Probleem met macro en beveiligen cellen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Ik heb een macro gemaakt waarbij een aantal rijen worden verborgen als je op de button klikt en als je nog een keer op de knop drukt, dan zie je die rijen weer.
Deze macro werkt goed.
Alleen op het moment dat ik het werkblad beveilig, wordt er een foutmelding gegeven. In die selectie (rijen) zitten namelijk cellen met formules die ik heb beveiligd.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de macro kan laten werken EN de cellen in dat bereik kan beveiligen.

Dit is de macro:

Sub HIDE_D()
' Hide/unhide Handling Charges Button D'
Rows("5:24").Select
If Selection.EntireRow.Hidden = True Then
'unhide
Selection.EntireRow.Hidden = False
ActiveSheet.Shapes("Knop 16").Select
Selection.Characters.Text = "HIDE Calculation"
Else
'hide
Selection.EntireRow.Hidden = True
Selection.Characters.Text = "CALCULATE"
End If
Range("B4").Select
End Sub

Ben benieuwd... wie er met een geniale oplossing komt :)

Groetjes Anna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
Bij het schermpje waarbij je de beveiliging instelt (Data-protection) staan een lijst met vinkjes wat de gebruiker wel mag doen. Vink "format rows" eens aan. Ik denk dat je niet tegen de beveiliging van de cellen aanloopt, maar dat je normalitewr uberhaubt geen rijen kan verbergen in een beveiligd werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de tip: maar ik heb het geprobeerd; format rows aanvinken (en ook rijen verwijderen en invoegen), maar het helpt allemaal niet.

Ik krijg de volgende foutmelding: Methode Select van object Shape is mislukt.
En wordt de volgende zin geel gemarkeerd: ActiveSheet.Shapes("Knop 16").Select.

Is er een manier waarbij de macro toch kan worden uitgevoerd, als het werkblad beveiligd is.

Het gaat namelijk om een calculatie van meerdere onderdelen.
Waarbij ik het blad overzichtelijk (gebruiksvriendelijk) wil maken door alleen de totalen te zien. De andere rijen zijn dan verborgen. Pas als je op de button drukt, dan zie je de hele optelsom.

Groeten Anna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Probeer dit:
Selection.Characters.Text = "CALCULATE"
eens te vervangen door:
ActiveSheet.Shapes("Knop 16").Characters.Text = "CALCULATE"
dit.
Wat er fout gaat in je macro is niet het verbergen van de rijen, maar het hernoemen van de knop. Heb je in de eigenschappen van de knop al eens gekeken of die toevallig "locked" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Kun je de beveiliging ook niet tijdelijk opheffen in het script zelf?

* Blacksnak heeft al veel te lang niet meer met excel en BA gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ja, dat kan :) Je kunt zelfs in vba code instellen dat het blad alleen beveiligd moet worden voor de userinterface. Leerzamer hier is denk ik de constatering dat als je iets beveiligd dat je dan dus ook toestemming moet geven voor wat je wel toe wilt staan. A la Onkl dus, met de opmerking dat een knop een object is en dat je die optie dus óók met aanvinken bij het beveiligen. :)

offtopic:
btw, Welkom op GoT
maar groetjes onder élke post hoeft niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 26-01-2007 14:35 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Er zijn twee soorten knoppen. Voor de eenvoud: de knop die je maakt met de Forms-bar (gebruikelijk) en de knop die je maakt met de Control Toolbox-bar (zeldzaam).
Bij de "forms" knop kan "Lock" en "Lock text" apart aan- en uit zetten, en dit werkt ook bij de standaard beveiligingsinstellingen. Bij de "Control toolbox" knop geldt de opmerking van Niesje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

onkl schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:40:
Er zijn twee soorten knoppen. Voor de eenvoud: de knop die je maakt met de Forms-bar (gebruikelijk)
Dat ben ik dus echt niet met je eens. De formulierenbalk is een restant uit de Excel5.0 tijd; activeX besturingselementen zijn echt wel de standaard tegenwoordig :)

offtopic:
Maak het nu niet moeilijker dan het is :), in dit geval gedragen de beide varianten zich identiek waar het gaat om het kunnen selecteren van het knopje in code. Dan kun je idd nog discussieren of je het moet regelen met het object zelf, of met de beveiligingsinstellingen, maar omdat het laatste al genoemd was door jou is het imho handiger om daar op door te gaan. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Lustucru op 26-01-2007 15:01 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thans, probleem is opgelost. De knop was idd beveiligd. En nu doet ie het.

Moet zeggen dat ik niet wist wat het exacte verschil was tussen de functies van de werkbalk: Formulieren en Werkset besturingselementen (ActiveX besturingselementen?). Zag alleen dat bij de ene, je meer mogelijkheden hebt om het te bewerken (eigenschappen aanpassen).
Gebruikte het meer willekeurig dus.

Bedankt voor de oplossing onkl!!
Pagina: 1