Toon posts:

Nieuw Basissyteem (max € 900,-)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat de AMD800 van mijn ouders nu echt een beetje te traag begint te worden en ze vooral gillend gek worden van de herrie die het ding produceert ben ik op pad gestuurd een nieuwe computer voor ze samen te stellen. Budget is maximaal E 900,- maar liever goedkoper.

Waar gaat de computer voor worden gebruikt:
- Word, excel, etc.
- Internetten en emailen
- Foto's opslaan en een piepklein beetje bewerken

Verder is het erg belangrijk dat de computer stil is. De voorkeur gaat uit naar 1 koop waar ze een jaar of 5 mee vooruit kunnen. M.a.w. hij moet Vista-ready zijn.

Als uitgangspunt heb ik het multimedia-systeem uit de best-buy-guide van januari genomen en dit aangepast. Overbodige meuk eruit en wat stillere meuk erin. Ik wil het systeem bij 1 webshop bestellen. De keuze hierbij is gevallen op cool-prices.nl. Ik heb hier al goede ervaringen en over het algemeen is het allemaal net iets goedkoper dan bijv. azerty.

Ik heb al redelijk veel rondgekeken en ben er al zo goed als uit. Alleen de videokaart en het geheugen zijn nog vraagtekens. Hebben jullie tips hiervoor? Dank!

Het systeem

Kast:
Antec P180B (E 115,8)
Gebouwd om stil te zijn. Ik heb 'm zelf ook staan en ben er zeer tevreden over.

Antec Sonata II (E 97,95)
voordelen: goedkoper, voeding zit er al bij
nadelen: iets minder stil

Voeding:
Zalman ZM460-APS (E 63,45)
Ook met deze voeding heb ik zelf al goede ervaring. Geruisloos en goed geprijst.

Meegeleverde voeding van Sonata II (E 0,00)

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (E 174,90)
Quote uit de bbg januari: De gekozen Core 2 Duo E6300 heeft een kloksnelheid van 1,86GHz en beschikt over 2MB L2-cache. De prestaties liggen in veel gevallen boven die van de concurrerende Athlon 64 X2-processors van AMD die voor deze prijs beschikbaar zijn. Dankzij de energiezuinigheid van de nieuwe Core-architectuur van Intel is ook het warmteprobleem waar de vorige generatie Pentium D-processor mee te kampen hadden grotendeels opgelost, wat een belangrijk punt is voor een multimediasysteem. Voor mensen die toch liever geen Intel-processor in hun systeem willen is de AMD Athlon X2 64 4200+ een goed alternatief. De prestaties van deze processor liggen slechts een fractie onder die van de Core 2 Duo E6300, voor een vrijwel identieke prijs.

Moederbord: MSI P965 Neo-F (E 96,90)
Wederom direct overgenomen uit de bbg van januari. Lijkt me prima bordje. On-board lan, on-board geluid. Geen fratsen (raid, sli, overclocken, etc. gaat allemaal toch niet gebeuren).

CPU-koeling:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (E 16,80)
Wederom uit de bbg januari. Zoals ik zei is stilte een belangrijk issue. Liever was ik dan ook voor de Scythe Ninja gegaan maar deze zit niet in het assortiment bij cool-prices.

Scythe SCNJ-1100P Ninja rev. B + 120mm fan (E 35,40) + verzendkosten (E ??,??)
Ik heb nog even wat over zitten denken en nog wat reviews gelezen. Het moet uiteindelijk de Scythe Ninja worden. ....... Of toch de Scythe Infinity?

Geheugen: Corsair 1024mb ddr2 (2x512mb) pc5400 cl4 Twin2x xms2 (E 101,90)
1 gig lijkt me vooralsnog voldoende voor mijn ouders. Overclocken is niet aan de orde.
2 gig is aanlokkelijk maar doet de prijs meteen met E 100,- stijgen. Mocht het over een jaar of 2 echt problematisch worden dan kan altijd overwogen worden om er geheuhen bij te prikken.

[b]Videokaart:
[/b]Asus GeForce 7300 TC 512mb ddr (pci-e, DVI) (E 44,95)
Dit is vooralsnog het grootste vraagteken in deze lijst. Omdat de computer niet voor gamen gebruikt gaat worden is een dikke videokaart niet nodig. Ik begrijp dat om de interface van Vista te trekken er wel het nodige vereist is. Vanwege de lage prijs en het feit dat deze kaart passieve koeling heeft, is mijn keuze op deze gevallen. Verstandig? Of zijn er betere opties?

Ja natuurlijk zijn er betere opties. E 150,- uitgeven aan een graka terwijl er zelden/nooit een game opgestart zal worden vind ik echter zonde. Vooralsnog ga ik Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M (E 98,95)

Geluid: on-board
Een paar mp3'tjes luisteren moet hiermee lukken

Netwerkcontroller: on-board

Hard-disk: Western Digital 250gb sata II 7200rpm 16mb Caviar sE16 (E 69,95)
250 gig is ruim voldoende. Deze schijf komt goed uit de testen qua stilte.

DVD-brander:
Samsung SH-S182M 18x (E32,95) Overgenomen uit bbg-januari
Samsung SHS182M (E 32,95)
Even duur en Sata II i.p.v IDE.

Diskettestation: Nec 1.44 mb floppydrive (E 5,95)
Altijd handig

Card reader: Apacer 16 in 1 usb2.0 (E 10,95)
Altijd handig, met name in combinatie met een digitale camera

Monitor: 17" flatscreen wordt meegenomen vanaf vorige systeem

Toetsenbord en muis: Logitech Cordless Desktop EX110 (E 26,95)
Moet draadloos zijn. Deze is basic en goedkoop.

Luidsprekers: wordt meegenomen vanaf vorig systeem.

Software: Windows Vista Home Premium OEM NL 32 bit (E 89,95)

TOTAALPRIJS: E 842,70 (exclusief verzendkosten)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 14:39 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

De Freezer 7 pro is alles behalve stil. Dat ding maakt meer herrie dan de koeler van mijn videokaart.
De enige rede dat ik em nog heb is dat ie doormiddel van bios settings een stuk langzamer draait,
en er een dikke 120mm ventilator achter zit die WEL stil is.

Dus tenzij de bios van die MSI het toelaat dat je de fan RPM aan kan passen zou ik gaan voor de scythe, desnoods bestel je em bij freezinghardware oid met wat meer verzendkosten, maar het is het meer dan waard.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 20:54
Het ziet er goed uit maar ik heb er toch wel wat op aan te merken.. ten eerste de kast en voeding, ze zijn behoorlijk duur bij elkaar en gezien het budget zou ik voor de Sonata II iets meer geluid maar scheelt een hoop in prijs.

Dan windows vista, goede keuze werkt in de meeste gevallen fijn en snel (benut de hardware veel beter als xp) maar omdat je toch een beetje voor de snelheid wilt gaan zou ik voor de 64-bit versie kiezen want veel software krijgt tegewoordig gewoon van die bestanden mee om ook op 64-bit te draaien! ik heb zelf veel spellen op 64-bit vista rc 1 gedraait en zelfs fotoshop deed het redelijk goed dus veel problemen zul je denk ik niet tegenkomen.

en waarom moet je toetsenbord draadloos zijn ik heb mijn draadloze toetsenborden ook maar in de kast gelegt omdat het gewoon je hele batterijen doosje leeg eet xD

commetaar van andere is ook welkom ;)

edit: wat betreft de freezer hij is wel stil als hij met PWM werkt en anders maar even een
fancontroller kopen

Edit 2: wat betreft die videokaart deze is redelijk goed maar ik zou toch voor een x1300 pro gaan want de 7300 serie is niet echt de topper van de nvidea stal

[ Voor 13% gewijzigd door Bliz op 26-01-2007 16:48 ]

Verwijderd

ok..Mooi systeem, alleen zou ik voor de Samsung 183A brander gaan. Deze is maar 1 of twee euro duurder, maar is wel sneller (en s-ata)... Verder idd de sonata lifestyle II nemen.. Heb hem zelf ook prima kwaliteit...

Verwijderd

Jaa de kast is echt duur + devoeding, kun je nog wel een iets duurdere videokaart voor kopen als je die omruilt voor een Antec NSK4400 met 380 watt .. Verder ziet het er wel goed uit

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:32:
[...]

Geheugen: Corsair 1024mb ddr2 (2x512mb) pc5400 cl4 Twin2x xms2 (E 101,90)
1 gig lijkt me vooralsnog voldoende voor mijn ouders. Overclocken is niet aan de orde. Is dit dan een goede keuze?

Videokaart: Asus GeForce 7300 TC 512mb ddr (pci-e, DVI) (E 44,95)
Dit is vooralsnog het grootste vraagteken in deze lijst. Omdat de computer niet voor gamen gebruikt gaat worden is een dikke videokaart niet nodig. Ik begrijp dat om de interface van Vista te trekken er wel het nodige vereist is. Vanwege de lage prijs en het feit dat deze kaart passieve koeling heeft, is mijn keuze op deze gevallen. Verstandig? Of zijn er betere opties?

[...]
Geheugen → Prima keuze. Snel geheugen voor niet al te hoge prijs; lekker zo laten.

Videokaart → Ligt eraan of je Vista wilt kunnen draaien met al die grafische meuk of gewoon standaard (dus met een simpele skin oid..)
Lees dit eens: http://technet.microsoft....indowsvista/aa905075.aspx
Daar staat e.e.a. aan info over de systeemeisen voor Vista.
Kast: Antec P180B (E 115,8)
Gebouwd om stil te zijn. Ik heb 'm zelf ook staan en ben er zeer tevreden over.

Voeding: Zalman ZM460-APS (E 63,45)
Ook met deze voeding heb ik zelf al goede ervaring. Geruisloos en goed geprijst.
Kast & Voeding → Ik zou een Antec Sonata II kiezen, want die is goedkoper → € 100,- @ Cool-Prices. Dat is inclusief 450Watt voeding ;)
Scheelt je een hoop centen! Van dat geld wat die Sonata minder kost - ongeveer € 80,- dus :*) - kan je een veel beter videokaart kopen!

Ik zou ong. € 150,- besteden aan een videokaart.

Dan zit je ongeveer tegen de € 900,- aan, totaal.

99pixels.nl

• Bliz
ja 150 euro videokaart is geen verkeerde keuze want vista werkt toch wel wat vloeiender met een betere videokaart 7600GT is bijvoorbeeld heel fijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor de snelle reacties!
Even op een rijtje wat ik er mee doe:

Software: Dat is duidelijk, dat wordt Vista Home Premium 64 bit (i.p.v. 32)

Kast + Voeding:
Ik vind het zelf ook erg veel geld. De Antec Sonata II is dan ook zeker een goed alternatief alleen schrok ik een beetje toen ik dit hier op GoT zag. Twijfels, twijfels....

CPU cooler
Ik heb nog even wat over zitten denken en nog wat reviews gelezen. Het moet uiteindelijk de Scythe Ninja worden. ....... Of toch de Scythe Infinity?

DVD-brander:
Het wordt de Samsung SHS183A i.p.v. de Samsung SHS182M. Even duur en Sata II i.p.v IDE.

Videokaart
Als ik voor de Sonata II ga opent dat financieel wel de deuren naar bijvoorbeeld een betere videokaart. Om Vista in volle glorie te kunnen draaien begrijp uit jullie reacties dat dat geen overbodige luxe is. De Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent uit de bbg lijkt me een goede optie maar E 150,- uitgeven aan een graka terwijl er zelden/nooit een game opgestart zal worden vind ik zonde. Wat dachten jullie van dit alternatief: Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M (E 98,95)?

De Start-post is ge-update.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 18:33 ]

• CdD

CdD

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:11:
Dank allen voor de snelle reacties!
Even op een rijtje wat ik er mee doe:

Software: Dat is duidelijk, dat wordt Vista Home Premium 64 bit (i.p.v. 32)

Kast + Voeding:
Ik vind het zelf ook erg veel geld. De Antec Sonata II is dan ook zeker een goed alternatief alleen schrok ik een beetje toen ik dit hier op GoT zag. Twijfels, twijfels....

DVD-brander:
Het wordt de Samsung SHS183A i.p.v. de Samsung SHS182M. Even duur en Sata II i.p.v IDE.

Videokaart
Als ik voor de Sonata II ga opent dat financieel wel de deuren naar bijvoorbeeld een betere videokaart. Om Vista in volle glorie te kunnen draaien begrijp uit jullie reacties dat dat geen overbodige luxe is. De Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent uit de bbg lijkt me een goede optie (ook al aangeraden door Blizzard2005).

Ik zal de Start-post aanpassen met mijn wijzigingen.
• 64 bit lijkt me een goeie keuze.

• Doet mij weinig, die ene post over de Sonata. Antec is gewoon een prima merk. Er zijn altijd wel mensen die pech hebben met bepaalde onderdelen of er slordig mee omgaan (bijv. niet stofvrij maken, waardoor die fan miss wel kan vastlopen..)

• Sata is indd handig, Sata zal nog langer meegaan dan IDE.

• Zorg wel voor voldoende airflow in je kast i.v.m. die passief gekoelde videokaart. Kan nl. nog wel is flink warm worden..

[ Voor 4% gewijzigd door CdD op 26-01-2007 18:35 ]

99pixels.nl

• lfjn
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-01 09:54
Waar gaat de computer voor worden gebruikt:
- Word, excel, etc.
- Internetten en emailen
- Foto's opslaan en een piepklein beetje bewerken
Hier heb je toch geen systeem van 800+ euro excl. monitor voor nodig??

• CdD

CdD

lfjn schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:40:
[...]
Hier heb je toch geen systeem van 800+ euro excl. monitor voor nodig??
Klopt, maar TS wil er ong. 5 jaar mee doen, dus dan is € 800,- wel een mooi bedrag..
Plus het feit dat TS Vista wil draaien, dus dan is een goeie pc wel aan te raden.

99pixels.nl

Verwijderd

CdD schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:33:
[...]

• Zorg wel voor voldoende airflow in je kast i.v.m. die passief gekoelde videokaart. Kan nl. nog wel is flink warm worden..
Als er niet zal gegamed worden op dat systeem zal de graka nauwelijks warm worden, ook al is er nul komma nul airflow in de kast

Verder zou ik ook een Arctic Silentium T case in acht nemen. Is heel stil, goeie voeding en iets beter geprijsd dan de sonata.

Ik zou trouwens gewoon voor een AMD systeem gaan, scheelt wat in prijs als je een X2 3800+ met mobo van 70€ neemt en snel zat voor wat je ouders ermee doen.

• CdD

CdD

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 04:21:
[...]

Als er niet zal gegamed worden op dat systeem zal de graka nauwelijks warm worden, ook al is er nul komma nul airflow in de kast
Is niet helemaal waar. Net alsof de graka uitstaat als je niet gamed.. produceert altijd wel warmte. Dus een beetje airflow kan echt geen kwaad. Gewoon zorgen dat je fans op 5 of 7v draaien, dan heb je er echt totaal geen last van.

99pixels.nl

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
Als kast misschien een artic silentium pro daar zit standaard een goede 500watt voeding bij, ik kom hem hier regelmatig tegen op tweakers en GOT

Verwijderd

Als je ouders toch het geld uit willen geven, koop dan gewoon een GT die gaat langer mee, en past nog binnen het budget...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Met Vista kan ik wel 2GB aanraden. Als ze nooit spellen spelen dan volstaat ook een GF6150 met gemak. Die kan Aero makkelijk aan. Verder merkte ik wel een behoorlijk verschil in performance tussen 1 en 2GB (ben aan het internetten met muziek en MSN: 1GB (ok eerst was dat 750MB toen ik 1GB had). Toch start alles nu veel sneller. Vooral outlook 2007 meot ik zeggen. Aan geheugen heb je het meest en zeker voor de toekomst, als je nu 1GB neemt zullen ze iig na 2-3 jaar er een latje bij moeten stoppen om performance te houden in nieuwere apps.

Dit is #3439024729 dat ik dit zeg:
VIsta heeft geen Quad-SLI 8800GTX nodig voor aero. Het gaat PUUR om de DX9 shaders voor het glass effect. Een MR X1300 draait het evengoed als een Go 7600 van mij. Een 5200/6150 moet dan ook geen problemen hebben. En hoe weet ik dat het aan de DX9 ligt, heel simpel, als ik op de accu a vlalen de DX9 vertex shaders weg en hou ik Aero over zonder transparante Glass effect.

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:22:
Met Vista kan ik wel 2GB aanraden. Als ze nooit spellen spelen dan volstaat ook een GF6150 met gemak. Die kan Aero makkelijk aan. Verder merkte ik wel een behoorlijk verschil in performance tussen 1 en 2GB (ben aan het internetten met muziek en MSN: 1GB (ok eerst was dat 750MB toen ik 1GB had). Toch start alles nu veel sneller. Vooral outlook 2007 meot ik zeggen. Aan geheugen heb je het meest en zeker voor de toekomst, als je nu 1GB neemt zullen ze iig na 2-3 jaar er een latje bij moeten stoppen om performance te houden in nieuwere apps.
1 gig lijkt me vooralsnog voldoende voor mijn ouders. 2 gig is aanlokkelijk maar doet de prijs meteen met E 100,- stijgen. Mocht het over een jaar of 2 echt problematisch worden dan kan altijd overwogen worden om er geheugen bij te prikken.

Wat betreft de graka volg ik je advies ten dele op. Ik ga in ieder geval niet meer dan E 100,- daar aan uitgeven. Momenteel twijfel ik tussen deze 2:

Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M (E 98,95)
Asus GeForce 7300 GT 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN7300GT⁄SILENT⁄HTD⁄256M (E 82,50)

Daarbij neig ik naar de 7600 GS omdat deze een stuk beter schijnt te presteren voor een kleine E 20,- meer.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
Volgens mij maakt het allebei niet zoveel uit als je niet veel gaat doen. De 7300GS werd op AGP al gezien als het beste wat je kon kopen, dit terwijl ik met mijn AGP zat te twijfelen tussen een X850 en 7300GS. Voor zover ik terug kon vinden heeft zelfs de 7300GS al hardwarematige ondersteuning voor h.264 decoding en lijkt me die dus goed genoeg.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Zelfs de 6150 heeft al hardwarematige HD ondersteuning en is voor alles behalve gamen goed genoeg. Bij zo'n PC heb je meer aan die ene extra GB, je kan er altijd een mooie DX10 kaart in proppen over een tijdje mocht het nodig zijn. 1GB en Vista is te doen, dat zeker, maar vergelijk het wel als XP met 256MB, het kan, maar er is amper plek over voor verbetering.

• Bliz
ik zou dus echt niet voor een 6150 onboard gaan want dit is echt onder de maat voor vista, zelf heb ik een 6100 onboard een een x700 in mijn pci express slot zitten en vista draait echt veel smoother met een x700! ik zou dus niet teveel gaan bezuinigen op een videokaart. en over 5 jaar is de software veel zwaarder voor je gpu (zie word 2007 en de nieuwe media player)

edit: een 7600gs/gt is aan te bevelen deze gaan nog wel even mee..

[ Voor 8% gewijzigd door Bliz op 28-01-2007 15:22 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:32:
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (E 174,90)
Zo'n dual-core voor een beetje internetten en e-mailen :') Is dat niet ietwat overkill?

• Bliz
leonpwner1 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:22:
[...]

Zo'n dual-core voor een beetje internetten en e-mailen :') Is dat niet ietwat overkill?
valt denk ik wel mee. mijn vader heeft een pentium 4 (3.0 ghz) en gebruikt deze voor het werk (word,email,excel enz.) en ik gebruik al deze programmatjes ook en ze draaien op dual core echt veel beter :D
Pagina: 1