[LCD TV] Muurbeugel aan "dunne" muur?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Een beetje een rare vraag misschien: ik heb vandaag mijn Vogels EFW 2001 muurbeugel binnengekregen en wilde daar mijn nieuwe LCD TV aan gaan ophangen. Nou vind ik in de doos dus schroeven van 80-85 mm lang, en laat dat nou net de dikte zijn van de wand waaraan ik de TV wil ophangen. Dat gaat dus nooit goedkomen met boren :(

De beugel mag worden belast tot 60 kg, de TV die ik wil ophangen weegt 26 kg volgens de specificaties.
Is het dan een probleem om schroeven van dezelfde dikte, maar bv. 50-60 mm lang te gebruiken voor de muurbevestiging? Wie heeft hier ervaring mee?

De handleiding van Vogels geeft uiteraard aan dat je voor garantie precies de instructies moet volgen, wat ook logisch is natuurlijk.

Ik wil mijn TV liever niet op de bijgeleverde voet plaatsen, ik vond het nou net zo fijn dat hij eindelijk aan de muur kon.... wie geeft mij advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 13:20
Wat voor muurtje is het? Is de muur wel stevig genoeg om de steun + tv te dragen? Als het gewoon een stenen muur kan het denk ik wel, is het een gasbeton muurtje zou ik mijn tv er niet aan willen hangen

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Ik zat ook met het probleem mijn Philips 37PF9830 aan de muur te hangen. Het betreffende muurtje is met zijn 8 á 9 cm dikte vrij zwak en door het zachte materiaal van de durablokken o.i.d. durfde ik geen keilbouten te gebruiken. Je wilt nemelijk niet meemaken dat zo'n dure TV naar beneden komt!

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is gewoon dwars door de muur vier gaten geboord en met draadeinden de TV opgehangen. Alleen zijn er nu aan de achterkant van de muur in de slaapkamer vier bouten zichbaar, maar dat zal me boeien. Een (film)poster ervoor en je ziet het niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Je hebt voor alle soorten muren prima pluggen hoor!
Ook voor gasbeton en zelfs voor gipsplaten (holle wand).
25 kilo is nou ook weer niet zo zwaar, bovendien zal ie wel niet aan 1 plug/schroef opgehangen worden toch? Meestal zitten er in/bij die muurbeugels meerdere bevestigings 'gaten' om het gewocht te verdelen.
Draai er zo veel mogelijk schroeven in en informeer anders eens bij de lokale bouwmarkt naar oplossingen, want die zijn er echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 11:32

EraZor

Don't mention the war

8 cm klinkt als een halfsteens muur (1 baksteen dik, zeg maar) dat kan prima hoor. Ik heb 'm zelf aan een steens muur hangen (2 bakstenen dik, zeg maar) maar met kortere schroeven. Heb er wel meerdere genomen om het gewicht te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Als het een holle wand muur is --> goede holle wand pluggen kopen!
Steen --> 6 tot 7 cm is prima! En idd, niet 2 schroeven gebruiken, maar minimaal 5!

Greetz MrBaaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 00:41
Zolang het gewicht maar strak aan de muur hangt kan dat wel. Wij hebben een kastje op de badkamer aan een Ytong muurtje hangen, en dat hangt er nog steeds (2 bouten).
Zolang je maar niet te ruim boort, zodat de schroeven muurvast zitten, gaat dat prima. De kracht komt er verder haaks op, dus als ze maar dik genoeg zijn. Gebruik ook een boormachine waar je de boordiepte kan instellen, dan zit je altijd veilig.
Wat je ook kan doen wellicht is een paar ringen (carroserie-ringen of zoiets) erachter doen, dan komen de bouten minder diep. Of gewoon iets korter zagen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 12:56
Ik zeg: Zorg dat je weet van welk materiaal de muur gemaakt is. Vind hierbij de juiste schroeven met pluggen, en het lijkt mij dat 26 kg daar wel aan op te hangen is. Een goede ijzerwarenhandel kan je hier prima in adviseren (en dan praat ik niet over de gamma o.i.d.)

Wil je het helemaal zeker weten boor je dwars door de muur heen en zet je aan de andere zijde een multiplexplaat middels draadeinden, waardoor je de krachten nog beter over de muur verdeeld. (zoals hier al eerder geopperd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wij hebben in de badkamer ook een hele slappe muur staan (ik ben er met een normale hamer doorheen gegaan en ik sloeg niet eens heel hard). Aan deze muur moest het frame voor het toilet komen te hangen (dat is wel iets meer dan 25KG als je het gewicht van een persoon meerekent). Omdat die muur zo slap was is er een grote metalen plaat tegenaan gezet om het gewicht te verdelen van het frame en dat houdt prima. Dus misschien dat je zoiets kunt bedenken voor je TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
De muur is op zich sterk zat, aan de andere kant hangt er een redelijk grote radiator aan.

Ik vroeg me alleen af of een kortere schroeflengte wellicht problematisch zou zijn, maar de kracht staat er inderdaad haaks op dus dat zal meevallen. Bovendien belast ik de steun niet tot zijn maximum capaciteit. Pluggen zijn door Vogels zelf bijgeleverd, dus ik ga ervan uit dat die van goede kwaliteit zijn.

De muurbevestigingsplaat van deze TV beugel heeft helaas maar 3 schroefgaten, daar zal ik het dus wel mee moeten doen.

Ik heb een boorhamer waarbij de boordiepte instelbaar is. Ik zal wel heel voorzichtig moeten boren, want die gasten die die radiator hebben opgehangen zijn er destijds met de boorhamer doorheen gekomen (helemaal). Hopelijk lukt het dus zonder de hamerstand, dan duurt het maar wat langer.

Nu nog even wat kortere schroeven halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
DapperDen schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:02:
......
De muurbevestigingsplaat van deze TV beugel heeft helaas maar 3 schroefgaten, daar zal ik het dus wel mee moeten doen.
...............
Dan zou ik er een paar gaten bijboren.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
kaajee schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:13:
[...]

Dan zou ik er een paar gaten bijboren.......
Mijn idee, maar het is maar een relatief klein plaatje. Dus dan komen de gaten in de muur ook dicht bij elkaar en dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor de belastbare sterkte.

Maar zeker een goed plan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 00:41
DapperDen schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:02:
De muur is op zich sterk zat, aan de andere kant hangt er een redelijk grote radiator aan.

Ik vroeg me alleen af of een kortere schroeflengte wellicht problematisch zou zijn, maar de kracht staat er inderdaad haaks op dus dat zal meevallen. Bovendien belast ik de steun niet tot zijn maximum capaciteit. Pluggen zijn door Vogels zelf bijgeleverd, dus ik ga ervan uit dat die van goede kwaliteit zijn.

Ik heb een boorhamer waarbij de boordiepte instelbaar is. Ik zal wel heel voorzichtig moeten boren, want die gasten die die radiator hebben opgehangen zijn er destijds met de boorhamer doorheen gekomen (helemaal). Hopelijk lukt het dus zonder de hamerstand, dan duurt het maar wat langer.

Nu nog even wat kortere schroeven halen :)
Dat gebeurde bij ons dus ook, gewoon rustig boren met een gewone boormachine en af en toe stof weghalen gaat over het algemeen prima. (zeker als het gips is)

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 26-01-2007 13:45 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Nou, ik ben d'r wel zo'n beetje uit.

Na overleg met mijn wederhelft hebben we besloten het zitgedeelte in huis om te draaien zodat de TV aan een (veel dikkere) tussenmuur met de buren komt te hangen. Kan ik tenminste het bevestigingsmateriaal van Vogels gebruiken, zodat ik daar evt. nog wat kan claimen in het onwaarschijnlijke geval dat de TV ooit naar beneden mocht komen.

Het is een hoop extra werk in de tent, maar goed, het gaat om dit toestel:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drdemont/37PF9731D_10_webImage370.jpg

Dus het is het uiteindelijk wel waard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Of je maakt een ruimere pasplaat die je met bijv 6 schroeven vastzet.
De bevestigingsplaat van vogel zet je daar op met slotbouten en moeren.

Hoef je ook niet je hele woonkamer om te gooien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 12:57
Ik heb mijn 42" aan een gibo wand hangen met 1 enkele strip (philips) met in totaal 10 4x40 houtschroeven, zonder plug................hangt al een jaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

_AvA_

en dat ben zo.

Hang gewoon een dikke MDF plaat aan je muur met een hele hoop schroeven en hang daar je standaard aan, zo verdeel je het gewicht mooi.. Natuurlijk wel opletten dat de plaat niet onder de TV uitkomt

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Ik ben uiteindelijk 'gewoon' laf geweest en heb de bijgeleverde lange schroeven gebruikt om de TV aan de andere, dikkere wand te hangen. Bij het optillen van de TV en het uitlijnen met de muurplaat van de beugel vond ik hem toch wel zwaarder aanvoelen dan ik gedacht had, dus ik ben blij dat ik het zo heb gedaan.

Op een andere manier was hij denk ik ook wel blijven hangen, maar nu slaap ik geruster ;)
Pagina: 1