Krijg electrisch schokje bij aanraken Marantz dvd-speler

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Vandaag een nieuwe sacd-dvd-speler gekocht, de Marantz DV-6500. Deze heeft zo'n mooi metalen front in zilverkleur. Maar, als ik nu na een tijd dvd geluisterd te hebben, het frontje aanraak krijg ik een schok net als statische electriciteit.

Ik heb het al wel eens eerder gehad bij mijn oude kruidvat dvd-speler, maar is al tijd geleden. Nu is het dus terug.

DVD-speler zit op een reciever (Marantz SR-2400) via optische kwaliteits kabel (Oehlbach ****). Ook zit deze op de TV aangesloten dmv scart-kabel (instapkabel v. IXOS, de xft-01). De TV is aangesloten op analoge kabeltv van Essent. Hierop zitten nog weer diverse apparaten door het hele huis, waaronder TV's, videorecorder en een PC met tvkaart.

Op de reciever zit behalve mijn 5.1 set en de dvd-speler, niets aangesloten.

Alles zit op hetzelfde stopcontact, via een stekkerblok. De stekker van de dvdspeler zit achterin de reciever.

Nu mijn vragen:
- Is dit schadelijk voor mn dvd-speler?
- Wat is/kan de oorzaak zijn? En wat er tegen te doen.

edit:

Ik kreeg net ook stroom toen ik mijn reciever aanraakte, ze staan trouwens boven op elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door zandpaddo op 25-01-2007 14:51 . Reden: toevoeging ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Simpel: trek een voor een alle kabels los: als je geen schokjes meer krijgt weet je waar het vandaan komt :) Weet je dat kunnen we verder kijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

Ik denk dat het via je TV -TV Kabel komt. Over de kabel onstaat een klein spanningsverschil (als gevolg van de apparaten die her en der in huis op een andere groep zitten) en dat loopt bij het aanraken via jou weg.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Heb je een wolle trui aan?

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Nee trui is 100% katoen, niks van wol aan.
voodooless schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:16:
Simpel: trek een voor een alle kabels los: als je geen schokjes meer krijgt weet je waar het vandaan komt :) Weet je dat kunnen we verder kijken.
Ik heb de tv-kabel al uit de pc getrokken, helpt niets probleem blijft. Dus die is het niet
YellowCube schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:18:
Ik denk dat het via je TV -TV Kabel komt. Over de kabel onstaat een klein spanningsverschil (als gevolg van de apparaten die her en der in huis op een andere groep zitten) en dat loopt bij het aanraken via jou weg.
Nu Tv-kabel uit de tv gehaald afwachten maar!

Ik vermoed ook dat die de boosdoener is. Kreeg vroeger ook wel een schokken daarvan als ik stekkertje in de antenneversterker duwde. T blijft toch niet fijn. (En helemaal niet als je weet dat ie waarschijnlijk gaat komen en je het uit moet testen).

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Meet met een multimeter ff de spanning die er op de tv kabel staat.

Groetjes, FaceDown.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
FaceDown schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:18:
Meet met een multimeter ff de spanning die er op de tv kabel staat.
Heb net tv-kabel eruit getrokken. Die is het ook niet want krijg nog steeds stroom :(

Nameten gaat helaas niet want mn multimeter is kapot. Een van de pennetjes is draadloos nu, dus moet ff nieuw pennetje scoren.

Tv zelf is het ook niet, want met scart uit de tv is het nog steeds aanwezig. Blijft weinig over zo.....

Misschien ben ik het toch zelf.....?

[ Voor 87% gewijzigd door zandpaddo op 25-01-2007 16:34 ]

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:18
Komt waarschijnlijk door het koude(re) weer van de afgelopen dagen. Koude lucht is droge lucht en isoleert dus goed. Je kan je eigen statische electriciteit dus nergens aan kwijt. Dat gebeurt pas als je iets aanraakt wat de stroom goed geleid, zoals dus je frontje van de dvd-speler. Tenminste, zoiets was het toch?? 8)7

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
jobcohen schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:42:
Komt waarschijnlijk door het koude(re) weer van de afgelopen dagen. Koude lucht is droge lucht en isoleert dus goed. Je kan je eigen statische electriciteit dus nergens aan kwijt. Dat gebeurt pas als je iets aanraakt wat de stroom goed geleid, zoals dus je frontje van de dvd-speler. Tenminste, zoiets was het toch?? 8)7
Ja dat verhaal klinkt bekend, dan is het dus puur toeval dat het net vandaag optreedt (en ik ook net nieuwe spelert heb)?

Ga zo nog de proef op de som doen (ala brainiac):

Eerst huisgenoot knopje laten bedienen, daarna ik. Als hij dus geen schok krijgt, en ik wel weet ik dus dat het aan mezelf ligt.
Als hij ook een schok krijgt, weet ik nog niks. Kan zijn dat hij last heeft van zelfde oplading, of dat het van de speler komt.
En als we beiden geen schok krijgen zijn we nog niets verder

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 20:13
je kan je zelf ontladen door de randaarde van je wandcontactdoos even aan te raken.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Extera schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:29:
je kan je zelf ontladen door de randaarde van je wandcontactdoos even aan te raken.
Jep, i know the trick (bouw ook wel eens computertje ;)).

Test van zojuist is mislukt. Hij kreeg geen schok en ik ook niet. Denk dat het idd aan samenloop van omstadigheden ligt. Droge lucht, isolerende schoenen, draaien op bureaustoel e.d. (zat hele dag te leren).

• naftebakje
  • Laatst online: 09:30
zandpaddo schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:56:
[...]Jep, i know the trick (bouw ook wel eens computertje ;)).

Test van zojuist is mislukt. Hij kreeg geen schok en ik ook niet. Denk dat het idd aan samenloop van omstadigheden ligt. Droge lucht, isolerende schoenen, draaien op bureaustoel e.d. (zat hele dag te leren).
Kan idd wel zijn van die bureaustoel, wie in de elektronicabranche zit heeft wel ervaring met componenten die stuk gaan door statische elektriciteit (die schokjes die jij voelt), de maatregelen om dat tegen te gaan zijn erg uitgebreid en zijn dan nog niet 100% sluitend.
Ik heb het nog gehoord in een R&D labo waar ik nog heb stage gelopen, dat ze daar nieuwe zachte bureaustoelen kregen, en daardoor al hun elektronica erg snel stuk ging. De oude harde houten stoelen teruggenomen, en het was opgelost 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

YellowCube schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:18:
Weet ik bijna zeker, krijg ook altijd een optater van dat ding :D

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 20:13
Ik heb een polsbandje, alleen niets om hem aan vast te maken :P
misschien eens een wandcontactdoos open maken en een aarde pakken :+

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• naftebakje
  • Laatst online: 09:30
Extera schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:02:
Ik heb een polsbandje, alleen niets om hem aan vast te maken :P
misschien eens een wandcontactdoos open maken en een aarde pakken :+
Let daarmee op, hard aan de aarding hangen kan érg gevaarlijk zijn (als je dan een fase aanraakt, en de aardlekschakelaar werkt niet, zit je perfect verbonden met de aarding. Anders isoleren je schoenen en kousen nog wat).
Als je zo'n verbinding maakt, zet dan een weerstand van 10MOhm, 1W (zodat ie tegen de netspanning kan, een standaard 0.25W weerstandje is maar gemaakt voor 200V AFAIK) in serie tussen de aarding en je polsbandje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

zandpaddo schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 14:49:
als ik nu na een tijd dvd geluisterd te hebben, het frontje aanraak krijg ik een schok net als sta.....
Misschien geef je zelf al de oplossing........ Door het lang ronddraaien van de DVD wordt deze statisch geladen en krijg je misschien hierdoor een schok(je).

Er bestaan speciale rubberen matjes met aardingsdraad die de statische electriciteit laten wegvloeien naar de aarde. Deze worden heel veel gebruikt in de kunststof-industrie.

Religion is Opium for the Masses

Pagina: 1