Er zijn een heleboel verschillende programmeerstijlen die gehanteerd worden. Het is een stijl en dus eigenlijk iets persoonlijks maar hoe kom jij aan je programmeerstijl?
Het bekendste verschil in stijl is misschien wel dit:
het verschil in accolades. De een doet 'm op een volgende regel de ander op dezelfde. Een subtieler verschil is het spatiegebruik bij (onder andere) if statements. Bijvoorbeeld:
Een lijstje van voorbeelden, kan natuurlijk veel groter.
Ik wil hier een discussie opstarten over verschillende programmeerstijlen. Waarom schrijf je iets op een bepaalde manier op, wat is daar het voordeel van en wat vinden anderen daar het nadeel van. Door dit topic leer je misschien ook nieuwe dingen als je een voorbeeld ziet wat toch eigenlijk best wel erg handig is.
Brand u maar los.. je mag op mijn voorbeelden reageren
Het bekendste verschil in stijl is misschien wel dit:
Java:
1
2
3
| public static void main(String args[]) { // code goes here } |
Java:
1
2
3
4
| public static void main(String args[]) { // code goes here } |
het verschil in accolades. De een doet 'm op een volgende regel de ander op dezelfde. Een subtieler verschil is het spatiegebruik bij (onder andere) if statements. Bijvoorbeeld:
PHP:
1
2
3
4
| if ( $foo == "bar" ) { // code goes here } |
PHP:
1
2
3
4
| if($foo == "bar") // of mss zelfs if($foo=="bar") { // code goes here } |
Een lijstje van voorbeelden, kan natuurlijk veel groter.
- accolades; op de volgende regel of dezelfde
- spatie
- het initialiseren van variabelen binnen een class (doe je dat in de constructor of direct achter de instance variabelen)
- spaties tussen argumenten naar functies/methoden
- plaatsen van commentaar; zet je dat voor de functie, voor een groot stuk code, voor van alles
- etc..
Ik wil hier een discussie opstarten over verschillende programmeerstijlen. Waarom schrijf je iets op een bepaalde manier op, wat is daar het voordeel van en wat vinden anderen daar het nadeel van. Door dit topic leer je misschien ook nieuwe dingen als je een voorbeeld ziet wat toch eigenlijk best wel erg handig is.
Brand u maar los.. je mag op mijn voorbeelden reageren