Toon posts:

Laserdisc versus DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een bootleg bekeken van een laserdisc versie van een concert. Ik heb het originele concert op VHS en dat was niet om aan te zien op een plasma. De laserdisc versie ziet er niet oppie toppie uit (geen LotR) maar vergeleken met de VHS opname is het super! Ik heb wat gelezen hier en daar en ben verbaasd dat het toch allemaal analoog is.

Hoe verhoudt Laserdisc zich t.o.v. DVD's? En hoe t.o.v. VCD's?
Zelfde als LP versus CD?

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

De Laserdisc was toch de voorganger van de CD-i van Philips?

Ik dacht dat het gelijk staat aan VCD

...Make every cut count, even if it is one frame...

• Brent
  • Laatst online: 21-02 14:29
http://en.wikipedia.org/wiki/Laserdisc

Beter dan een VCD. Ik zou het vergelijken met een SVCD, misschien nog een tikkie beter.

[ Voor 36% gewijzigd door Brent op 26-01-2007 20:54 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
thanks, zijn er mensen die hier nog Laserdiscs hebben en ervaring hebben met het omzetten naar DVD? Is dat makkelijk?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:00:
thanks, zijn er mensen die hier nog Laserdiscs hebben en ervaring hebben met het omzetten naar DVD? Is dat makkelijk?
kan prima, je moet vaak alleen even de macrovision beveiliging omzeilen net zoals bij het opnemen van een videorecorder.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-02 22:23

DJ Vincento

1422055

Ik heb wel eens verhalen van mijn vader gehoord, dat hij in de jaren tachtig een keer een soort DVD-speler mocht lenen, en die gebruikte schijfen te grote van een 45 toeren single.(ongeveer die grote)
Hij noemde dat beeld(speel)platen. Hij had al die schijven overgepompt met zijn
super deluxe video 2000 systeem. Ik heb zo'n apparaat echter zelf nog nooit gezien.
Ik zal hem der nog een keer naar vragen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:30:
Ik heb recentelijk een bootleg bekeken van een laserdisc versie van een concert. Ik heb het originele concert op VHS en dat was niet om aan te zien op een plasma. De laserdisc versie ziet er niet oppie toppie uit (geen LotR) maar vergeleken met de VHS opname is het super! Ik heb wat gelezen hier en daar en ben verbaasd dat het toch allemaal analoog is.

Hoe verhoudt Laserdisc zich t.o.v. DVD's? En hoe t.o.v. VCD's?
Zelfde als LP versus CD?
Analoog wil ook helemaal niet zeggen dat iets slecht is. Op Laserdisk staat ongecomprimeerd materiaal (overigens wel in puntjes). Een filmnegatief is ook analoog en dat is toch vaak wel de grootste bron van alle digitale dragers. Wat je ogen zien is analoog, eigenlijk is bijna alles analoog, behalve de drager (omdat dat makkelijker kopieert, opslaat, etc).

LD is qua kwaliteit wel vergelijkbaar met DVD.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LaserDisc is prima qualiteit inderdaad. Veel beter (ongeveer 2x zo hoge resolutie) dan VCD en VHS. De resolutie is iets lager dan die van DVD. Ik heb er hier nog een zooitje liggen, wel allemaal NTSC (PAL is iets beter).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wmeester/Jeroen/macro/CIMG3073.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wmeester/Jeroen/macro/CIMG3074.JPG

Ik heb nog zo'n ding staan, om macrovision te omzeilen. Ik weet niet of ze nog ergens te koop zijn.

edit: hmm, uit de handel genomen zie ik. nouja, als je me mailt, kan je m evt lenen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Meester_J op 27-01-2007 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf geen LD speler, maar ik vind het een bijzonder format. Het is inderdaad een soort voorloper van DVD maar dan al uit de jaren '80 (waarin het gemeengoed werd). Ik weet dat die import LD's toen erg duur waren. Meer dan 100 gulden was geen uitzondering. 100 gulden toen is iets van 100 euro nu ;). Als je inflatie meetelt klopt dat overigens wel. Modaal inkomen was in de jaren 80 2500 gulden bruto, nu is dat 2500 euro. Dus kun je nagaan hoe duur die krengen waren (import dan). Gewone waren tussen de 40 en 60 gulden.
Ben het absoluut mee eens dat 'analoog' niet slecht is. Zelfs VGA en component (waarvan veel mensen denken dat het digitaal is) zijn analoog. Component doet vaak niet onder vor HDMI.
Zijn er overigens nog veel mensen met een LD speler met bijbehorende collectie hier? En hoe vaak moet je dan wel je films niet opnieuw kopen. Eerst op VHS. Dan op VHS 16:9 special edtion. Dan op LD. Dan op DVD. Dan op DVD Special Edition. En nu op BluRay.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 22:43 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een LD-speler. Twee zelfs. :)

En ik koop m'n films niet opnieuw, tenzij ik een VHS-film graag op DVD wil hebben. Het leuke is namelijk dat LD ook al formaten als 16:9 en DTS kende, dus als je een goede speler hebt, en je LD is niet ten prooi gevallen aan laser-rot, dan heb je nog steeds een film of serie in prima kwaliteit. :)

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Laserdisc ftw! _/-\o_

Ik keek vanaf 1990 films in 16:9 met Dolby Digital (dat heette vroegah nog gewoon AC3, ook in de trailers) tot het moment dat DVD eindelijk doorbrak. Toen DVD er echt net was waren veel LD bezitters nog een beetje sceptisch aangezien de kwaliteit niet meteen stukken beter was.

Eind vorig jaar verhuisd en toen besloten de hele collectie (300+ LD's) maar te verkopen, stonden in een kast te verstoffen.

Verwijderd

zo ding heb ik ook gezien
Vond het prachtige helaas zelf nooit een gehad.

Maar goed het is de voorloper van dvd met zo goed als de zelfde kwalitijd (tegen woordige vind ik de dvd's achteruit gaan met geluid??

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Qua geluid kan DVD een stuk meer omdat 't een compleet digitaal medium is. Laserdisc is in feite analoog, hoewel de meeste LD's een truuk gebruiken met digitaal geluid erop. Maar dat 't analoog is maakt in dit geval helemaal niet uit voor de qualiteit: het is een contactloos medium, dus 't blijft gewoon gelijk over tijd (afgezien van eventuele fysieke verslechtering van je discs enzo).

Laserdiscs kopen in .sg was ook altijd leuk. In de winkel lag natuurlijk alleen een lege hoes (zelfde idee als ongesealde cd's en dvd's hier), en dan gaven ze je bij de kassa ook de disc erbij. Hier zouden ze gewoon de disc in de hoes schuiven, daar kreeg je 'm eerst te zien zodat je'm op krassen e.d. kon inspecteren, en als ze zelf al iets zagen poetsten ze 'm even voor je op.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1