Beeldscherm RTL4

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Ik vraag me nu al lange tijd af welk type scherm ze bij RTL 4 gebruiken bij editie NL etc. Ik bedoel dat scherm waar ze vaak voor staan te presenteren, ook het weer.

Dat scherm vertoont namelijk dezelfde vlekken als mijn eigen TV, van die groen-gele vlekken. Dit treedt toch alleen op bij beeldbuizen? Maar zo'n grote beeldbuis lijkt me nu ook weer gek.

Het is toch niet zo'n groen scherm wat ze vroeger gebruikten bij het weer? Ze laten er namelijk allerlei powerpoint dingen op zien...........

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Is het niet gewoon achterprojectie dmv. een beamer met slechte lampen?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het weer gaat voor zover ik weet nog steeds met een blue/greenscreen. Dat ze daar nu fancy Powerpoint dingen op kunnen laten zien is niet raar ofzo, dat is gewoon nabewerking en kan prima.

Ik kijk alleen net iets te weinig televisie om het zeker te weten.

Maar wat is je probleem precies? Heb je nou groen/gele vlekken op je beeldbuis?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 21:53

M-ThijZ

Riding on Rails

Beekforel schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:53:
Het weer gaat voor zover ik weet nog steeds met een blue/greenscreen. Dat ze daar nu fancy Powerpoint dingen op kunnen laten zien is niet raar ofzo, dat is gewoon nabewerking en kan prima.

Nee, voor de presentatie van het weer wordt op dit moment geen bleuscreen techniek meer gebruikt, dat zijn daadwerkelijk schermen van deze grote. (of is het grootte?)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ze gebruiken gewoon plasmaschermen.

Verwijderd

M-ThijZ schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:58:
[...]
Nee, voor de presentatie van het weer wordt op dit moment geen bleuscreen techniek meer gebruikt, dat zijn daadwerkelijk schermen van deze grote. (of is het grootte?)
Het is idd grootte ;)

De grootte van de bal

De grote bal

ps. als je twijfelt kan je natuurlijk ook 'dit formaat' gebruiken O-)

-jaja, toch nog wat vandaag van een onderwijzer geleerd-

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 19:01 ]

• Pino64
Beekforel schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:53:

Ik heb geen probleem, behalve dat ik er maar over door blijf malen 8) Een groene vlek op een vaste positie komt naar mijn weten alleen voor bij normale beeldbuizen, zoals mijn eigen TV. Maar bij dat grote scherm hebben ze er ook last van, vooral rechts bovenaan.

Nu vraag ik me dus al heel lang af, wat dat dan voor scherm is.....er werd plasma genoemd en een beamer, maar die kunnen toch geen groene vlekken geven? En plasma, zo groot?
Ik weet eigenlijk wel zeker dat die vlek waar ik het over had bij RTL4 zit, aangezien bij iemand anders thuis de positie exact hetzelfde was en alleen bij RTL4.

Oh ja, mijn vlekken zitten ook op een andere positie >:)

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

Het zijn veelal Beamers die deze grote schermen maken. Een goedkope oplossing wat goed werkt.
Zo'n beetje alle programma's maken hier tegenwoordig wel gebruik van. Bij Max & Martine staat er achter dat oog ook een beamer.

De weerkaarten worden door bijvoorbeeld Inscriber getoond. De weerman/vrouw wisseld zelf de stills door met behulp van een kastje wat een GPI (General Purpose Interface) trigger stuurt naar de Character Generator (Inscriber, VMP, G-Scribe of PixelPower)

Edit:

Er zijn wel degelijk Plasma's (Full HD!!) in dit formaat en zelfs groter te krijgen. Er stonden er een paar op de afgelopen IBC in de Rai

[ Voor 13% gewijzigd door Roland op 26-01-2007 21:31 ]

...Make every cut count, even if it is one frame...

• Pino64
Helemaal duidelijk, waarschijnlijk een beamer, maar waar komt die groene vlek nu vandaan? Hij is vaak goed te zien als Peter Timoteef foto's laat zien.

• Roland

Roland

Schnitt!

Dat kan het middelpunt van de straal zijn.
Het hangt er vanaf in welke hoek de beamer het doek aanschiet. Valt ook moeilijk weg te shaden :)

• Pino64
De vlek zit rechtsboven. Of zal het een ingebrande plasma zijn? 8)

Verwijderd

Pino64 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:15:
Is het niet gewoon een vlek die in het beeld van jouw tv zit? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 21:34 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Pino64 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:15:
NOS Journaal gebruikt Plasma/ TFT, in iedergeval geen beamers meer. Maar ik weet niet of RTL ook deze techniek gebruikt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik vraag me ook al tijden af wat voor 'schermen' ze gebruiken bij het journaal/weer etc.
Blue/greenscreen met gromakey enzo is het niet want je ziet de schaduwen op het beeld als ook reflecties van het beeld in objecten die er voor staan.
Als het met een beamer achtige techniek gaat, zou dat dus een soort van Rear Projection moeten zijn ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:32
Kan een rear projection TV zijn, zou ook groenige vlek verklaren -> ERG slechte kijhoek.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Roland

Roland

Schnitt!

Bij het NOS journaal zijn de fotos en titels SI (SuperImposed) over camera 1 heen. De monitoren die je achterin ziet staan zijn inderdaad plasma's. De middelste had vorige week wat andere kleuren dan de overige 2. Deze was vervangen meende ik (kan ook zijn dat het de color corrector was)

De onderwerpen worden vaak gepresenteerd met een foto in beeld en titels voor de quote's. Deze komen uit een character generator. Per kanaal stuurt hij een Fill en Key signaal uit. Samengevoegd door de beeldmixer worden deze 2 digitale signalen een foto/still die over het beeld geschakeld kunnen worden.

@koffie, idd rear-projectie! Je zou gewoon eens naar een opname toe moeten gaan van een of ander programma. Als je ff vraagt is de kans groot dat je even achter de schermen mag kijken!

Pagina: 1