[NETWERK] Wegvallende verbindingen

Pagina: 1
Acties:

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 14:46

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Inleiding
Al vele maanden en wellicht jaren hebben we thuis problemen met ons semi-draadloods netwerk. De structuur van mijn netwerk zal ik zo uitleggen. Feiten zijn dat valt weg valt, downloads vallen naar 0,0 kilobyte, pingen naar www.google.nl is niet meer mogelijk, geen timout of iets een reactie over de tijd die de ping in beslang nam van cmd terug duurt al erg lang. Maar nu loop ik te ver vooruit. Eerst wat hardware feiten.

Hardware

PC’s:
Hier in huis staan 5 computers, 4 windows xp sp2 machines en een Gentoo linux machine. Allen up to date. 3 pcs zijn via de router verbonden en de andere 2 draadloos. 3 pc’s staan op 1e verdieping , 1 op zolder en 1 beneden. Die op zolder en beneden worden draadloos verbonden.

Alcatel speedtouch 510 modem:
Op de begane grond bevind zich een alcatel speedtouch 510 modem met de nieuwste firmware 4.2.3.0.0. Deze is standaard ingesteld bevat geen open poort configuratie of iets dergelijks. Puur standaard installatie met alleen de benodigde gebruikersinformatie ingesteld.

Linksys BEFW11S4 Broadband Router:
Het modem loopt via een kabel naar mijn broadband router die op mijn slaapkamer staat. Deze is geconfigureerd om statische ip adressen in de 192.168.1.cijfer reeks te delen. Geen DHCP dus. Ook werkt deze als accespoint naar 2 pcs met een wireless netwerkkaart. Deze router bevat de nieuwste firmware. Het enige probleem wat ik ook gehad heb is het DHCP gedeelte wat er zo opeens met op hield. Daarna ben ik overgegaan op statische ip’s en nieuwe firmware.

Eigenlijk heb ik dus 2 routers wat opzich best veilig is aangezien het lastiger is om poorten open te zetten maar dit ter zijde.

Netwerkkaarten:
Mijn pc heeft een onboard nvdia nForce netwoking controller, 2 andere pc’s hebben een realtek kaart en de andere 2 pc’s hebben beide een Linksys Wireless-B pci Adapter, deze werken zonder Linksys software maar maken gebruik van het draadloze netwerk gedeelte van Windows XP.
Internet account
Planet Internet ADSL Standard. Up/down: 512 / 2784. Service: Routed PPPoA - DHCP – NAPT.

Problemen:
Zoals ik aan het begin al aan gaf valt de netwerkverbinding vaak weg. Dit gebeurt vrij onregelmatig. Alle lampjes op het modem en de router blijven knipperen en zijn groen.
Symptomen zijn:
  • internet verbinding valt weg, pagina’s open niet meer en je krijgt time out’s
  • niet meer kunnen pingen naar bijvoorbeeld http://www.google.nl
  • downloads die naar 0.0 k’s zakken
  • draadloze verbindingen vallen weg
  • MSN valt uit zonder echt af te melden, het aanmeldvenster komt terug met een tellertje. Aanmelden kan vaak na afloop tellertje of meteen via de knop.
Wat ik geprobeerd heb:
  • Log files bekeken. Veel meldingen van ESENT 100-101 en 103 op zowel mijn pc als de pc van mijn pa die draadloos verbonden is. De andere pc's heb ik nog niet bekeken. Google leerde me dat die meldingen o.a te maken hebben met automatische updates. Bron: http://blog.opsan.com/archive/2005/04/10/379.aspx Deze functionaliteit heb ik tijdelijk uitgeschakeld om te zien wat het oplevert. Helaas valt de verbinding met onder meer MSN alsnog weg. Dit wegvallen levert ook msnmsgr(2680) op met een ESENT melding 101 in het toepassings venster van het logboek. Melding: De Database engine is gestopt Daar kan ik niets nuttings over vinden.
  • We gebruiken uTorrent als download client en ik heb op alle pc’s het aantal verbindingen teruggeschroefd naar 200. Max upload naar 10 en max download naar 400kb’s (wellicht te hoog).
  • Nieuwste firmware in zowel Speedtouch en Linksys apparaat. Niet van de Linksys netwerkkaarten. Ik heb daar slechte ervaring mee. Het maakt traag verbinding en is me niet betrouwbaar genoeg
  • TCP/IP connecties via deze site: http://www.lvllord.de/ verhoogt naar 50. Deze instelling staat na installatie van SP2 op 10 in Windows XP.
  • EEE 802.11x op de draadloze netwerkkaarten uitgeschakeld, naar een aanleiding van een topic op GOT. EEE 802.11x kan ik in mijn router niet terug vinden. Bron: [Wifi] Random disconnects
  • Hier in de buurt zitten nog enkel e andere draadloze netwerken. Ik heb mijn Linksys router op kanaal 7 ingesteld met WEP en ssid verborgen. Hopelijk geen botsingen met andere netwerken al ben ik daar niet zeker van.
  • Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter NVIDIA...Controller - Pakketplanner-minipoort met het netwerk is verbonden. De normale werking van de netwerkadapter is begonnen. Deze melding kwam ik ook tegen. Gebeurtenis-ID: 4201 en bron TCIP. Ook daar kan ik niet veel over vinden. Deze melding vind plaats nadat het netwerk "uitvalt".
  • Uiteraard ook veel andere GOT topics bezocht maar geen enkele boot echt een oplossing.
Oplossing?:
Het gekke is dat als ik de voeding van mijn router los haal en er weer in stop. Alles weer werkt, internet, netwerk, msn, download. Alles. De voeding/snoer functioneert prima maar is niet origineel meer. Deze is via een geaard stekkerdoosje met een schakelaar aan naar een stopcontact aan de muur verbonden. Ik zou nog alle kabels kunnen vervangen, andere netwerkkaarten etc. Maar ik geloof niet dat het echt aan de hardware ligt. Met de hardware an sich heb ik nooit problemen gehad. Geen uitroeptekens op rare problemen niets. Wel ben ik van plan om mijn broadband router in te ruilen voor een hopelijk betere versie? Kan iemand me misschien een tip geven? En is dat echt een oplossing?

Ik weet het niet meer en zit even vast. Wellicht dat jullie me kunnen helpen? Mijn excuus van deze lang post maar ik wilde alles meteen zo duidelijk mogelijk verwoorden om vragen te voorkomen. Mocht je nog meer informatie willen dan wil ik deze graag verstrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Arethusa op 25-01-2007 20:53 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
400 Kb/s is in ieder geval te hoog voor je 2784 down lijn. Je hebt maximaal 348 Kb/s, En bedenk dat je waarschijnlijk slechts 80-90% daarvan kunt benutten. Een snelheidsremmer op 285 Kb/s kan al helpen.

Valt je verbinding alleen weg wanneer uTorrent of een ander p2p programma draait of ook zonder die programma's? Wanneer alleen bij de p2p programma's denk ik dat je nog te weinig connecties toestaat in XP.

Wat gebeurt er wanneer slechts 1 van de twee routers voor de verbinding gebruikt wordt? Dit om uit te sluiten dat de routers problemen geven.

Controleer ook of de verbindingen op alle pc's cq. laptops wegvallen, niet dat 1 pc de gehele bandbreedte trekt.

Ik ben zelf namelijk tegen een soortgelijk probleem aangelopen in mijn semi-draadloze netwerkje
Hardware: Alcatel ST510- Linksys WRT54GL- 2 desktops 1 laptop (wireless). Desktops met statisch intern IP, laptop dynamisch. Overal netlimiter op staan, zowel up (~35 Kb/s) als down wordt geremd.

[ Voor 26% gewijzigd door Arthas op 25-01-2007 21:24 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-03 22:45
probeer je linksys eens als switch in te stellen, en kijk eens wat er dan gebeurd.
Kan je op het moment dat dit gebeurd nog wel de interface van je router benaderen?

kun je dan trouwens nog wel een internet ip-adres pingen of gaat dat ook plat?

[ Voor 19% gewijzigd door madtraxx op 25-01-2007 21:39 ]

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Arthas schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:15:
400 Kb/s is in ieder geval te hoog voor je 2784 down lijn. Je hebt maximaal 348 Kb/s, En bedenk dat je waarschijnlijk slechts 80-90% daarvan kunt benutten. Een snelheidsremmer op 285 Kb/s kan al helpen.
Mijn instellingen zijn nu
  • Maximaal aantal verbindingen: 200
  • Maximaal aantal aangeslotent peers per torrent: 200
  • Aantal uploadslots per torren: 4
  • Max upload: 10
  • Max download 200
Dit zal ik ook instellen op de andere clients
Valt je verbinding alleen weg wanneer uTorrent of een ander p2p programma draait of ook zonder die programma's? Wanneer alleen bij de p2p programma's denk ik dat je nog te weinig connecties toestaat in XP.
Moeilijk te zeggen, bij beide wel af en toe. Wellicht is het toch een te hoog of te laag aantal connecties. Ik ga een tijdje zonder p2p programma's draaien en kijken wat er gebeurt.
Wat gebeurt er wanneer slechts 1 van de twee routers voor de verbinding gebruikt wordt? Dit om uit te sluiten dat de routers problemen geven.
Dit kan lastig worden. Mijn modem staat beneden en mijn router boven. Wellicht kan ik de router onder zetten en deze via de kabel die toch al naar boven loopt naar mijn pc. Blijft wel over dat mijn zusjes pc en mijn linux server zonder internet/netwerk komen te zitten.
Controleer ook of de verbindingen op alle pc's cq. laptops wegvallen, niet dat 1 pc de gehele bandbreedte trekt.
Ik ben zelf namelijk tegen een soortgelijk probleem aangelopen in mijn semi-draadloze netwerkje
Hardware: Alcatel ST510- Linksys WRT54GL- 2 desktops 1 laptop (wireless). Desktops met statisch intern IP, laptop dynamisch. Overal netlimiter op staan, zowel up (~35 Kb/s) als down wordt geremd.
Netlimiter kan ik proberen. Wellicht extreem terugschroeven en kijken wat er gebeurt. Ook alle desktops hebben een statisch opeenlopend ip.
madtraxx schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:34:
probeer je linksys eens als switch in te stellen, en kijk eens wat er dan gebeurd.
Kan je op het moment dat dit gebeurd nog wel de interface van je router benaderen?

kun je dan trouwens nog wel een internet ip-adres pingen of gaat dat ook plat?
De router als switch instellen is een mogelijkheid. Maar hoe zit het precies met de 192.168.1.* adressering en beveiliging? Wellicht moet ik de handleiding en/of internet eens afzoeken. De router en/of modem pingen en in de browser openen gaat nog wel.Deze lopen via een draad mijn pc naar de router, router naar modem en modem naar internet.

[ Voor 15% gewijzigd door Arethusa op 25-01-2007 21:42 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.

• madtraxx
goed simpel, je wan verbinding van je linksys pleurt er dus uit, zit niet in je kaarten en niet op je computers.
Probeer even in je linksys router iets met dhcp en lan op te zoeken.
Verander het ip-adres van het ding naar 10.0.0.10 en zet de dhcp-server uit.. zorg er wel voor dat hij in je speedtouch aan staat.
Sla deze instellingen op en haal de kabel vanaf je speedtouch uit de WAN-poort van de router en plaats deze in één van de 4 lan-poorten.

Nu krijg je over je router dhcp van je speedtouch en werk je met 1 firewall, veilig genoeg.
Wil je dingen aan je Linksys aanpassen dan kan je dat via 10.0.0.10 doen.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
madtraxx schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:47:
goed simpel, je wan verbinding van je linksys pleurt er dus uit, zit niet in je kaarten en niet op je computers.
Probeer even in je linksys router iets met dhcp en lan op te zoeken.
Verander het ip-adres van het ding naar 10.0.0.10 en zet de dhcp-server uit.. zorg er wel voor dat hij in je speedtouch aan staat.
Sla deze instellingen op en haal de kabel vanaf je speedtouch uit de WAN-poort van de router en plaats deze in één van de 4 lan-poorten.

Nu krijg je over je router dhcp van je speedtouch en werk je met 1 firewall, veilig genoeg.
Wil je dingen aan je Linksys aanpassen dan kan je dat via 10.0.0.10 doen.
Ok bedankt, hier kan ik wel wat mee. Dit ga ik van het weekend eens uit proberen. Onder tussen zou ik nog wel wat meer tips kunnen gebruiken en de of de ander.

Ik gaf aan dat alles weer up is als ik de voedingskabel/adapater eruit haal en aansluit. Voor zover ik weet heeft mijn router een connection tabel. Deze lijkt vol te lopen waardoor de router het niet meer aankan en uitvalt. Het opnieuw aansluiten werkt als een reset die de tabel leeggooit. Vandaar dat het weer werkt volgens mij. Klopt dit?

En heb ik dit probleem ook als ik via de methode die madtraxx? Of zit dat anders in elkaar.

• madtraxx
het kan best zijn dat je connectiontable vol loopt, echter de huidige routers hebben een dusdanig groot geheugen dat dit zelden voor komt. Ik heb er tenminste never last van, weet wel dat wat oudere budget routers dit probleem wel hebben. Dit probleem zal daarna niet meer optreden omdat de hele firewall van je router niet meer actief is, je gebruikt hem immers niet meer via de WAN-poort.
Het wordt in feite dus gewoon een switch. Als jij de voedingskabel er weer uit moet halen dan kan het best dat zijn maar ik denk het niet. Ik durf je bijna op papier te geven dat wanneer je het apparaat als switch/accespoint gebruikt dat het probleem opgelost is. Mocht dat niet zo zijn dan heeft gewoon je linksys router een probleem.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
madtraxx schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:24:
het kan best zijn dat je connectiontable vol loopt, echter de huidige routers hebben een dusdanig groot geheugen dat dit zelden voor komt. Ik heb er tenminste never last van, weet wel dat wat oudere budget routers dit probleem wel hebben. Dit probleem zal daarna niet meer optreden omdat de hele firewall van je router niet meer actief is, je gebruikt hem immers niet meer via de WAN-poort.
Het wordt in feite dus gewoon een switch. Als jij de voedingskabel er weer uit moet halen dan kan het best dat zijn maar ik denk het niet. Ik durf je bijna op papier te geven dat wanneer je het apparaat als switch/accespoint gebruikt dat het probleem opgelost is. Mocht dat niet zo zijn dan heeft gewoon je linksys router een probleem.
Bedankt voor je heldere uitleg. Mijn router is ongeveer vier jaar oud, ik neem aan dat dat geen probleem is. Ik zal zeer binnenkort je methode is uit proberen. Als het wat oplevert dan meld ik dat uiteraard.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Ik heb bovenstaand plan op mijn netwerk configuratie toegepast. Alles werkt naar behoren. Ik kan verscheide poorten op zetten (wat voorheen me niet gelukt was), sneller downloaden, geen dichtslibbende verbindingen en heb een stabieler netwerk als nooit te voren.

Bedankt voor de tips allemaal _/-\o_

Pagina: 1