Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XBOX Motion (Tilt) Controller

Pagina: 1
Acties:

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 14:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
En hij is AF!

Filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=0q9K36Qi5f8

Wel, zoals velen al misschien hebben gezien op http://xbox-scene.com/ heeft iemand
dus zijn xbox360 controller voorzien van een tilt functie. Dit gaat om de linkerjoystick waarmee
vaak race- en vliegspellen bestuurd worden.

Dit leek me erg leuk om ook zelf te hebben, maar dan voor de xbox1.

Werking

De "joysticks" van de controller zijn eigenlijk 2 simpele potmeters welke een bepaalde
spanning doorlaten afhankelijk van de stand waarin ze zich bevinden. Afhankelijk van
de stand, variërt de spanning op een pin waar de xbox controller electronica aan meet.
Het idee is dus om zelf de spanning te leveren aan de "meet pin" van de controller.

Wat dus nodig is, is een accelerometer welke 2 assen heeft, voor de X en Y bewegingen,
een simpel microcontroller met 2 ADC's voor meting van de X en Y waarden afkomstig uit de accelerometer, en een DAC voor omzetting van de digitale waarden van de microcontroller naar analoog, zodat de xbox electronica het ook weer snapt.

Hardware

De componenten welke ik ga gebruiken zijn precies hetzelfde als in de x360 mod, het gaat om een
- PIC16F88 microcontroller, datasheet: ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/30487b.pdf
- MCP4922 2 output DAC, datasheet: ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/21897a.pdf
- MMA6260Q Accelerometer, motion sensor datasheet: http://www.freescale.com/...c/data_sheet/MMA6260Q.pdf

Een paar dingen zijn wel anders dan de mod voor de x360 controller.
Zo variert de spanning van de potmeter voor de xbox 1 controller van 0V tot 3,37V (neutraal is 1.61V),
voor de X360 controller is dit van 0V tot 1,61V(neutraal is 0.8V)

Info
De x360 controller mod :
http://www.adamthole.com/?p=3

Pics
De pinnen van de X en Y potmeters zijn rood omcirkeld. GND, Vout, VCC
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~karab067/pic.jpg

Schema's

UltiCAP schema v 0.1: http://home.planet.nl/~karab067/xbox_schema.UTSCH
UltiCAP schema v 0.1 PNG: http://home.planet.nl/~karab067/schema.png

Een snelle schema van hoe ik het wil doen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~karab067/schema.jpg

De 2 X en Y spanningen afkomstig van de accelerometer worden door de microcontroller gesampled.
Deze vergelijkt dan de gemeten waarde via een look-up-table of via een berekening en stuurt dan de waarden door naar de DAC via SPI.

Intern in de xbox controller, is de 3,37V spanning welke normaal naar de potmeters gaat prima te gebruiken voor de voedingsspanning van de componenten.
- PIC16F88 microcontroller - werkt van 2V tot 5,5V
- MCP4922 2 output DAC - werkt van 2,7V tot 5,5V
- MMA6260Q Accelerometer - werkt van 2,7V tot 3,6V

Doelstelling
Dit alles moet op een printje komen welke in de controller moet passen. Hiervoor moet ik mogelijk de expansion bay achtige ding verwijderen uit de controller, welke ik toch nooit gebruikt heb.

Dit topic is om ideeën uit wisselen, voor verbeteringen en suggesties, en natuurlijk voor de tweakers die zelf ook een motion controlled controller willen.

Todo

- Schema maken in UltiCap (finished)
- Print ontwerp maken nadat de onderdelen binnen zijn, vanwege footprints ed. (de accelerometer heeft een onhandige QFN package ) (finished)
- 1st Prototype (finished)
- Testen (finished)
- Gamen ! ( wordt aan gewerkt :P )

En hij is AF!

[ Voor 9% gewijzigd door FlyEragon op 08-05-2007 22:58 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
leuk project, maak je ook meteen een mooie totorial? O-) dan kan ik er ook eentje maken alleen dan voor de rechter stick voor de shooters om te kijken :P

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Als er een tut komt wil ik hem ook maken, lijkt me echt vet :)

Zal het zeker in de gaten houden....

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Ik maak morgen een schema en als de onderdelen binnen zijn maak ik een print, als alles daarna werkt komt er zeker een soort tut, print schema en sourcecode zal gewoon vrij zijn.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Update : Ulticap schema toegevoegd (ook in PNG formaat) aan TS. Graag op-/aanmerkingen /feedback

Ik heb vandaag ook een mooi plekje gevonden voor de print, namelijk in de expansion bay. Daar past precies een printje in van 42mm * 23mm. Dit moet hopelijk wel groot genoeg zijn voor alle onderdelen.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
voor zover ik er verstand van heb en kan zien zitten er geen foutjes in.
hoeveel ben je ongeveer kwijt aan je onderdelen?

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
De DAC en PIC processor zijn samen rond de €8,- bij farnell. De accelerometer heeft farnell niet, die heb ik gesampled bij Freescale.

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Erkandude schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:45:
De DAC en PIC processor zijn samen rond de €8,- bij farnell. De accelerometer heeft farnell niet, die heb ik gesampled bij Freescale.
klinkt zeker als waar voor je geld! :D

maak zeker een goeie tut aub :P da zou egt masterlijk zijn _/-\o_

Verwijderd

Hey, Erkan en ik heb dit projectje dus tijdje geleden gemaakt.

De controller is al een tijd af maar heb hiervan pas gisteren een filmpje gemaakt.
check http://www.youtube.com/watch?v=0q9K36Qi5f8

In het filmpje is de controller op de pc aangesloten.

Wipeout spelen met deze controller gaat echt heerlijk. Alsof wipeout er voor gemaakt is.

Wat wel jammer is dat ik zelf geen xbox heb. Had graag monkeyball ermee gespeeld. Heb hem wel getest bij een vriend en met burnout werkte het ook wel lekker.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Vaagheden ??
De Vref spanning van de DAC hang ik ook aan de 3,37Volt denk ik. De DAC is 12 bits dus dit zou nauwkeurig genoeg moeten zijn en heb ik ook zo min mogelijk componenten nodig.

De uitgangsspanning van de accelerometer is mij niet geheel duidelijk. Volgens de datasheet is de spanning bij zero G 1,65V en heeft een sensitivity van 800mV per G. Hiermee kom ik uit op een uitgangsspanning van 0,85 tot 2,45V bij 1G.
het is en +- 1.5 acellerometer:
0.8V * 1.5 = 1.2V
dus 0,45 bij -1,5G en 2.8V bij 1.5G

en wat snap je precies niet?

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Gieltjev schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 22:49:
[...]

0.8V * 1.5 = 1.2V

Oh heb dat nog vergeten te verwijderen uit de TS, het project is namelijk al af :)

Verwijderd

Gieltjev schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 22:49:
[...]

0.8V * 1.5 = 1.2V

Bedankt voor je uitleg. Echter dit is inmiddels al lang duidelijk. De mod is klaar en in de post voor jouw post is een link naar het filmpje.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 22:59:
[...]
De mod is klaar en in de post voor jouw post is een link naar het filmpje.
Zag er goed uit! Creatief! _/-\o_

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Werkt super! Dit is in principe op elke controller aan te sluiten...

Misschien iets voor een IA ofzo?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Interested! :Y

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
* SA007 zou het zelf maken met zo'n tilt sensor en een ATtiny13.
De attiny13 is veel kleiner dan de gebruikte PIC, wat als voordeel heeft dat je printje kleiner wordt. Ook kan de uitgang door de attiny zelf als dac gebruikt worden (heeft 2x pwm, met een klein condensatortje erachter en een hoge pwm frequentie heb je 0-VCC dac)
Ook kan de vcc van de attiny13 een best grooot bereik hebben (1.8-5.5V) (2.7-5.5 voor de niet-V versie)
Ik denk zelf als je een dubbellaags printje zou maken je de accellerometer aan 1 kant en de attiny aan de andere kant, dat je dan een printje krijgt wat in plaats van de potmeters gebouwd kan worden ;)

Verwijderd

haha, de grootte voor een xbox controller maakt niet uit. Wat een reus is dat ding. Maar wanneer je dit voor een andere controller wil doen is het wel een idee om de dac te vervangen door een pwm en C combo. Vooral omdat je dan ook een component minder nodig hebt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zou het niet weten, heb geen xbox ofzo :)

Zie zojuist de de MMA6260Q EOL is (ofwel, verdwijnt), de opvolger is de MMA6270QT

Verschillen:
Geen selftest meer
Heeft een sleepmode
Deze pin is veranderd, de pin die test was is nu sleep.

Gevoeligheid van de output is in te stellen:
Oude was altijd 800mV/g, deze is in te stellen op 800/600/300/200mV/g
Voor dit doel is dat misschien niet zo nuttig, maar de MMA6260Q verdwijnt toch.
Pagina: 1