toe: ik hoef niet perse eentje die laag geprijst is, doe mij er maar eentje die aan mijn eisen voldoet en betrouwbaar is.

Hieronder staan wat laptops die ik ben tegengekomen. In dit topic wil ik dus graag horen welke voor mij het beste zou zijn, welke (die hier niet genoemd staan) zouden ook aan mijn eisen voldoen, en eventuele (slechte) ervaringen zijn ook welkom.

Apple MacBook 1,83-GHz
Ik ben best wel een apple fan, vind MacOSX erg lekker werken, en deze geniet daarom tot nu toe mijn voorkeur
* 1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs
* Serial ATA-schijf van 60 GB (5400 rpm)
* Apple mini-DVI-naar-VGA-adapter
* Toetsenbord (Nederlands) & Mac OS (Nederlands)
* Gelokaliseerde documentatie

* 1,83-GHz Intel Core 2 Duo
* Combo drive
* AirPort Extreme-kaart + Bluetooth
Eur 1.198,01 (inc verzendkosten)

MSI S262 (S262B-200NL)
Aanrader via dit topic, ziet er wel goed uit, goed alternatief voor de MacBook
Specs
Eur 1.249,00

Dell Inspiron 640m
Aanrader via dit topic, ziet er ook wel goed uit
Zelf samengesteld/geconfigureerd, lastig hier weer te geven, gaat om de duurdere variant (Core 2 Duo)
Eur 1.126,54 (met 100 euro korting-actie, zonder verzendkosten berekend)

Alvast bedankt. Meer informatie over de eisen ofzo, ik hoor het wel ;)

[ Voor 14% gewijzigd door lhoBas op 27-01-2007 09:04 . Reden: Post bijgewerkt, nieuwe systemen toegevoegd ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:20
Je hebt je keuze zelf al gemaakt lijkt het :).

• lhoBas
  • Niet online
Misschien een beetje, maar dat is meer door mijn liefde voor Apple. Aangezien ik ook een beetje objectiviteit wil, heb ik dit topic geopend. Iemand dus alternatieven voor de MacBook (als een MSI oid?)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16

Theo

moederbord

Een Msi S262 of een S271? Dit zijn 12" laptops van 2 kilo. Beide dual core (s262 intel, s271 amd) en met de 8 cell accu (meestal standaard bijdeze modellen) gaat de laptop minimaal 4 uur mee. Verder is de laptop erg solide omdat de behuizing gedeeltelijk van een magnesiumlegering gemaakt is, dit is steviger dan plasic. Ik heb zelf de voorganger van de S262 (de s260, intel single core) en ik moet zeggen dat dat ding behoorlijk stevig is :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een MacBook perfect werkt in de trein. Hij is erg stevig en het trekt veel bekijks 8)

PSN: djmurcielago

• lhoBas
  • Niet online
Ziet er goed en stevig uit! Ik heb vooral gekeken naar de S262 (ben weer meer een Intel-ler dan een AMD-er (stiekem ben ik wel kieskeurig :P)) en de specs liegen er niet om. Mijn interesse gaat dan vooral naar de duurste variant, die toch wat meer ram heeft. Ik neem hem ook mee in de overweging, bedankt voor je input!

Verder nog aanradertjes die aan mijn eisen voldoen (of een ervaring die me spontaan Apple-allergisch maakt)?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Murcielago schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:11:
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een MacBook perfect werkt in de trein. Hij is erg stevig en het trekt veel bekijks 8)
Dat hoeft natuurlijk niet perfect te zijn, dat je notebook veel bekijks trekt in de trein...

www.google.nl

• lhoBas
  • Niet online
idd, qua diefstal gevoeligheid licht een MacBook denk ik wel wat hoger (oa door de bekijks ;))

Hoe zit het met de Wifi ontvangst met de MSItjes en de Apple? Op school hebben ze niet echt een erg sterke router, dus ook dat is wel interessant ;)

[ Voor 44% gewijzigd door lhoBas op 26-01-2007 21:18 ]

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
Wifi ontvangst van de macBook is very gooddd kan ik je vertellen... echt. :D

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 21:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Alle centrino platform laptops hebben goed ontvangst door de ingebouwde Intel WiFi chip, uit ervaring, van Apple weet ik het niet ;)

www.google.nl

• AgeOfPanic
Ik heb zelf de Dell Inspiron 640m en die is perfect voor onderweg. 14,1 inch, maar zeker draagbaar en met een superscherm. Is nog wel Core Duo en niet Core 2. Met de 9-cell accu kun je er vrij lang mee werken. Misschien is Dell ook nog een optie?

• lhoBas
  • Niet online
De Dell ziet er ook wel goed uit ja :) Leuke prijs (op het moment ook geen verzendkosten) en specs die er ook goed uit zien. Via iemand in de familie heb ik ook wat ervaring opgedaan met een Dell laptop (ook Inspiron) en toen was ik niet erg te spreken over de robuustheid en Wifiontvangst van het ding. Ook garantie is niet echt het sterkste punt van Dell (geloof ik iig). @ AgeOfPanic: wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Heerlijk als er zoveel behulpzame mensen zijn (Dank jullie wel allemaal ;)). Verder nog opties/ervaringen?

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Kijk dat je voor WIFI Intel wireless kaartjes krijgt ipv MSI Ik heb op het werk veel meer problemen met de ontvangst door de MSI wifi dan door de Intel wifi.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• lhoBas
  • Niet online
OK, MSI (ownbuild) internet Wifi is dus niet zo geweldig, een echte Intel Wifi is dus beter? Iemand die dit kan bevestigen?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

lh-Online.nl schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 09:05:
OK, MSI (ownbuild) internet Wifi is dus niet zo geweldig, een echte Intel Wifi is dus beter? Iemand die dit kan bevestigen?
Ja, de Intel WiFi is beduidend beter dan MSI-kaartjes.

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lh-Online.nl schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:59:
Ik ben op zoek naar een laptop voor school/trein gebruik. Vooral tekstverwerken, spreadsheets en presentaties dus.
dan ben je voor 500 euro al klaar met een simpele laptop. dus geen c2d, dat heb je totaal niet nodig. je geeft zelf al aan waarom je dat niet nodig hebt.

1000 euro is veel geld voor een laptopje die je voor zulke taken gaat gebruiken

• lhoBas
  • Niet online
Maar ik wil geen 2e hands, wel een laptop die voorlopig nog even meegaat, en die aan mijn eisen voldoet qua grootte, robuustheid, accuduur en gewicht. Wijs mij er maar eentje aan ;) De Core2Duo's zijn (in mijn ogen) ook erg energiezuinig, daar kunnen weinig processors met minder kracht tegenop ;)

[ Voor 26% gewijzigd door lhoBas op 27-01-2007 11:00 ]

• d4r4h4n
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Zepto Zepnote 6214W(wit) of 6314W(zwart) anyone? Die ziet er ook uit als een Macbook, en je kunt er ook nog eens op gamen. Moet je er wel een extra dikke batterij bij kopen;)

• lhoBas
  • Niet online
Mwah, gamen ga ik toch echt niet op het ding, dus dat is niet echt een pre. Ziet er wel mooi uit, maar dan heb ik toch liever een MacBook ;)

Ik heb het gevoel dat het toch een MacBook gaat worden, maar ik ga nog even voor mezelf overwegen en overleggen met "het bestuur".

Bedankt voor jullie input, mocht iemand toch nog een aanradertje hebben... laat het maar horen ;)

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

Er zijn inderdaad wel alternatieven binnen jouw wensen-pakket, maar als je zelf al een voorliefde hebt voor Mac, zul je veel plezier aan de Macbook beleven.

Heb er zelf ook 1 sinds oktober, en qua compactheid en robuustheid is het wat mij betreft een absolute topper. En tja, het oog wil ook wat.. ;)

• lhoBas
  • Niet online
Dank je voor je input :) Het overleg met het bestuur vordert al, ik hoop hem volgende week te kunnen bestellen ;) Als er een laptop komt, wordt het iig een MacBook (of er moet een wonder gebeuren)

Bedankt allemaal ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Omdat je 'n Dell aanbrengt van 14,1" en je Apple-budget rond de 1200,- ligt:

Zepto Znote 6214W / 6314W
€1.189,98
14.1" WXGA Crystal Clear 1280 x 800
nVidea GO 7600 512MB
1024MB DDR2 PC5300 - 667MHZ
1,83 GHz Intel® Core™ 2 Duo T5600
80GB 5400 rpm SATA Hitachi
Combo DVD/CD-RW Burner
Intel® PRO/Wireless 3945ABG
Ingebouwde bluetooth
US (United States) 6014/6214
6 Cell Standaard Batterij
24 maanden gar. (6 maanden op batterij)

Heb je niet zo'n goede videokaart nodig...
Zepto 6014W:
€1.122,17
14.1" WXGA mat scherm 1280 x 800
Intel® GMA 950 graphics
1024MB DDR2 PC5300 - 667MHZ
1,83 GHz Intel® Core™ 2 Duo T5600
80GB 5400 rpm SATA Hitachi
Combo DVD/CD-RW Burner
Intel® PRO/Wireless 3945ABG
Ingebouwde bluetooth
US (United States) 6014/6214
6 Cell Standaard Batterij
24 maanden gar. (6 maanden op batterij)

Natuurlijk zijn er ook nog allerlei aanpassingen te doen! Ligt eraan wat je wilt besteden!

EDIT: Lees net 'dan heb ik toch liever een MacBook' dus 't gaat al niet meer op :)

[ Voor 4% gewijzigd door CLB op 27-01-2007 16:12 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-01 09:09
heh je bent me net voor CLB ik wil iedereen ook een zepto aansmeren ;P als ze een nieuw laptop zoeken ;)

• lhoBas
  • Niet online
Toch bedankt voor de input ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

P-Nut schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:14:
heh je bent me net voor CLB ik wil iedereen ook een zepto aansmeren ;P als ze een nieuw laptop zoeken ;)
>:)
_/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door CLB op 27-01-2007 16:19 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• AgeOfPanic
Over de robuustheid van de Dell kan ik nu nog niet al te veel zeggen. Heb deze laptop met name gekocht vanwege een stage die ik ga doen in het buitenland, maar ik vertrek pas volgende week. Gebruik hem nu vooral thuis, maar heb geen klachten over zwakke onderdelen. Vind hem juist erg solide aanvoelen.
Mijn router staat in mijn kamer (woon in een studentenhuis), dus ook over het bereik van Wifi wil ik nu nog niet teveel zeggen. Verbinding is in ieder geval altijd prima.
Als je de Dell neemt, zou ik zeker het scherm upgraden, want dat is echt fantastisch en ook een zwaardere accu. Die steekt dan wel iets uit aan de achterkant, maar je kunt er dan makkelijk een uur of vijf mee werken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou voor de MSI S262 gaan.
Hij is praktisch gelijk aan een S271, maar dan intel platform.
De S271 heeft standaard een RAlink wifi kaartje met bluetooth. Niet zo heel geweldig (hoewel ik er eigenlijk nooit problemen mee heb. Bereik is wat minder, maar das dan ook alles.).
De S262 heeft voor zover ik weet standaard een Intel kaartje en die zijn wel erg goed.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:12

3DDude

I void warranty's

koop een normale laptop de mac zit op centraal station. :9

Be nice, You Assholes :)

• lhoBas
  • Niet online
@ 3DDude: daarmee doel je op een MacBook?
@ McKaamos: dat brengt me weer aan het twijvelen, de wifi was een van de weinige punten die ik jammer vond. Kun je me verder nog wat vertellen over het beeldscherm: hoe bevalt dat? is 12" erg klein? welke reso heb je hem draaien?
@ AgeOfPanic: Over de Dell: bedankt voor de tips ;) Ik twijvel meer tussen de Apple en de MSI, maar toch handig om te weten :)

Bedankt voor de reacties (ik blijf het maar zeggen ;))

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

lh-Online.nl schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:13:
@ 3DDude: daarmee doel je op een MacBook?
@ McKaamos: dat brengt me weer aan het twijvelen, de wifi was een van de weinige punten die ik jammer vond. Kun je me verder nog wat vertellen over het beeldscherm: hoe bevalt dat? is 12" erg klein? welke reso heb je hem draaien?
@ AgeOfPanic: Over de Dell: bedankt voor de tips ;) Ik twijvel meer tussen de Apple en de MSI, maar toch handig om te weten :)

Bedankt voor de reacties (ik blijf het maar zeggen ;))
Mij bevalt het wel iig :) Wifi bereik is wat aan de kleine kant, maar verder eigenlijk geen problemen mee.
Het scherm draait bij mij op z'n native 1280x800. Voor sommige mensen is dat wat klein, vooral de brildragers en oudere mensen vinden het allemaal nogal klein worden door de combi van 12.1" en hoge resolutie. Ben zelf geen brildrager en ben 21 jaar oud. Vind het erg prettig kijken, helemaal niet te klein oid. Heeft ook een enorme kijkhoek. Contrast en brightness zijn ook erg goed. Imho is het LCD perfect. Doesn't get much better than this.

Het enige "nadeel" van de S271 is dus de RaLink wifi kaart. Neem je een S262, dan is dat opgelost, gezien je dan een Intel kaartje krijgt.

Vrienden en m'n zusjes zijn trouwens ook erg te spreken over de S271. Ouders vinden het wat klein (maja wat wil je, rond de 50 jaar en brildragend.... Die draaien hun 17" CRT bak nog op 800x600 :+ )

edit:
by the way, wat zijn je andere twijfelpunten ten opzichte van de S262 dan?
Op het gebied van games hoef je neit zo heel veel te verwachten, hoewel mijn S271 wel netjes UT2004 trekt (full reso, maar wel details omlaag. UMA size staat op 64MB )

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 27-01-2007 21:40 ]

• lhoBas
  • Niet online
Hij is wat duurder, en de specs zijn eigk een beetje te goed voor mijn doeleinden (wat moet ik met 120GB, op mn thuisPC zou ik het wel weten, maar voor school...). De MacBook past beter bij mijn wensen (wat minder goede specs, mindere prijs, gratis levering, slotloader vind ik ook wel een pluspunt)

Allemaal heel erg bedankt voor reacties in dit topic: heb er zeker wat aan gehad. De knoop is inmiddels doorgehakt: er komt een MacBook (helaas helaas, niemand heeft me van mn Mac af kunnen helpen ;))

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, hij heeft betere specs... Betekent ook dat je wat langer vooruit kan ;)
En een slotloader in een MSI kan ook. Sommige winkels customisen je S2xx gewoon voor je ;)
En afhankelijk welk type je koopt heb je minimaal 60GB disk ;) (heb ik zelf ook btw ;) )

edit: bij 4launch.nl:
S262-006NL
  • Display: 12,1", WXGA Resolutie 1280x800
  • Processor: Mobile Intel Core Duo T2300 (1.66Ghz)
  • Bussnelheid: 667Mhz
  • L2 Cache: 2MB
  • Chipset: Intel 945GM
  • Geheugen: 512MB (2x256MB) DDR2 PC4300 (max 2GB)
  • Videokaart: Geintegreerd in Intel 945GM
  • Harddisk: 60GB
  • Optische drive: DVD-/+RW
  • Modem 56K V.90
  • LAN 1000Mbit
  • WLAN 54Mbit
  • VGA-Out, Microfoon-in
  • 3x USB2.0
  • 1x Firewire
  • 3 in 1 Card Reader
  • 1x Express Card slot
  • Bluetooth
  • S/PDIF geluidsuitgang
  • Microsoft Windows XP Home
  • Afmetingen: 303x225x28-30mm
  • Gewicht: 1,95kg
Voor slechts 1030.50 ;) Goedkoper als de Mac, toch?

[ Voor 60% gewijzigd door McKaamos op 28-01-2007 11:49 ]

Pagina: 1