Levensduur scharnier bij apple-laptops

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-12 13:52

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
Apple-users, ik wil -zoals velen met mij- binnenkort zo'n leuke Macbook (pro) aanschaffen.
Dit zowel als desktop replacement als mobiel toestel.
Nu vroeg ik me af, stel ik laat hem een week op m'n bureau, gewoonlijk doe ik bij een notebook de klep toe om zoveel mogelijk stof en vuil weg te houden uit het toetsenbord en het scherm wanneer ik 'm niet gebruik, is dat wel een goed idee?

Is de scharnier van de notebooks erop berekend om elke dag +- 3x gesloten/geopend te worden?
Zijn er hier users die ooit problemen gehad hebben met hun tft-flatcable of vervorming van de behuizing door overmatig open/dichtdoen?
Ongetwijfeld al gevraagd maar ik kon het zo snel niet vinden: kan het kwaad om in "clamshell mode" (klep dicht, werken op extern scherm) intensieve dingen te draaien terwijl er zo'n stoffen keyboard/tftbeschermer tussen ligt of warmt het geheel te hard op dan?

Alvast bedankt!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik gebruik mijn ibookje ook gewoon voor school.

hierdoor moet ik hem tijdens school iedere 45 minuten dicht doen, en daarna weer open.

Ik heb mijn ibook nu al meer dan een jaar,
met het scharnier is niets mis, of vervormingen ofzo.

(de kop thee daarentegen :X)

"Stilte, een gat in het geluid...."

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ai, het is al zo laat, hoe heet die onofficiele standaard voor laptops? (Dat ze getest worden tegen allerlei dingen) :?

Verwijderd

Die scharnieren van Apple doen het heel goed. iBook van mij is nu ruim 3 jaar oud en gaat nog net zo goed dicht en is zeer intensief gebruikt. Wanneer ik naar de Toshiba van mijn vader kijk dan heb ik het gevoel dat dat ding elk moment kapot kan gaan. Voelt niet echt solide aan mede doordat bij het openen de hele laptop mee wil kantelen.
In het verleden zijn er wel eens wat problemen geweest met de iBook G3 dacht ik waarbij de kabel niet goed in de behuizing zat waardoor deze "versleet".

Clamshell mode is tegenwoordig wel mogelijk bij de MacBook, maar het lijkt mij niet verstandig om er wat tussen te leggen. Er komt nu eenmaal warmte vrij en dat moet je niet gaan verhinderen.
Bovendien heb je geen bescherming nodig. Die bescherming zou alleen functie hebben in een te volgepakte tas waardoor er teveel druk ontstaat. Ik heb er nooit wat tussen gedaan en op het scherm heb ik nooit een toetsafdruk gehad.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb bijna twee jaar een iBook gehad en die heel intensief gebruikt. Scharnier heeft nooit enige problemen gegeven. Ook de Macbook Pro die ik nu heb heeft een degelijk, solide scharnier. Voelt stevig aan, geen speling ofzo, ook niet slap. Precies goed eigenlijk :)

Hier stond achterhaalde informatie…

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

mijn lieve witte aaiboek, g3-600 12" (introductiedatum 20 mei 2002) die ik tweedehands heb verkregen door mijn bijna nieuwe acer laptop te ruilen, scharniert nog prima. Batterij is op sterven na dood en het plugje van de voeding is al professorisch gerepareerd, maar scharnieren is top!

Was het eerste wat de vorige eigenaar opmerkte toen hij mijn ex-travelmate openklapte: "tjonge, je voelt wel een kwaliteitsverschil..."

Toen was de iBook al aanzienlijk ouder dan de Acer. (ik heb de aaiboek sinds dec '94)

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Verwijderd

Ik had ooit een 3 jaar oude ibook die ik zelf ook 1 jaar heb gebruikt...no problemo!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-11 18:47
Ik heb echt nog nooit, maar dan ook geen enkele keer, iets gehoord of gelezen over een afgebroken scharnier bij een Mac. En aangezien mensen al moord en brand gaan schreeuwen op het internet over één krasje op hun iPod...

En ook met mijn eigen iBook gaat het prima, ondanks het meerdere malen per dag open- en dichtklappen.

Verwijderd

Nou nog nooit iets gehoord over een afgebroken scharnier is ook wel een beetje teveel van het goede.

In de nieuwe macbooks zit een behoorlijke scharnierconstructie, maar de eerste serie G4 powerbooks (titanium) had wel degelijk last van overmatige slijtage. Je kunt niet voor niets op ebay deze scharniertjes nog kopen...

Heb trouwens zelf ook zo'n doorgeknakte powerbook G4 gehad.

Heb nu een niewere powerbook G4 (alu) en deze constructie is veel beter. Er is ook meer ruimte in de behuizing voor de beeldschermkabels en het geheel is steviger met de lower case verbonden.

De constructie in de nieuwe macbooks lijkt als twee druppels water op de alupowerbook constructie en lijkt mij dus prima. Mijn powerbook is van 12-2003 en gaat elke dag vaak open en dicht, geen problemen tot dusver.

Wèl zijn er diverse meldingen van mensen die meedelen dat het soms wat kraakt en piept.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:13:
Nou nog nooit iets gehoord over een afgebroken scharnier is ook wel een beetje teveel van het goede.

In de nieuwe macbooks zit een behoorlijke scharnierconstructie, maar de eerste serie G4 powerbooks (titanium) had wel degelijk last van overmatige slijtage. Je kunt niet voor niets op ebay deze scharniertjes nog kopen...

Heb trouwens zelf ook zo'n doorgeknakte powerbook G4 gehad.

Heb nu een niewere powerbook G4 (alu) en deze constructie is veel beter. Er is ook meer ruimte in de behuizing voor de beeldschermkabels en het geheel is steviger met de lower case verbonden.

De constructie in de nieuwe macbooks lijkt als twee druppels water op de alupowerbook constructie en lijkt mij dus prima. Mijn powerbook is van 12-2003 en gaat elke dag vaak open en dicht, geen problemen tot dusver.

Wèl zijn er diverse meldingen van mensen die meedelen dat het soms wat kraakt en piept.
Moet ik wel zeggen dat de scharnieren die ik heb vervangen meestal allemaal titanium's waren en dat het voor het overgrote deel kwam door de mensen zelf. Verder bij de iBook's veel kabeltjes bij de scharnieren die slijten, let wel dit is van de eerdere generatie witte iBook G3's. Latere modellen geen problemen mee gehad met scharnieren eigenlijk. :)

kleurbleur.nl

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Ik heb een Powerbook uit 6-2003 die ik letterlijk meerdere keren per dag open en dicht doe. Waar ik wel ietsjes last van heb is dat de scharnieren telkens minder stroef lijken te worden. Maar het beestje is dan ook aan vervanging toe.

De aansluiting van de powerconnector is al een keer stuk geweest (kwam een stuk isolatie los), nu is dat weer het geval. Heb al een lader en een batterij opgebruikt met dit apparaat.

Bericht hierboven

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 20:14

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Bij gewone lapdoze gaan de scharnieren vaak loszitten doordat ze met maar een schroefje vast gemaakt zijn. Ik meen me te herinneren dat dat bij Apple niet zo was.

Hier ook geen problemen bij mijn iBook G4 laatste serie.
Terwijl ik bij mijn Asus M6R al na een paar maanden last had van een 'wiebelig' scherm en je moet om de zoveel tijd de schroefjes weer aan draaien :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:15

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik open de mijne ook vele malen per dag... Geen probleem...

En ik vraag me stiekem af waarom sommige mensen bang zijn een gebruiksvoorwerp ook daadwerkelijk te gebruiken?
je noemt 3-4 keer per dag... Dat vind ik niet veel namelijk. (of ligt mijn norm zo raar? ;) )

Fotonerd

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-12 13:52

krisis1

Onder-watte?!

Topicstarter
zwahiel schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 17:32:
Terwijl ik bij mijn Asus M6R al na een paar maanden last had van een 'wiebelig' scherm en je moet om de zoveel tijd de schroefjes weer aan draaien :(
kijk, dat was exact wat ik bedoelde :) blijkt dus dat bij de Apple's er helemaal zo geen probleem is, nou da's best mooi!
Xilantof schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:33:
Ik open de mijne ook vele malen per dag... Geen probleem...

En ik vraag me stiekem af waarom sommige mensen bang zijn een gebruiksvoorwerp ook daadwerkelijk te gebruiken?
je noemt 3-4 keer per dag... Dat vind ik niet veel namelijk. (of ligt mijn norm zo raar? ;) )
Hmm, nee ik heb geen schrik om een laptop te gebruiken waarvoor 'ie gemaakt is hoor, maar de laatste tijd is "waarvoor ie gemaakt is" niet meer zo vanzelfsprekend, kijk naar laptop<>niet op schoot houden (ja het is een notebook etc etc), dus daarmee toch effe checken of er ooit iemand last mee had, je weet nooit he. 3-4x per dag is inderdaad niet zo veel, en nu ik er deftig bij stilsta denk ik ook dat het ettelijke malen meer gaat zijn, zeker ivm school.

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden, precies wat ik nodig had. Nu nog effe wachten op Santa Rosa ;) (ja wachten, want ik heb nu nog geen laptop dringend nodig)

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ik heb met mijn 12" powerbook ook geen problemen, de scharnier beslaat dan ook de halve breedte van het scherm, ziet er wel degelijk uit iig :)

mijn collega had een Asus laptop oid, met twee scharnieren aan de zijkanten van het scherm, en daar is er nu dus 1 van gescheurd, je moet die echt helpen als je hem nog open of dicht doet....

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Verwijderd

kwaliteit van de scharnieren van een apple laptop is absoluut goed hoor!

iBook G3/G4 zijn de mindere in kwaliteit, maar ook zeker niet verkeerd hoor!
een macbook pro is helemaal goed, beetje zelfde kwaliteit als de Powerbook. het scharnier zit vast aan de hele bottemcase. met een flink aantal schroevjes!

conclusie: als je een sterke laptop wilt hebben kan je absoluut bij apple terecht hoor! en dan zeker bij de powerbook/macbook pro!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12 11:22

Step

step@tweakers.net#

Ik heb zelf een Macbook Pro en nog nooit eerder een Apple gehad. Ik heb de mijne vanaf 10 januari '07 en ik moet zeggen hij bevalt uitstekend! Geen problemen met het scherm of de scharnieren! :) Uitstekende (en ook stevige!) laptop, maar zoals met alles moet je 'em natuurlijk niet laten vallen.

En door het werk EN school gaat ie regelmatig open en dicht! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Step op 27-01-2007 21:54 ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

Mijn Macbook scharnier is na drie-kwart jaar schoolgebruik misschien niet 100% meer, maar open gaat hij nog wel hoor :P

Enige nadeel van dit type scharnier is dat als hij volledig opengeklapt is, dat hij dan op het scharnier over de tafel schuurt. Dus moet je er wel een secondskin bij kopen, want dat is zonde.

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-12 01:07
De Acer Aspire serie heeft ook problemen (gehad?) met de scharnieren.
Sommigen braken zelfs af. Gelukkig is het bij mij beperkt gebleven tot de schroefjes van de rechter scharnier die ik eens in het jaar een beetje aan moet draaien.
(Acer Aspire 2001WLCi)
Pagina: 1