[2003 server] Backup nemen van gehele partitie met shares.

Pagina: 1
Acties:

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik ben me ervan bewust dat ik met NTbackup zeer eenvoudig een volledige partitie kan backuppen. Voor een RAID aanpassing (zie Prestatieproblemen RAID 5 Array op 3ware 9550SX-LP) moet ik een disk volledig leegmaken. Daarna de RAID set opnieuw maken en de data er terug op zetten.

Om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen vroeg ik mij af of er een systeem bestaat om de shares mee te nemen in een backup, of met een ander soort script hier een backup van te nemen. De grootste reden hiervoor is dat het allemaal zo snel mogelijk moet gaan want er kan maar in een beperkte tijdsspanne gewerkt worden.

Heeft iemand zoiets al ooit gedaan? De files maak ik mij dus geen zorgen over, vooral de shares op die partitie zijn belangrijk.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

Verwijderd

Al eens gedacht aan Norton Ghost ?

Hiermee trek ik meestal een backup van servers.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:31
de laatste keer dat ik ghost wilde gebruiken icm een hardwarematige raid liep op een fiasco uit.

Is wel een aantal jaren geleden dus misschien dat het nu beter gaat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

ASR backup
Ghost

• Profidiam
Met ghost neem je toch op hardware level een backup. Dit wil ik niet. Vooral ook niet omdat het hier allemaal op een hardware RAID controller draait en ik hiet het risico wil lopen dat ghost hier niet 100% mee overweg kan. Nono dus.

Ik wil ook niet middels ASR mij volledig systeem backuppen en terugzetten. Ik heb een bestaande raid set met het OS op en een aparte set met de data. Het gaat enkel en alleen over de data RAID set, dus het OS herinstalleren hoeft niet en zorgt enkel voor toegevoegde tijd en risico's.

[ Voor 0% gewijzigd door Profidiam op 26-01-2007 15:49 . Reden: typos ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat bedoel je precies met "shares backuppen"?

De shares worden nl. door het OS gedefineerd en staan in de registry van je server... Als je de partitie backupped, nieuwe raid aanmaakt en de data terugplaatst naar dezelfde logical drive ben je klaar :)

Saving and restoring existing Windows shares

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jups only a matter of keeping the driveletter in tact. Server-service herstarten zou genoeg moeten zijn :p

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Profidiam
Aha ... dit klinkt goed.
Ik kan de driveletter niet de hele tijd laten bestaan, want moet dat volume wegdoen. Een registry backup Kan mij helpen, zoals Question Mark zei.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Profidiam schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:00:
Ik kan de driveletter niet de hele tijd laten bestaan, want moet dat volume wegdoen. Een registry backup Kan mij helpen, zoals Question Mark zei.
Is niet nodig :)

De registry-entry's blijven immers gewoon bestaan tijdens je werkzaamheden. Je krijgt alleen errors bij het herstarten van de server service (of een reboot) in je eventlog dat de shares niet gemaakt kunnen worden, aangezien het pad naar de data (tijdelijk) niet meer bestaat.

Op het moment dat de data weer op de juiste lokatie staat, en je herstart de server service, dan worden de shares weer "gemaakt" (en klaar is Profidam)...

Overigens is het maken van een full backup voordat je werkzaamheden gaat uitvoeren aan een produktie-omgeving over het algemeen nooit een slecht idee :+

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 27-01-2007 11:45 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Een full backup maken in dit soort situaties lijkt me vrij standaard. Stel dat het foutgaat kun je nog terug naar de "oude" situatie ofwel een volledige rollback uitvoeren. Shares is inderdaad simpelweg een regexport en import uitvoeren :) en je shares zijn er weer mits de drive letter er is.

Verwijderd

mutsje schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:52:
Een full backup maken in dit soort situaties lijkt me vrij standaard. Stel dat het foutgaat kun je nog terug naar de "oude" situatie ofwel een volledige rollback uitvoeren. Shares is inderdaad simpelweg een regexport en import uitvoeren :) en je shares zijn er weer mits de drive letter er is.
maar hij laat z`n OS staan dus zelfs dat hoeft niet.

wel zou ik echt een 1 op 1 backup maken per schijf.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 01:33:
[...]

maar hij laat z`n OS staan dus zelfs dat hoeft niet.

wel zou ik echt een 1 op 1 backup maken per schijf.
mja en stel worst case scenario ook je OS gaat kapot, dan ben je blij als je een full backup gemaakt hebt. Ook van een full backup kan je gedeeltes terug zetten dus zo'n ramp is het niet. Het kost je enkel wat meer tijd maar je hebt wel alle noodzakelijke data bij de hand mocht je echt in de problemen komen. Beter mee verlegen dan om verlegen denk ik altijd maar.

• Profidiam
De operatie is gebeurd en geslaagd, zonder registry terug te hoeven zetten, zoals verwacht werd.

Pagina: 1