Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ledstrip -> RGB Strip

Pagina: 1
Acties:
  • 1.442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb van een vriend 2 ledbars met elk 40 leds gekregen met daar een controllertje bij om serieel aan te sluiten. Spijtig genoeg zijn bijna alle leds kapot door een ongelukje. De prints werken volgens hem nog. Ik was gisteren wat aan het rondneuzen om nieuwe ledjes te kopen, toen ik op het idee kwam om er een RGB strip van te maken (13 blauwe ledjes, 13 groene en 14 rode per strip). Maar nu vraag ik me enkele dingen af.
1: Kan ik dit zomaar doen? (Ik heb al eens rondgekeken en ik zie geen verschil tussen de gebruikte prints van de strips zelf)
2: Moet ik dan iets veranderen aan de controller? (er staat World-led.com Ledbar Controller op, en het heeft een Atmel ATMEGA8-16PI aan boord)
3: Wat dan qua software? Hij gaf me het programma ledcafe, maar dat kan blijkbaar enkel wat effecten, en ik zou graag kleuren gaan mengen (gewoon per led aan/uit stand kunnen kiezen misschien, dimmen hoeft zelfs niet echt).

Mvg,
Coolc@t

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Die ledbars zijn gebaseerd op dit topic, alleen heb jij een verbeterde versie met meer leds en atmel microcontroller ipv een pic.

[HowTo] Ledbar met 64 leds

Het protocol dat daar uitgelegd wordt is hetzelfde en naar het einde van het topic is er ergens een link naar delphi sources om de controller aan te sturen. Dat zou je in principe kunnnen aanpassen om te doen wat jij wilt

keep trying...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik had die topic al eens bekeken, maar ik was niet helemaal zeker of die sturing wel hetzelfde zou zijn. Spijtig genoeg reikt mijn kennis niet tot het zelf programmeren. :/ Bedankt voor de reply in ieder geval :) .

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sorry hoor maar hoe meer ik er over lees, hoe minder ik er van snap :S. Zou er niemand mij willen op weg helpen met het maken van de sturing voor de controller? Mijn doel is in principe: een progje waar ik bijvoorbeeld 2x 40 knoppen heb en zo elke led apart kan aan of uit zetten. Zou dit realiseerbaar zijn met de spullen die ik heb en niet echt kennis van programmeren? (Code aanpassen moet lukken, als ik het eerst eens zie, maar zelf gaan schrijven zal me niet lukken vrees ik).
Mvg,
Coolc@t

• Corpse2
zoals ik zei staat er ergens op het einde van dat topic een progje van mij:
http://studwww.ugent.be/~pspeybro/ledbar/ledbar80-1.rar
en de (beetje gedateerde) bijhorende pagina: http://studwww.ugent.be/~pspeybro/ledbar/ledbar.html

met dat programmatje kan je gewoon elke led afzonderlijk aanzetten (misschien heb je wel zo een een dll nodig om in win XP naar de com poorten te kunnen schrijven)

keep trying...

Verwijderd

Topicstarter
Oei, mijn excuses ik zal er over gekeken hebben. Dit zou dus moeten werken, op elke controller?

• Corpse2
het enige dat dat progje doet is een hoop bytes naar de com poort sturen. voor zover ik weet gebruiken die ledbars van world-led hetzelfde protocol dus die zouden ook met dat progje moeten werken (vandaar dat ik ook die 80 led versie van dat progje heb gemaakt)

Het protocol (de manier waarop je de individuele ledjes bestuurt) staat gewoon in de openingspost van dat topic:
Als je de poort geopend hebt in je software, moet je 65 bytes versturen.
De eerste byte moet altijd waarde 255 (0xff) hebben. Deze zorgt ervoor dat de "pointer" in de pic naar de eerste led wijst. Daarna stuur je 64 bytes, waarbij elke byte de intensiteit van een led voorstelt. (let op, je mag _geen_ 255 gebruiken als ledwaarde... alleen de waardes 0 t/m 254 dus).
Als je dat dan meerdere keren doet, kan je iets "bewegends" weergeven

[ Voor 52% gewijzigd door Corpse2 op 27-01-2007 00:28 ]

keep trying...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, deze namiddag eens grondig testen. Bedankt voor de hulp! _/-\o_

Mvg,
Coolc@t

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt niet, ik vrees dat die controller naar de eeuwige jachtvelden is :S. Zou iemand weten hoe ik hier nog aan kan geraken?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:18:
Het werkt niet, ik vrees dat die controller naar de eeuwige jachtvelden is :S. Zou iemand weten hoe ik hier nog aan kan geraken?
Ik heb nog een lege controllerprint liggen en een aantal onderdelen die je nodig heb.

Zoals hierboven wordt vermeld, het heeft inderdaad hetzelfde protocol, als je de bars aansluit dan zouden allen ledjes even aan moeten gaan en snel weer uit, dan is alles in orde!

Als je een nieuwe wil, je zou dat printje kunnen overnemen of wachten op de nieuwe actie die er nu aankomt. Stukken moderner met meer opties enzo(rgb dus mood/ambilight bijv) :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik heb dus eventjes gekeken, en als ik hem aansluit dan gaat een willekeurig deel leds branden, de rest niet:S. wat ik dus al heb zijn de bars met leds en (waarschijnlijk gebakken) shift registertjes. ik zal er van uit gaan dat de controllertjes kapot zijn, maar indien ik dat zou overnemen, dan moet ik nog dat zelf gaan programmeren?

Mvg,
Coolc@t

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:30:
Mja, ik heb dus eventjes gekeken, en als ik hem aansluit dan gaat een willekeurig deel leds branden, de rest niet:S. wat ik dus al heb zijn de bars met leds en (waarschijnlijk gebakken) shift registertjes. ik zal er van uit gaan dat de controllertjes kapot zijn, maar indien ik dat zou overnemen, dan moet ik nog dat zelf gaan programmeren?

Mvg,
Coolc@t
Nee, heb ook nog geprogrammeerde IC's liggen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe lang zou het nog duren voor die IA? Zou het anders niet simpeler zijn om een controller op USB te nemen indien dit beschikbaar is? Of heeft u alle onderdelen daar liggen? Want ik heb 4 led bar's, dus ik zou al 2 controllers moeten kopen.

• Corpse2
van de versie die jij hebt waren er ook al usb versies. Ik neem aan dat de nieuwe actie vooral usb gericht zal zijn wegens steeds minder computers die een seriele poort hebben (vooral laptops dan)

keep trying...

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:48:
Hoe lang zou het nog duren voor die IA? Zou het anders niet simpeler zijn om een controller op USB te nemen indien dit beschikbaar is? Of heeft u alle onderdelen daar liggen? Want ik heb 4 led bar's, dus ik zou al 2 controllers moeten kopen.
Een week of 2 max.

Voor een USB versie heb ik volgensmij nog complete kits liggen. Mail/pm maar als je interesse heb.
Corpse2 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 02:03:
van de versie die jij hebt waren er ook al usb versies. Ik neem aan dat de nieuwe actie vooral usb gericht zal zijn wegens steeds minder computers die een seriele poort hebben (vooral laptops dan)
Klopt idd, al is rs232 ook mogelijk, het grootste verschil cq. update is dat de bars direct plug en play gedetecteerd worden ipv het gedoe dat je met V1 nogweleens heb.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 28-01-2007 19:23 ]

Pagina: 1