Toon posts:

Windows installeren op laptop lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Dell Latitude C600 en ik wil graag windows op deze laptop installeren.
De hele schijf is leeg en als ik opstart krijg ik alleen linksboven een wit knipperende cursor.

Ik beschik over een CD rom speler en diskette drive, alleen het probleem is dat ik er maar één tegelijk kan gebruiken...(omdat ik 'm in de laptop moet wisselen).
De Windows XP CD (origineel) start niet automatisch op...rara hoe kan dit?

Kan iemand mij alsjeblijft helpen wat ik moet doen? Met bijv. diskette's of opstart CD's ofzo?

Ik hoor graag van jullie hulp!

Alvast bedankt!

Jeroen Manschot

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lukt het je uberhaupt om te booten vanaf cd (als je bijv boot met een livelinux ding?). Het kan zijn dat het in de bios goed ingesteld moet worden, hoe staat daar de bootsequence?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Tijdens het opstarten F11 voor bootmenu, of DEL en bootvolgorde ff instellen.

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:50
Voor opstarten van CD:
  • CD in andere PC proberen
  • Instelling in de BIOS dat ie moet opstarten van CD
Anders met diskette de XP setup opstarten. Op de site van Microsoft staat ergens een 5-tal images die je op diskette kan zetten waarmee je een XP-install kan starten.
Gevonden

Oeps, wordt lastig met alleen CD of diskettestation... |:(

Anders met diskette DOS opstarten en dan via parallele kabel met het DOS-programma interlink/interslave installatie overkopieren ? Zelfs zou je met DOS en handig geklooi nog netwerk aan de gang kunnen krijgen, waarna je de installatie over kan kopieren.

Zit er misschien een bootable netwerkkaart in ? Dan is hier misschien ook nog e.e.a. op te starten.

Anders nog laptop harde schijf uit de laptop halen en in een desktop computer aansluiten ? (Heb je een converter voor nodig)

[ Voor 59% gewijzigd door sander85 op 25-01-2007 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten druk ik op F2 voor Setup.
Daar staat:

> CD / DVD / CD-RW Drive
> Internal HDD
> Diskette Drive
Modular Bay Hdd
etc.
etc.

(Die met het pijltje zijn geactiveerd zeg maar).

Meer kan ik niet vinden.

• DEVoTi0N
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:45:
Tijdens het opstarten druk ik op F2 voor Setup.
Daar staat:

> CD / DVD / CD-RW Drive
> Internal HDD
> Diskette Drive
Modular Bay Hdd
etc.
etc.

(Die met het pijltje zijn geactiveerd zeg maar).

Meer kan ik niet vinden.
En dan kiezen voor CD / DVD / CD-RW Drive?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik als eerste staan, maar er gebeurt helemaal niks, ook niet als ik F12 kies en dan "CD / DVD / CD-RW Drive" kies....

Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van hoor....

Maar met een externe diskette drive od CD-rom moet ik een stuk verder kunnen komen denken jullie?

• DEVoTi0N
Ik geloof ook dat die alleroudste schijfjes van XP niet bootable waren.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar wat bedoelen jullie allemaal met Bootable?
Dat ie automatisch opstart ofzo??

En dit is XP Prof.

Verwijderd

DEVoTi0N schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:52:
Ik geloof ook dat die alleroudste schijfjes van XP niet bootable waren.
Windows 98 (SE) is al bootable :/ laat staan XP

Verwijderd

Kopieer de inhoud van de dos floppy naar harde schijf, cd aansluiten en van hd opstarten. Lukt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Badpritt, hoe doe ik dat precies? En wat moet ik op het floppy zetten??

Sorry mensen, ben echt een leek op dit gebied....althans, al die vak taal!!

Top dat jullie me willen helpen in ieder geval!! Klasse!!

Verwijderd

Je moet een dos opstartfloppy hebben. Als je die niet kan maken met een werkende windows installatie dan ergens eentje downloaden. Van de floppy opstarten, inhoud floppy dan naar de harde schijf van de laptop kopieeren. Laptop afsluiten, cdrom aansluiten, van harddisk opstarten, en van daar winxp installeren. Anders heb je misschien nog USB als bootoptie in het bios? Zo ja, dan zou je van een bootable usb-stick kunnen opstarten.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Kijk eens goed naar die floppie drive... Vaak zit daar ook een usb aansluiting op.

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik de inhoud van dat floppy dan opslaan op de c schijf??
En welke opstartfloppy moet ik dan hebben? Vind ze alleen maar van 4 diskette's enzo....of zoek ik verkeerd??

Verwijderd

Topicstarter
jaja, ik heb 1 USB aansluiting achterop de laptop zitten....kan ik dan ook wat met een USB stick?
Ben het nu aan het proberen, maar als ik op F2 druk zie ik nergens iets staan over een USB....

Verwijderd

Opstartfloppy van win98 is 1 floppy, zet je laptop op booten van floppy, wanneer opgestart en de a prompt is verschenen, typ je copy *.* c dubbele punt-schuine streep , enter(steeds als ik c 2x het leesteken wil typen lukt dat niet, krijg ik een quick search bar???) Hoop dat je het snapt.

Als je geen usb bootoptie hebt, houdt dat op.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is ie nu aan het doen....en dan? als het op de HD staat, wat moet ik nu opstarten dan?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:18:
hoe kan ik de inhoud van dat floppy dan opslaan op de c schijf??
En welke opstartfloppy moet ik dan hebben? Vind ze alleen maar van 4 diskette's enzo....of zoek ik verkeerd??
Kijk, men verwacht hier zelf ook wat onderzoek. Tweakers is een forum van en voor mensen met computerkennis. Als je niet weet hoe de inhoud van een diskette te kopieren naar je harde schijf is het misschien een goed idee om google in te schakelen. Overigens betwijfel ik of het op die manier gaat lukken.

Een wellicht handigere optie is om een USB diskettedrive aan te schaffen. Die dingen zijn niet enorm duur en voor laptops zoals die van jou een uitkomst. Wat je doet is als volgt: USB diskettedrive aansluiten op je latop, CDROM speler in je laptop doen. Op een andere PC een serie opstartdiskettes maken voor Windows XP, zie link daarvoor in één van de replies hierboven. Windows XP CD in je laptop doen, 1e diskette van de serie in USB diskettedrive doen. Laptop opstarten, op F12 drukken voor het bootmenu (dat menu waar je kan selecteren van welk apparaat in je PC je wil opstarten) en de diskettedrive kiezen. Dan de aanwijzingen verder volgen.

Hiermee zou het moeten lukken :)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:57
hdd moet je kiezen als je xp al geinstalleerd hebt.
zoek een andere cd of weet zeker dat deze cd 'bootable' is.

als boot op cd/dvd etc. staat, dan probeert hij de computer te starten vanaf de dvd/cd.
dan start de installatie.

wat is modular bay btw? zet die ook maar even bovenaan de bootup lijst :/

you had me at EHLO

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Allemaal heel ingewikkelde oplossingen, maar de twee simpelste mogelijkheden worden over het hoofd gezien...

1) CD-ROM station stuk
2) CD-ROM schijfje stuk

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg nu ook als melding:

Device driver not found: "BANANA"
No valid CDROM device drivers selected.

En dat heeft met m'n CD rom te maken dus?

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:19:
jaja, ik heb 1 USB aansluiting achterop de laptop zitten....kan ik dan ook wat met een USB stick?
Ben het nu aan het proberen, maar als ik op F2 druk zie ik nergens iets staan over een USB....
Ik denk dat wij elkaar een beetje verkeerd begrijpen. Betrefende USB.

De floppie drive zelf kan 2 aansluitingen hebben om deze te koppelen met de pc
1 via een USB kabel welke direct in de floppiedrive word gestoken (kleine USB stekker op floppy drive) en 2 door de floppy drive in de laptop te steken (breede aan sluit stekker)

optie 1 word vaak over het hoofd gezien is mijn ervaring

Grutte Pier fansels

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:31:
ja dat is ie nu aan het doen....en dan? als het op de HD staat, wat moet ik nu opstarten dan?
Als de gegevens op je harde schijf staan de diskettedrive eruit halen, CDROM speler erin. Opstarten en via dat menu kiezen voor opstarten vanaf harde schijf. Als dat lukt en je krijgt zegmaar die prompt die je zonet ook kreeg (A:\, het zal nu wellicht C:\ zijn) typ je de letter van je CDROM speler in gevolgt door een :, die waarschijnlijk D:\ of E:\ zal zijn.

Daarna zal je moeten intikken, stel dat je cdrom speler D: is:

D:\setup.exe

Enter. En dan hopen dat de installatie start ;)

Overigens blijf ik erbij dat mijn oplossing waarschijnlijk minder werk is en ik kan absoluut niet garanderen dat bovenstaande werkt. Ik kan me namelijk ergens herinneren dat XP icm bootfloppy's van 98 niet erg samen willen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:36:
ik krijg nu ook als melding:

Device driver not found: "BANANA"
No valid CDROM device drivers selected.

En dat heeft met m'n CD rom te maken dus?
Dan ziet de notebook de cdrom speler helemaal niet (verklaart een boel, dat je ook niet kunt booten van het ding).

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik dus ook al te begrijpen, maar dat is zeker niet 123 op te lossen denk ik....

Verwijderd

Check eens in de bios setup of de cdrom wel gedetecteerd wordt, verwisselen van floppy-drive voor cdrom doe je toch wel bij uitgeschakelde laptop hoop ik? Probeer eens van een win98 of linux cd te booten, DSL (damn small linux) bijvoorbeeld downloaden en op een cd branden, of op een usb stick.
Pagina: 1