Beste Tweakers,
Omdat de AMD800 van mijn ouders nu echt een beetje te traag begint te worden en ze vooral gillend gek worden van de herrie die het ding produceert ben ik op pad gestuurd een nieuwe computer voor ze samen te stellen. Budget is maximaal E 900,- maar liever goedkoper.
Waar gaat de computer voor worden gebruikt:
- Word, excel, etc.
- Internetten en emailen
- Foto's opslaan en een piepklein beetje bewerken
Verder is het erg belangrijk dat de computer stil is. De voorkeur gaat uit naar 1 koop waar ze een jaar of 5 mee vooruit kunnen. M.a.w. hij moet Vista-ready zijn.
Als uitgangspunt heb ik het multimedia-systeem uit de best-buy-guide van januari genomen en dit aangepast. Overbodige meuk eruit en wat stillere meuk erin. Ik wil het systeem bij 1 webshop bestellen. De keuze hierbij is gevallen op cool-prices.nl. Ik heb hier al goede ervaringen en over het algemeen is het allemaal net iets goedkoper dan bijv. azerty.
Ik heb al redelijk veel rondgekeken en ben er al zo goed als uit. Alleen de videokaart en het geheugen zijn nog vraagtekens. Hebben jullie tips hiervoor? Dank!
Het systeem
Kast:
Antec P180B (E 115,8)
Gebouwd om stil te zijn. Ik heb 'm zelf ook staan en ben er zeer tevreden over.
Antec Sonata II (E 97,95)
voordelen: goedkoper, voeding zit er al bij
nadelen: iets minder stil
Voeding:
Zalman ZM460-APS (E 63,45)
Ook met deze voeding heb ik zelf al goede ervaring. Geruisloos en goed geprijst.
Meegeleverde voeding van Sonata II (E 0,00)
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (E 174,90)
Quote uit de bbg januari: De gekozen Core 2 Duo E6300 heeft een kloksnelheid van 1,86GHz en beschikt over 2MB L2-cache. De prestaties liggen in veel gevallen boven die van de concurrerende Athlon 64 X2-processors van AMD die voor deze prijs beschikbaar zijn. Dankzij de energiezuinigheid van de nieuwe Core-architectuur van Intel is ook het warmteprobleem waar de vorige generatie Pentium D-processor mee te kampen hadden grotendeels opgelost, wat een belangrijk punt is voor een multimediasysteem. Voor mensen die toch liever geen Intel-processor in hun systeem willen is de AMD Athlon X2 64 4200+ een goed alternatief. De prestaties van deze processor liggen slechts een fractie onder die van de Core 2 Duo E6300, voor een vrijwel identieke prijs.
Moederbord: MSI P965 Neo-F (E 96,90)
Wederom direct overgenomen uit de bbg van januari. Lijkt me prima bordje. On-board lan, on-board geluid. Geen fratsen (raid, sli, overclocken, etc. gaat allemaal toch niet gebeuren).
CPU-koeling:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (E 16,80)
Wederom uit de bbg januari. Zoals ik zei is stilte een belangrijk issue. Liever was ik dan ook voor de Scythe Ninja gegaan maar deze zit niet in het assortiment bij cool-prices.
Scythe SCNJ-1100P Ninja rev. B + 120mm fan (E 35,40) + verzendkosten (E ??,??)
Ik heb nog even wat over zitten denken en nog wat reviews gelezen. Het moet uiteindelijk de Scythe Ninja worden. ....... Of toch de Scythe Infinity?
Geheugen: Corsair 1024mb ddr2 (2x512mb) pc5400 cl4 Twin2x xms2 (E 101,90)
1 gig lijkt me vooralsnog voldoende voor mijn ouders. Overclocken is niet aan de orde.
2 gig is aanlokkelijk maar doet de prijs meteen met E 100,- stijgen. Mocht het over een jaar of 2 echt problematisch worden dan kan altijd overwogen worden om er geheuhen bij te prikken.
[b]Videokaart:
[/b]Asus GeForce 7300 TC 512mb ddr (pci-e, DVI) (E 44,95)
Dit is vooralsnog het grootste vraagteken in deze lijst. Omdat de computer niet voor gamen gebruikt gaat worden is een dikke videokaart niet nodig. Ik begrijp dat om de interface van Vista te trekken er wel het nodige vereist is. Vanwege de lage prijs en het feit dat deze kaart passieve koeling heeft, is mijn keuze op deze gevallen. Verstandig? Of zijn er betere opties?
Ja natuurlijk zijn er betere opties. E 150,- uitgeven aan een graka terwijl er zelden/nooit een game opgestart zal worden vind ik echter zonde. Vooralsnog ga ik Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M (E 98,95)
Geluid: on-board
Een paar mp3'tjes luisteren moet hiermee lukken
Netwerkcontroller: on-board
Hard-disk: Western Digital 250gb sata II 7200rpm 16mb Caviar sE16 (E 69,95)
250 gig is ruim voldoende. Deze schijf komt goed uit de testen qua stilte.
DVD-brander:
Samsung SH-S182M 18x (E32,95) Overgenomen uit bbg-januari
Samsung SHS182M (E 32,95)
Even duur en Sata II i.p.v IDE.
Diskettestation: Nec 1.44 mb floppydrive (E 5,95)
Altijd handig
Card reader: Apacer 16 in 1 usb2.0 (E 10,95)
Altijd handig, met name in combinatie met een digitale camera
Monitor: 17" flatscreen wordt meegenomen vanaf vorige systeem
Toetsenbord en muis: Logitech Cordless Desktop EX110 (E 26,95)
Moet draadloos zijn. Deze is basic en goedkoop.
Luidsprekers: wordt meegenomen vanaf vorig systeem.
Software: Windows Vista Home Premium OEM NL 32 bit (E 89,95)
TOTAALPRIJS: E 842,70 (exclusief verzendkosten)
Omdat de AMD800 van mijn ouders nu echt een beetje te traag begint te worden en ze vooral gillend gek worden van de herrie die het ding produceert ben ik op pad gestuurd een nieuwe computer voor ze samen te stellen. Budget is maximaal E 900,- maar liever goedkoper.
Waar gaat de computer voor worden gebruikt:
- Word, excel, etc.
- Internetten en emailen
- Foto's opslaan en een piepklein beetje bewerken
Verder is het erg belangrijk dat de computer stil is. De voorkeur gaat uit naar 1 koop waar ze een jaar of 5 mee vooruit kunnen. M.a.w. hij moet Vista-ready zijn.
Als uitgangspunt heb ik het multimedia-systeem uit de best-buy-guide van januari genomen en dit aangepast. Overbodige meuk eruit en wat stillere meuk erin. Ik wil het systeem bij 1 webshop bestellen. De keuze hierbij is gevallen op cool-prices.nl. Ik heb hier al goede ervaringen en over het algemeen is het allemaal net iets goedkoper dan bijv. azerty.
Ik heb al redelijk veel rondgekeken en ben er al zo goed als uit. Alleen de videokaart en het geheugen zijn nog vraagtekens. Hebben jullie tips hiervoor? Dank!
Het systeem
Kast:
Antec P180B (E 115,8)
Gebouwd om stil te zijn. Ik heb 'm zelf ook staan en ben er zeer tevreden over.
Antec Sonata II (E 97,95)
voordelen: goedkoper, voeding zit er al bij
nadelen: iets minder stil
Voeding:
Zalman ZM460-APS (E 63,45)
Ook met deze voeding heb ik zelf al goede ervaring. Geruisloos en goed geprijst.
Meegeleverde voeding van Sonata II (E 0,00)
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (E 174,90)
Quote uit de bbg januari: De gekozen Core 2 Duo E6300 heeft een kloksnelheid van 1,86GHz en beschikt over 2MB L2-cache. De prestaties liggen in veel gevallen boven die van de concurrerende Athlon 64 X2-processors van AMD die voor deze prijs beschikbaar zijn. Dankzij de energiezuinigheid van de nieuwe Core-architectuur van Intel is ook het warmteprobleem waar de vorige generatie Pentium D-processor mee te kampen hadden grotendeels opgelost, wat een belangrijk punt is voor een multimediasysteem. Voor mensen die toch liever geen Intel-processor in hun systeem willen is de AMD Athlon X2 64 4200+ een goed alternatief. De prestaties van deze processor liggen slechts een fractie onder die van de Core 2 Duo E6300, voor een vrijwel identieke prijs.
Moederbord: MSI P965 Neo-F (E 96,90)
Wederom direct overgenomen uit de bbg van januari. Lijkt me prima bordje. On-board lan, on-board geluid. Geen fratsen (raid, sli, overclocken, etc. gaat allemaal toch niet gebeuren).
CPU-koeling:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (E 16,80)
Wederom uit de bbg januari. Zoals ik zei is stilte een belangrijk issue. Liever was ik dan ook voor de Scythe Ninja gegaan maar deze zit niet in het assortiment bij cool-prices.
Scythe SCNJ-1100P Ninja rev. B + 120mm fan (E 35,40) + verzendkosten (E ??,??)
Ik heb nog even wat over zitten denken en nog wat reviews gelezen. Het moet uiteindelijk de Scythe Ninja worden. ....... Of toch de Scythe Infinity?
Geheugen: Corsair 1024mb ddr2 (2x512mb) pc5400 cl4 Twin2x xms2 (E 101,90)
1 gig lijkt me vooralsnog voldoende voor mijn ouders. Overclocken is niet aan de orde.
2 gig is aanlokkelijk maar doet de prijs meteen met E 100,- stijgen. Mocht het over een jaar of 2 echt problematisch worden dan kan altijd overwogen worden om er geheuhen bij te prikken.
[b]Videokaart:
[/b]Asus GeForce 7300 TC 512mb ddr (pci-e, DVI) (E 44,95)
Dit is vooralsnog het grootste vraagteken in deze lijst. Omdat de computer niet voor gamen gebruikt gaat worden is een dikke videokaart niet nodig. Ik begrijp dat om de interface van Vista te trekken er wel het nodige vereist is. Vanwege de lage prijs en het feit dat deze kaart passieve koeling heeft, is mijn keuze op deze gevallen. Verstandig? Of zijn er betere opties?
Ja natuurlijk zijn er betere opties. E 150,- uitgeven aan een graka terwijl er zelden/nooit een game opgestart zal worden vind ik echter zonde. Vooralsnog ga ik Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M (E 98,95)
Geluid: on-board
Een paar mp3'tjes luisteren moet hiermee lukken
Netwerkcontroller: on-board
Hard-disk: Western Digital 250gb sata II 7200rpm 16mb Caviar sE16 (E 69,95)
250 gig is ruim voldoende. Deze schijf komt goed uit de testen qua stilte.
DVD-brander:
Samsung SH-S182M 18x (E32,95) Overgenomen uit bbg-januari
Samsung SHS182M (E 32,95)
Even duur en Sata II i.p.v IDE.
Diskettestation: Nec 1.44 mb floppydrive (E 5,95)
Altijd handig
Card reader: Apacer 16 in 1 usb2.0 (E 10,95)
Altijd handig, met name in combinatie met een digitale camera
Monitor: 17" flatscreen wordt meegenomen vanaf vorige systeem
Toetsenbord en muis: Logitech Cordless Desktop EX110 (E 26,95)
Moet draadloos zijn. Deze is basic en goedkoop.
Luidsprekers: wordt meegenomen vanaf vorig systeem.
Software: Windows Vista Home Premium OEM NL 32 bit (E 89,95)
TOTAALPRIJS: E 842,70 (exclusief verzendkosten)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 14:39 ]