thermostaat voltage verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 1.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155508

Topicstarter
Ik heb een thermostaat gekocht (een vrij oude voor 5 euro, best lomp ding).
Hij kan helemaal geprogrammeerd werden dat vond ik wel fijn omdat ik eerst gewoon een simpel ding had.

Nu staat er op de doos geschikt voor 24v cv ketels.

Echter ik meet met een multimeter 72v aan de draadjes waarop het kastje moet.

Echter toch geinstalleerd en ik was verrast dat die prima werkte.

Mijn vraag nu is, is dit wel veilig? gaat die kapot naar een tijd of loop ik het risico dat er brand ontstaat? Het gaat tot nu toe al een week goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 09:10
Rare spanning die 72 V maar OK. (Normaal is 230V of 24V)

De 24 V staat er niet voor niets op. Waarschijnlijk heb je zo'n mooie Chronotherm IV (gigantisch lomp ding) en die vind het niet fijn als daar een hogere spanning op staat. Er zijn spanningafzwakkers (ik noem ze maar zo) die de spanning naar 24V afzwakken. Daarna zou er geen probleem meer moeten zijn. Voor de Chronotherm IV is dat de RE89X

Bedenk wel dat de Chronotherm IV een zelfmodulerende thermostaat is, en dat ie bij sommige typen cv-ketels wel eens voor hikkups kan zorgen (grote temperatuurschommelingen). Vraag anders ff de lokale installateur ;)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee het is een supratherm, geld voor deze ook het zelfde verhaal wat je net uitlegde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 15:13
Je hebt de spanning uit de ketel onbelast gemeten, die 72V is weliswaar serieus veel groter dan de gewenste 24V, maar ik kan me wel bepaalde ontwerpen voorstellen waarbij (door ferm te bezuinigen) zoiets kan voorkomen (geschakelde voeding, die niet voldoende intern belast wordt, draait onbelast op de minimale duty-cycle, maar kan dan nog zijn stroom niet kwijt).
Welke spanning meet je als de thermostaat aangesloten is? Als dat netjes 24V is zal alles in orde zijn hoor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-07 15:31
naftebakje schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:26:
Welke spanning meet je als de thermostaat aangesloten is? Als dat netjes 24V is zal alles in orde zijn hoor.
Wel ff met de oude thermostaat meten. Het zou toch jammer zijn als je je nieuwe sloopt omdat je ketel stug 72V aflevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Je hebt de spanning uit de ketel onbelast gemeten, die 72V is weliswaar serieus veel groter dan de gewenste 24V, maar ik kan me wel bepaalde ontwerpen voorstellen waarbij (door ferm te bezuinigen) zoiets kan voorkomen (geschakelde voeding, die niet voldoende intern belast wordt, draait onbelast op de minimale duty-cycle, maar kan dan nog zijn stroom niet kwijt).
Jhe bedioeld de nullastspanning. Dat is altijd de hoogst gemeten waarde. Ik heb sinds vorig April een HR107 ketel laten installeren met een modulaire thermostaat (wat is zo'n installatie+ketel duur :X (, maar tot nu toe heb ik al 50% bespaard op mijn gasverbruik. Én een zachte winter én een nieuwe ketel terwijl de vorige een was uit 1971, een zuipketel blijkt dus of deze is werkelijk zo extreem zuinig.
Mijn huis is 144 kuub en ik stook du sook 144 kuub op tot 16 graden (dat vindt ik het lekkerst) en ik heb vana 1 september vorig jaar slechts 312 kuub verstookt. Mijn thermostaat staat in de nacht op 14 graden en overdag op 16. Een klein verschil in temperatuur is het beste. Met 20 graden op de klok ga ik zweten en krijg ik het warm. In de zomer kan ik er blijkbaar ook niet goed tegen want in de zomer is de 22000 BTU airco de geldhapper. Ik kan niet tegen hitte.
Zo ik in de winter bespaar verbruik ik weer in de zomer. ik betaal een normaal termijnbedrag en verwacht zeer veel terug te krijgen. Gas is duur.

Heb jij een modulaire thermostaat of een lineare thermostaat. HR ketels vinden een modulaire lekkerder. Ze zijn daarvoor gemaakt en dan haal je er pas echt alles uit heb ik me laten vertellen, maar ik ben gelukkig geen CVmonteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal morgen eens opmeten, het is nu ite donker in het hoekje om goed te kunnen meten.Maar je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Springuin schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:54:
[...]

Wel ff met de oude thermostaat meten. Het zou toch jammer zijn als je je nieuwe sloopt omdat je ketel stug 72V aflevert.
Ja maar hij zit er al een tijdje op (de neiuwe, en functioneerd tot nu toe goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De beste manier om te meten is over de spoel van de gasklep.
En wel op het moment dat de ketel aan is, ik bedoel dat de brander aan is.
Je meet dan de belastte spanning van de voeding.
Vaak staat er ook een indicatie op de regelkast of de gasklep.

Als het al een tijdje werkt, is er weinig kans dat het nu nog kapot gaat.

Guus Assmann

Pagina: 1