Toon posts:

Voltmod M2V of nieuw moederbordje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt al de hele tijd opzoek naar een goede voltmod voor de CPU op me M2V. Ik kan het voltage niet hoger dan 1.35V zetten. Heb al de nieuwste Bios gedownload maar dat maakte niks uit.

Ik heb een AMD X2 3800+ (AM2) waarvan het standaard-voltage 1,3 / 1,35 is en krijg hem nu maar op 2,4Ghz ipv 2Ghz waar die standaard op draait. Hij wordt 25 graden idle en 34 sressed dus er valt dnek ik nog wel wat uit te persen met 1,4 a 1,5 volt.

En ja ik heb al gezocht en alleen maar meer mensen met het zelfde probleem gevonden helaas.

Verwijderd

probeer eens met het programma'tje systool.

Je spanning in je bios zo hoog mogelijk zetten, én met dat programma'tje nog eens de spanning op het maximum zetten en dan komt er vaak meer uit dan je bios maximum wil geven.

Mijn moederbord geeft standaard maximum 1.68V aan mijn x2, met dat programma krijg ik de spanning tot 1.74V, wat al heel veel is voor een x2.

edit; staat onder AMD64 cool& quiet en daar VID

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord wordt helaas niet ondersteund en kan (daardoor misschien) niet vinden waar ik het voltage kan verhogen. Heb alle tabjes gekeken maa rniks tegen gekomen.

Verwijderd

Een voltmod doe je normaal ook door een extra weerstand in het voltage regelings circuit te solderen, niet door een andere bios.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:49:
Een voltmod doe je normaal ook door een extra weerstand in het voltage regelings circuit te solderen, niet door een andere bios.
Ja maar soms staat er nog een oude bios in die niet de nieuwe cpu's (die meer stroom gebruiken) ondersteunen, later kunnen ze dat heus nog wel aanpassen. De eerste bios van mijn bordje ondersteunde max. 1.25 volt en nu 1.35 dus het kan makkelijk.

Verwijderd

Nieuwe CPU's verbruiken normaal gesproken een lager voltage.

Volgens de specs van AMD kun je via de VID instellingen naar 1.35 gaan maar niet hoger.
Er zijn biossen die wel hoger kunnen, maar dan moet het moederbord daarop voorbereid zijn.

Het komt haast nooit voor dat een moederbord eerst tot 1.35 kan en dan ineens hoger (Bij AMD K8 dan).

Solderen of een nieuw moederbord kopen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik moet dus solderen of met zilverstift een verbinding maken, weet alleen niet waar dat is het probleem ook.

Verwijderd

Als je niet weet hoe de voltmod moet en je hebt ook niet de ervaring om het zelf te bepalen dan lijkt me dat je geen andere mogelijkheid hebt als een nieuw moederbord kopen?

Waarom het risico lopen alles kapot te maken als je ook een nieuw moederbord kunt kopen (of gewoon niet overklokken).

Verwijderd

Topicstarter
ik weet het wel alleen niet waar, bij de wat bekendere borden is dit (vaak) al bekend maar bij mijn bordje (nog) niet. Net als bij videokaarten, staan van sommige wel voltmods op het inet en van andere niet.

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Kijk ook even naar je geheugensettings, en probeer wat te spelen met een lagere timings, en probeer ALLE geheugensnelheden uit (DDR2 800 gaf bij mij het hoogste resultaat) terwijl er kwa dividers niets veranderde tov DDR2 267. probeer daarnaast of iemand uitgevonden of je ergens een magic potloopstreepje kan zetten wat het cpu-voltage verhoogt (kon het zo in 2minuten niet vinden dus zal wel niet)

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:41:
ik weet het wel alleen niet waar, bij de wat bekendere borden is dit (vaak) al bekend maar bij mijn bordje (nog) niet. Net als bij videokaarten, staan van sommige wel voltmods op het inet en van andere niet.
Het is niet zo heel moeilijk zelf een voltmod te verzinnen hoor, als je maar genoeg know-how en ervaring hebt.

In feite komt het hier op neer:

Zoek de voltage regulator chip op je moederbord op (deze zit meestal vlakbij de CPU, vaak linksonder bij de MOSFETS in de buurt), zoek daar de datasheet van op en plaats en weerstand tussen de vreg pin (soms de feedback pin genoemd) en de aarde (kan de aarde pin op de chip zijn of ieder ander aardepunt op het moederbord, zijn er genoeg te vinden).

Maar doe het niet als je niet zeker weet hoe het moet, dan is het beter als je gewoon een nieuw moederbord doet.

Verwijderd

weet je zeker dat de vcore je tegenhoudt en niet bijvoorbeeld dat je chipset geen hogere fsb aankan?

hogere fsb + lagere multiplier geeft evenhoge (ongeveer) max overclock?
Pagina: 1