Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DRM / TPM Discussie

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FanaticFFWD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10-2024
Allright,

ik heb nogal een discussie met een gast van een platenlabel over DRM en TPM (Technical Protection Measure).

Zij zijn er heilig van overtuigd dat de problemen zoals die er zijn omtrend DRM, komen door de TPM in de DRM en niet door de DRM zelf. En dat de schuld daarvan bij de techniek bedrijven ligt. DRM zal dus niet verdwijnen maar de TPM hopelijk wel.

"DRM is opgezet voor het volgen van informatie (tracking) zoals artiest,
titel, rechthebbende en het volgen van verkopen."

Ik zeg op mijn beurt weer dat TPM een onderdeel van het DRM design is en zonder dat het niks meer is dan een meta-data systeempje zoals ID3 voor MP3. En dat de tracking in de webshop gebeurd en vrijwel niks met de DRM te maken hebben.

Ofwel we doen geen TPM in de DRM? what the hell doet ut dan?

offe zie ik nou iets gigantisch over het hoofd?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Bedoel je met TPM de Trusted Platform Module zoals gespecificeerd door the Trusted Computing Group, of iets anders? Op dit moment zijn er namelijk geen DRM systemen op de markt voor multimedia content die gebruik maken van een TPM :P

Het is me niet helemaal helder wat je precies bedoelt (en dat maakt het geven van een antwoord moeilijk).

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
TPM = Trusted Platform Module? Dat is een chip die op je mobo zit (bijvoorbeeld om de encryptiesleutels voor je HD op te slaan als je Vista's BitLocker gebruikt), en ik snap dan even niet wat dat met DRM (bijv. Apple's FairPlay bij iTunes) te maken heeft :).

* Rafe shakes fist at Rukapul :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rafe op 25-01-2007 22:50 ]

• FanaticFFWD
Nou er word dus bedoeld Technical Protection Measure. Had ik er net ook ff bij moeten zetten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

"Digital Rights Management (generally abbreviated to DRM) is an umbrella term that refers to any of several technologies used by publishers or copyright owners to control access to and usage of digital data or hardware, and to restrictions associated with a specific instance of a digital work or device. The term is often confused with copy protection and technical protection measures; these two terms refer to technologies that control or restrict the use and access of digital content on electronic devices with such technologies installed, acting as components of a DRM design."

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
DRM zonder technische beschermingsmaatregelen (TPM) noem je over het algemeen geen DRM (in de 'industrie' in elk geval niet).

In theorie kun je wel zonder DRM en het proberen met (forensic) tracking. Dan houd je dus een administratie bij wie wat koopt en evt. wordt een identiteit van de koper als watermerk in de content aangebracht.

Overigens is het de content industrie die DRM met technische beschermingsmaatregelen eist voordat de industrie content ter beschikking stelt voor distributie via een bepaald platform (zoals iTunes, DVD, etc.)

Die definitie van DRM op Wikipedia geeft aan dat de DRM breder is dan TPM, wat op zich een geldige stelling kan zijn. Access control kun je ten tijde van verkoop regelen, maar gebruik (usage) kan alleen maar beperkt/gecontroleerd worden indien deze lokaal op een apparaat afgedwongen wordt (dmv technische maatregelen). Als je dat dan combineert met de (oude) wensen van de content industrie dat ze het liefst de consument zouden laten betalen voor elke keer dat deze de content aanraakt (deze uitspraak is gedaan door Edward Delp van Perdue University, niet ik) dan wordt ook dat aspect in perspectief geplaatst.

[ Voor 47% gewijzigd door Rukapul op 25-01-2007 23:24 ]

• FanaticFFWD
cool, dat is duidelijk.

Maar wat bied DRM dan zonder restricties en beveiliging, die je dus alleen kan op leggen met TPM verder voor waarde voor een platenlabel wat niet kan met een MP3tje met een ID3 tag?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Naar aanleiding van Encryption chip will end piracy, open markets, says Bushnell wil ik nog eens hier posten.

Zoals bushnel vaststelt kun je TPM vrij effectief gebruiken om software piracy te beperken. Dit gaat met name spelen in een volgende Windows versie (Vista is uitgebracht voordat de TPM standaard rond was)

Maar wil je wel TPM in je machine? Leuk als je de niewste spelen wilt draaien maar wie controleert TPM?

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html (5 jaar oud, maar nu nog actueeler)
At a TCG symposium in Berlin, I put it this way: in 2010 President Clinton may have two red buttons on her desk - one that sends the missiles to China, and another that turns off all the PCs in China - and guess which the Chinese will fear the most? (At this point, a heckler from the audience said, `What about the button that turns off the PCs in Europe?')
en
3. But isn't PC security a good thing?

The question is: security for whom? You might prefer not to have to worry about viruses, but TC won't fix that: viruses exploit the way software applications (such as Microsoft Office and Outlook) use scripting. You might get annoyed by spam, but that won't get fixed either.
12. Scary stuff. But can't you just turn it off?

There is one small problem, though. If you turn TC off, Fritz won't hand out the keys you need to decrypt your files and run your bank account. Your TC-enabled apps won't work as well, or maybe at all. It will be like switching from Windows to Linux nowadays; you may have more freedom, but end up having less choice
Dus als je in windows 7.0 TPM achtige trust dingen ziet staan, ben dan gewaarschuwd. Dit is wellicht je laatste kans op linux over te stappen voordat je data vast zit aan TPM applicaties.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1