Toon posts:

Externe HD zonder rechten

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik heb sinds december een iMac 17" 2GHz C2D, hij bevalt prima, echt een super ding. Daarbij heb ik meteen twee externe harde schijf behuizingen gekocht (IDE-USB) waarvan er eentje geformateerd is als NTFS, deze is ook echt bedoeld als 'lees'-schijf, er hoeft/mag niets op geschreven worden dus dat is super. Die andere, een Maxtor 120GB, heb ik geformateerd met een Mac OS uitgebreid (journaled)-structuur. Ik wilde deze gaan gebruiken voor backup.

Ah fijn, alles werkte prima, backups gemaakt, wat data overgezet, werkte allemaal super. Tot ik ging rotzooien met de rechten van de harde schijf...

Na een reboot bleek de harde schijf niet op meer op de het bureaublad te vinden, ook niet in de Finder. Ik heb toen het programma 'schijfhulpprogramma' gestart om te kijken wat ik kon doen. Ik heb 'm gedeactiveerd, geactiveerd, ik heb 'controleer'- en 'herstel' volume gedaan, maar dat hielp niet. Aan de linkskant van de butten staat 'herstel volumebevoegdheden' (en controleer-). Deze knoppen blijven grijs en ik kan ze niet indrukken. Verder heb ik de 'standaard' dingen gedaan (schijf loshalen, andere USB-poort, etc.).

Helaas ( ;) ) heb ik maar een Mac en kan ik 'm niet 'ff' aansluiten op een andere Mac. Wel heb ik verschillende account op m'n Mac, maar onder geen een werkt 't. Hieronder een plaatje voor misschien enige duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/2356/maxtorhdej4.th.jpg

Ik heb dit probleem ook al op verschillende Mac-forums geplaatst en gezocht maar ook daar kunnen ze me niet verder helpen. Weet iemand hoe ik die schijf weer terug op m'n bureaublad krijg? :)

Alvast bedankt!
(ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven :P )

Pascal

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Kan je hem in de Terminal ook terug vinden bij /Volumes? Daar kan je eventueel ook kutten met de rechten en hem bijvoorbeeld volledig op jou naam zetten of van iedereen.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
In de terminal kan ik 'm inderdaad terugvinden, hij heet disk1s3. Met diskutil heb ik 'repairVolume' gedaan, waarna ik dit resultaat krijg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Started verify/repair on volume disk1s3 Maxtor Ex.HD (120)
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking Catalog hierarchy.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
The volume Maxtor Ex.HD (120) appears to be OK.
Mounting Disk
Verify/repair finished on volume disk1s3 Maxtor Ex.HD (120)

Alles lijkt oke, maar ik vervolgens het commando repairPermissions doe, krijg ik dit:

code:
1
2
Permissions are not enabled on the disk.
Error (-9973) "Permissions are not enabled on the disk" encountered attempting to verify/repair permissions disk1s3 Maxtor Ex.HD (120)

Verder nog een aanvulling: bij het schijfhulpprogramma staat onder het desbetreffende volume:
Eigenaren ingeschakeld: Nee

Iemand nog een idee? :*)

Bedankt he!
Pascal

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:07:
In de terminal kan ik 'm inderdaad terugvinden, hij heet disk1s3. Met diskutil heb ik 'repairVolume' gedaan, waarna ik dit resultaat krijg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Started verify/repair on volume disk1s3 Maxtor Ex.HD (120)
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking Catalog hierarchy.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
The volume Maxtor Ex.HD (120) appears to be OK.
Mounting Disk
Verify/repair finished on volume disk1s3 Maxtor Ex.HD (120)

Alles lijkt oke, maar ik vervolgens het commando repairPermissions doe, krijg ik dit:

code:
1
2
Permissions are not enabled on the disk.
Error (-9973) "Permissions are not enabled on the disk" encountered attempting to verify/repair permissions disk1s3 Maxtor Ex.HD (120)

Verder nog een aanvulling: bij het schijfhulpprogramma staat onder het desbetreffende volume:
Eigenaren ingeschakeld: Nee

Iemand nog een idee? :*)

Bedankt he!
Pascal
Tsja, de diskutil verschilt natuurlijk ook zo gigantisch veel van de DiskUtility.... ;)

Maar kan je niet in de terminal de rechten gewoon toekennen aan de hardeschijf? Nu moet ik zeggen dat ik geen idee heb hoe je dat goed doet (iets met chudo oid? het is alweer een paar jaar geleden dat ik me daar in verdiept heb, google is je vriend of anders de vele man pages).
Succes ermee, ik denk dat je zo wel een stuk verder moet komen. :)

kleurbleur.nl

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34

Step

step@tweakers.net#

inloggen als root:
sudo su

vervolgens:
chown -R username:username /locatie/van/je/schijf
chmod -R 777 (=alle rechten) /locatie/van/je/schijf

zou moeten werken maar houdt er rekening mee dat OS X er misschien niet van houdt als je externe schijf alle rechten heeft, dat zou je ff rond moeten vragen of zelf ff moeten opzoeken ;)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

Topicstarter
Oke, alles is weer in orde, zal even de oplossing posten voor degene die er misschien later belang bij hebben ;)

Bovenstaande werkte eerst niet, maar toen vond ik dit op internet (eerst ingelogd als root):
sudo /usr/sbin/vsdbutil -a /locatie/van/je/schijf

Waarna ik de twee commando's van Step heb uitgevoerd:
chown -R username:username /locatie/van/je/schijf
chmod -R 777 (=alle rechten) /locatie/van/je/schijf

Gedeactiveerd in het schijfhulpprogamma, geactiveerd, en m'n schijf was weer terug!

Hartstikke bedankt allemaal! _/-\o_
Pascal
Pagina: 1