[Tiscali] elke dag RELEASE / RENEW nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 11:31

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo, ik heb sinds een weekje Tiscali ADSL. Bevalt prima. Stabiel, snel en goedkoop. Ik heb 'n setup dat ik via m'n modem (Zyxel P-2602H) naar een router (Linksys WRT54G) naar m'n pc's ga.

ECHTERRRR... 2 vragen hierover:

1) Elke morgen als ik m'n pc aandoe heb ik geen verbinding met internet. Ik moet dan eerst in m'n router inloggen, en een RELEASE / RENEW doen. Dan werkt het direct weer. Waarom is dit? Wat kan ik hier tegen doen? Moet je bij Tiscali elke 24u een release/renew doen? Of is 't een instelling?

2) Ik zie in m'n router (via de browser dus) dat het IP-adres 192.168.1.33 aan de router is gegeven. Echter, ik kan vanaf m'n pc ZOWEL op 192.168.1.33 als de oude -voor mij vertrouwde- 192.168.1.1 bereiken. Hoe kan dit? Heeft dat ding 2 ip-adressen?

Wellicht heeft het 1 met 't ander te maken.
En dan nog wat (vraag 3), is het mogelijk om VIA een router rechtstreeks in het modem te komen? Nu moet ik nog de UTP-kabel van m'n modem rechtstreeks aan m'n pc hangen om erbij te kunnen. Is er dus een soort "IP-protocol" dat je via http://<adres router>//<adres modem> het modem via de router kunt bereiken?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
KICK!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb het iig nog nooit hoeven doen. DHCP werkt gewoon prima. Aangezien je router geen standaard IP heeft meer zou ik eens een reset doen naar fabrieks instellingen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
En what about this:

...is het mogelijk om VIA een router rechtstreeks in het modem te komen? Nu moet ik nog de UTP-kabel van m'n modem rechtstreeks aan m'n pc hangen om erbij te kunnen. Is er dus een soort "IP-protocol" dat je via http://<adres router>//<adres modem> het modem via de router kunt bereiken?

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik had dat dus ook met mijn WRT45G, maar die bleek gewoon defect te zijn. Een omruil van mijn router naar een nieuwe wrt45g loste alle problemen op/

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 11:15
Die Zyxel staat waarschijnlijk ook in router-mode? Dan heb je dus een router achter een router en kunnen er rare problemen ontstaan. Zet die Zyxel in bridge mode.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Die DHCP ellende kan gewoon een firmware-issue zijn, die WRT54g is waarschijnlijk al een paar jaartjes oud ? Meen dat het ooit een 'known issues' was die gefixed was met een nieuwe firmware. Welke firmware-versie heb je (staat rechts bovenin in de Webinterface) ?

PS: Firmware-updates kunnen wel tricky zijn met een oude WRT54g, dus lees je eerst goed in ;)

[ Voor 25% gewijzigd door SKiLLa op 28-01-2007 22:11 . Reden: de PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 11:19
Zelfde probleem hebben we hier ook, 1 jaar oude WRT54G met nieuwste firmware (gemod naar 100mW zendvermogen). Is de 2e WRT54G, de eerste was echt defect, de nieuwe niet.

We blijven DNS errors krijgen elke ~30 minuten, en moeten dan inderdaad dus ook elke keer renewen of herstellen via Windows...

|:(
...is het mogelijk om VIA een router rechtstreeks in het modem te komen? Nu moet ik nog de UTP-kabel van m'n modem rechtstreeks aan m'n pc hangen om erbij te kunnen. Is er dus een soort "IP-protocol" dat je via http://<adres router>//<adres modem> het modem via de router kunt bereiken?
Gewoon het ip van de router direct in je browser invullen zou moeten werken. Bedenk wel dat de WRT54G al het 192.168.1.1 ip-adres gebruikt :)

[ Voor 45% gewijzigd door Martijn13 op 28-01-2007 22:18 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Jimster schreef op zondag 28 januari 2007 @ 22:08:
Die Zyxel staat waarschijnlijk ook in router-mode? Dan heb je dus een router achter een router en kunnen er rare problemen ontstaan. Zet die Zyxel in bridge mode.
KICK!
Ik kom er echt niet uit, al alle mogelijkheden voor m'n gevoel veranderd. En diverse "oplossingen" via Google geprobeerd. Het probleem lijkt zo simpel.

Ik heb een Zyxel ADSL modem van Tiscali.
Ik heb een Linksys WRT54G router.
Ik wil de setup: INTERNET -> MODEM -> ROUTER -> PC

Zo moeilijk is dit toch niet? Ik voel me echt een stomme klojo. Maar goed, misschien dat iemand nog een poging wil doen me 't uit te leggen.

Zogauw ik de modem in BRIDGE mode zet krijg ik op geen enkele wijze contact met internet.
Zogauw ik de WRT54G z'n DHCP uitzet krijg ik op geen enkele wijze contact.

Iemand reddende hand?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 11:15
Je modem in bridge mode zetten en dan je router even uit en aan zetten?

Verwijderd

Ik had met mijn Speedtouch 546 modem ook problemen met Tiscali, terwijl het eerst een periode wel goed gewerkt heeft.

Maar toen ik mijn bij het abbo behorende Zyzel 2602 modem aangesloten had werkte alles perfect.

Ik weet niet of iemand anders het al aangeraden heeft, maar ik zou de Linksys uitsluitend als AP gebruiken en de Zyxel gewoon als router. Dus gewoon de LAN kabel uit de Zyxel in een LAN (dus niet WAN) poort van de Linksys. Hoef je niets in te stellen ook...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 22:58 ]

Verwijderd

Kun je de Router niet een fixed IP geven aan z'n Modem kant en dan DHCP doen vanaf je Router naar je PC?
Het klinkt een beetje alsof er 2 DHCP servers door elkaar lopen te schreeuwen, wat opzich raar zou zijn aangezien je achter een router zit.... :S

Daarbij zit er volgens mij in die Linksys een "keep-alive/always on/hooked-up/whatever they name it" functie, die telkens keurig je IP refreshed.

Anders even verder googlen, is vast wel te vinden ergens.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:57:
Ik had met mijn Speedtouch 546 modem ook problemen met Tiscali, terwijl het eerst een periode wel goed gewerkt heeft.

Maar toen ik mijn bij het abbo behorende Zyzel 2602 modem aangesloten had werkte alles perfect.

Ik weet niet of iemand anders het al aangeraden heeft, maar ik zou de Linksys uitsluitend als AP gebruiken en de Zyxel gewoon als router. Dus gewoon de LAN kabel uit de Zyxel in een LAN (dus niet WAN) poort van de Linksys. Hoef je niets in te stellen ook...
Ah, wist niet dat 't zo bedoeld was, die AP. Heb dat dus gedaan nu. En zowaar! Het werkt! Het rare is wel dat ik toch een paar instellingen heb gedaan / heb moeten doen (volgens mij), kun je even meedenken of dat goed is?

- ik heb m'n WRT54G een vast ip-adres gegeven, niet langer 192.168.1.1, maar 192.168.2.1. Vervolgens kan ik er niet meer op "inloggen"... klopt dat? internetten werkt namelijk wel op alle pc's die aan de router zitten
- ik heb m'n pc's een vast ip-adres (in de range 192.168.1.*) gegeven... is dat nodig? eigenlijk zou die Zyxel modem/router dat toch moeten doen?

Thanks for any help. Heb nu al 't idee dat 't de goeie kant opgaat... :)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:07:
Kun je de Router niet een fixed IP geven aan z'n Modem kant en dan DHCP doen vanaf je Router naar je PC?
Het klinkt een beetje alsof er 2 DHCP servers door elkaar lopen te schreeuwen, wat opzich raar zou zijn aangezien je achter een router zit.... :S

Daarbij zit er volgens mij in die Linksys een "keep-alive/always on/hooked-up/whatever they name it" functie, die telkens keurig je IP refreshed.

Anders even verder googlen, is vast wel te vinden ergens.
Ja, dat eerste heb ik geprobeerd. Maar het probleem lijkt/leek dat Tiscali mij steeds een ander IP-adres geeft. Dus dat heeft 1 dag gewerkt en daarna is het vette pech voor de kabouters: ander IP-adres...

misschien kan iemand dit (met tiscali-kennis) bevestigen?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Jimster schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:53:
Je modem in bridge mode zetten en dan je router even uit en aan zetten?
Dat heb ik ook geprobeerd. No luck. Moet er echt NIETS gewijzigd worden? Heb jij ervaring met die setup met 'n Zyxel modem en een WRT54G router? Zet je die laatste dan wel met 'n vast ip-adres (192.168.1.1) met z'n DHCP aan? Ik ben eigenlijk wel benieuwd omdat DIT mijn ideale setup lijkt.

En hoe zit 't met NAT? Ik wil ALLES door laten sturen/laten regelen door m'n WRT54G. Dus ik zou zeggen: full NAT ofzo? Maar ik kom er niet helemaal uit hoe je dat in de Zyxel instelt.

Verwijderd

spaceboy schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:26:
En hoe zit 't met NAT? Ik wil ALLES door laten sturen/laten regelen door m'n WRT54G. Dus ik zou zeggen: full NAT ofzo? Maar ik kom er niet helemaal uit hoe je dat in de Zyxel instelt.
Kan je (nog) even aangeven waarom je dit wil?

Ik zou namelijk alles door de Zyxel laten doen. Dus de Linksys niets laten regelen, deze alleen maar laten fungeren als een draadloze switch.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:29:
[...]

Kan je (nog) even aangeven waarom je dit wil?

Ik zou namelijk alles door de Zyxel laten doen. Dus de Linksys niets laten regelen, deze alleen maar laten fungeren als een draadloze switch.
Hmm... ja good point eigenlijk. Kan geen goeie reden aangeven. Misschien heb ik meer vertrouwen in de instel-opties van de Linksys? Nee kweenie. Maar goed, dan blijft mijn vraag: als ik die Linksys als draadloze switch gebruik (zoals het NU geconfigureerd is), wat stel ik dan in als IP-adressen van de Linksys en m'n pc's?

Hoe moet ik dat voor me zien? De Zyxel geeft een IP-adres aan iedere pc? Of moet ik die toch handmatig instellen met het IP-adres van de modem als Gateway??

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De wrt54g "routert nu niet meer hij switcht alleen maar". Dus wil je erop inloggen dan moet je een vrij ip-adres in het zyxel-subnet kiezen. Vaste ip-adressen zijn voor desktop pc's altijd aan te raden, voor laptops liever niet. Probeer de linksys zo dom mogelijk te houden dus alleen switch gedeelte gebruiken en dhcp uit zetten.
Edit: sorry was wat te laat, zelfde als hierboven dus...

[ Voor 8% gewijzigd door Gianni Rombios op 29-01-2007 23:36 ]

Verwijderd

spaceboy schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:32:
Hmm... ja good point eigenlijk. Kan geen goeie reden aangeven. Misschien heb ik meer vertrouwen in de instel-opties van de Linksys? Nee kweenie. Maar goed, dan blijft mijn vraag: als ik die Linksys als draadloze switch gebruik (zoals het NU geconfigureerd is), wat stel ik dan in als IP-adressen van de Linksys en m'n pc's?

Hoe moet ik dat voor me zien? De Zyxel geeft een IP-adres aan iedere pc? Of moet ik die toch handmatig instellen met het IP-adres van de modem als Gateway??
Je hoeft niets in te stellen in die Linksys. Deze houdt gewoon zijn eigen IP nummer.

De Zyxel is ook veel uitgebreider qua opties, een ander argument om niet de Linksys te gebruiken.

• humulus_l
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 11:32
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:56:
[...]

Je hoeft niets in te stellen in die Linksys. Deze houdt gewoon zijn eigen IP nummer.

De Zyxel is ook veel uitgebreider qua opties, een ander argument om niet de Linksys te gebruiken.
Ik heb ook Tiscali ADSL (T6) en had problemen met hangups van de internet verbinding. Een firmware upgrade deed wonderen - heb nooit meer problemen met de internet verbinding of het moeten resetten van het modem. Mijn ZyNOS versie is V3.40(MS.7)b4 van 7 juli 2006, je kunt 'm downloaden van de Tiscali website.

Ook heb ik dezelfde setup als jij, met een Linksys router / access point achter het Zyxel modem. Je moet DHCP op het Zyxel modem instellen, zodat hij IP adressen vanaf 192.168.1.100 uitgeeft, dan zijn alle addressen onder de 100 vast instelbaar. Mijn Linksys heeft 192.168.1.2, en ik gebruik daar niet de DHCP en ook niet de router (WAN) poort. Alles gaat op Ethernet niveau door de Linksys heen, die dus gewoon een switch wordt. Wireless klanten krijgen een IP adres toegespeeld van het Zyxel modem. Als je de Linksys niet een IP adres geeft in de range van het Zyxel subnet (bij mij 192.168.1.*) dan kun je de Linksys niet meer beheren vanaf je computer zonder het IP adres van de computer te veranderen.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
humulus_l schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook Tiscali ADSL (T6) en had problemen met hangups van de internet verbinding. Een firmware upgrade deed wonderen - heb nooit meer problemen met de internet verbinding of het moeten resetten van het modem. Mijn ZyNOS versie is V3.40(MS.7)b4 van 7 juli 2006, je kunt 'm downloaden van de Tiscali website.

Ook heb ik dezelfde setup als jij, met een Linksys router / access point achter het Zyxel modem. Je moet DHCP op het Zyxel modem instellen, zodat hij IP adressen vanaf 192.168.1.100 uitgeeft, dan zijn alle addressen onder de 100 vast instelbaar. Mijn Linksys heeft 192.168.1.2, en ik gebruik daar niet de DHCP en ook niet de router (WAN) poort. Alles gaat op Ethernet niveau door de Linksys heen, die dus gewoon een switch wordt. Wireless klanten krijgen een IP adres toegespeeld van het Zyxel modem. Als je de Linksys niet een IP adres geeft in de range van het Zyxel subnet (bij mij 192.168.1.*) dan kun je de Linksys niet meer beheren vanaf je computer zonder het IP adres van de computer te veranderen.
Thanks (ook grizzly e.a.), het werkt nu helemaal lekker, precies zoals jij omschrijft heb ik 't nu ook gedaan. Great, I'm happy... again! :D

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Shit. Te vroeg gejuicht.
Ik kan niet port forwarden. Ik heb in de NAT-page van de Zyxel een tweetal poorten opengezet, maar als ik die test vanaf "buiten" staan die poorten gewoon NIET open.
Moet ik nog iets anders instellen in de Linksys (op GATEWAY of ROUTER in de advanced tab?). En moet die Zyxel in Bridge of Router mode staan?

Ik ben er bijna, maar nog niet helemaal... :'(

Verwijderd

spaceboy schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:14:
Shit. Te vroeg gejuicht.
Moet ik nog iets anders instellen in de Linksys (op GATEWAY of ROUTER in de advanced tab?).
Nee, je hoeft niets in te stellen in de Linksys. Deze fungeerde immers al als switch (dus transparant).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 18:58 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58:
[...]

Nee, je hoeft niets in te stellen in de Linksys. Deze fungeerde immers al als switch (dus transparant).
Okay... maar als ik in mijn setup in de Zyxel een poort openzet (via NAT naar de juiste server laat forwarden), dan zie ik op www.grc.com dat de port in "stealth" mode zit, maar ondertussen is het niet bruikbaar "van buitenaf".

Edit: heb ondertussen iets gevonden bij Firewall settings, als ik daar de WAN to LAN packages op Permit zet, werkt het. Maar zet ik 'm dan niet TOTAAAAAAL open?

[ Voor 15% gewijzigd door spaceboy op 31-01-2007 00:18 ]

Verwijderd

spaceboy schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:12:
Edit: heb ondertussen iets gevonden bij Firewall settings, als ik daar de WAN to LAN packages op Permit zet, werkt het. Maar zet ik 'm dan niet TOTAAAAAAL open?
O ja, da's wel een puntje bij die Zyxels....

Standaard staat geloof ik een firewal (o.i.d.) ingeschakeld, had ik i.i.g. toen ik dat ding voor de 1e keer aanzette. Deze moet je (uiteraard) gewoon uitzetten. Hij blijft natuurlijk NATten, dus veilig.........

• humulus_l
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 11:32
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:38:
[...]

O ja, da's wel een puntje bij die Zyxels....

Standaard staat geloof ik een firewal (o.i.d.) ingeschakeld, had ik i.i.g. toen ik dat ding voor de 1e keer aanzette. Deze moet je (uiteraard) gewoon uitzetten. Hij blijft natuurlijk NATten, dus veilig.........
Mmh dat vind ik wel heel kort door de bocht. Voor de meest veilige oplossing moet je per poort die open moet, twee rules maken, eentje bij NAT en eentje bij de firewall. Zet Firewall->Default policy-> Enable Firewall aan, met WAN to LAN: blocked. Bij firewall -> Rule Summary, kies Packet Direction WAN to LAN, en maar de rule aan om een gaatje in je firewall te maken, bv Source IP = any; Destination IP = any; Service kiezen (bv 80 HTTP); Action Forward.

Overigens, vanuit het Internet naar binnen, kom je eerst de NAT tegen (met eventueel een port translation, andere poort binnen dan buiten) en dan de firewall.
Succes!
Pagina: 1