Zit er een shim op mijn Athlon XP 1800+ ?

Pagina: 1
Acties:

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:33
Ik heb hier een Athlon XP 1800+ (Palomino). Ik wil er een nieuwe koeler opzetten, vandaar deze vragen:

Vraag 1: Heeft deze processor standaard een shim (ervan uitgaande dat de koeler die op de cpu zit de standaard-koeler is)?
Vraag 2: Kan ik dit ook nagaan zonder het koellichaam te demonteren?
Vraag 3: Is een shim voor de cpu noodzakelijk bij het monteren van een Arctic Freezer 64 Pro? (Ja, ik weet dat 'ie niet voor socket A bedoeld is en erg zwaar en groot, maar ik wil hem aanpassen en toch installeren.)
Vraag 4: Is er veel ervaring bij nodig om een nieuwe koeler (zeker een Arctic Freezer 64 Pro) op een Athlon XP te installeren of voldoen tijd, geduld en voorzichtigheid ook?

En ja, ik heb op het internet en GoT gezocht naar informatie, maar kon weinig vinden.

Edit: Ik heb besloten om zo'n zalman-ding te kopen die compatible is met socket A. Bedankt voor het advies Atlex en Noepzor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joep op 25-01-2007 15:27 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, een Athlon XP heeft geen shim. Op de CPU zitten kleine rubberen kussentjes die ter ondersteuning van de koeler dienen. Je kan er wel een shim opdoen maar dat is niet noodzakelijk.

Op je andere vragen kan ik geen antwoord geven, omdat ik geen ervaring met de Freezer 64 heb, maar ik denk dat het niet eenvoudig gaan worden om die te monteren. De bevestigingsmethode bij Athlon 64 CPU's is afaik compleet anders dan die van A-XP's en of dat op een eenvoudige manier op te lossen is betwijfel ik.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Joep Stoffels schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:00:
Ik heb hier een Athlon XP 1800+ (Palomino). Ik wil er een nieuwe koeler opzetten, vandaar deze vragen:

Vraag 1: Heeft deze processor standaard een shim (ervan uitgaande dat de koeler die op de cpu zit de standaard-koeler is)?
Nee de CPU heeft geen shim, gewoon een core en 4 rubbertjes waar de koeler op rust.
Vraag 2: Kan ik dit ook nagaan zonder het koellichaam te demonteren?
Google..
Afbeeldingslocatie: http://www.bytesizedreviews.com/major/AMD/XP1800/xp1800.jpg
Vraag 3: Is een shim voor de cpu noodzakelijk bij het monteren van een Arctic Freezer 64 Pro? (Ja, ik weet dat 'ie niet voor socket A bedoeld is en erg zwaar en groot, maar ik wil hem aanpassen en toch installeren.)
Een shim is niet nodig, een constructie om de koeler fatsoenlijk op zijn plaats te houden echter wel. Ik zou voor een socket A compatible koeler gaan (Zalman 7000cu/alcu ofzo).
Vraag 4: Is er veel ervaring bij nodig om een nieuwe koeler (zeker een Arctic Freezer 64 Pro) op een Athlon XP te installeren of voldoen tijd, geduld en voorzichtigheid ook?

En ja, ik heb op het internet en GoT gezocht naar informatie, maar kon weinig vinden.
Als je een socket A compatible koeler hebt meestal niet echt. Om een Freezer 64 om te bouwen denk ik wel.

De wijzen komen uit het Oosten!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-01 22:14
Zo'n ding noemen we over het algemeen toch een heatspreader of is dat weer iets anders? :S Heb nog nooit van de benaming shim gehoord...

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

een shim is een metalen plaatje dat net wat lager is als de core van de CPU. Deze werden vroeger in het AXP tijdperk gebruikt om de CPU die te beschermen bij het monteren van zware koelers

Die CPU's gingen nl. vaak kapot om dat de koeler wat gekanteld werd met monteren, hierdoor brokkelde de core vaak af.

Door zo'n shim te monteren kon de cpu koeler niet tot nauwelijks meer gekanteld worden waardoor de core niet meer kapot ging.

Een heatspreader is iets wat de complete core bedekt, een shim doet dit juist niet.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:46

SpamLame

niks

Afbeelding van shim

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:Yykf1bthGFbcyM:http://www.becooling.com/becooling/Images/cpucoolers/shim.gif

Verwijderd

um wattisut???
edit: d'oh laat maar.. het plaatje laadde vreemd :S

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 08:40 ]

Pagina: 1