wat is er nu defect?

Pagina: 1
Acties:

• Decaeus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 09:11
Ik krijg sinds enige tijd een heleboel BSOD's. In het begin kwam dit sporadisch voor, maar nu is de pc nagenoeg onwerkbaar geworden. Ik kan echter maar niet vinden, waar het probleem zit.

Er is in ieder geval een relatie met de temperatuur (van de processor -AMD XP 2600- denk ik). Als de temperatuur boven de 42 graden komt (volgens speedfan), heb ik een blauw scherm te pakken. Ik kan mijn pc hierdoor niet meer gebruiken als de kast dicht is. ;(

Memtest86 gaf fouten aan in mijn geheugen, dus... strips vervangen door Kingston. Nog steeds fouten 8)7

Tevens zag ik zeer lage voedingsspanningen: de +5V zat geregeld rond de 4.45V. Opgeteld bij de geheugenproblemen en de warmteproblemen, was mijn volgende gok: de voeding. Niet dus... Voeding vervangen door een dikke Antec. Nog steeds lage spanningen (nu 4.7V).

Het is zeker geen softwarematig probleem, want zelfs tijdens een volledig nieuw XP installatie, kreeg ik een blauw scherm voor mijn kiezen.

Nu blijven dus nog over: het moederbord (Asus A7V880) de processor, de koeling van de processor of de videokaart (GForce 4). Ik zou zelf op één van de eerste twee gokken, maar dat gaat me tot nu toe al niet erg goed af (zie boven)... |:(

Ter info: de blauwe schermen hebben meestal betrekking op acpi.sys en win32k.sys en melden meestal IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Weet iemand direct waar ik het probleem moet zoeken? Wat zijn anders de juiste stappen om de mogelijkheden te beperken?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zat ook te denken aan je mobo.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

om het probleem uit te sluiten is het verstandig Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door te nemen (en iedere stap ook uit te voeren natuurlijk ;))
Ik weet niet waar je die lage spanningen ziet, maar als je dat meet met een sensor van het mobo zou ik toch overwegen even een losse multimeter te pakken. Die sensoren op Asus bordjes zijn op zijn zachts gezegd niet altijd geweldig, met een multimeter sluit je dit dus ook uit.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
??

Vaak zijn het btw de mobo drivers, dus update die eens..

[ Voor 27% gewijzigd door TheZeroorez op 26-01-2007 12:07 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:51
TheZeroorez schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:06:
??

Vaak zijn het btw de mobo drivers, dus update die eens..
Als memtest86 errors geeft kan het NOOIT maar dan ook NOOIT de drivers zijn :|.

Dus het is het moederboard, ik verwacht dat bij het bakken van het ding iets niet goed gegaan is. Klok het hele zaakje is wat terug ipv van 166 naar 100 MHz, dus geheugen en CPU.

[ Voor 89% gewijzigd door Termi op 26-01-2007 12:09 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19
Dit zijn van die frustrende dingen waar je geen stappenplan wil volgen. Uit ervaring kan je vaak beter onderaan beginnen dan bovenaan met vage problemen.

Ik denk zelf dat je moederbord aan gort is. Ik zou er eens een blik op werpen, misschien is er optisch al iets niet goed. Bruggetjes van chips tegen elkaar, maar duidelijker zichtbaar, bolle condensatoren. Kost je enkel 30 minuten en meestal is het probleem direct hiermee te achterhalen.

Ik denk dat je onbord spanningsregelaar aan zijn pensioen toe is.

Soms lijkt het gerelateerd aan andere dingen. True. Maar als je èn het geheugen, èn de voeding, èn de installatie hebt vervangen...... lijkt het mij geen standaard geheugen, voeding of driverprobleem.

Als je even ander geheugen en een voeding kan halen om te testen, kan er vast ook nog een moederbordje vanaf.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik zou toch aanraden die stappenplan wel te volgen, dan moet je misschien wel wat meer werk verrichten, maar dan weet je zeker wat er gaande is :)

* dion_b heeft zich zelf zo gisteravond een paar uurtjes vermaakt met een systeem wat uiteindelijke een defecte P3-800 CPU bleek te hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
-damn, ik wíst wel dat ik fout zat.. :X Mja, het was ook nog vroeg, en ik ben vandaag een soort van ziek..-

[ Voor 80% gewijzigd door TheZeroorez op 26-01-2007 22:59 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
update je mobo eens ;) nieuwe firmware

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Verwijderd

TheZeroorez schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:47:
Ehm, als de chipsetdrivers verkloot zijn, kan memtest86+ daar best wel errors van gaan geven ;)
Leg ons eens uit hoe chipset drivers ook maar enig verband met Memtest kunnen hebben ?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:55:
[...]

Leg ons eens uit hoe chipset drivers ook maar enig verband met Memtest kunnen hebben ?
inderdaad, aangezien memtest in dos (of iets wat erop lijkt) loopt en er dus in het geheel geen drivers geinstalleerd zijn. Je kan namelijk ook prima memtest draaien zonder harde schijf, probeer jij maar eens je drivers de schuld te geven ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-ErikE- schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:21:
[...]

inderdaad, aangezien memtest in dos (of iets wat erop lijkt) loopt
DOS :?

Niet alles wat in text-mode draait is DOS :z

Iirc gebruikt Memtest een sterk aangepaste Linux kernel (vooral zodanig aangepast dat het makkelijk zichzelf naar andere geheugendelen kan verplaatsen)
en er dus in het geheel geen drivers geinstalleerd zijn. Je kan namelijk ook prima memtest draaien zonder harde schijf, probeer jij maar eens je drivers de schuld te geven ;)
Idd.

Memtest staat juist los van ieder stuk software op die bak. Als Memtest fouten geeft betekent dat ofwel dat er iets defect is, danwel dat de instellingen niet juist zijn (RAM voltage te laag is een veel voorkomende)

Oslik blyat! Oslik!

• Ghostwave
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 01:35
Dit probleem had ik dus ook bij mijn oude pc, had het geheugen vervangen naar aanleiding van Memtest86+, bleek het niet aan te liggen.
Liep langs een PC zaak en zag wat cool pasta liggen, nam het toch maar mee voor de zekerheid. Bleek nog te werken ook :)

Mijn oplossing was, cool pasta een keer verversen.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 09:11
Is het niet zo dat die AMD processoren de geheugencontroller aan boord hebben? Ben zelf geen kenner, maar zou wel de bluescreens en de geheugen fouten verklaren...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nielsvr schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:01:
Is het niet zo dat die AMD processoren de geheugencontroller aan boord hebben? Ben zelf geen kenner, maar zou wel de bluescreens en de geheugen fouten verklaren...
Het gaat hier om een K7 cpu, die hebben geen integrated memory controller. dat is pas vanaf de AMD64.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
dion_b schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:34:
[...]

DOS :?

Niet alles wat in text-mode draait is DOS :z

Iirc gebruikt Memtest een sterk aangepaste Linux kernel (vooral zodanig aangepast dat het makkelijk zichzelf naar andere geheugendelen kan verplaatsen)
ik zei toch ook, iets wat erop lijkt })

@ TS: heeft het al geholpen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door -ErikE- op 26-01-2007 22:33 ]

• Decaeus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 09:11
Hmmm... Het lijkt dus toch naar het moederbord te wijzen. Da's balen.

Die suggestie voor het vernieuwen van de cooling-pasta; kunnen meer mensen zich daarin vinden, of kan ik dat als serieuze optie vergeten?

Ik zal een dezer dagen mijn moederbord eens echt goed onder de loep nemen, hoewel ik er al meermalen - wat oppervlakkig - naar heb gekeken.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
4,7V op je 5V lijn is veel te weinig, dat kan zeker een oorzaak zijn.

Controleer je voedings connectoren eens goed... Misschien te warm geweest en daardoor gecorrodeerd?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:07
4.7V is niet ruim, maar ook niet 'veel te weinig'. ATX specificeert +/-5% voor de 5V lijn, ofwel minimaal 4,75 volt. Nemen we wat meet-onnauwkeurigheid mee en dan is 4.7V ongeveer krap aan minimaal.

Maar goed, de TS heeft al met twee voedingen getest, dus ik denk niet dat het aan de voeding zal liggen. Al vind ik het wel opvallend dat met beide voedingen er lage 5V spanningen gemeten werden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Decaeus schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 09:57:
Hmmm... Het lijkt dus toch naar het moederbord te wijzen. Da's balen.

Die suggestie voor het vernieuwen van de cooling-pasta; kunnen meer mensen zich daarin vinden, of kan ik dat als serieuze optie vergeten?

Ik zal een dezer dagen mijn moederbord eens echt goed onder de loep nemen, hoewel ik er al meermalen - wat oppervlakkig - naar heb gekeken.
Even heel simpel:

Totdat je onderdelen gaat uitwisselen mag je geen conclusies trekken. Als je wilt denken dat het aan koelpasta of aan moederbord zit zonder dat proefondervindelijk te toetsen is dat jouw zaak, maar het zit er dik in dat je dan ten onrechte een onderdeel beschuldigt en misschien onnodig geld en moeite in vervanging gaat steken.

Die troubleshooter is er niet voor niets - het komt er eigenlijk gewoon op neer om stuk voor stuk onderdelen uit te sluiten. Er is geen magische "short cut" die je kunt gebruiken om zonder dat te doen zekerheid te krijgen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

inderdaad, ook omdat je met 2 verschillende voedingen allebei 4,7 volt meet en ook ander geheugen nog steeds fouten geeft met memtest is je moederbord 'prime suspect' om het zo maar even te noemen.

ook omdat bij de K7(Athlon, Duron AthlonXP) de geheugen-controller in de chipset zit, zou dit dus prima te verklaren zijn.

Moederbord vervangen dus, en dan nog eens testen. memtest moet NUL fouten geven. elke is er 1 te veel. alleen zijn die socketA mobo's niet echt meer te krijgen :'()

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:07
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:23:
alleen zijn die socketA mobo's niet echt meer te krijgen :'()
Mwah, half jaartje terug m'n Epox socket-A vervangen door een Asrock K7NF2-RAID moederbord. Meer dan compleet genoeg voor mij en (ook nu nog) prima te vinden. Maar echt heel veel keus is er idd niet meer.
Pagina: 1