Lokatie harddisk controller

Pagina: 1
Acties:

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Dit is misschien wel een hele stomme vraag, maar waar ziet de harddisk controller precies? Ik bedoel, ik heb een moederboard met een northbridge met daarop een RIAD controller en daarnaast heb ik een harddisk... waar zit nu precies de controller ingebakken?

Even de reden van mijn vraag:
Ik zit met foutcode 0x7E, KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Dit kan volgens MSDN 4 oorzaken hebben, te weten;

- Oorzaak is een virus (door scanners, formats en re-installs uitgesloten)
- Failing RAM (door testen met verschillende software en ander RAM uitgesloten)
- Oorzaak is een zgn bad block (sector) in a paging file (getest met software op fouten)
- Oorzaak is een diskcontroller error (die zoek ik)

De laatste 2 wil ik dus verder testen, ik heb namelijk het vermoeden dat mijn harddisk kapot is. De software testen voor bad sectors wijzen niets uit helaas.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Verwijderd

Bij IDE disks (PATA en SATA) zit de eigenlijke controller in de disk zelf, dus op de printplaat van je hardeschijf. De 'controller' op je moederbord is geen echte controller maar een host adapter. Dat is de manier hoe IDE werkt. Bij SCSI is het andersom en is de controller op het moederbord/insteekkaart wel een echte controller voor de interface.

Wat betreft jouw error: heb je memtest al gedraaid? Dat is natuurlijk het eerste wat je moet doen. :)

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
En de meeste harddisk fabrikanten hebben een tooltje om het functioneren van een harde schijf te testen. Bij Maxtor heet het bijvoorbeeld PowerMax.
Daarmee heb ik al meerdere keren fouten in harddisks gevonden.

• Stephan224
In mijn geval gaat het om zowel een WD Caviar als een WD Raptor die deze BSOD opleveren. Ik heb overigens ooit eens kortsluiting gehad in mijn kast en sindsdien heb ik deze problemen, dus ik overweeg nieuwe HDDs te kopen. Overigens heb ik al behoorlijk wat tools geprobeerd om bad sectors op te sporen, ook heb ik van die 0-write sessies achter de rug. Daarom verwacht ik nu dat de oorzaak bij de controller ligt.

Ik heb al verschillende langdurige geheugen testen achter de rug, allemaal zonder enige fouten. Ook zit er sinds pas nieuwe geheugen reepjes in. Daarom lijkt het me onmogelijk dat de oorzaak bij in het geheugen ligt. (geheugen controller misschien, maar die zit in de CPU -> AMD)

Wanneer mijn computer vastloopt dan is de muis nog wel te bewegen, maar bijvoorbeeld CTRL+ALT+DEL doets niets meer. Ook blijft mijn HDD lampje branden zonder dat er schrijf of lees activiteit is. Wanneer ik een BSOD krijg (die krijg ik dus niet altijd) dan wordt er ook geen geheugen dump geschreven, das ook erg verdacht vind ik. (de dump staat natuurlijk wel aan)

[ Voor 43% gewijzigd door Stephan224 op 26-01-2007 13:29 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 12:54
Als het allebei de schijven zijn die rot doen, denk ik juist dat het je moederbord is.

• Stephan224
darkmage schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:02:
Als het allebei de schijven zijn die rot doen, denk ik juist dat het je moederbord is.
Die heb ik al eens op de proef vervangen met een andere, met hetzelfde resultaat helaas.

Misschien kan iemand me met de beschrijving van deze fout helpen? (zou ik erg blij om zijn)

Primare fout: 0x0000007E (KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR)
Lock type/PTE : 0XC044EC38
I/O status: 0XC000000E
Process: 0X16829860
Virtual address: OX89D87378
Activiteiten: Idle (screensaver stond aan), Download @ 250kb/s en Skype online

Korte omschrijving die eraan voorafgaat:
Windows XP/Vista doet weinig meer, processor en geheugen blijven actief (percentages) en HDD lamp blijft branden zonder lees/schrijf activiteit. BSOD komt op en er wordt ook geen geheugen dump aangemaak (terwijl deze wel aanstaat).

• Stephan224
Niemand die deze foutcode wel weet te ontcijferen?

• ph0t0nix
Stephan224 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:34:
[...]
Die heb ik al eens op de proef vervangen met een andere, met hetzelfde resultaat helaas.
Maar dan spreek je jezelf volgens mij tegen:
1) De controler van een IDE bus zit op de harddisk zelf.
2) De tests geven aan dat je harddisks OK zijn, zeg je.
3) Omwisselen van het moederbord geeft nog steeds errors, zeg je hierboven.

Dan is het volgens mij dus geen probleem met de IDE "controllers"/host adapter op het moederbord of met de harddisks.
En aangezien het geheugen ook OK is, lijkt het me eerder een probleem met de windowsinstallatie, of een brakke driver.

Hangt 'ie eigenlijk alleen als je beide disks erin hangt, of ook als er maar een schijf aan hangt?

Als je wat vrije ruimte op een van de schijven hebt, kun je daar een partitie aanmaken met FAT32 bestandssysteem erop. Dan zou je eens met een linux live CD kunnen booten en weer proberen iets te downloaden naar die FAT32 partitie (linux kan helaas nog niet veilig schrijven op een NTFS paritie, vandaar). Als dat wel lukt, is het probleem de windows install of de windows device driver.

• Xiphalon
De laatste keer dat ik een KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR error kreeg, was toen één van mijn schijven het definitief opgaf.

Maar als de fout optreedt met alle verschillende combinaties van 2 moederborden en 2 schijven, zit de fout waarschijnlijk in de overlap, dus
a) in de kabel -> probeer eens een andere
b) in windows -> je installeert windows toch wel elke keer opnieuw na een wissel van schijf c.q. disk?
c) driver -> probeer eens zonder of met een andere versie driver c.q. bios

• Stephan224
In zal proberen het probleem en de dingen die ik al geprobeerd heb wat gemakkelijker te omschrijven. (ik ben inderdaad wat onduidelijk im omschrijven van dingen)

Welke hardware gaat het om
Moederboard: Asus A8N-E <-> DFI Lanparty
Geheugen: GEIL -> Kingstone HyperX 2x 512mb (Dual channel opstelling)
Processor: AMD Athlon64 x2 3800+ (2gHz, standaard clock)
Videokaart: ATI Radeon x1600Pro 256Mb
Harddisk 1: Western Digital Raptor 74Gb
Harddisk 2: Western Digital Caviar 250Gb (16Mb cache versie)
CD-DVD: Nu DVD brander (beetje noname ding, maar werkt zonder problemen, staat voor de zekerheid afgekoppeld)
Voeding: Sharkoon -> Coolermaster Realpower

Wat is de oorzaak geweest
Ooit eens een externe temperatuur sensor verplaatst in de kast terwijl ie aanstond, toen viel het systeem ineens uit. Na opnieuw aanzetten zijn de problemen ontstaan. Aan de bekabeling van de sensor zat ook harddisk 2 vast.

De voeding destijds was de Sharkoon, deze was beveiligd tegen kortsluiting en daarom werkte de voeding ook gewoon weer. Wel even preventief vervangen.

Wanneer loopt de computer precies vast
Totaal willekeurig, de ene keer na het opstarten en de andere keer na een paar uur gebruik. Alles is wel gerelateerd aan harddisk activiteit, zo kan ik gewoon vastlopers verwachten bij installaties van programma`s.

Hoe loopt de computer precies vast (events)
- Harddisk lijkt zichzelf uit te schakelen (gebaseerd op geluid)
- Computer reageert niet meer (visueel)
- Harddisk lees/schrijflampje blijft branden (maar geen activiteit te horen)
- De muis blijft actief
- Software blijft heel kort actief (totdat er een aanroep tot een pagefile is ofzo)
- Systeem geeft soms een BSOD
- Systeem probeerd bij BSOD geheugenbestand op te slaan (lukt dus niet)
- Handmatige reset

Wat heb ik softwarematig al getest
- Software testen zoals chkdsk (met welke optie ook) wijst niets uit, geen fouten
- Defrag loopt regelmatig vast maar als ie het doet dan vind ie niets
- WD Diagnostic loopt regelmatig vast bij extended controle maar als ie het doet dan vind ie niets
- Hot CPU checker Pro geeft bij algehele controle fouten op met d harddisk aan
- 10-tallen herinstallaties van Windows XP en Vista uitgevoerd zonder problemen
- Temperaturen heb ik bijgehouden, alles valt ruim binnen gestelde grenzen

Wat heb ik hardwarematig al getest
- Moederboard+bekabeling vervangen op de proef
- Geheugen getest, goed bevonden (mem86, windows memory test en hot cpu pro)
- Nieuw geheugen geplaatst, ook getest, goed bevonden (mem86, windows memory test en hot cpu pro)
- Processor uitgebreid getest (Prime en hot cpu pro)
- Voeding zwaarder gemaakt van 350 naar 460 watt (was niet nodig overigens, preventief gedaan)
- Voedingswaarden bijgehouden (viel binnen marges)
- Harddisks gezamelijk en onafhankelijk getest

Welke hardware is er door andere getest
- De processor
- De videokaart
- Het geheugen (beide merken)

Conclusie
Gezien de foutmelding 7E zijn er volgens MSDN 4 opties.

1. Oorzaak is een virus
2. Failing RAM
3. Oorzaak is een zgn bad block (sector) in a paging file
4. Oorzaak is een diskcontroller error

Nummers 1 en 2 kan ik met zekerheid uitsluiten gezien mijn testen, echter nummers 3 en 4 kan ik niet uitsluiten. Ik heb geen andere SATA harddisk om te proberen en aangezien ze beide dezelfde problemen vertonen snap ik het dus niet. Vandaar mijn vraag aan jullie, in de hoop dat ik iets over het hoofd zie. Ik ben overigens van plan om gewoon nieuwe harddisks te gaan kopen, maar ik wil daarmee wel zeker zijn dat het probleem is opgelost.

Brand dus maar los met ideeën! (of analyseer mijn BSOD)

• ph0t0nix
Heb je ook al een nieuwe windows-install gedaan? Of mijn LiveCD suggestie.

Als ik zo lees wat je gedaan hebt, dan zijn de harddisks (en de windows-install) de enige onderdelen die nog niet vervangen zijn geweest. Grote kans dat het daar dan aan ligt.

Aangezien harddisk 2 soms niet door z'n extende test komt, zou je de foutcode die hij dan geeft aan WD door kunnen geven, met evt. de opmerking dat het soms wel, soms niet voorkomt. Wie weet kunnen zij helpen. Of je stuurt 'm terug voor garantie, de garantieperiode van WD is volgens mij drie of vijf jaar.

• Xiphalon
Heb je al getest met 1 van de 2 schijven (en dan nog een keer met de 2e van de 2 schijven?)

Als het dan optreedt bij 1 van de 2 schijven is het die schijf, en zoniet, je satadriver of de kabel.

MSDN is ook niet heilig hoor, er kunnen meer of andere dingen mis zijn dan ze roepen.
Pagina: 1