Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waterval Schilderij..

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 20:49
Ik zag laatst op Discovery Channel een stuk over de soort waterval die ze voor JEEP hadden gemaakt. http://www.youtube.com/watch?v=Z2LUz2WVcek(Check).
Nu zat ik te bedenken of dit zelf ook te maken is.

Ik zat zelf te denken aan een soort van opstelling dat bovenin het water ingevoerd wordt,
Dan naast elkaar in een lange rij veel leidinkjes te leggen (Kleine buisjes) deze aansluiten op de ingang.

Nu zag ik wel dat de straaltjes die hier uit komen erg klein zijn. en weinig Spatters bevatten (Normaal als je een kraan aanzet spat er ook vrij veel water links en rechts van de 'hoofd-straal' weg.
Dit moet voorkomen worden.

Daarnaast. hoe regel je het water?
een klepje op zo'n leiding lijkt me niet erg handig.
Iemand Tips?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Verwijderd

damn dat is wel heel erg mooi.

ik denk alleen niet dat je zelf makkelijk woorden kan maken, wel patronen, dat is een kwestie van de waterval op de juiste punten onderbreken

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
Ik zit te denken aan een printkop van een DeskJet die je ophangt en eh verder nog niks, maar ik moest er aan denken omdat die inkt spuit met een bepaalt patroon.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je luistert naar wat die man te vertellen heeft, vermoed ik dat je in doorvoer sowieso al tekort gaat komen als je de hoofdklep van je eigen waterleiding eraf zou schroeven en alles zou gebruiken voor je waterval. Maar ja, ik zit op werk en het geluid kan niet te hard. :o

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• soepah
't hoeft ook niet zo groot natuurlijk als daar..
ik zat te denken aan misschien een pijpje of 10 / 20.. Miniatuurtje dus.
Zou je miss wel 1 letter mee kunnen maken (of leuk figuurtje).
Aansturing zal geen probleem worden. maar het water sturen (Wel / Geen water en Netjes (dus alle pijpjes tegelijk dezelfde hoeveelheid water ))

• MAX3400

MAX3400

Gezien de waterval van Jeep, hoef je alleen rekening te houden met Ja of Nee water. Dus je moet met snelle kleppen gaan werken die je dus electronisch aan kan sturen.

Verwijderd

dan zou je dus iets als dit hebben /\ = dicht // = open

__/\ __/ /__/ /__/\ __/ /__/\ __/\ __/\ __/\ __/ /__/\ __/ /__/ /__/\ __/ /__/ /__/\ __/ /_

En dat beweegt dan heel snel

• soepah
ja, dank voor de snelle reactie..
Ik ga binnenkort eens vast beginnen met een enkele pijpjes om wat te testen..

• soepah
Om bijvoorbeeld een L weer te geven met 5 pijpjes: / = Los _ = Dicht

/ / _ _ _ 5e Regel
/ / _ _ _ 4e Regel
/ / _ _ _ 3e Regel
/ / _ _ _ 2e Regel
/ / / / / 1e Regel

(Truc is dus ff Onderaan beginnen met elke letter.. omdat zwaartekracht nou eenmaal naar onder werkt:))

[ Voor 36% gewijzigd door soepah op 26-01-2007 15:57 ]

• MAX3400

MAX3400

Wel rekening houden met stroom & valsnelheid ten opzichte van 50fps (waarneming menselijk oog).

Dus in het voorbeeld van stef over de 5 regels; misschien moet je e.e.a. in 50 klep-timings vastleggen per seconde dus 50 regels.

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
je hebt in de aquariumbranche van die mini-kraantjes, die zou je met servo's kunnen open en dichtdoen. constante en geleike druk op de leidingen is dan wel een vereiste om de timing van de druppels/straaltjes goed te krijgen..

ik denk dat jeep het met industriele reed-valves heeft gedaan, magnetiche kleppen die opengaan zodra er stroom op gezet wordt.. dat maakt een hele snelle en precies klep. wordt ook (vooral) in de pneumatiek gebruikt..

de servo's koppel je aan een controllerboard, waarachter je de software draait.. je "display"is een constante stroom van het water, afbeelden doe je door die stroom te onderbreken, dus het tekenen van de letters doe je eigenlijk met stukjes lucht (plekken zonder waterstraaltje)..

heel leuk project waar je zeker wel een paar maanden mee zoet bent..

iets soortgelijks: de rubenstube, dit werkt met propaangas:
http://www.youtube.com/watch?v=HpovwbPGEoo

leuk effect , een metalen buis met aan 1 einde gastoevoer en andere einde een speaker welke drukgolven de buis instuurt. de buis heeft over de lengte allemaal gaatjes. zie de video voor het effect.. een soort VU(ur)-meter..

[ Voor 11% gewijzigd door roborobbie op 26-01-2007 16:13 ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou geen servo's gebruiken, veel te sloom voor zoiets, ik zou kijken naar een constructie met solonoids.
Dat zijn basicly spoelen met een metalen pin erin, als je spanning op de spoel gooii wordt de pin aangetrokken en trek je 'm aan de kant.
Als je nou wordt dat je een erg flexibele slang hebt, en een veer die die pin tegen de slang duwd (en 'm dichtdrukt) en je zou de solonoid de slang open laten trekken heb je in principe 1 van de X rijen.
Zijn ook zeer simpel aan te sturn die dingen.
Ipv een slang kan je ook een metalen pijpje kunnen pakken en aan de zijkant een sleuf maken en een plaatje ervoor doen wat precies past en die aan de kant schuiven.

Het concept is simpel, maar toch heeft water wat lastige punten:
1. Oxidatie, je moet met je materialen sterk rekening houden met het feit dat metaal gaat oxideren met een combo van water+lucht, dus metaal schilderen/afschermen of plastic gebruiken.
2. Lastig af te sluiten, vooral als je water onder druk gaat gebruiken is het moelijk om ervoor te zorgen dat water niet gaat lopen als het niet moet.

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
SA007 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 17:56:
Ik zou geen servo's gebruiken, veel te sloom voor zoiets, ik zou kijken naar een constructie met solonoids.
Mee eens, solenoids regelen snel. Zoek maar eens op magneetventiel in google. Gebruiken bijna allemaal solenoids (tenzij er mee gestuurd moet worden, dan liever servo)
Het concept is simpel, maar toch heeft water wat lastige punten:
1. Oxidatie, je moet met je materialen sterk rekening houden met het feit dat metaal gaat oxideren met een combo van water+lucht, dus metaal schilderen/afschermen of plastic gebruiken.
2. Lastig af te sluiten, vooral als je water onder druk gaat gebruiken is het moelijk om ervoor te zorgen dat water niet gaat lopen als het niet moet.
1. Dit valt op zich nog wel mee, een koperleiding roest ook niet weg.
2. Baccara magneetventielen kunnen tot maximaal 80 bar hebben, lijkt me meer dan genoeg. 2 bar is denk ik al wel genoeg

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Zoek eens met google op "jumping jets", aquashow en jeep waterfall diy. Misschien kan je er wat tussen vinden. Zoiets als dit wat volgend de comments eigenlijk dit is. :Y)
* ibmos2warp gaat iig wel de laatste site bookmarken. :+

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 11:10
Ik heb bij een watercooler bedijf gewerkt en daarin zitten ook kleppen (de wat duurdere coolers) en daar krijg je ook wel zo'n mooi straaltje uit hoor.

Zijn idd gewoon simpele open/dicht kleppen (lees nu verder terug en zijn idd solenoids) en het water komt uit rvs buisjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Master__R op 26-01-2007 19:56 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
In het filmpje heeft hij het over 3000 kleppen... ik denk dat je er minimaal 100 moet hebben om een beetje iets leuks neer te kunnen zetten... zal niet goedkoop zijn.

Edit: op die link heeft iemand het over brandstofinjectoren... die kan je goedkoop op de sloop halen!

[ Voor 24% gewijzigd door MeMoRy op 26-01-2007 21:06 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
op CO loopt er op het moment ook een draadje over dit, misschien dat ze daar al wat meer weten?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Je zal wel gek worden van het geluid, wat de eerste link die ibmos2warp gaf stond een reply over lucht, dus dat je bubbels lucht omhoog laat gaan. Dit is makelijker te doen denk ik lucht valt makkelijker te sturen, haast geen corrosie en gaat ook trager.

linkje: http://www.taomc.com/art_machines/pipedream_i.htm

• soepah
@ Gieltjev:
Hmm.. ziet er ook erg intressant uit, maar dit lijkt me qua timing nog moeilijker.. want als je in de ene buis een milliliter lucht meer doet, zal deze bubbel sneller opstijgen..
Ik heb gekeken naar de kleppen.. en zit nu te denken om inderdaad de magnetische klep te gaan gebruiken. en gewoon pvc pijpen (Geen roest en dergelijke, lichtgewicht + Klein) te nemen.
Deze pijpen aansluiten op slangetjes die naar de pomp gaan.
De pomp aansluiten op het reservoir en hopen dat de pomp harder pompt dan het er uitloopt:p..
Denk wel dat ik het principe andersom doe: dus niet Onderbreken van water, maar het onderbreken van lucht (andersom dus dan in de post van roborobbie) dit ivm watergebruik

De magneetventielen die ik gevonden heb, hebben gemiddeld een responsetijd tussen de 5 en 20 ms.. acceptabel of kan dit sneller?

[ Voor 8% gewijzigd door soepah op 30-01-2007 12:17 ]

• soepah
Hmm.. blijkt niet makkelijk om ergens beetje betaalbare magneetventielen vandaan te halen.. iemand ideen/suggesties?

• roborobbie
zelf maken? of slopen uit oude machines.. dus mailtjes rondsturen naar bedrijven die die dingen maken of hebben..

Verwijderd

eerst een vooral heb je een stuk buis nodig die je op constante druk kan houden, of in ieder geval met een zo een klein mogelijke drukval:
1. pomp met overdrukventiel gekoppeld aan dat stuk buis.
2. om de drukval op te vangen zou ik er hydraulische accu bij plaatsen, op de buis.
3. als kleppen zou ik injectoren van een benzine auto gebruiken waar de verstuiver uit gehaald is.
4. om het zo simpel mogelijk te houden: aansturen via de parallelle poort: 8 uitgangen - 8 injectoren.

kijk maar eens onder de motorkap van een auto met benzine injectie: daar vindt je ook zo'n buis, met elektrisch gestuurde injectoren, deze zitten wel in de inlaatcollector maar voor deze toepassing monteer je ze vrij.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Die injectoren zijn al 10x genoemd, die zijn in grootte en in prijs toch niet redelijk.

Kijk dan naar een CDI systeem, die werken gewoon met magneetkleppen.

Magneetkleppen (aka solenoids) lijken mij de meest redelijke oplossing. Die kan je ook best wel goedkoop krijgen (evt 2e hands), zoek gewoon op wat oude hydraulische installaties. De druk hoeft ook niet groot te zijn, hoogst 1 - 3 bar, je zorgt gewoon dat je een dikke pomp hebt die het water rondpompt door een buis in een reservoir oid met een constate druk dmv een drukgeregelde pomp of een drukklep, de magneetklepjes aansturen met je par poort natuurlijk.

Het aansturen dat snapt iedereen wel, het meganische deel zal het duurst en meest ingewikkeld worden. Zelfs al wil je een smalle stroom, van laten ze zeggen 30cm breed, dan zal je zeker al 15 kleppen moeten hebben om een beetje redelijk resultaat te boeken

Na beetje zoeken kan je volgens mij wel dit soort valves gebruiken:
http://cgi.ebay.com/Parke...53306QQrdZ1QQcmdZViewItem

[ Voor 18% gewijzigd door Megamind op 30-01-2007 16:41 ]

Verwijderd

@megamind:
ik denk dat je de diesel injectoren (de elektrische niet de mechanische) verward met deze van een benzine. Het is inderdaad zo dat de dieselinjectoren duur zijn, oa door het common rail systeem dat onder zeer hoge druk werkt, in een benzine zijn elektrische injectoren al zo gewoon dat ze voor een prikje op de sloop te vinden zijn. heb er al tegengekomen op ebay voor 10 euri het stel van 4.

• Megamind
Hm is dat zo.. die kleppen kan je ook wel goedkoop krijgen, maar die injectors zijn toch lastig aan te sturen neem ik aan..?

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik lees hier veel dingen over druk etc, maar is het niet een stuk eenvoudiger om een "drukloos" systeem te maken? Bij overdruk systemen spuit het water er alleen maar sneller uit...

Ik zat te denk aan een soort dakgoot, met onderin een rij pijpjes. De dakgoot hou je vol dmv een vlotter-schakelaar. De hoogte van de vloeistof in de dakgoot zorgt voor de druk.
MeMoRy schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:04:
(...)
Edit: op die link heeft iemand het over brandstofinjectoren... die kan je goedkoop op de sloop halen!
Volgens mij houden brandstofinjectoren helemaal niet van water.

Lampenolie zou trouwens ook kunnen, doordat het dikker is dan water is de uitstroomsneheid lager, waardoor het regelen mider kritisch is.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

APClll schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:53:
Ik zat te denk aan een soort dakgoot, met onderin een rij pijpjes. De dakgoot hou je vol dmv een vlotter-schakelaar. De hoogte van de vloeistof in de dakgoot zorgt voor de druk.
Is dat niet precies wat ze bij Jeep ook hebben? Ze pompen water van onder naar boven iig, en zo te zien wordt het water niet onder druk gezet, het valt gewoon naar beneden.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

een injector van en auto is eenvoudig aan te sturen, is gewoon een spoeltje, meestal 3 volt.

wel is het zo dat een injector de vloeistof/brandstof heel erg fijn verneveld! (of de druk moet heel laag zijn!) ze reageeren snel genoeg :P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

daarom zei ik dan ook in mijn post de verstuiver verwijderen!

een injector is van edelmetaal gemaakt, zal wel tegen water kunnen...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 20:40 ]

• Megamind
Ik denk dat die injetor wel gaat werken, ik heb er nog nooit mee gewerkt want ik werk alleen met diesel motoren, maar dat ziet er opzich ook wel aardig uit.

Een valve is nieuw toch al snel 20 euro per stuk, 2e hands kan je ze vanaf ebay nog wel voor een paar cent halen, maar dan moet je ze toch weer laten opsturen.

Ik zal eens kijken of ik wat van die injectors kan vinden, op marktplaats worden ze helaas bijna niet aangeboden.

• soepah
APClll schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:53:
Ik lees hier veel dingen over druk etc, maar is het niet een stuk eenvoudiger om een "drukloos" systeem te maken? Bij overdruk systemen spuit het water er alleen maar sneller uit...

[...]

Volgens mij houden brandstofinjectoren helemaal niet van water.

Lampenolie zou trouwens ook kunnen, doordat het dikker is dan water is de uitstroomsneheid lager, waardoor het regelen mider kritisch is.
Dit lijkt er meer op.. (inspuiten gaat allemaal veels te hard.. lekker relaxed houden)
de zwaartekracht trekt hard genoeg aan het water.. als de pomp het maar aankan om het water dat onderin valt weer terug te pompen is het probleem opgelost..
Ik hoef ook alleen maar de kleppen te hebben
heb een beetje rondgemaild naar electronicaboeren en autobedrijven. blijkt in alle wachmachines / vaatwassers en autos selanoids te zitten..
hopen op een stuk of 8 2e handsjes...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r is een tweaker die zoiets zelf gemaakt heeft :)
* The Eagle gaat ff die post zoeken , brb :Y)

Edit: Found :Y)

Zie atmoz in "Heb je iets nieuws en je MOET het gewoon..."

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 31-01-2007 16:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• soepah
Link dood? ik kan er iig niks op zien

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Het is een link naar de HK, maar het is gewoon een indoor waterval, niets meer (en dus niet w at jij wil maken)

• soepah
hmm.. in principe wil ik dus wel een indoor waterval maken.. maar dan niet gewoon het water over een rand laten storten.. maar door (kleine) afvoertjes...
en die afvoertjes wil ik kunnen onderbreken
//Off-topic:(zal wel geen nederlands zijn: 'afvoertjes')

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

atmoz schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:28:
Vanavond is m'n waterval project flink gevorderd. Hij is bijna klaar wat opbouw betreft. Alleen de afwerking nog en de electronica (nog een paar weekjes werk). Maar ik wilde het toch even laten zien. Het ziet er namelijk echt fantastisch uit. Ben er ook erg blij mee:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Waterval%20beta%20versie.jpg

Hij is 2.44 meter hoog en 1.60 meter breed. Er loopt over de gehele lengte water naar onder. Verder zitten er 3 "steen-lampen" en 3 spots bovenaan in. (deze laatste moeten nog komen). Onderaan op/in de rots zit een "mistmachine" die voor een heel mooi waterdamp effect over de bak zorgt. Het water wordt omhoog gepompt met een "OASE" fluisterstille vijverpomp (hoor je dus echt NIETS van). Uiteindelijk wordt het geheel aangestuurd met m'n color-touchscreen afstandsbediening (Philips Pronto).

Echt zo relax nu op de bank liggen naar de waterval kijken en luisteren 8)

[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 01-02-2007 13:18 ]

• soepah
hmm.. dit gaat meer om het mooie effect van waterval.. meer het rustgevende effect..
ik wil het ook maar puur om de vormpjes en dergelijke..

• roborobbie
website gevonden over dit soort watervallen..

Afbeeldingslocatie: http://www.taomc.com/art_machines/pipedream3/elvis1_200.JPG

hier de site

Pagina: 1