[HDTV] Welke kabel icm MCE

Pagina: 1
Acties:

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11-2025

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik heb een media center gemaakt met een module die HDTV-out ondersteunt :
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/310/images/products/1138/m2npv-vm_hdtv.jpg

Mijn vraag is welke aansluiting kan ik het beste gebruiken van mijn moederbord op mijn LCD-tv (sony bravia S2530). Ik heb dus die HDTV-out aansluiting, DVI aansluiting en een conventoniele VGA aansluiting.

Wat is de beste kabel die ik zou kunnen gebruiken. Voorlopig wil ik ook het geluid richting de TV zetten.

Ik las op het forum dat een component aansluiting een warmer beeld gaf, is dat zo?

Hebben jullie een advies?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hier is weinig zinnigs over te zeggen, je zult hier vele meningen kunnen verwachten (of geen) want uiteindelijk is het puur persoonlijk. De 1 zweert bij digitaal (DV/HDMI), de ander bij analoog component, weer een ander bij analoog VGA (RGB,D-sub).

Daarbij ligt het ook nog eens volledig aan welke combi (VGA kaart - scherm) je gebruikt en ene scherm (de meeste helaas) gaan nog steeds neit lekker om met een PC signaal via DVI/HDMI.

Kortom: zelf proberen en ervaren!

Als je bij een nette winkel om advies gaat vragen mag je vast enkele kabels meenemen om te proberen....

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord, ik had namelijk al zo'n idee toen ik wat forums en hier wat gezocht had. Ik ga eens langs bij een expert en vraag ff na of ik wat kabeltjes kan lenen.

In eerste instantie gaat mijn idee uit naar composiet (de aansluiting zoals op het plaatje??).

Dus dat is een 3 polige kabel?

Hoe zit het met het geluid denken jullie?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Het beste zou in theorie de DVI connectie moeten zijn, maar die heb je dus niet op je PC?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chielos schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:43:
Bedankt voor je antwoord, ik had namelijk al zo'n idee toen ik wat forums en hier wat gezocht had. Ik ga eens langs bij een expert en vraag ff na of ik wat kabeltjes kan lenen.

In eerste instantie gaat mijn idee uit naar composiet (de aansluiting zoals op het plaatje??).

Da's component, niet composiet.

V.w.b. het geluid. Je hebt op je flatpanel waarschijnlijk een audio-ingang voor je PC?

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 26-01-2007 13:11 ]

Testing, one, two ...

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

Composiet is nou juist de slechtste keuze! Dat is die gele tulp en dat is de minste (op RF na) manier om beeld over te sturen.
Ik zou eerst gewoon DVI/HDMI proberen, is het makkelijkst, en is digitaal tenslotte (niet dat dat wat uitmaakt :P ) Dan gebruik je die 'bracket dus helemaal niet, scheelt je ook weer een slot.

Geluid: gewoon een analoge verbinding tussen je PC en scherm/tv leggen; dus een mini-jack_to_cinch/tulp/phone/rca kabeltje waarschijnlijk. Ik weet niet wat voor aansluiting je tv heeft.....

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:22

EraZor

Don't mention the war

Composiet is die gele en da's de slechtste. Component zijn die 3 tulpjes idd en die leveren erg goed beeld (het 'beste' is idd subjectief).

...laaat

maar goed: je kan component ff simpel testen door er gewone audio cinch (tulp) kabeltjes tussen te hange. Uietraard wel vervanfen door goie component kabel, maar je hebt alvast een indruk iig.

[ Voor 14% gewijzigd door EraZor op 26-01-2007 13:12 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Kaaaaaas, Composiet was natuurlijk een typfout :+ :*) .

Maarja i get the point ik ga gewoon hdmi - DVI testen en een component kabeltje kopen. Welke me niet bevalt gaat terug naar de winkel. Audio ga ik nog even bekijken, dat is maar een tijdelijke optie omdat er nog een fatsoenlijke set erbij moet komen, tot nu toe staat er een pc speaker setje paraat 8)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
ok even een samenvatting van mijn verhaal

opstelling:
Asus M2NPV-VM, GeForce 6150 met dus de output module
AMD Athlon 64 X2 3800
1gb geheugen
Sony Bravia 32S2530
Windows Vista x64 Eng (met de laatste vista driver voor de GeForce 6150)

Component kabel geprobeerd de volgende resoluties zijn mogelijk:
1280x768 (59 en 60 hz)
Alles erboven is 29/30 hz interlaced. (ik wil eigenlijk 1920*1080 bereiken)

Dat geeft zeg maar geen goed beeld, volgens mij verwacht de televisie een 60 hz (dat is mijn vermoeden heb nog geen bevestiging, ondermeer een verhaaltje gelezen over interlacing enzo..)

Mijn vragen:
- Trekt de tv het niet? (kan hij 29 hz niet omzetten, verwacht hij dus echt 60 hz?)
- Trekt de grafische adapter het niet (kan hij niet op die resolutie komen)
- Gaat het goed komen met een andere kabel (vanavond een hdmi<>DVI + vga kabel opsnorren)
- Kan ik de adapter wijs maken dat hij wel op 60 hz moet draaien, ik kreeg het niet voor elkaar met een powerstrip instelling.
- Waar kan ik aan meer gegevens komen omtrent de herzen van de tv en de maximale output van de component aansluiting

Ik wil graag de component aansluiting omdat dat mij de beste weg lijkt, ook vanwege het feit dat het op het mobo zit natuurlijk (heb er tenslotte voor betaald :) )

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Aangezien je scherm maximaal 1080i weer kan geven zal je maximaal te bereiken resolutie 1920x1080/25(interlaced) zijn. Zeer waarschijnlijk zul je daarbij de optie "underscan" in moeten schakelen om je bureaublad volledig in beeld te kunnen krijgen met een afwijkende 1080i resolutie tot gevolg. 1920x1080/60 is niet te realiseren omdat je scherm geen Full HD 1080p ondersteund (volgens Sony specificatie).

Ik weet niet zeker of je via de component aansluiting dezelfde resolutie-keuzes krijgt als bij een DVI>HDMI aansluiting. Via die aansluiting krijg je namelijk vanzelf de 720/1080 schermopties aangeboden.

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 30-01-2007 14:48 ]

Testing, one, two ...

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Eigenlijk is het zo simpel als aders tellen

Composiet - 2
Svideo - 4
Component - 6
VGA - 15
DVI - 24 (29)

en HDMI = DVI

Dat als ezelsbruggetje, hiernaast moet je nog weten dat composiet/svideo/component een tv encoder gebruiken, welke de beeldkwaliteit natuurlijk niet ten goede komt. Vga gebruik een d/a converten en je tv dan weer een a/d converter, ook dit is een kleine vermindering. HDMI en DVI zijn dus de way to go, dan VGA, dan op verre afstand Component, dan op verre afstand Svideo en dan Composiet. Echter werken de beeldverbeteraars van de tv soms niet op VGA en DVI. (Gebruik daarom altijd software decoders die dit voor je doen, beste is PureVideo, dan Avivo.) En accepteren sommige tv's bepaalde resoluties niet via VGA en DVI. Belangrijkste na converters/encoders voor een goed beeld is een 1:1 pixelmapping. 1080i draaien geeft dus een slecht beeld en dan hebben we het nog niet eens over interlaced. :X . Eigenlijk moet je 1366 x 768 draaien, standaard kan dit niet (1360 of 1368), maar de nieuwe drivers zouden dit via een overscan correctie truukje wel doen. Zo niet gebruik dan 1368, dan mis je 1 lijn pixels links en rechts, maar dat ziet je toch niet.

Voor jou zou dus het beste beeld geven:
HDMI->DVI op 1366 x 768, met gebruik van een dvd decoder die PureVideo ondersteuning heeft. (1:1 pixelmapping, geen a/d, d/a of tv encoder.)

Elke andere oplossing (behalve 1360,1368 en Avivo) geeft een gigantische vermindering van beeldkwaliteit.

[ Voor 113% gewijzigd door |sWORDs| op 30-01-2007 13:31 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
1366 x 768 op 60 hz of of op 30 hz..?

Op dit moment kan ik 1366 x 768 op 60 hz niet kiezen alleen de 30hz variant.. (en die ziet er slecht uit)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Chielos schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:05:
1366 x 768 op 60 hz of of op 30 hz..?

Op dit moment kan ik 1366 x 768 op 60 hz niet kiezen alleen de 30hz variant.. (en die ziet er slecht uit)
Op de standaard die hij dan geeft (gewoon de default supported mode van je scherm), maar je moet dus wel HDMI->DVI gebruiken!

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 30-01-2007 15:49 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

zit de fout niet in de drivers?

Snapte het ook al namelijk niet.
MIjn mce heeft een nvidia 6600gt
Deze heeft 3tulp aan sluiting (alleen via deze aansluiting kan je hdtv selecteren in de drivers) (720p en 1080i)

Via dvi aansluiting word het 1280\768 (maximaal van mijn lcd hdtv ready)
Dit kan ik gewoon in de drivers gebruiken en word als 50hz aangestuurt.

dvd en anderen films zijn cristal helder op de lcd tv.

als hij via dvi gebruikt dan word het gewoon aangestuurt als een tft scherm van een pc.
Als ik me niet vergist kan hij in de drivers forceren de resolutie en de herz van het scherm/

Nu maak ik gebruik van windows xp mce (onder windows vista kan het misschien niet werken wegens nog geen vol support van de drivers)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Zou ook goed kunnen.. ga vandaag of morgen Xp weer installeren. Krijg Vista ook niet stabiel (probeer hem 24u te laten draaien maar hij crasht na 2 uur).

• xylone
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 20:36:
MIjn mce heeft een nvidia 6600gt
Deze heeft 3tulp aan sluiting (alleen via deze aansluiting kan je hdtv selecteren in de drivers) (720p en 1080i)
dvd en anderen films zijn cristal helder op de lcd tv.
Ik begrijp uit jou verhaal dus dat component de volledige 1080i goed aan kan sturen?

Ik zit zelf inderdaad met hetzelfde probleem dat mijn tv geen HDMI aansluiting heeft, wel DVI en VGA, maar met een mx. resolutie van 1366x768. Dus component is de enige mogelijkheid om 1080i te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door xylone op 01-02-2007 11:33 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Gisterenavond weer normaal xp geinstalleerd.
1080i werkt nu ook (ligt puur aan de vista driver van nvidia).

Beeld is nog niet helder, en resizen moet ook nog. Maar ik ben stukken verder dan ik ooit geweest ben.

Verwijderd

wat ik niet snap :?

waar om een dvd eerst upscalen naar 1080i om vervolgens door je scherm weer
te laten downscalen naar 720
dit lijkt me niet goed voor de beeld kwaliteit.

zou gewoon gelijk naar 720 gaan dit scheeld rekenvermogen van je cpu en grafischekaart
Pagina: 1