Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

hub PSU naar ATX (sort of) PSU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste topic in EL :)

Ik ben bezig met een casemod. Ik heb een oude 3com hub liggen die als case gaat fungeren, als hardware heb ik een via epia + een harde schijf. De casemod doet er verder niet toe. Nu zou ik die voeding van die hub willen gebruiken als een soort low-power psu met een atx kabel eraan. Ik heb dus de originele connector door lopen meten en daar zag ik 3.3V 5V en 12V (ik had ook gewoon op de achterkant kunnen kijken maargoed, even controlleren.) Nu heb ik de atx-stekker eraan-gesoldeerd, en alles is goed aangesloten.Nu zit ik alleen met het volgende probleem, mijn voltages kloppen niet.

ATX-pinout volgens de standaard:

Afbeeldingslocatie: http://mbrochand.chez-alice.fr/pin_out_atx.jpg

Nu als ik ga meten krijg ik dit:

oranje = -3.3 moet zijn +3.3
rood/paars = - 5 moet zijn +5
geel = -12 moet zijn + 12
wit moet -5 zijn maar die is nu 0, maar dat kwam omdat er geen mobo aanzat die een POWER_OK signaal geeft aan de voeding, waardoor hij volledig inschakelt.

Ik heb nu leuk op wikipedia zitten zoeken wat dat +V en -V is, maar ik snap er geen ene bal van, en google hielp me ook niet echt, alleen definities ervan, maar niet hoe het echt in elkaar steekt. Kan iemand dit voor mij nader toelichten.

En het belangrijkste natuurlijk: Wie weet hoe ik ze naar + krijg ? :) (als ik mijn multimeter omdraai, maar dat kun je nooit raden welke pins je dan moet veranderen)

Mijn dank is groot, heb geen geld om een voeding te gaan kopen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Power-OK is een signaal wat van de PSU naar het mobo loopt, niet andersom. Wat je -5V betreft: die heb je dus gewoon niet, da's meestal echter geen ramp, de meeste boards lopen er vrolijk op.

Verder lijk je overal negatieve spanningen te meten; heb je niet perongeluk je meetpennen/draden omgewisseld? Probeer het anders nog eens met een penlite om het te checken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
hahaha, als je de multimeter omdraait zie je niet veel hè? Of je ziet alles op z'n kop.
Je kan ook gewoon een stickertje over de min plakken... of met tip-ex... :+

Maar serieus: Er is niets mis met je voeding. En wanneer je niet helemaal zeker weet waar je mee bezig bent, kan je beter iemand erbij halen die er verstand van heeft. Die kan helpen en uitleggen. Zo voorkom je (onbedoelde) schade aan toch niet zo goedkope apparatuur..

Ter informatie: het Power_OK signaal wordt niet van het moederbord aan de PSU gegeven. Jij bedoelt de PS_ON. Wanneer je een draadbrug tussen de PS_ON en een Ground plaatst, zal de voeding aanslaan. Maar aangezien je al voltages meet is hij al aan?

De Power_OK is een signaal dat de PSU aan het moederbord geeft: zodra je je PSU aanzet heeft hij een korte periode nodig om de spanning te stabiliseren. In die tijd zou je systeem nog niet stabiel of misschien zelfs veilig kunnen opstarten. Zodra alle spanningen weer de gewenste waarde hebben, geeft de PSU dus een Power_OK.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 01:39:
Power-OK is een signaal wat van de PSU naar het mobo loopt, niet andersom. Wat je -5V betreft: die heb je dus gewoon niet, da's meestal echter geen ramp, de meeste boards lopen er vrolijk op.

Verder lijk je overal negatieve spanningen te meten; heb je niet perongeluk je meetpennen/draden omgewisseld? Probeer het anders nog eens met een penlite om het te checken.
Het lijkt mij dat als ik de zwarte draad op de GND aansluit en de rode op bijv. de oranje dat ik mijn multimeter wel goed doe hoor ;) en @ hierboven, het is geen ATX-voeding, dus die PS_ON gebruik ik niet, over die POWER_OK, die wordt inderdaad aan moederbord gegeven, dat was gewoon misinformatie uit een verkeerde bron.

Ja mijn multimeter is zo'n el cheapo ding, en als ik dan de draden omdraai, ontstaat er op eens een positief voltage, rara hoe kan dat

offtopic:
Ik voel mij een beetje geirriteerd, alsof ik dom ben ofzo

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:16

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:34:
[...]

Ja mijn multimeter is zo'n el cheapo ding, en als ik dan de draden omdraai, ontstaat er op eens een positief voltage, rara hoe kan dat

offtopic:
Ik voel mij een beetje geirriteerd, alsof ik dom ben ofzo
Ik kan niet zeggen of je dom bent of niet maar je hebt hier duidelijk geen verstand van...

Je meet met een multimeter een potentiaalverschil (voltage) tussen 2 verschillende punten. Als punt 1 een hoger potentiaal heeft dan punt 2 zie je dit op je multimeter als een positief voltage. Als je je meetpennen omdraaid zal deze een negatief voltage aangeven omdat je dan dus van een laag naar hoog meet.

Misschien is het handig om je een beetje te verdiepen in de materie voordat je er mee gaat knutselen voordat je je hardware straks stuk maakt..

• MeMoRy
Je kan de stroom elektronen die van de min naar de plus lopen zien als stromend water in de rivier. Wanneer je stroomafwaarts kijkt, zie je al het water van je af gaan... maar wanneer je je omdraait zie, je ineens al het water op je af komen. Rara, hoe kan dat.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:35:
Je kan de stroom elektronen die van de min naar de plus lopen zien als stromend water in de rivier. Wanneer je stroomafwaarts kijkt, zie je al het water van je af gaan... maar wanneer je je omdraait zie, je ineens al het water op je af komen. Rara, hoe kan dat.
Ik doelde hierop:
MeMoRy schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 01:53:
hahaha, als je de multimeter omdraait zie je niet veel hè? Of je ziet alles op z'n kop.
Je kan ook gewoon een stickertje over de min plakken... of met tip-ex... :+
En blijkbaar willen jullie me niet helpen, want nog niemand heeft mij een antwoord gegeven op de daadwerkelijke vraag, wat V+ en V- precies inhoud, ik zei dat ik van de wikipedia/google informatie niets snapte. En om dan te zeggen dat ik me meer in de stof moet verdiepen vind ik dan een beetje onverdiept in mijn TS 8)7

• MeMoRy
Ohja, mensen willen je wel zeker helpen. anders was je topic al lang gesloten geweest.

Ik zie een aantal mogelijkheden:
- Je kan het aan je natuurkundeleraar vragen. Die kan je een heel verhaal vertellen over hoe elektriciteit werkt.
- Je kan een boek kopen over elektriciteit/elektronica. Daar wordt meestal alleen uitgebreid beschreven.
- Je kan een ouder/familielid/vriend met verstand van zaken vragen of hij/zij langskomt om even alles stap voor stap uit te leggen
- Je kan je vragen beter stellen. Zo heb jij het ineens over "V+" en "V-", terwijl je nergens meldt waar je die variabelen vandaan hebt. Ik zou zo zeggen dat je de positieve en negatieve spanning bedoelt, maar dat hoeft helemaal niet.
Verder is je ook al direct in het begin gezegd dat de voeding O.K. is... je hebt ook niet verteld waarom je sowieso bent gaan meten. Werkte wat je aansloot niet? Of dacht je "ik wil het weker weten voordat ik het aansluit".

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:52:
Ohja, mensen willen je wel zeker helpen. anders was je topic al lang gesloten geweest.

Ik zie een aantal mogelijkheden:
- Je kan het aan je natuurkundeleraar vragen. Die kan je een heel verhaal vertellen over hoe elektriciteit werkt.
- Je kan een boek kopen over elektriciteit/elektronica. Daar wordt meestal alleen uitgebreid beschreven.
- Je kan een ouder/familielid/vriend met verstand van zaken vragen of hij/zij langskomt om even alles stap voor stap uit te leggen
- Je kan je vragen beter stellen. Zo heb jij het ineens over "V+" en "V-", terwijl je nergens meldt waar je die variabelen vandaan hebt. Ik zou zo zeggen dat je de positieve en negatieve spanning bedoelt, maar dat hoeft helemaal niet.
Verder is je ook al direct in het begin gezegd dat de voeding O.K. is... je hebt ook niet verteld waarom je sowieso bent gaan meten. Werkte wat je aansloot niet? Of dacht je "ik wil het weker weten voordat ik het aansluit".
Heb geen natuurkunde leraar, of bekenden in de buurt die er iets van snappen dus daarom ben ik hier, en ja idd, ik meet het na voordat ik het op een echt systeem ga proberen (ik ben tenslotte een tweakert ;) en geen inbiciel die denkt dat iets zomaar werkt, door enkel een paar draadjes om te solderen ), nu ben ik nog eens terug gegaan, naar de situatie voordat ik de atx-kabel eraan had gesoldeerd. Toen meette ik wel de goede waardes op mijn multimeter, geen negatieve waardes (voltages). Nu heb ik de pcb er eens op nagelopen en zie ik dat in de originele situatie er condensators aan de uiteinden zaten. (ik zal het nu even duidelijker uitleggen)

Op de voeding zit een RPS (Redunant Power Supply) poort, hier werden eerst alle volt-rails naar toe geleid, via een paar draadje, en van daaraf ging deze naar de soort van halve atx-stekker die op het pcb van de hub werd aangesloten. Nu heb ik direct de atx-kabel aan het pcb gesoldeerd waar er normaal draden liepen naar de RPS poort. Ik krijg nu negatieve voltages, wat het zijn dat weet ik nu wel, maar hoe ik ze weg kreeg niet, aangezien de voltages eerst wel goed waren. Nu liep ik daarnet eens te kijken, en zag ik dat er bij de RPS aansluiting condensators zaten, die blijkbaar dus de voltages goed zetten, dus ik ga morgen proberen, de oude situatie te gebruiken als basis voor mijn huidige situatie en die capicatators weer in het circuit betrekken. Ik hoop dat dit mijn probleem oplost, ik kan het alleen pas morgen uitproberen. Mocht dat het zijn, dan is het wel stom van me geweest om die condensators over het hoofd te zien 8)7 Maargoed, morgen meer :)

• MeMoRy
condensatoren zitten daar voor de ontstoring/ontkoppeling. Een condensator werkt als een soort expansievat, zoals deze in je centraleverwarmingssyteem zit. Door die condensatoren daar te plaatsen zorg je ervoor dat (kleine) veranderingen in belasting of invloed van (hoogfrequente) elektromagnetische velden geen spanningsfluctuatie tot gevolg hebben. Kortweg: ze zorgen dat de 12 V ook echt stabiel 12 volt blijft.
Het is niet erg wanneer je ze mist aan het uiteinde van de draden, in de voeding zitten ook condensatoren. Het is wel iets stabieler wanneer je ze wel gebruikt. Maar het kan niet dat het gebrek aan condensatoren van 12 volt opeens -12 volt maakt!

Spanning meet je altijd ten opzichte van iets. Dit is meestal de (common) ground. De ground of GND of 0 V is vaak het zogenaamde nul potentiaal, ofwel geen lading ten opzichte van de grond/aarde. Als je apparaat niet geaard is, hoeft dit echter niet het geval te zijn! Maar goed, je meet dus ten opzichte van de GND. 12 Volt is dus 12 volt meer dan 0 volt. etc. Had je nu de verkeerde draad gepakt, had je totaal andere voltages gemeten; je gaat dan namelijk ten opzichte van dat voltage meten:
0 Volt is 12 MINDER dan 12 Volt: -12
5 Volt is 7 minder dan 12: -7
3,3 volt is 8,7 minder dan 12: -8,7
Maar jij meet -12, -5 en -3,3. Eventueel had je nog -5 en -12 kunnen meten, aangezien sommige voedingen die nog hebben. -3,3 komt echter nooit voor! Dat geeft dus aan dat jij verkeerd om meet.

Geloof je ons nu wanneer we je zeggen dat er niets mis is met die voeding?

edit: trouwens, weet je al dat PSUs geschakelde voedingen zijn? Dat betekend dat je ze onbelast eigenlijk niet kan doormeten.
kijk ook eens hier

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 27-01-2007 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het duidelijke verhaal. Ik heb nog eens zitten denken, ik heb goede voltages gemeten toen dat hub-board er nog aan zat, ik heb ze nu gemeten zonder bord eraan, (en ja die 12V = niet echt 12V omdat die psu niet geschakeld was, maar ik had het ff voor het gemak 12V gehouden) Wat ik denk, is dat als de voeding op het bord er op aangesloten wordt dat er wel de goede voltages uit komen (hypothese, die ik zeker nog ga checken). Dus idd, de voeding is goed, alleen is ie net te zwak, ik had nog een oude asus p2b-ds mobo (met PIII) leggen, die als slachtoffer gold. Met 4 reepjes ram deed hij niets, en met 1 reepje gingen er al lampjes branden, ik denk dus dat die voeding te zwak is om uberhaupt een mobo ermee te kunnen starten:

Maximum belasting van de hub-voeding:

3.3V x 6.0A = 19,8W
5V x 3.0A = 15W
12 x 0,4 = 4,8W

Totaal: 39.6

Dit is waarschijnlijk ietsje te weinig. Vooral de 12V-lijn, enige wat er aan hangt is, mobo + cpu + ram (en fans, om de voeding te koelen 1W p/s en die lopen op de 12V-lijn) Dus heb ik ong 2,8W over, op de 12V lijn. Ik denk niet dat het makkelijk is om het vermogen op te krikken van dat ding dus is er een pico-psu in de bestelling. In ieder geval bedankt voor het meedenken. :)
Pagina: 1