Toon posts:

Op welke kloksnelheid draait een XT?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een lijstje te maken van alle PC's die ik ooit heb gehad, weet van allemaal de specs behalve van de eerste. Dat was een XT, op dat moment wist ik nog niks van PC's |:( en dus al helemaal niet wat de specs waren.

Het gaat me vooral om het interne geheugen en de kloksnelheid, wie heeft hier meer info over?

Alles wat ik van dat ding weet:

Vendex Headstart met XT CPU
2x 5,25" Diskdrive
Geen HD :)
Desktop model kast
CGA videokaart

Da's alles wat ik weet, wie weet meer over deze PC?

Alvast hartelijk dank! :)

Verwijderd

wat voor cpu zit erin??
een 8088, 8086, v20??

8088 draait op 4,77mhz
v20 op 6mhz(dacht ik)

Intern geheugen zal wel 128 off 256 kb zijn,
als hij van een l33t tweakers is geweest dan zit er misschien wel 512 of 1024 kb in >:)

Heb zelf een Sanyo MBC-555 8088 geupgraded naar V20, 512 kb ram(orgineel 128).
En hij doet het nog steeds.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 februari 2001 20:31 schreef SirCommieBastard het volgende:
wat voor cpu zit erin??
een 8088, 8086, v20??

8088 draait op 4,77mhz
v20 op 6mhz(dacht ik)

Intern geheugen zal wel 128 off 256 kb zijn,
als hij van een l33t tweakers is geweest dan zit er misschien wel 512 of 1024 kb in >:)

Heb zelf een Sanyo MBC-555 8088 geupgraded naar V20, 512 kb ram(orgineel 128).
En hij doet het nog steeds.
Volgens mij zit er een 8086 in, maar weet het niet zeker. Ik gok zelf zo rond de 8 MHz, is dat mogelijk?

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

De meeste kloon XT's hadden een 8088 op 4,77Mhz
Sommige daarvan liepen stabiel op 8MHz middels de zgn turbo knop die op zo'n ding aanwezig was. 8-)

Wat doen we nu toch moeilijk met o'klokken |:(

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

Verwijderd

Op zaterdag 03 februari 2001 20:35 schreef Revolution het volgende:

[..]

Volgens mij zit er een 8086 in, maar weet het niet zeker. Ik gok zelf zo rond de 8 MHz, is dat mogelijk?

Als het een 8086 was is dat goed mogelijk. Mijn vader heeft op zolder nog een Olivetti M24 staan (een KLASSIEKER). Daar zat aanvankelijk een 8086 in, die we later hadden vervangen door een NEC V30 (net zoals je de 8088 kon vervangen door een V20, kon je de 8086 vervangen door een V30). Yep, zelfs in die vroege dagen werd er dus al getweaked. ;) Die M24 draaide dus op 8MHz.

Jeetje, dat haalt me toch verre herinneringen op. :z Dat was de eerste computer die we thuis ooit hadden gehad. Daar heb ik het op geleerd, op mijn 10e of 11e... Dat was alweer in 1987... Wat ging de tijd snel...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij was dat een 8Mhz XT. Maar hij kan ook 4.77Mhz geweest zijn. Mijn Philips P3105 kon in de turbo stand trouwens 11MHz.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Het WAS een 8Mhz XT. Ik heb er zelf ook nog 1 gehad. Was echt een toppertje :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
OK, thanks allemaal, weet iemand ook hoeveel geheugen er in dat ding zat? :)

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Nu weet ik niet of dit standaard was maar de mijne had 768KB :)
Oftewel 128KB meer dan een standaard XT >:)

Heal the internet ...

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Op zaterdag 03 februari 2001 20:42 schreef meibok het volgende:
De meeste kloon XT's hadden een 8088 op 4,77Mhz
Sommige daarvan liepen stabiel op 8MHz middels de zgn turbo knop die op zo'n ding aanwezig was. 8-)

Wat doen we nu toch moeilijk met o'klokken |:(
Hahaha *LOL*!!!!!

Jah inderdaad..
Alleen werkte de processor standaard op 8 Mhz en kon je het via de TRUBO "vertragen" wegens conflicten met oudere (Jaar 0) programma's.
Werkte vaak ook met CTRL-ALT-- of CTRL-ALT-+

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:02
De standaard snelheid is 4,77 MHz dacht ik

met een progje turbo.exe kon je hem tot 7 of 8 MHz krijgen.

Maar ik heb hier ook nog een XT staan die op 11 MHz loopt :7

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Das dus duidelijk : die }:O moet aan het werk gezet worden :7

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 februari 2001 22:59 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Das dus duidelijk : die }:O moet aan het werk gezet worden :7
Op een XT? :?

[offtopic]
Koel icon btw, Honda S2000. :9~

Verwijderd

Het is een 8088 met 8 Mhz, en jawel 640Kb geheugen..512 standaard en 128 kb extra ..ramdisk maken van 128kb en dan rick dangerous erop zetten, ik heb vroeger een olivetti gehad die liep 10mhz (jaja turbo modus) en verder met dezelfde specs als je opnoemde, rick dangerous starte supersnel op..

Je systeem wat je noemde is trouwens een Vendex...Vroom en Drekman compu, met een amber (oranje schermpje) of was je al baanbrekend met een kleuren(nou ja 4) scherm...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 00:35 schreef CB het volgende:
Het is een 8088 met 8 Mhz, en jawel 640Kb geheugen..512 standaard en 128 kb extra ..ramdisk maken van 128kb en dan rick dangerous erop zetten, ik heb vroeger een olivetti gehad die liep 10mhz (jaja turbo modus) en verder met dezelfde specs als je opnoemde, rick dangerous starte supersnel op..

Je systeem wat je noemde is trouwens een Vendex...Vroom en Drekman compu, met een amber (oranje schermpje) of was je al baanbrekend met een kleuren(nou ja 4) scherm...
Uuhm halverwege de levensduur van deze inmiddels overleden }:O heb ik het oranje scherm vervangen voor een VGA scherm! Dat was toen echt ff :9~
BTW de meeste toffe game toenertijd 'Star Wars' een progje van 100KB draaide niet echt lekker op deze PC :( Maar op school waar we inmiddels PS/2 model 30's hadden werkte deze game als een beest >:) Jammer genoeg vond systeembeheer dat nooit zo een suc6 en duwde ze botweg de uitknop om als je net een record aan het schieten was :(

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een CGA scherm met 4 kleuren. :)

Zwart, wit, paars en roze. :(

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:02
Op zondag 04 februari 2001 00:44 schreef FoolZero het volgende:

Jammer genoeg vond systeembeheer dat nooit zo een suc6 en duwde ze botweg de uitknop om als je net een record aan het schieten was :(
en dat noemt zich een SysOp? LOL :)

Wij mochten op de MAVO ooit eens na een pc les (zeer zaai, mocht je tellen hoeveel toetsen er op het toetsenbord zaten :r ) spelletje spelen -> digger, pacman wel lachu 8-)

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 00:58 schreef jan-marten het volgende:

[..]

en dat noemt zich een SysOp? LOL :)

Wij mochten op de MAVO ooit eens na een pc les (zeer zaai, mocht je tellen hoeveel toetsen er op het toetsenbord zaten :r ) spelletje spelen -> digger, pacman wel lachu 8-)
Hmmz, ik heb het hier over de INterSector Informatica. Het was het tweede jaar dat deze studie richting bestond en ook toen leidde het netwerk al behoorlijk onder de virussen, die er waren. :( Dus ik kan me wel voorstellen, dat de beheerder liever geen spelletjes zag (die niet door zijn scanner waren geweest). Maar waarom altijd als ik een record aan het vestigen was :? :(

BTW ik kreeg PASCAL les op de middelbare school, maar dan op TRS-80-jes. Dit waren werkelijk gave bakken :r

Heal the internet ...

Verwijderd

Ik heb hier nog zo'n headstart liggen, met een grafische kaart die de leuke optie heeft om te switchen tussen kleur en zwart wit. Zit ook echt een schakelaartje op de kaart. Volgens mij doet de complete PC het niet meer. Hij heeft trouwens wel een zee van Harddiskruimte: 20Mb :9

Verwijderd

Ik heb hem tevoorschijn gehaald: Lagguh.

Ik geloof het niet, maar volgens de stikker op de voeding is het er eentje met 310Watt!!! Lijkt me wel een beetje onlogisch. De kaarten die er in zitten zijn ook een halve meter lang!

BTW het is bij mij een Head Start Turbo 888XTA.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
erm XT ??? 4,77 Mhz of 8 Mhz op turbo ???

512 Kb geheugen is trouwens al best weinig voor een XT, de meeste (lees: Philips NMS) hadden al 640 Kb

By each crime and every kindness, we birth our future

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 10:30 schreef Bendertino het volgende:
Ik heb hier nog zo'n headstart liggen, met een grafische kaart die de leuke optie heeft om te switchen tussen kleur en zwart wit. Zit ook echt een schakelaartje op de kaart. Volgens mij doet de complete PC het niet meer. Hij heeft trouwens wel een zee van Harddiskruimte: 20Mb :9
'laatst' moest ik op de dumpdag een controller voor die 20MB halen. Zo een MFM-controller kostte GVD gewoon 40 pieken :(
Kennelijk de antiek waarde, die de technische waarde overstijgt! :)

Heal the internet ...

Verwijderd

Mijn geheugentelling komt niet verder als 64Kb, maar het bios is volgens mij ook een beetje naar de klote, aangezien de c-schijf nu de d-schijf heet. De diskdrives willen op één of andere manier ook niet meer werken, nadat ik een keer alles uit elkaar had gehaald. Mijn specs:

CPU: 8086@5Mhz draait volgens de bench op 2,14 Mhz (:()
Bios: Phoenix: Date: 30-04-1988
Geheugen: 640Kb
Video: Color 80x25 met 4096 bytes(!!) geheugen.
Hdd: 20,42Mb Acces: 108ms Transfer: 90kb/s (!!)
Floppy: 2x 5,25" (niet werkend op het moment).
Software: Dos 3.20 WP 5.1 Originele Vendex disks en boekjes nog aanwezig.

Deze informatie is afkomstig van een soort oeroude voorloper van Sandra: Syscheck.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 11:25 schreef Bendertino het volgende:
Mijn geheugentelling komt niet verder als 64Kb, maar het bios is volgens mij ook een beetje naar de klote, aangezien de c-schijf nu de d-schijf heet. De diskdrives willen op één of andere manier ook niet meer werken, nadat ik een keer alles uit elkaar had gehaald. Mijn specs:

CPU: 8086@5Mhz draait volgens de bench op 2,14 Mhz (:()
Bios: Phoenix: Date: 30-04-1988
Geheugen: 640Kb
Video: Color 80x25 met 4096 bytes(!!) geheugen.
Hdd: 20,42Mb Acces: 108ms Transfer: 90kb/s (!!)
Floppy: 2x 5,25" (niet werkend op het moment).
Software: Dos 3.20 WP 5.1 Originele Vendex disks en boekjes nog aanwezig.

Deze informatie is afkomstig van een soort oeroude voorloper van Sandra: Syscheck.
Hmmm jouw systeem is dus ouder dan mijn HeadStartt (II). Ik kreeg DOS 3.3 erbij geleverd.

Overigens heb ik een tip voordat je er nog meer onnodige tijd insteekt.

Sleur en pleur dat ding naar de vuilnisbak! Nee niet op je scherm, maar echt! Gewoon wegknikkeren. Weg met de nostalgische waarden en gebruik die ruimte voor een goede PC. :)

Heal the internet ...

Verwijderd

Dit is nog leuker: Mijn Philips NMS 9100 XT heeft een hele leuke videokkart erin zitten en die is drie keer zo klein als de kaart in het Vendex systeem. Hij is zelfs kleiner dan een videokaart van tegenwoordig. Het leuke komt nog: het is een Ati All in Wonder kaart. Er staat namelijk op: Small wonder graphics solution version 1. Deze kaart heeft om het een all in wonder te maken een TV-Out. Volgens mij i dit één van de eerste lichtingen Ati-kaartjes. Ik bewaar de computer wel als museumstuk. Het enige nadeel is datie niet meer wil opstarten: na geheugencheck reset ie vanzelf :(

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 11:45 schreef Bendertino het volgende:
Het enige nadeel is datie niet meer wil opstarten: na geheugencheck reset ie vanzelf :(
Tsssk, ik dacht dat je Windows nodig had om van die 'feature' gebruik te kunnen maken! ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 10:57 schreef FoolZero het volgende:

'laatst' moest ik op de dumpdag een controller voor die 20MB halen. Zo een MFM-controller kostte GVD gewoon 40 pieken :(
Kennelijk de antiek waarde, die de technische waarde overstijgt! :)
40 piek!!!! (wat was laatst?) daar kun je nu een groot aantal van die complete oude pc's voor anschaffen. O ja, ik vindt het zonde om weg te gooien, ik ben nou eenmaakl verslingerd aan oude pc's en het deed zelfs pijn aan m'n hart toen ik een zooi zwart wit monitoren had weggeknikkerd en een oud 486 mobo dat niet meer werkte.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Ik heb nog een Commodore PC20-III

Normal: 4,77 MHz
Turbo: 8 MHz
Double: 9,54 MHz

Houdoe

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 11:50 schreef Bendertino het volgende:

[..]

40 piek!!!! (wat was laatst?) daar kun je nu een groot aantal van die complete oude pc's voor anschaffen. O ja, ik vindt het zonde om weg te gooien, ik ben nou eenmaakl verslingerd aan oude pc's en het deed zelfs pijn aan m'n hart toen ik een zooi zwart wit monitoren had weggeknikkerd en een oud 486 mobo dat niet meer werkte.
Ik weet hoe je je voelt. Momenteel is mijn woning belegerd door meer dan 15 PC's. :P
Helaas zijn er maar 10 daarvan gelijk of hoger dan de Pentium serie. :( Dus het komt er op neer, dat ik nog 386's en zelfs nog halve 286's in huis heb. Dit geeft overigens een flinke rommel :( Hmmz, tijd voor Koninginnedag! :)

Heal the internet ...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb ooit een 286 in slimline-behuizing weggegooid. Spijt! |:( (bedacht er laatst namelijk ineens weer een doel voor)

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54

Gallus

Cheesy

Eerste pc was een Samsung XT-tje. Draaide standaard op 4,77 en dan was het enigste ledje op dat ding oranje, na een ctrl-alt-plus werd de snelheid opgekrikt tot bijna 10Mhz en werd het ledje groen! :+
Dit alles met 640KB geheugen en een ATI cga/hercules combo met gameport!

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

Ati rulez (in die oude pctjes).
Pagina: 1