Toon posts:

Wireless Belgacom ADSL (België), hoe best?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ellow

Thuis heb ik momenteel maar 1 Desktop PC met i-net verbinding (deze waarop ik nu typ dus :p).
Das Belgacom ADSL via zo een van de eerste Speedtouch USB ADSL modemkes (6 tal jaar oud ofzo nu).

Nu heeft m'n broer 2 weken terug een MacBook Pro gekocht, en ben ik van plan om binnen een 2 à 3 weken een nieuwe Desktop PC te kopen (die komt dan op de plaats van deze, en deze zou in een andere kamer komen).

Nu ben ik dus van plan om alles in netwerk te krijgen, en alles dus internet toegang te bezorgen, en ik vraag me dus af wat hiervoor de beste manier zou zijn.

Op veel plaatsen hoor en lees ik dat Linksys het beste merk is, dus m'n vooropgestelde toestellen en links hiernaartoe in deze post zijn allemaal Linksys (-related).

Een vriend van me kent er wel iets van, en die zegt mij van de WRT54GL Wireless-G Broadband Router te nemen, in combinatie met een Thomson ST 530v4 Speedtouch ADSL modem.

Maar aangezien ik thuis ADSL heb, en dus geen kabel (Telenet oid.) lijkt het mij misschien overbodig om 2 toestellen te kopen, als je het ook met 1 kan doen; bv. een
WAG54GS Wireless-G ADSL Gateway with SpeedBooster.

Nu heb ik mij laten vertellen dat die WRT54G (of WRT54GL) een betere ontvangst heeft enzo, maar ik wou toch nog eens de mening van anderen horen hieromtrend.
Ik ken er zelf echt te weinig van (netwerken heb ik al weinig ervaring mee, en zeker wireless..).

Enkele vraagjes;
  • een WAP54G Wireless-G Access Point ben ik niet veel mee zeker?
  • Waarom een WRT54GL ipv een WRT54G? Op sommige plaatsen is de ene duurder, op andere omgekeerd... Is er een bepaalde concrete reden waarom ik een van de 2 zou moeten kiezen (oké de -L werkt met Linux-based FirmWare, maar welke voordelen geeft mij dat)
  • Als deze PC in een andere kamer terecht komt, zou ik hem ook wireless verbonden willen houden natuurlijk. Maar die andere kamer is een stuk verder (15 à 20 meter in vogelvlucht, maar wel door 2 of 3 muren en 1 plafond). (Geen beton en geen loodverf voor zover ik weet). Wat gebruik ik daar best? Iets zoals de WMP54G Wireless-G PCI Adapter? Moet daar eventueel SpeedBooster of RangeBooster bij? Moeten die ook op de router van toepassing zijn (respectievelijk de WRT54GS en de WRT54GR)? Of heb ik genoeg met iets USB-achtig zoals de WUSB54GC Compact Wireless-G USB Adapter?
  • Bovenvermelde apparaten werken met 54Mbps, maar er bestaan er ook al van 108Mbps, is er geen reden waarom ik die al zou moeten nemen?
  • Moet er nog iets speciaals gebeuren met de MacBook Pro om die wireless te kunnen verbinden? Ook een adapter nodig of niet?
Graag wat meer info of hulp over mensen die er iets meer van weten dan mij ;)

Dank bij voorbaat :p

Verwijderd

In ieder geval niet aan de linksys WRT54G beginnen. Vanaf versie 5 zijn die dingen bar slecht, en dat schijnt tot versie 7 (waar ze nu op zitten) zo te zijn. De WRT54GL schijnt een stuk beter te zijn, omdat die op hetzelfde besturingssysteem draait als de eerdere versies. Als je iets van Linksys kiest: kijk eerst even goed rond op diverse fora voordat je het daadwerkelijk koopt. Het schijnt heel goed spul te zijn, maar na mijn WRT54G v5 raak ik het niet meer aan.

edit: spelfoutje :+

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Misschien meer info over de benodigde reikwijdte en doel van je WIFI.
Wil je films afspelen e.d of alleen internet? Huis met dikke muren?

En over linksys, ik vond ze vroeger goed maar hun nieuwere serie's zijn allemaal brak.
Zeker de WRT serie. Maar dit is een mening en ik heb alleen ervaring met 3 verschillende wrt's uit 3 verschillende serie's.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou eerder ff wachten totdat 802.11n volledig afgewerkt is. Nu zijn er al "pre-N-producten", deze werken volgens bepaalde drafts/kladwerk-van-het-ontwerp. nieuws: Intel introduceert 802.11n wifichip voor Centrino-laptops

USB-modem is minder leuk, deze werkt enkel als je desktop aanstaat. Je kan dan een wireless-netwerkkaart in je desktop steken en configureren als een soort access-point. Je laptop kan op deze wireless-netwerkkaart connecteren.

Een betere oplossing, ff in de koopjeskrant kijken naar tweedehandse Speed Touch Home.
Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.nl/f/normal/14579097.jpg
(deze dingen geraakt men niet aan de straatstenen kwijt)

Dan een huishoudrouter met ingebouwde access-point erbij nemen.

Verwijderd

Topicstarter
reikwijdte is zoals ik zei, zal maximum 15 meter in vogelvlucht zijn en 2 tot 3 muren en 1 plafond :-)
laptop komt meestal hier een eindje verder op tafel (3 meter ofzo), maar kabel leggen zie ik niet zitten.
en kabel naar die kamer is geen optie.

dus toch beter wireless broadband router én adsl modem ipv wireless adsl router dan? lijkt me wat overkill, niet?

bedankt voor de vlugge replies al

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Waar je om te beginnen op moet letten is dat je een annex A of B ADSL modem moet kopen. Heb je ISDN? A = analoog B = isdn

Zoals de 2 reacties hierboven ook al vermelden: linksys is niet meer wat het geweest is. (ook al is waarschijnlijk niet iedereen het hiermee eens..) Na 2x met linksys WRT spul geklooid te hebben eens een US Robotics AP gekocht. Bevalt prima en een paar vrienden van me zijn er ook tevreden over. Misschien iets duurder maar wel goed.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 01:14:
Ellow

Enkele vraagjes;

een WAP54G Wireless-G Access Point ben ik niet veel mee zeker?
Nee, dit is alleen een accespoint. Moet je dus nog een modem en een switch kopen...

Als deze PC in een andere kamer terecht komt, zou ik hem ook wireless verbonden willen houden natuurlijk. Maar die andere kamer is een stuk verder (15 à 20 meter in vogelvlucht, maar wel door 2 of 3 muren en 1 plafond). (Geen beton en geen loodverf voor zover ik weet). Wat gebruik ik daar best? Iets zoals de WMP54G Wireless-G PCI Adapter? Moet daar eventueel SpeedBooster of RangeBooster bij? Moeten die ook op de router van toepassing zijn (respectievelijk de WRT54GS en de WRT54GR)? Of heb ik genoeg met iets USB-achtig zoals de WUSB54GC Compact Wireless-G USB Adapter?
[/li
Ja en nee, Die afstand+muren moet niet zo'n probleem zijn maar heb beste kies je een PCI kaart. Deze heeft toch een grotere antenne en zo hou je je usb poort vrij. Ook al zou het niks uit moeten maken, ik heb maar gekozen voor een kaartje van hetzelfde merk als het AP. Verbinding is altijd goed 2 verdiepingen lager.

Bovenvermelde apparaten werken met 54Mbps, maar er bestaan er ook al van 108Mbps, is er geen reden waarom ik die al zou moeten nemen?
Om mijn voorbeeld nog even aan te houden, de US robotics apparaten met MAXG werken ook op 108Mbps. Veel andere merken hebben dat ook wel. Dat is dus gewoon sneller als standaard 54Mbps spul. Sneller = beter, dus hier lijkt me de keuze niet zo moeilijk.

Moet er nog iets speciaals gebeuren met de MacBook Pro om die wireless te kunnen verbinden? Ook een adapter nodig of niet?
Ik neem aan dat wireless wel geintegreerd is in een nieuwe mac.

Je zou dan met de volgende apparaten je netwerk kunnen maken:

pricewatch: U.S. Robotics USR029108A ADSL Modem router (125Mbps, 4x 10/100Mbps, ISDN)

pricewatch: US Robotics USR805417A MAXg (125Mbps, PCI)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt UTP ! mooie reply.
maar eerst eens aan andere mensen hun mening vragen over USR :)
Pagina: 1