Ellow
Thuis heb ik momenteel maar 1 Desktop PC met i-net verbinding (deze waarop ik nu typ dus
).
Das Belgacom ADSL via zo een van de eerste Speedtouch USB ADSL modemkes (6 tal jaar oud ofzo nu).
Nu heeft m'n broer 2 weken terug een MacBook Pro gekocht, en ben ik van plan om binnen een 2 à 3 weken een nieuwe Desktop PC te kopen (die komt dan op de plaats van deze, en deze zou in een andere kamer komen).
Nu ben ik dus van plan om alles in netwerk te krijgen, en alles dus internet toegang te bezorgen, en ik vraag me dus af wat hiervoor de beste manier zou zijn.
Op veel plaatsen hoor en lees ik dat Linksys het beste merk is, dus m'n vooropgestelde toestellen en links hiernaartoe in deze post zijn allemaal Linksys (-related).
Een vriend van me kent er wel iets van, en die zegt mij van de WRT54GL Wireless-G Broadband Router te nemen, in combinatie met een Thomson ST 530v4 Speedtouch ADSL modem.
Maar aangezien ik thuis ADSL heb, en dus geen kabel (Telenet oid.) lijkt het mij misschien overbodig om 2 toestellen te kopen, als je het ook met 1 kan doen; bv. een
WAG54GS Wireless-G ADSL Gateway with SpeedBooster.
Nu heb ik mij laten vertellen dat die WRT54G (of WRT54GL) een betere ontvangst heeft enzo, maar ik wou toch nog eens de mening van anderen horen hieromtrend.
Ik ken er zelf echt te weinig van (netwerken heb ik al weinig ervaring mee, en zeker wireless..).
Enkele vraagjes;
Dank bij voorbaat
Thuis heb ik momenteel maar 1 Desktop PC met i-net verbinding (deze waarop ik nu typ dus
Das Belgacom ADSL via zo een van de eerste Speedtouch USB ADSL modemkes (6 tal jaar oud ofzo nu).
Nu heeft m'n broer 2 weken terug een MacBook Pro gekocht, en ben ik van plan om binnen een 2 à 3 weken een nieuwe Desktop PC te kopen (die komt dan op de plaats van deze, en deze zou in een andere kamer komen).
Nu ben ik dus van plan om alles in netwerk te krijgen, en alles dus internet toegang te bezorgen, en ik vraag me dus af wat hiervoor de beste manier zou zijn.
Op veel plaatsen hoor en lees ik dat Linksys het beste merk is, dus m'n vooropgestelde toestellen en links hiernaartoe in deze post zijn allemaal Linksys (-related).
Een vriend van me kent er wel iets van, en die zegt mij van de WRT54GL Wireless-G Broadband Router te nemen, in combinatie met een Thomson ST 530v4 Speedtouch ADSL modem.
Maar aangezien ik thuis ADSL heb, en dus geen kabel (Telenet oid.) lijkt het mij misschien overbodig om 2 toestellen te kopen, als je het ook met 1 kan doen; bv. een
WAG54GS Wireless-G ADSL Gateway with SpeedBooster.
Nu heb ik mij laten vertellen dat die WRT54G (of WRT54GL) een betere ontvangst heeft enzo, maar ik wou toch nog eens de mening van anderen horen hieromtrend.
Ik ken er zelf echt te weinig van (netwerken heb ik al weinig ervaring mee, en zeker wireless..).
Enkele vraagjes;
- een WAP54G Wireless-G Access Point ben ik niet veel mee zeker?
- Waarom een WRT54GL ipv een WRT54G? Op sommige plaatsen is de ene duurder, op andere omgekeerd... Is er een bepaalde concrete reden waarom ik een van de 2 zou moeten kiezen (oké de -L werkt met Linux-based FirmWare, maar welke voordelen geeft mij dat)
- Als deze PC in een andere kamer terecht komt, zou ik hem ook wireless verbonden willen houden natuurlijk. Maar die andere kamer is een stuk verder (15 à 20 meter in vogelvlucht, maar wel door 2 of 3 muren en 1 plafond). (Geen beton en geen loodverf voor zover ik weet). Wat gebruik ik daar best? Iets zoals de WMP54G Wireless-G PCI Adapter? Moet daar eventueel SpeedBooster of RangeBooster bij? Moeten die ook op de router van toepassing zijn (respectievelijk de WRT54GS en de WRT54GR)? Of heb ik genoeg met iets USB-achtig zoals de WUSB54GC Compact Wireless-G USB Adapter?
- Bovenvermelde apparaten werken met 54Mbps, maar er bestaan er ook al van 108Mbps, is er geen reden waarom ik die al zou moeten nemen?
- Moet er nog iets speciaals gebeuren met de MacBook Pro om die wireless te kunnen verbinden? Ook een adapter nodig of niet?
Dank bij voorbaat