Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste onderhoud pas aangeschafte 2de hands

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb vlak voor oud en nieuw een BMW 316i compact uit 1995 aangeschaft.
Voor zover ik na kan gaan is deze auto altijd goed onderhouden (hij is altijd in onderhoud geweest bij een BMW dealer) en hij vertoont op het moment op wat ouderdoms dingetjes (uitlaat versleten enzo)na geen mankementen.

Toch wil ik hem graag een keer een goede onderhoudsbeurt laten geven door een garage (eventueel weer een BMW garage), waarbij in iedergeval motorolie koelvloeistof en diverse filters (lucht, benzine en olie) worden vervangen en indien nodig de olie in het diff en versnellingbak en de remvloeistof en remmen nagekeken.

Even een paar puntjes die voor/door mij al afgewerkt zijn:
  • Koplampen zijn door een oud-collega van Hella onlangs gecontroleerd en opnieuw afgesteld
  • Distributieriem is niet aanwezig (deze motor heeft een ketting) en hoeft dus nooit vervangen te worden
  • Uitlaat is nog niet vervangen, maar dat ga ik waarschijnlijk zelf doen (tenzij het prijsverschil met laten doen niet al te groot is)
  • Banden zijn onlangs vervangen voor een set goede winterbanden
De enige klacht die ik motorisch heb is dat hij iets sputtert bij stationair draaien en hij wat blikkerig klinkt, maar dit komt heel waarschijnlijk door een zo goed als versleten uitlaat (die dus sowieso binnen niet al te lange tijd vervangen zal worden) en het starten voor m'n gevoel iets moeilijker gaat dan zou nodig zou hoeven zijn.

Maar wat zijn nog meer puntjes die nuttig kunnen zijn om extra aandacht aan te geven?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Niet naar een BMW dealer gaan, tenzij je geld over hebt :P Helemaal voor een auto van die leeftijd, je kunt qua vloeistoffen vrij veel zelf doen.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Ik zou hem hier ook even posten daar zitten de BMW experts :) Het grote BMW Topic deel 2

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:26:

• Distributieriem is niet aanwezig (deze motor heeft een ketting) en hoeft dus nooit vervangen te worden
Was het maar zo...

Kijk overigens eens op www.masterbase.nl, daar kun je vinden wat er normaalgesproken bij welke beurt wordt uitgevoerd...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Begin inderdaad eerst maar eens met het standaard onderhoudswerk. Alle vloeistoffen en filters e.d. vervangen enzo. Draai d'r ook meteen maar een nieuw setje bougies in. Grote kans dat het sputteren bij stationair toerental dan ook verholpen is.

Overigens, de onderhoudspunten die je noemt zijn ook prima zelf te doen :) (scheelt je weer behoorlijk in kosten voor manuren).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Vloeistoffen en de bij behorende filters laat ik liever in een garage vervangen (ivm de troep die het oplevert). Dingen als een luchtfilter, bougies, e.d. lig ik echt niet wakker van 's nachts als ik dat zelf zou doen (het luchtfilter is er al meerdere keren uitgeweest alleen al toen ik de koplampglazen heb vervangen).
Verder ben ik handig genoeg om veel dingen zelf te doen, maar ik wil het liefst zo veel mogelijk termijn gebonden onderhoud laten doen, omdat ik niet precies op de hoogte ben van wat er nu wel en niet gedaan is.

@MikeyMan
Hoelang gaan een ketting gemiddeld mee dan? Ik heb van verschillende mensen (waaronder een TD-er van Hella die daarvoor altijd garagewerk heeft gedaan) begrepen dat een ketting onderhoudsvrij is, vooral bij auto's als van BMW.

Overigens ter info, de auto heeft in 11 jaar tijd slechts 117000km gelopen, wat erg weinig is voor een BMW van deze leeftijd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

Alle vloeistoffen en filters zou ik idd zoals een aantal keren genoemd, gewoon zelf doen. Ik doe 't ook zelf bij m'n auto. Als je onervaren bent kost het hooguit een paar uurtjes.

Vaak bu'j te bang!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
In de toekomst wil ik ook zoveel mogelijk zelf gaan doen, maar voor bepaalde dingen vind ik het niet erg om te moeten betalen.
Waar het mij nu vooral om gaat is, dat deze auto goed nagekeken wordt door een goede garage. Vloeistoffen vervangen is daar maar 1 aspect van.
Ik wil vooral weten op wat voor punten er misschien extra gelet moet worden gezien z'n leeftijd (11 jaar) en gelopen km's (117000). Het gaat mijn nu even niet om de kosten, vooral omdat de leeftijd van de auto in mijn ogen niet representatief is voor de algehele staat van de auto (die namelijk erg goed is). Zoals hij nu is, zou ik ook makkelijk geloven dat hij uit 1999 zou zijn (toen de laatste van deze serie van de band rolden).

@Wok
Het sputteren is meer het geluid dat hij maakt. Hij loopt wel goed stabiel stationair. Ik weet dat de demper zo goed als rot is, aangezien er grote schilfers roest onderhangen en hij klinkt alsof hij lek is (maar niet is)

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:51

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:43:
@MikeyMan
Hoelang gaan een ketting gemiddeld mee dan? Ik heb van verschillende mensen (waaronder een TD-er van Hella die daarvoor altijd garagewerk heeft gedaan) begrepen dat een ketting onderhoudsvrij is, vooral bij auto's als van BMW.
Ketting gaat net zolang mee totdat ie begint te rammelen (en kan het altijd nog je kettingspanner of eoa geleideblad zijn)
Kan de levensduur van de auto zijn, het is niet zo dat een ketting knapt zoals een distributieriem en je m dus preventief moet vervangen.

Bij motoren is het iets anders, maar die draaien ook iets meer toeren en hebben ook een dunnere ketting.

leeg

Pagina: 1