Toon posts:

(RAQ3 / Rackstar) Tweede harddisk installeren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb in mijn Cobalt RAQ3 server een tweede IDE poort gesoldeerd. Ik heb hier een HDD op aangesloten, en wanneer ik hem bij het opstarten uitlees met Windows Hyperterminal wordt hij ook gevonden. Tot zover klopt het allemaal. Alleen wil ik nu graag weten hoe ik de ruimte op deze HDD kan gebruiken. In windows moet een nieuwe harddisk worden gepartitioneerd, hoe werkt dit op mijn Cobalt server met als OS RackStar (fijn OS trouwens!). Moet ik alles als RAID 0 installeren? Hoe groot mag deze harddisk maximaal zijn overigens? Ik weet dat Rackstar een limiet van 120GB opgeeft, maar weet niet of dit per schijf is of alles in het totaal. Alvast mijn dank!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
RackStar is gebaseerd op Fedora Core Linux als ik mij niet vergis. Dus in principe (als de tools erbij zitten en je kunt remote of lokaal op command line) kun je de Linux software raid tools, howto's etc. raadplegen en gebruiken. Als ze er niet bijzitten, zien of je ze kunt verkrijgen of anders eens kijken of je de laatste Fedora (of gelijk welke Linux) zou kunnen installeren

Met 2 schijven zou ik RAID1 gebruiken, behalve als je niet zo direct van je data houdt, kun je RAID0 gebruiken. Als er al een systeem geinstalleerd is kun je niet zomaar overschakelen, je partities moeten de juiste partitietype hebben (Linux Software RAID) dus waarschijnlijk ga je moeten herinstalleren, waarschijnlijk in een advanced mode.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus alles in mijn eigen desktopsysteem aangesloten, beide harde schijven als master op een eigen IDE poort en een CDROM als slave op de master poort erbij. Maar telkens wanneer ik hem in RAID0 wil installeren krijg ik tijdens het opstarten van "Anaconda" de melding

File "/usr/lib/anaconda", line 1108, in ?
instClass.setInstallData(id)
File "/usr/lib/anaconda/kickstart.py", line 1456, in setInstallData
self.readKickstart(id, self.file)
File "/usr/lib/anaconda/kickstart.py", line 835, in readKickstart
handlers[args[0]](id, args[1:])
FIle "/usr/lib/anaconda/kickstart.py", line 1206, in definePartition
(args, extra0 = isys.getopt(args, '', [ 'size=', `maxsize=`,
File "/usr/lib/anaconda/isys.py", line 500, in getopt
return apply(_isys.getopt, args)
TypeError: bad argument --device=hda2: unknown option

Na deze melding maakt het systeem zichzelf automatisch klaar om uitgeschakeld te worden. Ik heb de kabels en de drives al eens omgewisseld, en ook al geprobeerd in een ander systeem, maar krijg telkens deze waarschuwing. Ook heb ik 2 andere (oude)harddisks geprobeerd. RAID1 installeert wel goed. Wat kan dit zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 22:53 ]